Samsung visar OLED-panel på 15,6 tum med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar OLED-panel på 15,6 tum med 4K UHD-upplösning

Samsung filar vidare på sin OLED-satsning och avtäcker nu en skärm för bärbara datorer. På menyn står 100 procent stöd för DCI-P3, hög ljusstyrka och upplösningen 4K UHD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så.. de har plötsligt löst burn in problemet? Eller kommer man behöva sitta med en permanent windows logo i hörnet?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Inaktiv

Har en hyfsat dyr laptop (Lenovo P52) som med docka kostar över 40 000kr. Det finns väldigt mycket jag skulle vilja förbättra på denna, men att lägga till någon tusenlapp till 4k skärm var inget som vi gjorde.
Detta av flera anledningar främst till att jag sällan använder dens skärm och de gångerna jag gör det så vill jag ej ha 4k på en sådan liten.

Nå det är bra att utvecklingen går framåt och det finns de som har behov, men det känns som om 4k kommer gå trögt på laptops. Det var dock snyggt med så tunna skärmkanter.

*edit*
Ett stort problem med många laptops är att de genom dockan enbart klarar 2st 4k skärmar i 60Hz, där boven i dramat är bandbredden genom Thunderbolt 3. *Korrigering, det var vid 3skärm lösning som man fick dra ner till 30Hz.

Permalänk
Medlem

Följer det med en lupp?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Följer det med en lupp?

?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Doskii: Det är en intressant fråga. På varken min Note 2, Note 3, Note 4, Galaxy Tab S 8.4 eller Tab S 10.5 hade jag inga bekymmer med burn-in. Däremot på min Galaxy S7, även om det inte är något större bekymmer. Men sättet vi använder en smartphone och en bärbar dator är å andra sidan långtifrån densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Så.. de har plötsligt löst burn in problemet? Eller kommer man behöva sitta med en permanent windows logo i hörnet?

Och du har inte tänkt på att de använder oled i sinna mobiler. Och 3år senare har inte jag upptäckt någon inbräning på min S7 än.

Sedan är inte inbräning så lätt att få som många värkar tro https://youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY&t=300s
Nu är ju detta extrem täst så till och med LCD panelen de har för kontroll, har fått problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Börjar hända grejer nu, vill ha 24 tum, 100Hz+ och OLED sen är jag nöjd. Rimligt pris också, så jag lär få vänta...

Permalänk
Avstängd

DCI-P3 men tyvärr inte Rec. 2100. 😢

Permalänk
Medlem

@Aje: 4K, 15.6 tum, UI skalning?

Permalänk
Medlem

Korrigering: "vilket sammantaget med övriga specifikationer innebär en HDR10-stämpling"

Ni menar VESA DisplayHDR True Black, inte HDR 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Och du har inte tänkt på att de använder oled i sinna mobiler. Och 3år senare har inte jag upptäckt någon inbräning på min S7 än.

Sedan är inte inbräning så lätt att få som många värkar tro https://youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY&t=300s
Nu är ju detta extrem täst så till och med LCD panelen de har för kontroll, har fått problem

Skickades från m.sweclockers.com

Har du mobilskärmen igång flera timmar i sträck med statiska element?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Och du har inte tänkt på att de använder oled i sinna mobiler. Och 3år senare har inte jag upptäckt någon inbräning på min S7 än.

Sedan är inte inbräning så lätt att få som många värkar tro https://youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY&t=300s
Nu är ju detta extrem täst så till och med LCD panelen de har för kontroll, har fått problem

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått byta skärm 3x på min S8 som är 1 1/2 år. Ibland har man tur, ibland inte. Att förneka att burn-ins ÄR en av OLEDs stora nackdelar är bara naivt, även om problemen inte nödvändigtvis är så vanligt som många påstår.
Just för laptops ska man kanske vara försiktig för annars kan det gå rätt snabbt innan du har en fin aktivitetsbar inbränd längs den nedre kanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Och du har inte tänkt på att de använder oled i sinna mobiler. Och 3år senare har inte jag upptäckt någon inbräning på min S7 än.

Sedan är inte inbräning så lätt att få som många värkar tro https://youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY&t=300s
Nu är ju detta extrem täst så till och med LCD panelen de har för kontroll, har fått problem

Skickades från m.sweclockers.com

På mobiler och TV apparater så har det aldrig varit nån jätte stor problem på grund av att grejer alltid rör sig och att mobil skärmar släcks väldigt ofta. Datorer åt andra sidan har i princip alltid aktivitetsfältet synligt med ljusa ikoner och skärmen är på i mycket längre jämfört med mobiler och även TV.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Står inget om vad själva datorn är kapabel av.
Jag kan tänka mig att en dator av detta slaget är bra för att se högupplöst material på resande fot i jobbet och ha den i en docka resten av tiden för att spara skärmen.
Att bara använda den så som en laptop ofta görs? Nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer upphetsansde om man kunde få lite fler laptops med matt skärm ist.

Permalänk
Medlem

TV4:s morgonsol inbränd i Stefans svindyra OLED-tv

https://www.expressen.se/dinapengar/tv4s-morgonsol-inbrand-i-...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Följer det med en lupp?

Jag misstänker att du inte är med på vad vilka möjligheter 4K-upplösning innebär på 15-tum?

Ifall man vill köra 3840x2160 med 100% skalning kanske en lupp behövs. Eller ett rejäla hökögon. Men det är nog rätt få som kör högupplösta skärmar på 100% skalning. Inte riktigt där användningen finns.

3840x2160 pixlar med så hög densitet som det blir på 15 tum innebär att du kan skala gränssnittet ganska så valfritt. Skala 200% och du får motsvarande 1920x1080-arbetsyta, skala 150% för 2560x1440-yta eller skala lite som du vill baserat på smak och synförmåga. Med den pixeldensiteten kommer det fungera nästan vilket som. Där du dessutom får en mycket bättre rendering av text och vektorgrafik jämfört med 100%.

Permalänk
Medlem

...och en batteritid på 20 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

@acana79: 4K, 15.6 tum, UI skalning?

Skalning har fungerat utmärkt för MacOS sedan retinaskärmarna började lanseras och det ser fantistiskt bra ut. Om Microsoft och alla andra inte löst problemet år 2019 kanske dom borde se över sin verksamhet. Självklart vill vi ha högupplösta skärmar. Windows generellt känns väldigt fast i ett ppi-träsk med fasta vilkor för hur många pixlar varje objekt ska vara istället för att bestämma hur stora objekten ska vara oberoende av antal pixlar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ipac:

Korrigering: "vilket sammantaget med övriga specifikationer innebär en HDR10-stämpling"

Ni menar VESA DisplayHDR True Black, inte HDR 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Med VESA DisplayHDR True Black följer stöd för signalformatet HDR10 om jag förstår det rätt, men eftersom att förstnämnda berör skärmens egna egenskaper mer så har jag bytt! Tack för feedbacken

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har du mobilskärmen igång flera timmar i sträck med statiska element?

Tänk på dom som sitter på Facebook 90% av tiden och då har man statusfält hela tiden, vissa har ju en skärmtid på 5-6h på en dag. Så jo, det blir endel timmar med statiska element för många. Jag har nog mer timmar vid telefonen vissa dagar än framför datorns aktivitetsfält iaf.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta som en bakåtsträvande gubbe, men... vad är vitsen? Proof of concept?

Eller sitter folk så nära sina laptopskärmar att de behöver 4k?

Självklart bra att utvecklingen går framåt och jag förstår att om x antal år är 4k standard på allt, men ändå...

Permalänk
Medlem

@Aje: Det får du ta upp med dom, gissar att du sitter på windows själv så du borde ha det nära till hands.

Permalänk
Medlem

@Trunk: 4k på 15" är lite väl onödigt, kanske.
Jag gillar apples upplösning på macbook pro 15" 2880x1600 eller vad det är ...
Antar att det är enklare att ha en standard, 4k på allt.

Oled är ju trevligt dock.

Jag har en HTPC kopplat till min OLED 65" tv och jag har stängt av "burn-skyddet" (flyttar bilden var 5e minut några cm åt något håll)
Slösurfar ibland i ~1h
Fjärrstyr jobbdatorn i korta och långa sessioner.
Har aldrig haft problem med inbränning.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Är fler som hänger på detta, Apple kommer gå från LCD till OLED på sina Laptops i år.

Permalänk
Medlem

Haft 4K på laptopen i mer än två år, i början var skalningen förfärlig, men det har blivit mycket bättre med senaste Windows 10. Helt ok faktiskt. Men det finns fortfarande gamla program som inte skalar, och en del nya som är skrivna med gamla metoder - särskilt entusiastprogram som fyller udda nischer. Entusiaster som kan programmera verkar fortfarande sitta på 15" CRT med 1024x768 .....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Rezillo: Finns det info om detta?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

...och en batteritid på 20 minuter.

OLED drar väl mindre på batteriet än LCD + LED belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag vill inte låta som en bakåtsträvande gubbe, men... vad är vitsen? Proof of concept?

Eller sitter folk så nära sina laptopskärmar att de behöver 4k?

Självklart bra att utvecklingen går framåt och jag förstår att om x antal år är 4k standard på allt, men ändå...

Nyheten är inte upplösningen, utan snarare att det är en OLED-panel. Laptops med 4K-skärmar finns det redan gott om.

Och med så hög upplösning använder man skalning, d.v.s. man visar allt i "normal storlek" men med fler pixlar. Det gör att t.ex. text blir mycket skarpare och lättare att läsa.