Datorn fryser under spel, blåst rent datorn samt bra temps

Permalänk
Medlem

Datorn fryser under spel, blåst rent datorn samt bra temps

Hejsan!

Har problem med min stationära dator,
det är nämligen så att hela datorn fryser sig oftast/alltid när jag spelar så att jag måste starta om manuellt genom att hålla in knappen... det är inga spel som är större påfrestande för datorn.
wow.overwatch,lol,csgo etc etc... har haft detta problemet ett tag men har nu fått tummen ur röven och fråga om hjälp.

Nyligen har jag blåst rent hela datorn från varenda dammkorn, ominstallerat windows ( clean install ), kollar tempen på alla komponenter när på belastning(inget konstigt där) vet inte riktigt vad jag skall göra, jag frågar om mer specifikt hjälp då jag inte vill börja och köpa nya komponenter i onödan och byta ut en efter en, det kanske inte är hårdvarufel alls, ingen aning.

Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz (15-15-15-36)
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z170-Gaming K3 (U3E1)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (Gigabyte)
465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD))

Förtydligat rubriken /bl0m1
Permalänk
Hedersmedlem

Provat att återställa inställningar i BIOS?

Permalänk
Medlem

@pv2b: jag har kollat bios nu, dem är ifrån 2016 "suck" jag laddat ner senaste uppdateringen men den går ej att installera, har skickat en fråga till supporten men det kommer ta 3-7 dagar innan jag får svar, har du något tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cirbyman:

@pv2b: jag har kollat bios nu, dem är ifrån 2016 "suck" jag laddat ner senaste uppdateringen men den går ej att installera, har skickat en fråga till supporten men det kommer ta 3-7 dagar innan jag får svar, har du något tips?

Har du tagit rätt BIOS? Ditt moderkort finns i två versioner. Se till att du tar rätt.

Sedan kan jag tipsa om att köra memtest om du inte gjort det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: felmeddelande när jag försöker installerna uppdaterningen.

Titel: 16-bitersprogram som inte stöds

Det går inte att starta eller köra programmet eller funktionen \??\C:\user\Downloads\md_bios_ga-z170-gaming-k3_f23f (5)Efiflash.exe på grund av att de inte är kompatibla med 64-bitarsversioner av Windows. Kontakta programvaruleverantören och fråga om det finns en version som är kompatibel med 64-bitarsversionen.

har testat båda nu, även båda på den icke EU versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirbyman:

@giplet: felmeddelande när jag försöker installerna uppdaterningen.

Titel: 16-bitersprogram som inte stöds

Det går inte att starta eller köra programmet eller funktionen \??\C:\user\Downloads\md_bios_ga-z170-gaming-k3_f23f (5)Efiflash.exe på grund av att de inte är kompatibla med 64-bitarsversioner av Windows. Kontakta programvaruleverantören och fråga om det finns en version som är kompatibel med 64-bitarsversionen.

har testat båda nu, även båda på den icke EU versionen.

Du kan inte köra efiflash i Windows. Det är ett program för DOS. Men det är skit samma för dig för du borde ändå använda Q-flash från UEFI-inställningarna istället för att böka med ett operativsystem i mitten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@giplet: körde ett memtest nu också, inga problem där.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: hur går jag tillväga för att uppdatera den vägen, var inne i q-flash men hittade inte vidare/förstod inte riktigt, skall jag ladda ner något som jag kan komma åt via q-flash sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirbyman:

@LemonIllusion: hur går jag tillväga för att uppdatera den vägen, var inne i q-flash men hittade inte vidare/förstod inte riktigt, skall jag ladda ner något som jag kan komma åt via q-flash sedan?

Du ska peka Q-flash till Z170GK3.23f som du redan laddat ner. Du kan behöva lägga filen på ett USB-minne med filsystemet FAT32 för att det ska vilja leka. Kommer inte ihåg om Q-flash fixar från NTFS eller inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: har uppdaterat till senaste nu, tack för hjälpen, gick alldeles utmärkt med att lägga in filen på ett usb-minne o bara köra på.

hoppas på att detta kanske löser problemet nu (y)

Permalänk

@Cirbyman: Löste du problemet ?