Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo, är ju betydligt smidigare än att behöva använda raden ovanför bokstäverna. Använder ju enbart numpad.

Japp. Jag har aldrig köpt, och kommer aldrig köpa, en dator eller tangentbord utan en separat numerisk del. En dator utan är helt enkelt defekt. Som om den skulle sakna strömförsörjning eller skärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag använder det ibland när jag skriver mer än ett ord i stora bokstäver, vilket händer en del när man programmerar och det finns lite längre referenser eller nyckelord (e.g. CNT_LT_CONTAINER_COUNT_THRESHOLD) av en typ som alltid skrivs med stora bokstäver. Dock så skriver jag inte med riktig skrivmaskinsfingersättning (eller vad det kallas), använder i princip bara pek, lång och ringfingret för bokstäver, så blir oftast att högra lillfingret vilar på skift även för längre sekvenser av stora bokstäver.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad var egentligen tanken med Caps Lock? Skulle du skrika ut ett helt stycke som du skriver? Använder du Caps Lock? Om ja till vad? Eller är den bara i vägen som den är för mig?

Kommandon förr var nästan alltid versaler vill jag minnas.
Gemener var något som kom som ett tillskott senare och man hade en del kvar i det gamla.
Vissa programmeringsspråk använder det än idag dock.

Tangentbordet i sig är ju typ 35 år gammalt nu (layouten i grunden då), och det är svårt att ändra.
Senaste ändringen jag minns var Windows tangenten, och den om något retar mig många gånger då den är på ett sabla dumt ställe när man tex spelar den med.

Jag använder Caps-lock som "allways run" toggle oftast.

Skrivet av RVX:

När du säger det så, jag har heller aldrig riktigt förstått tanken bakom vare sig numlock eller scroll lock för den delen. Är väl skönt att kunna skriva siffror och scrolla som man vill? Eller?

Numlock är rätt uppenbart. Det är för att aktivera tillskottet av sifferplattan. Både piltangeterna, page-up/down, home/end, delete och siffrorna finns på 2 ställen, för att passa olika behov. Jag slår tex alltid sifferräkning (matte) på numpad, men lösenords siffror på de över texten. Och i äldre spel tex används den utan num-pad för att kunna "gå" diagonalt (tänk joystick). Växelborden på jobb tex används utan numpad, då de använder dessa för att koppla system. De skriver in det på siffrorna ovan tangenterna (eller med numpad), sen koppla in/ut (tänk telefon) med de andra för att koppla in ut utan numpad.

Har du styrning så är utan numpad väldigt användbart, då du har home-end steg upp/ner och pilarna för riktning allt i ett.

Scroll Lock var på tiden du satt med DOS fönster och bad den skriva ut en lång remsa text... denna kunde då vara flera skärmar lång och du kunde inte scrolla så enkelt. Så man hade den på, och den pausa då automatiskt när skärmen var full. Pause/Ctrl+Break har haft sina funktioner också för att kunna avbryta kommandon, ge status eller pausa något som körs.
Du kan testa den enkelt med ett kommandofönster. Skriv tex
ping 8.8.8.8 -t

Det du gör är skickar ett litet "hej" test paket till googles DNS server som svarar. "-t" gör det oändligt antal gånger.
Tryck sedan pause.. och den väntar till du trycker på valfri tangent.
Tryck CTRL + "Pause" och den blir "Break" och du får en status skärm över hur pingningen går.
CTRL+C avbryter kommandot.

Mycket är som sagt kvar från gamla dar. Samma med print screen som idag placerar skärmdump i kopiera/klistra. Alt+gr ger dig bara dump på det aktiva programmet. En del av dem försöker vissa program använda igen. Tex F1-F8 används i många spel, trots att deras ursprung är från extremt gamla dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Japp. Jag har aldrig köpt, och kommer aldrig köpa, en dator eller tangentbord utan en separat numerisk del. En dator utan är helt enkelt defekt. Som om den skulle sakna strömförsörjning eller skärm.

Är egentligen det enda jag saknar på min surface pro just numpaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wall of text.

Tack för förklaringen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Att alla dessa knappar finns beror på alla gamla terminaler. Det var vanligt att folk använde telnet eller liknande för att koppla upp sig mot olika sorters datorer över det tidiga Internet, och för att det skulle fungera så bra som möjligt, gjorde IBM tangentbord som hade alla tänkbara knappar för alla tänkbara datorsystem. Num Lock var för att på äldre tangentbord fanns inga separata piltangenter, utan man fick trycka på Num Lock för att byta mellan siffertangenter och pilar + Page Up/Dn/Home/End.

Den exakta konfigurationen var en marknadsfördel för IBM. De lyckades i många fall få in detaljer av hur tangentbordet skulle se ut i kravspecarna när stora företag skulle köpa datorer. Efter att ha snubblat på den stenen flera gånger, kom Apple på en lösning - de gjorde ett tangentbord som såg ut som IBMs, även om knapparna i många fall inte gjorde något. De hade Scroll Lock, ½, Print Screen osv, men om man tryckte på dem hände inget.

Skrivet av Pepsin:

Japp, hela vår tangentbordslayout är ju en kvarleva från gamla mekaniska skrivmaskiner.

QWERTY-layouten är designad för att förhindra operatören att trycka på två närliggande tangenter i snabb följd, vilket kunde resultera i att typarmarna hakade i varandra. De flesta vanliga ord kräver därför att man trycker på tangenter som ligger långt ifrån varandra. Layouten är alltså designad för att vi ska skriva långsammare.

Med denna layout kan man också skriva ordet "Typewriter" väldigt enkelt med en hand, eftersom alla tangenter som krävs för det ligger nära varandra på översta raden. Detta var en fördel när säljare skulle demonstrera skrivmaskiner för potentiella kunder.

Poängen var att undvika alla situationer där man skulle skriva två närliggande bokstäver i rad, eftersom armarna då kunde fastna. Detta förstördes sedan av marknadsavdelningen som flyttade om en del bokstäver för att få till "typewriter" på översta raden. Detta gör att ERT sitter i en rad, och de tre bokstäverna förekommer tillsammans rätt ofta. Wikipedia har lite bilder på hur äldre designer såg ut:

https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Capslock använder jag lite då och då när jag redigerar kod, databaser och diverse andra variablar..

Numlock använder jag nästan aldrig, men det ger dig pilfunktionaliteten om man spelar två st på samma dator

scroll-lock gör faktiskt ingenting, den saknar funktion.

Vill minnas att scroll-lock för terminaler används för att just stoppa texten från att scrolla.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Japp. Jag har aldrig köpt, och kommer aldrig köpa, en dator eller tangentbord utan en separat numerisk del. En dator utan är helt enkelt defekt. Som om den skulle sakna strömförsörjning eller skärm.

Har aldrig förstått hur man kan sälja tangentbord utan numpad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Har aldrig förstått hur man kan sälja tangentbord utan numpad.

Det finns onekligen fördelar. T.ex. att det tar upp mindre plats på skrivbordet. Har man musen till höger om tangentbordet så får handen kortare väg att förflytta sig mellan bokstavsdelen och musen. Sedan faller det så klart inte alla i smaken. Jag själv sitter med ett Das Keyboard 4 Professional, som har mekaniska brytare och en extremt klassisk layout. Jag har musen till vänster om tangentbordet och har gott om plats på skrivbordet, så för mig är ett större tangentbord med numpad bättre.

Men man får inte glömma att det är valfriheten som är fantastiskt med PC-plattformen. D.v.s. att man får välja själv mellan olika varianter med olika fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

SYFTET MED CAPS LOCK? HMM, INGEN ANING FAKTISKT. MEST EN IRRITERANDE KNAPP TYCKER JAG.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd

CAPSLOCK ÄR PERFEKT FÖR MAN SER TEXT SKRIVEN I VERSALER MYCKET BÄTTRE.
#VÅGAVÄGRAGEMENER

Permalänk
Medlem

Tycker caps är rätt onödigt idag. Gillar så telefoner gör det med dubbeltap på shift för samma som caps. Scroll lock är något som kan tas bort också och möjligtvis även numlock men den har jag använt då och då

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar trycka fast kapsyler på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar i bland annat autocad och skriver en hel del efter olika standarder så är capslock väldigt viktigt. Klart man kan hålla ner shift eller leta upp någon sån funktion i autocad men det blir så mycket omständigare.

Hemma däremot använder jag den aldrig

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad var egentligen tanken med Caps Lock? Skulle du skrika ut ett helt stycke som du skriver? Använder du Caps Lock? Om ja till vad? Eller är den bara i vägen som den är för mig?

Jag använder caps som bind till minigun i UT2004. Jag använder den också av misstag när jag skriver i UT-chatten efter att ha använt caps lock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Som folk säger så är det en kvarleva som många andra knappar också är. Scroll Lock är tex en kvarleva från gamla terminaler.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

På ritningar och vad jag vet inte konstruktionsvärlden används till större del enbart stora bokstäver.
En av anledningarna är att man inte ska kunna blanda ihop iIl1.
Så allt jag skriver på ritningar manuellt använder jag Caps Lock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag brukar trycka fast kapsyler på den.

Dagens plågsammaste ordvits
På tal om kapsyler så minns jag en som brukade sätta kapsyl över escape knappen när vi körde GTR2 online om jag minns rätt nu.

Råkade man snudda esc någon gång under racing sessionen i det spelet, så hoppade man ur den och fick inte komma in igen!
Så han blockade knappen fysiskt med kapsylen helt enkelt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig Caps Lock. För mig är vänstra lillfingret undermedvetet reserverat för Shift och Ctrl (både Z och Q använder jag ringfingret till) så att använda det för att hålla ner Shift medan jag skriver är inga bekymmer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kör alltid caps lock på när jag skriver SQL, men annars används den sällan.

Brukade ha den som push-to-talk-knapp förr i tiden när man lirade CS också.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag gömde caps lock under något funktionslager när jag började använda egna frankenstein-layouter för tangentbord för ~2 år sedan. Har nog känt behovet av knappen ungefär 2 ggr/år sedan dess, men då brukar jag ha glömt var jag placerat den så har inte hittat den och ändå behövt hålla inne shift.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Mappat om den till vänter ctrl. Tycker den är enklare att komma åt än vanliga ctrl. Crouch i spel, massa linux kommandon osv

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Push to talk i teamspeak. Perfekt lokaliserad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Skulle vilja inaktivera den jag med. Byter till lightninggun på capslock i Quake så det är jobbigt att varannan gång man ska skriva något så skriker man.

Men då måste jag kanske binda den till något annat så jag fortfarande kan byta vapen med den?

Jag har mappat om den till en Enter knapp till för då slipper man släppa musen vid många tillfällen vilken är riktigt najs.
Började göra detta för 2år sedan på jobbet och det blev snabbt en vardags grej för mig vilket är riktigt bra tycker jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bzq:

Push to talk i teamspeak. Perfekt lokaliserad

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju jättelångt till Caps Lock från där man har handen på tangentbordet när man spelar (på PLÖÄ så klart).

Eller tänker du att man ska trycka in Caps Lock med tummen på vänsterhanden man håller musen i?

Permalänk
Medlem

Använder capslock hela tiden i jobbet, konstruerar elritningar och där är det endast stora bokstäver som gäller.
Använder den aldrig hemma, man kanske skulle mappa bort den.. hmm..

sen är ju capslock "cruisecontroll for cool"
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Kör alltid caps lock på när jag skriver SQL

ett otyg

Permalänk
Medlem

I jobbet använder vi CapsLock för serienummer osv. Små bokstäver för sådant är olagligt!
Hemma så är snarare CapsLock något ofrivilligt... Jag tillhör dom som skriver med huvudet ned i tangentbordet, även om mitt tempo är förhållandevis bra. Det är inte helt sällan jag tittar upp på skärmen och upptäcker att ALLT STÅR I CAPSLOCK!...

I flera år har jag önskat en väldigt simpel implementation, nämligen att kunna markera text som STÅR I CAPSLOCK och sedan klicka på CapsLock-tangenten och få markeringen i små bokstäver. Varför har ingen på Microsoft tänkt på det, Jag kan väl inte vara ensam om att funktionen skulle fylla ett syfte?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Japp. Jag har aldrig köpt, och kommer aldrig köpa, en dator eller tangentbord utan en separat numerisk del. En dator utan är helt enkelt defekt. Som om den skulle sakna strömförsörjning eller skärm.

Tvärtom för min del. Använde aldrig numpaden och gick helt över till TKL tangentbord 5-6 år tillbaka och tycker det är betydligt skönare när det går att ha tangentbordet mer centrerad på skrivbordet och musen kan ligga närmare högerhanden för de tillfällena man behöver använda den. 10 cm mindre som handen behöver röra sig gör större skillnad än vad man tror, speciellt om man lider av musarm.

On Topic.
Använder caps lock när jag programmerar, men aldrig annars. Skulle vara för jobbigt att hålla nere shift.

Permalänk

@crew seven:

Tanken bakom capslock är att tanka hem sharp keys llr motsvarande llr använda sina regedit-kunskaper och sen skapa en till ENTER-knapp.
Det är fruktansvärt smidigt när man lär sig att använda den med lillfingret:)