Permalänk
Medlem

gps klocka barn?

Jag köpte en gps klocka.

Har inte fått klockan än.

Men är en klocka som går positionera och ringa till och från.

Vet någon hur dessa fungerar?

Företaget rekommenderar Telia kontantkort.
Men det ska gå även med andra bara det är 2G.

Jag förstår att man ringer och tar emot samtal på standard gsm nät.
Men krävs det data och ungefär hur mycket data behöver man?
Tänkte bara att kan ju inte gå några mängder data på 2G direkt?

Funderade på om jag skaffar Halebop laddar in "GO" och väljer 0.5 eller 1Gb data/halvår räcker det ett halvår alltså datamängden? Alternativt Comviq där dom debiterar precis efter datamängden per dag (var det 30 öre per MB eller nåt).

Permalänk
Medlem

Ska en GPS klocka ett barn?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Ska en GPS klocka ett barn?

//C

Ja det är som en liten mobiltelefon i en armbandsur och har gps positionering.
Är ingen vanlig smartwatch utan den har alltså eget simkort och nummer.

Permalänk
Medlem

Det underlättar om du säger vad det är för klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Ja det är som en liten mobiltelefon i en armbandsur och har gps positionering.
Är ingen vanlig smartwatch utan den har alltså eget simkort och nummer.

Tror han försökte påpeka att sättet du skrivit på får innebörden "en gps tar tid på (klockar) ett barn" och inte en GPS-klocka i barnmodell.

Med det sagt, vad är det för modell? Kanske kan hitta information på tillverkarens hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

hur ofta ska den uppdatera? Jag har svårt att tro att kan bli mer än 40Mb/månaden med en uppdateringsintervall på 10-15minuter.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Finns ju någon "Xplora" smartklocka för 1000kr och där följer med simkort och ett abb som kostar 99kr/månaden.
Utan att veta vad du kollat på, så ser det ok ut?

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är säkert en sådan billig grej som florerat runt på Instagram och Facebook....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Det underlättar om du säger vad det är för klocka

Skrivet av talonmas:

Tror han försökte påpeka att sättet du skrivit på får innebörden "en gps tar tid på (klockar) ett barn" och inte en GPS-klocka i barnmodell.

Med det sagt, vad är det för modell? Kanske kan hitta information på tillverkarens hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är SAFE23 Mobil klocka (eng)

Hittas med google "gps klocka barn".

Ville ej skriva direktlänkar pga vill inte göra någon smygreklam.

Står inte desto mer förutom att Telia rekommenderas.
Men Halebop är ju samma som Telia men har smartare prisplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

hur ofta ska den uppdatera? Jag har svårt att tro att kan bli mer än 40Mb/månaden med en uppdateringsintervall på 10-15minuter.

Vet ej och vet inte om det går ställa in.

Men tack för en liten mått skulle det bli säg 100mb/mån är ju onödigt ha 1gb/mån till bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Finns ju någon "Xplora" smartklocka för 1000kr och där följer med simkort och ett abb som kostar 99kr/månaden.
Utan att veta vad du kollat på, så ser det ok ut?

Är inte det och är ej intresserad av binda till specifik abb.

Ska jag vara ärlig är mobilfunktionen det viktigaste.

Skolan har förbjudit mobiler och en mobil försvinner lätt för en 7åring.
Gps är ju en liten bonus egentligen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Är inte det och är ej intresserad av binda till specifik abb.

Ska jag vara ärlig är mobilfunktionen det viktigaste.

Skolan har förbjudit mobiler och en mobil försvinner lätt för en 7åring.
Gps är ju en liten bonus egentligen för mig.

Låter ju som en kanonprodukt du köpt de varnar för att ladda klockan för länge för då försämras batteriet kraftigt.
Måste ju vara en riktigt dålig laddkrets..

Permalänk
Medlem

Har testat klockan nu lite.

Jag beställde ett kontantkort från Halebop.
Kom som sagt med ett från Telia.

Men nu vet jag i alla fall att data behövs stort sett endast till när man ändrar i inställningar, spårar eller skickar meddelanden.

Röstsamtal till och från klockan går över vanliga samtalsnätet.
Så behövs ingen app för att ringa eller ta emot samtal från klockan, det enda som krävs är att numret är inprogrammerat i klockans telefonbok (max 20 nummer).
Perfekt kan man använda sina fria samtal och krävs inga onödiga appar i varenda lur. Samtidigt bra att ingen utomstående kan nå klockan utan dem får bara upptaget ton!

Dvs en massa surf och fria sms helt onödigt.

Då blev Telia onödigt dyrt då Halebop erbjuder "GO" och 1gb surf i 6mån. För mycket billigare peng.

Kan ju återkomma senare hur mycket data det går. Men som det ser ut nu går det kanske max 10mb/dag.

Sedan får vi ju nu se hur klockan håller.
Tycker också det skumt man varnar för överladdning och dessutom varnade dom att ej använda mer än 1amp laddare.
Sedan vet jag ej om det gäller alla deras klockor då det även stod att man kunde ha max 2 sos nummer i den klockan jag köpte kan man ha 3st. Så verkar vara generell info....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

hur ofta ska den uppdatera? Jag har svårt att tro att kan bli mer än 40Mb/månaden med en uppdateringsintervall på 10-15minuter.

Om man nu vill ha det för positionering, vare sig det är ett barn eller sig själv, så är nog en uppdateringsintervall på 10-15 minuter inte tillräckligt, tänk efter hur långt man röra sig på den tiden.

Permalänk
Medlem

@filbunke:

Japp det är sant jag satte realtid tror det var 1 gång minut.
Mest för att se hur mycket data och batteri det går åt.

Men som sagt jag vill inte använda det till övervak så kommer kanske stänga helt.
Det går begära position manuellt också om det behövs och skulle nåt allvarligt hända kan nog polisen spåra oavsett så länge barnet har klockan och batteri i den vill säga

Permalänk
Medlem

Fick en följdfråga om någon skulle kunna svara på det?

Man har ju en app som man styr klockan enkelt.

Men då jag får position (fråga mig inte hur) utan att ha surf till simkortet (dras inga pengar från saldot heller).
Kan tom skicka ljudmeddelanden (det borde ju gå via surf?) kan dock ta tid innan de kommer fram.

Men då jag och barnet ringer bara till varandra så känns det onödigt börja ta och ladda in surf.

Klockan går styra med sms kommandon dvs jag kan tex från min egen mobil skicka sms om jag vil stänga den.
Tiden går ändra via sms.
Det går tom lägga in och ta bort nummer från telefonboken.

Men jag har inte hittat nån kommando hur man tar bort och ändrar "stör ej" funktionen.
Någon som vet hur man gör? Eller tvingas jag ladda in surf och använda mig av appen för att kunna göra det?

Finns ju ett annat alternativ att jag tillfälligt byter simkort lånar min mobils simkort 😂

Men då allt annat går styra med sms kommandon borde väl allt kunna styras med det?

Permalänk
Medlem

Tror det var någon konsumentorganisation i Norge som varnade för en stor del av dessa klockor där det fanns både tveksamheter i kvalitet och säkerhet.
Obefintlig information från bolagen hur dom hanterar information och integritet osv.

https://ekompassen.se/artiklar/varning-kop-inte-gps-klocka-at...
I korthet förklarat...

https://www.nsd.se/nyheter/varning-kop-inte-gps-klocka-at-dit...
Lite mer text och det går även att hitta rapporten i sin helhet om du googlar lite.

I denna text så finner du en länk till det norska testet.
https://kryptera.se/sakerhetsproblem-i-gps-sparnings-klockor-...

Sen kanske man ska fråga sig varför en Apple Watch eller vettig träningsklocka kostar 5-10 ggr så mkt som dessa klockor gör.

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Jovisst kvaliten är väl inte den bästa.

Men den här klockan har iaf hållt på min 7åring några månader och fungerar än.

Sedan blir det ju enkelt hacka in sig just med sms, om man inte ändrar koden.
Det stod faktist aldrig några instruktioner o göra det, hittade till en annan klocka just dessa sms styr saker. Men var bekränsat kommandon, kanske det är så också att man ska bara använda i nödfall dessa.

Kom nu också på att klockan bekräftar genom att skicka sms tillbaka till mig så dras ju saldo ändå, så får väl helt enkelt tanka ett halvårspaket med 0.5 Gb surf till klockan så den går enkelt styra. Vill just nu ta bort det tysta läget som är på i skolan.

Tycker också det förjävligt att man ska spionera på sina barn, jag skaffade denna klockan enbart för att kunna ringa till mitt barn. Vill inte köpa en smartphone med massa spel eller ens nån enklare mobil då han skulle så lätt tappa bort det eller kanske inte ens ha den med sig.
Är bra när man kan ändå få tag i sitt barn och ändå kunna ge lite frihet.

Sedan finns det ju modeller som har kameror etc skulle aldrig köpa dessa.
Finns tom abbonemang på många, helt bortkastat enligt mig...bättre köra vanligt kontantkort, hittils tankat bara 100kr, 88kr kvar Har ju själv fria samtal i min mobil som jag kan ringa upp med.

Men jag ska läsa länkarna som du skickade, tack!

EDIT:
Nu läste jag artiklarna.
Verkar handla om att man skickar okrypterat via en app, mycket möjligt att det är så. Men själv använder jag gsm nätet till samtal bara som sagt testat via appen inget jag använder mig av. Finns ingen anledning ringa via en app och slösa data när man ringer gratis via gsm direkt till telefonnumret som finns på simkortet som är i klockan.

Håller dock med att kartorna är opålitliga (det som jag testat och lekt med) men är inte huvudorsaken som sagt varför jag köpte klockan.

Blir ju svårt skicka data om man inte ens har data kvar i klockans simkort (fast jag blir väl illa tvungen köpa minimalt med data för att nu komma åt alla inställningar).

Men som redan sagt ska man nog undvika klockor där det finns kamera...det vette f*n vart den datan skickas och framförallt barnen kan missbruka den funktionen. Tror inte annars det intresserar kineserna eller någon annan okänd människa så mycket få gps koordinater av någon dom inte ens vet vem det är

Det enda riktigt negativa jag har att säga är väl det att man begränsat så mycket till en app och att man ej kommer åt vissa inställningar som t ex att låsa klockan till ett visst nät (Bor själv på ett gränsområde där det ibland hoppar över till utländskt nät, även om det med dagens roamingregler ej spelar nån roll tycker jag funktionen i alla fall borde finnas i klockan).