Permalänk

Medelklassens gamingdator

Hallå gott folk!

För nästan 7 år sedan satt man här som grabb och försökte få igång sin gamla dator. Blir nästan nostalgisk när man läser sina gamla trådar.
Men jag är inte här för att snacka gamla minnen utan jag kommer för rådgivning av den absoluta eliten.

Jag har nämligen tänk att uppgradera brorsans dator nu när hans födelsedag kryper allt närmre. Han är jäkligt vass på Fortnite och klagar ofta på hur jobbigt det är med låg fps så det är vad jag har å gå på.
Alltså en dator som ska klara Fortnite på hög grafik och intensiva battle.

För tillfället har han en Lenovo Dator.
Finns det något man kan använda från den?

Mvh.

Permalänk

Vilken upplösning spelar han i?
Den datorn ska klara Fortnite utan större problem i 1920X1080.

Förmodligen är datorn fullproppad med onödiga bloatware och antivirusprogram. Mitt tips är att göra en ren installation av Windows till att börja med

Permalänk
Medlem

Kan nog räcka med ett nytt grafikkort om nätaggregatet pallar. Kan ju va snålt om utrymme, detta kort är ju bara 17,7cm p borde göra susen https://www.inet.se/produkt/5407140/asus-geforce-rtx-2060-6gb...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Vilken upplösning spelar han i?
Den datorn ska klara Fortnite utan större problem i 1920X1080.

Förmodligen är datorn fullproppad med onödiga bloatware och antivirusprogram. Mitt tips är att göra en ren installation av Windows till att börja med

Kan varmt rekommendera följande guide för hur man optimerar en Windowsdator, både sett till säkerhet och prestanda: https://decentsecurity.com/#/holiday-tasks/

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Kan varmt rekommendera följande guide för hur man optimerar en Windowsdator, både sett till säkerhet och prestanda: https://decentsecurity.com/#/holiday-tasks/

bara sett till säkerhet*.
Sannolikheten att något av dessa förslag ger en prestandaboost i Fortnite är rätt liten.
Det är självklart bra att se till att man inte har massa malware och virus på burken så de stegen där det rensas är väl vettiga att följa.

Angående datorn du länkar så bör den väl göra ett ok-jobb men inte så mycket mer än det. Har svårt att se att den kan pusha 100+ fps med någorlunda grafikinställningar.

Ett bättre grafikkort och en skärm med 144hz tror jag skulle göra mest för upplevelsen för brorsan din.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

bara sett till säkerhet*.
Sannolikheten att något av dessa förslag ger en prestandaboost i Fortnite är rätt liten.
Det är självklart bra att se till att man inte har massa malware och virus på burken så de stegen där det rensas är väl vettiga att följa.

Kan vi enas på "Mestadels sett till säkerhet" kanske?

Då det låter som att TS brorsa är en yngre förmåga är det högst sannolikt att PCn är full med en massa bloatware och andra prestandaslukare. Det kan med andra ord ge en boost, då man frigör prestanda till det man vill ha den till.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

@svan_lind89: Han spelar med stretched upplösning, 1440×1080 är ju det vanligaste så kan utgå från det

Permalänk
Medlem

Den där datorn lär funka fint, tryck in ett bättre grafikkort bara, finns det en slot för en sticka ram ledigt vore det kanon att bumpa upp till 16GB också. Jag står knappt ut att köra 8GB RAM längre pga hur mycket det slurkar bara med ett gäng chromeflikar och spotify typ.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Räcker nog långt med att byta 105ti till 1070 alt 2060 samt lägga till 8Gb mer ram till 16

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Kan varmt rekommendera följande guide för hur man optimerar en Windowsdator, både sett till säkerhet och prestanda: https://decentsecurity.com/#/holiday-tasks/

Skrivet av blagi:

bara sett till säkerhet*.
Sannolikheten att något av dessa förslag ger en prestandaboost i Fortnite är rätt liten.
Det är självklart bra att se till att man inte har massa malware och virus på burken så de stegen där det rensas är väl vettiga att följa.

Angående datorn du länkar så bör den väl göra ett ok-jobb men inte så mycket mer än det. Har svårt att se att den kan pusha 100+ fps med någorlunda grafikinställningar.

Ett bättre grafikkort och en skärm med 144hz tror jag skulle göra mest för upplevelsen för brorsan din.

Ska aldrig säga aldrig men jag tror inte datorn är full av virus eftersom det enda han gör är spelar Fortnite.
Han har en 144hz-skärm.
Ett bättre grafikkort var jag också inne på men var rädd att CPUn skulle bottlenecka en GPU bättre än 1050ti så det skulle vara pengar i sjön.

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Den där datorn lär funka fint, tryck in ett bättre grafikkort bara, finns det en slot för en sticka ram ledigt vore det kanon att bumpa upp till 16GB också. Jag står knappt ut att köra 8GB RAM längre pga hur mycket det slurkar bara med ett gäng chromeflikar och spotify typ.

Skrivet av Twilighter:

Räcker nog långt med att byta 105ti till 1070 alt 2060 samt lägga till 8Gb mer ram till 16

Det låter väldigt mycket snällare mot min plånbok så skulle det fungera blir alla parter glada.
Vilken GPU samt RAM vore det mest optimala?
Är chassit stort nog för ett 2060 eller är ett nytt chassi till att rekommendera?
Hur vet man om nätaggregat är tillräckligt för ett 2060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Kan vi enas på "Mestadels sett till säkerhet" kanske?

haha, det gör vi!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850