Permalänk

css menu, grid? flexbox? floats?

Hej!

Vad använder ni när ni skapar en meny i dagsläget?

Är det grid, flexbox eller floats?

Jag försöker skapa ett meny med en h1 tagg åt vänster och sedan "menyn" centralt eller lite mer åt höger.

Menyn

Hur får man in det enklast, har försökt med en <div> tagg under <nav> och ovanför <ul>

men får inte till det riktigt.

Hur ska jag göra? Är det lättare att bygga det i flexbox eller grid nu för tiden?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Du kan ju fortsätta på position absolute spåret och lägga en h1 över nav med en class som sätter pos absolute, top/left vart du vill ha det och ett z-index som är större än vad du har på nav så den hamnar över

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt det med block + float för att separera h1 och nav.

Finns även en flex lösning i codepen som är kommenterad.

absolute positionering är inget jag personligen skulle använda för att positionera en lista som ska ha "x pixlar" mellan varje element.

Edit: glömde länk till codepen

Permalänk

@kachiem:

Tack!

tycker det är lite svårt med flexbox bara, vill liksom kunna röra "menyn" dit jag vill och ha kvar h1 taggen på samma ställe, kör jag på ditt exempel där, så väljer jag justify-content: center; istället för space-between så kommer menyn i mitten som jag vill ha det, men h1 taggen följer med också till mitten, den ligger liksom inte kvar, eller sitter "fast" där åt vänster som jag vill ha den. Ska man kanske köra en position: aboslute; på den då eller går det lösa med flexbox där med?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

@kachiem:

Tack!

tycker det är lite svårt med flexbox bara, vill liksom kunna röra "menyn" dit jag vill och ha kvar h1 taggen på samma ställe, kör jag på ditt exempel där, så väljer jag justify-content: center; istället för space-between så kommer menyn i mitten som jag vill ha det, men h1 taggen följer med också till mitten, den ligger liksom inte kvar, eller sitter "fast" där åt vänster som jag vill ha den. Ska man kanske köra en position: aboslute; på den då eller går det lösa med flexbox där med?

Då är det nog margin: 0 auto som du är ute efter på nav elementet.

har uppdaterat codepen: https://codepen.io/jchiem/pen/BMyGyq