Permalänk
Medlem

Nytt ram minne (INGENTING SVARAR)

Hejsan.
Stötte på att problem idag när jag satte i två till ram minnen i datorn. Jag har tidigare bara haft 2 st 4gb ram men nu bestämde jag mig för att utöka med 2 till så jag skulle ha 16gb totalt. Problemet är dock att när de nya ram minnena läggs till blir de "No signal" på skärmen på datorn och varken musen eller tandgentbordet lyser så jag antar att de inte heller når datorn. Trodde först att de var nåt fel efter jag satte i ramminnena så jag förstörde nåt men när jag tar ut dem igen funkar datorn igen som vanligt. Förstår verkligen inte varför de inte funkar :/

Permalänk
Medlem

Fungerar det med enbart de nya minnena?

Det är också bra om du listar dina specifikationer, i alla fall moderkort, processor och minnen.

Permalänk
Medlem

@perost:
Jaa de funkar när de är enbart dem.

Processor: Intel Core i5-8600K CPU @ 3.60 GHz
Ram: Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX
Motherboard: MSI Z370-A PRO
Graphic: Nvidia Geforce GTX 1060 dual

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer en konfiguration med 4st av de moduler du har?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten27:

Jaa de funkar när de är enbart dem.

Ok, har du testat så att alla minnessocklar på moderkortet fungerar också?

Om alla socklar på moderkortet fungerar och alla minnesstickor fungerar så verkar det som att moderkortet bara inte gillar att köra fyra såna stickor ihop. Fyra stickor belastar minneskontrollern mer än två, så det kan vara svårare att få fyra stickor att lira. Men det känns lite konstigt att det inte fungerar med så pass långsamma minnen, det brukar mest vara ett problem med lite snabbare minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten27:

Hejsan.
Stötte på att problem idag när jag satte i två till ram minnen i datorn. Jag har tidigare bara haft 2 st 4gb ram men nu bestämde jag mig för att utöka med 2 till så jag skulle ha 16gb totalt. Problemet är dock att när de nya ram minnena läggs till blir de "No signal" på skärmen på datorn och varken musen eller tandgentbordet lyser så jag antar att de inte heller når datorn. Trodde först att de var nåt fel efter jag satte i ramminnena så jag förstörde nåt men när jag tar ut dem igen funkar datorn igen som vanligt. Förstår verkligen inte varför de inte funkar :/

Låter som någon form av inkompatibilitet mellan dom gamla och nya. Specificera alla delar i maskinen så är det lättare att se. En sak du kan testa direkt är om någon annan plats på moderkortet är trasig genom att testa en sticka i taget (av dom gamla) på varje plats. Om det fungerar så testar du med bara en sticka av dom nya på varje plats.

Om dom nya inte fungerar nu så är det antingen fel på dom nya minnena eller någon form av inkompatibilitet. Om felet endast uppstår med alla minnena så är det någon inkompatibilitet eller någon felplacering. Minnena ska placeras i par. dvs 2 gamla + 2 nya. Oftast var annan. Paren går att se genom att platserna har olika nyanser / färger och samma färg sak oftast ha minnen från samma par.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@perost: Jag testade att köra bara de nya minnena igen och denna gången funkade det inte så tror jag kanske förväxlade dem förra gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten27:

Hejsan.
Stötte på att problem idag när jag satte i två till ram minnen i datorn. Jag har tidigare bara haft 2 st 4gb ram men nu bestämde jag mig för att utöka med 2 till så jag skulle ha 16gb totalt. Problemet är dock att när de nya ram minnena läggs till blir de "No signal" på skärmen på datorn och varken musen eller tandgentbordet lyser så jag antar att de inte heller når datorn. Trodde först att de var nåt fel efter jag satte i ramminnena så jag förstörde nåt men när jag tar ut dem igen funkar datorn igen som vanligt. Förstår verkligen inte varför de inte funkar :/

Vet inte om du har DDR4 eller DDR3, men om vi antar att du har DDR4, prova följande:

Med två fungerande moduler, gå in i bios och sätt hastighet på 2666, och volt till att börja med 1.30.
Sätt i samma veva latenserna manuellt till väldigt snälla: 18-18-18-36. SPara och se om det rebootar ok. Om det gör det, slå av maskinen, och stoppa i de två andra.

Förmodligen har dina två kit olika förprogrammerade standardinställningar, och då kan detta ske emellanåt. I tillägg kan det hända att du har ett gammalt bios.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten27:

@perost: Jag testade att köra bara de nya minnena igen och denna gången funkade det inte så tror jag kanske förväxlade dem förra gången.

Testa ett minne i taget i så fall, det kan hända att en av stickorna är trasig. I så fall är det bara att reklamera dem.

Permalänk
Medlem

Nya revisioner med andra timings av samma ram släpps i flera fall regelbundet. Vill minnas att det ska stå timings på de stickorna du listade som en xx-xx-xx-xx sifferkod. Är dessa olika, testa att manuellt ändra timings till de långsammare stickorna i bios.

Edit: Kom på att du inte får någon bild. Du nämnde att de nya stickorna inte fungerar enskilt, jag rekommenderar att reklamera dessa.

Lade till Edit