Dålig fps och låg procent använding av gpun

Permalänk
Medlem

Dålig fps och låg procent använding av gpun

Hej,

Köpte nyligen en dator som jag tycker under presterar väldigt mycket, jag har haft 60-100 fps i csgo och efter att jag ändrade energi alternativet till hög prestanda går den upp till 100-200. Nu med högprestanda används (enligt aktivitetshanteraren) max 35% under tiden jag spelar. tycker datorn under presterar i alla spel ett till exempel är bfv som bara lyckas få knappa 60 fps och använda max 50%. Båda spelen är på låga settings.
Vet inte om det är en bottleneck eller att den inte får tillräckligt med ström men är på tok för okunnig för att kunna lösa detta själv, tackar för alla eventuella svar!
Setup
Msi armor gtx 1070ti
Ryzen 5 2600X
Rog strix B450-E gaming
Corsair TX550M

Permalänk
Medlem

Har du installerat de senaste drivrutinerna för grafikkortet?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

1. Hur ser användningen av cpu ut när du upplever dålig prestanda?
2. Vad har du för temperaturer på cpu och gpu när du kör?
3. Är båda kontakterna för matning till gpu inkopplade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du installerat de senaste drivrutinerna för grafikkortet?

Yes det har jag!

Skrivet av mmarks:

1. Hur ser användningen av cpu ut när du upplever dålig prestanda?
2. Vad har du för temperaturer på cpu och gpu när du kör?
3. Är båda kontakterna för matning till gpu inkopplade?

Cpu användingen ser normal ut väldigt lite används under csgo mera under mer krävande spel som bfv, cpu är 40~ under idle och 55+ under användingen, kan kolla gpun också, finns det något bra program du kan tipsa om? Det vet jag inte köpte den färdig byggd hos komplett så antar att det ska vara, ska dubbelkolla!

Permalänk
Medlem

Prova att installera 3DMark Demo från Steam, kör FireStrike och rapportera resultatet här.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen1:

Yes det har jag!
Cpu användingen ser normal ut väldigt lite används under csgo mera under mer krävande spel som bfv, cpu är 40~ under idle och 55+ under användingen, kan kolla gpun också, finns det något bra program du kan tipsa om? Det vet jag inte köpte den färdig byggd hos komplett så antar att det ska vara, ska dubbelkolla!

Prova Unigen Superposition och kör gpu testet i 1080 extrem. Du ska få poäng mellan 3800-3900 cirkus

Permalänk
Medlem

Är det 4k skärm du kör på?

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Prova att installera 3DMark Demo från Steam, kör FireStrike och rapportera resultatet här.

Fick 15 678, Graphics test 1 89.35 fps, 2 72.89. Physics score
17 048, Physics test 54.12 FPS, Combined score 6 961, Combined test 32.38 FPS

Permalänk
Medlem

@Laxen1: Vad har du för RAM-minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Är det 4k skärm du kör på?

Nix har en benq XL24IIT och nån annan random skärm för discord/spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Laxen1: Vad har du för RAM-minnen?

16 gb DDR4 Kingston 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen1:

Nix har en benq XL24IIT och nån annan random skärm för discord/spotify

Om du pluggar ur ena skärmen har du då fortfarande bara 200fps i CSGO å 60 i bfv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du pluggar ur ena skärmen har du då fortfarande bara 200fps i CSGO å 60 i bfv

Nej då stiger fps till mellan 200-300 och kanske max 110 i bfv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen1:

Nej då stiger fps till mellan 200-300 och kanske max 110 i bfv

Låter mer normalt. Du har nog maxfps på 300 inställt i cs. Så där har vi problemet iaf men är ingen 2skärms guru så har inte lösningen åt dig tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter mer normalt. Du har nog maxfps på 300 inställt i cs. Så där har vi problemet iaf men är ingen 2skärms guru så har inte lösningen åt dig tyvärr.

Ja det är möjligt men den under presterar enormt jämfört med andra datorer med samma komponenter, får för övrigt samma fps oavsett vilka grafik inställningar jag än kör ( give or take 10/20 fps ) vilket också verkar mysko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen1:

Ja det är möjligt men den under presterar enormt jämfört med andra datorer med samma komponenter, får för övrigt samma fps oavsett vilka grafik inställningar jag än kör ( give or take 10/20 fps ) vilket också verkar mysko

Kollade lite youtu.be 1070 ti bf v1080p ultra så ligger dem i 100fps ~ - 15 men ja det kan ju va nåt vingel ändå har du x. m. p. Aktiverat i BIOS på minnena

Visa signatur