Permalänk

Rätt komponenter??

Undrar om dessa komponenter passar tillsammans? Tänkte beställa delarna i helgen och måste veta ifall det går att bygga ihop dem...

https://www.komplett.se/wishlist/shared/a8e9a2f1-4593-4b4d-87...

Permalänk

Ja dem funkar tillsammans, glöm ej win 10 nycklen bara

Visa signatur

Ryzen 2600x 3.6 Ghz. Rog Strix X470-F GAMING. Hyper X Fury 16 GB 2x8 @2666 CL16. Asus Rog Strix Geforce GTX 1080TI OC. Corsair RM750x. Crucial 275GB. 1T Baracuda

Permalänk
Skrivet av Vincentius:

Ja dem funkar tillsammans, glöm ej win 10 nycklen bara

Har installerat en gratis kopia från Microsofts hemsida på ett usb minne 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MelfinTheDelfin: Funktionsmässigt, ja Däremot skulle jag satsa mer på nätaggregatet då det nätagget har väldigt begränsat med expansionsmöjligheter. Satsa på ett ur AX serien och kolla även att alla kablar är löstagbara. Gör det extremt lätt att dra kablar. Jag rekommenderar AX750w eller AX850w så kan du uppgradera grafikkort långt framåt med samma nätagg. Sådana nätagg har 10-15 års fabriksgaranti.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@MelfinTheDelfin: Gött, då är allt som fixat. Lycka till med byggandet

Visa signatur

Ryzen 2600x 3.6 Ghz. Rog Strix X470-F GAMING. Hyper X Fury 16 GB 2x8 @2666 CL16. Asus Rog Strix Geforce GTX 1080TI OC. Corsair RM750x. Crucial 275GB. 1T Baracuda

Permalänk
Medlem

Har du en SSD liggandes?

Jag vill inte låta som elitistisk snobb, men... Att köpa en dator idag utan en SSD att ha operativsystemet på är väldigt dumsnålt.

Om budgeten är tajt kan du kolla runt på lite olika sidor och se om du kan spara några hundralappar. Vet att CDON har samma grafikkort för 150 kr billigare med gratis frakt. https://www.komplett.se/product/957716/datorutrustning/datork...

Jag läste någonstans att webhallen skulle starta en rea vid midnatt (d.v.s. nu), skadar väl inte att titta lite där också.

Permalänk
Skrivet av Vincentius:

@MelfinTheDelfin: Gött, då är allt som fixat. Lycka till med byggandet

Tack!😄

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@MelfinTheDelfin: Funktionsmässigt, ja Däremot skulle jag satsa mer på nätaggregatet då det nätagget har väldigt begränsat med expansionsmöjligheter. Satsa på ett ur AX serien och kolla även att alla kablar är löstagbara. Gör det extremt lätt att dra kablar. Jag rekommenderar AX750w eller AX850w så kan du uppgradera grafikkort långt framåt med samma nätagg. Sådana nätagg har 10-15 års fabriksgaranti.

Har en tajt budget just nu... Får väl köpa ett nytt nätaggregat senare isåfall när jag tänker uppgradera

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Har du en SSD liggandes?

Jag vill inte låta som elitistisk snobb, men... Att köpa en dator idag utan en SSD att ha operativsystemet på är väldigt dumsnålt.

Om budgeten är tajt kan du kolla runt på lite olika sidor och se om du kan spara några hundralappar. Vet att CDON har samma grafikkort för 150 kr billigare med gratis frakt. https://www.komplett.se/product/957716/datorutrustning/datork...

Jag läste någonstans att webhallen skulle starta en rea vid midnatt (d.v.s. nu), skadar väl inte att titta lite där också.

Räcker det med en 120gb SSD från komplett? Deras Kingston är rätt så billig...

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre köpt bättre nätagg nu och ssd senare när ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt RX 580 på blocket för 1300 kr, kika efter ett sådant alternativt ett 1060!

Lycka till !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/209949-be-quiet-Pure-Roc...

Ett alternativ för kylaren, och ang chassi är Fractal design C ett annat alternativ !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har Ryzen 2600X för 1990 kr och Asus Prime B450+ för 799 kr och samma Corsair minnen som ovan en 100-lapp billigare. Asus RX 580 OC finns för 2490 där också.

Permalänk
Medlem

@MelfinTheDelfin: Jag skulle nog tänka om helt i så fall och utgå från en deluppgradering. En deluppgradering är när man behåller delar av ett gammalt system och med jämna mellanrum uppgraderar på ett sådant sätt att man bara byter / lägger till en enskild komponent. Brukar vara det mest ekonomiska sättet. Största flaskhalsen brukar vara första gången om det är så att man har en märkesmaskin, dvs en hel maskin från Dell, HP, ASUS etc. och man behöver byta både chassi och moderkort på grund av en proprietär design då moderkort och chassi oftast är utformat så att dom inte följer standard för ATX, exempelvis med vart skruvar placeras. Oftast kan man dock ta med grafikkort och hårddiskar.

Vad har du för saker idag?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Finns även ett Gtx 1060 för 2390:- på ovna nämda rea på elgiganten, nån hundring till billigare och presterar i stort sett identiskt med 580.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@MelfinTheDelfin: Jag skulle nog tänka om helt i så fall och utgå från en deluppgradering. En deluppgradering är när man behåller delar av ett gammalt system och med jämna mellanrum uppgraderar på ett sådant sätt att man bara byter / lägger till en enskild komponent. Brukar vara det mest ekonomiska sättet. Största flaskhalsen brukar vara första gången om det är så att man har en märkesmaskin, dvs en hel maskin från Dell, HP, ASUS etc. och man behöver byta både chassi och moderkort på grund av en proprietär design då moderkort och chassi oftast är utformat så att dom inte följer standard för ATX, exempelvis med vart skruvar placeras. Oftast kan man dock ta med grafikkort och hårddiskar.

Vad har du för saker idag?

Jag har sålt mina gamla grejor för dem fick tyvärr sönder... Så jag börjar om från 0 kan man säga

Permalänk
Skrivet av MrBjud:

Finns även ett Gtx 1060 för 2390:- på ovna nämda rea på elgiganten, nån hundring till billigare och presterar i stort sett identiskt med 580.

Det är rea på ett 1070 8gb oc från Asus där!👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av MelfinTheDelfin:

Räcker det med en 120gb SSD från komplett? Deras Kingston är rätt så billig...

Jag köpte en Kingston a400 120GB från komplett. Jag ska ärligt säga att den är dålig. Har hänt flera gånger att hårddisken jobbar till 100% och när den gör det så laggar datorn ihop. Jag trodde datorn hade hängt sig innan jag insåg att hårddisken var överbelastad.

Saker som har fått hårddisken att jobba på i 100% är följande, installera ett spel från steam eller föra över bilder från mobilen. Det är iaf dessa 2 saker jag vet idag som får den hårddisken att gå på knäna.

Den ssd fungerar om man har en väldigt tajt budget, men jag kan ej rekommendera den.