Permalänk
Medlem

Dator startar helt randomly

Har nyligen (3mån) uppdaterat min dator, bytt ut allt förutom PSU och hårddiskarna och har ett skumt problem med datorn.

När jag bara bläddrar nätet eller skriver dokument så startar den om sig helt randomly inom typ 10-20min utan någon bluescreen eller något liknande, utan bara startar om sig. Ibland så fastnar den på windows loggan.

Nu till det skumma, när jag spelar (då dator är som mest belastad) så händer aldrig detta, har aldrig startats om då.
Har försökt googla mig fram till problemet men hittar inget vettigt, känns skumt att PSUn ska ha gett upp när den fungerade galant på förra bygget.

Kan även tillägga att alla fläktar går på typ 100% vid uppstart men tystar ner sig när dator kommer in till windows (läst att detta inte är något farligt).

Någon av er som har någon ide på vad som kan spöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Har nyligen (3mån) uppdaterat min dator, bytt ut allt förutom PSU och hårddiskarna och har ett skumt problem med datorn.

När jag bara bläddrar nätet eller skriver dokument så startar den om sig helt randomly inom typ 10-20min utan någon bluescreen eller något liknande, utan bara startar om sig. Ibland så fastnar den på windows loggan.

Nu till det skumma, när jag spelar (då dator är som mest belastad) så händer aldrig detta, har aldrig startats om då.
Har försökt googla mig fram till problemet men hittar inget vettigt, känns skumt att PSUn ska ha gett upp när den fungerade galant på förra bygget.

Kan även tillägga att alla fläktar går på typ 100% vid uppstart men tystar ner sig när dator kommer in till windows (läst att detta inte är något farligt).

Någon av er som har någon ide på vad som kan spöka?

vilka delar hade du innan
vilka delar har du nu
har du installerat om Windows ?

Permalänk
Medlem

Kolla i Windows loggboken om du får något felmeddelande.
Hade det var PSUn tycker jag den snarare borde starta om när du spelar undre högre belastning än vid surf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

vilka delar hade du innan
vilka delar har du nu
har du installerat om Windows ?

Gamla delar: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1508782/2012-02-19
Nya delar: https://komponentkoll.se/bygg/OXIXx/

Har kvar gamla agget

Nej, har faktiskt inte gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Hade det var PSUn tycker jag den snarare borde starta om när du spelar undre högre belastning än vid surf.

Har kollat där men vet inte riktigt vad jag ska leta efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Har kvar gamla agget

så nästa del i felsökningen är installera Windows korrekt ? det kan bli många olika fel om man går från intel > amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Som logrell skrev, kolla loggboken vad som händer vid tidpunkten den startar om sig.

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att göra en ominstallation av Windows som @Xcalibur säger så kan det ställa till det vid byte av hårdvara. Vissa säger att det inte ska behövas om man kör Windows 10. Men jag tycker att det är en enkel sak att göra för att utesluta problem. Det kan vara någon gammal drivrutin som ligger och spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Som logrell skrev, kolla loggboken vad som händer vid tidpunkten den startar om sig.

Här är errorn som dyker upp när datorn fryser sig

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2019-01-27 16:17:47
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: DESKTOP-I0QMT5O
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>6</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2019-01-27T15:17:47.068041500Z" />
<EventRecordID>14592</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-I0QMT5O</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">1</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Jag hade börjat med att göra en ominstallation av Windows som @Xcalibur säger så kan det ställa till det vid byte av hårdvara. Vissa säger att det inte ska behövas om man kör Windows 10. Men jag tycker att det är en enkel sak att göra för att utesluta problem. Det kan vara någon gammal drivrutin som ligger och spökar

Formaterade alla hårddiskar när jag installerade win10, vill helst undvika att ominstallera windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Har kvar gamla agget

ja tydde det som att du inte installerat om windows ? hur har du då formaterat alla diskar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Formaterade alla hårddiskar när jag installerade win10, vill helst undvika att ominstallera windows

Byter du delar som moderkort och cpu, men inte installera om windows är det inte konstigt att du få problem. Särskilt när du gå från intel till amd.

som ovan säger. Du kan inte har formaterat om "" alla "" hårddiskar om du inte ha installerat om Windows

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Formaterade alla hårddiskar när jag bytte från Windows 7 till 10 men ska få tag på ett USB och försöka göra det igen, återkommer med resultatet senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Formaterade alla hårddiskar när jag bytte från Windows 7 till 10 men ska få tag på ett USB och försöka göra det igen, återkommer med resultatet senare

har du installerat om Windows när du bytte ut delarna i datorn ?
varför formaterar du om alla hårddiskar? & lite av ett logiskt svart hål hur formaterar du om en hårddisk byter från win7 till 10 utan att installera om Windows ?