DVD-Media och NEC ND-1300

Permalänk
Medlem

DVD-Media och NEC ND-1300

Eftersom någon klagade på att tråden om ND-1300 hade spårat ut, så tänkte jag att skapa en tråd som bara handlar om DVD Media och ND-1300..

Jag har endast bränt en Sony skiva i min ND-1300, har inte hunnit bränna nå fler eftersom jag inte har några skivor..

Och nu till det vi alla vill veta: Vilka skivor funkar med ND-1300..

Lättast vore om vi alla skriver vilka skivor dom testat och vilka som funkar, och vart man eventuellt kan skaffa dom till rätt pris!

Visa signatur

[size="-2"]AMD XP1800+ | EPoX 8K3A+(KT333) | 2x256MB TwinMOS PC2700 | Seagate Barracuda IV 80GB | PoV GeForce4 Ti4200XP[/size]
[size="-2"]when the stars start shining, i start modding.[/size]

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony DRU-500 och en Nec ND-1300 och på båda funkar följande skivor utmärkt.

DATASAFE/DATAWRITE 4X DVD-R RitekG04
DATASAFE/DATAWRITE Red 4X DVD-R
TDK DVD-R 4.7GB General Purpose

DATASAFE/DATAWRITE 2.4X DVD+R Gen2
Infiniti DVD+R 2.4X
Verbatim DVD+R 4.7GB
Samtliga hittar du på http://www.mobiltech-media.com
----------------------------------------------------------------------------------
Dom här använder jag på jobbet och funkar perfekt på 1300:an
MAXELL DVD-R MEDIA 4.7 4X GENERAL
PRIMERA DVD-R MEDIA 4X WHITE PRINTABLE
MAXELL DVD+R
Dessa finns på http://www.dustin.se

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det finns redan en bra kompatibilitetslista på

http://www.kastner-online.de/nd1300a.html

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det finns redan en bra kompatibilitetslista på

http://www.kastner-online.de/nd1300a.html

Visst, men ofta är specarna när man köper skivor inte de tydligaste och om nån säger vilka media och varifrån så e man ju i princip 100 på att de funkar..

Jag har en NEC ND-1300 och har denna korta lista:

Funkar:
Maxell DVD-R och DVD+R Video i DVD-box från Dustin

Funkar inte:
Creation DVD-R från mobiltech-media

väntar på bekräftelse om Vivastar från mobiltech-media

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA

DATASAFE/DATAWRITE 4X DVD-R RitekG04
DATASAFE/DATAWRITE Red 4X DVD-R
DATASAFE/DATAWRITE 2.4X DVD+R Gen2
Infiniti DVD+R 2.4X

Vågar man fråga vad du för manufacturer-ID på dessa?

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Värst vad denna lokala butik var eftertraktad, ska dit och köpa en laddning dvd-case nästa vecka

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Datawrite 4x (Princo): funkar inte
Nashua: funkar fint
imation: funkar fint

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

DVD-R 3T-Pro i JewelCase 2x ifrån http://www.inetdata.se 200:- för ett 10 pack.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk

Nån som vet hur det är med "DVD-R Inspelbar DVD SK", som säljs på ginza för endast 25kr st. Har de skivorna också blivit skändade av Princo, lr är det bra skivor som funkar prima med nec:en??..

aja jag ska nog beställa en och testa, men det dröjer nog. Nån som redan testat?!

Vore bekvämt eftersom min bror beställer grejor från ginza varje månad.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Kolla på http://www.kastner-online.de/nd1300a.html

Längst ner i avdelningen "fungerar inte" så finns "SK".

Dessutom är 25kr för en 1X DVD-R fasligt dyrt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Sony DMR47 DVD-R 2x: funkar (Dyrt som fan på teknikmagasinet(59kr/st))

Har inte testat nått mer.. Men blir nog några DATAWRITE Red top från mobiltechmedia tror jag nog, enligt JenzA så funka dom

Visa signatur

[size="-2"]AMD XP1800+ | EPoX 8K3A+(KT333) | 2x256MB TwinMOS PC2700 | Seagate Barracuda IV 80GB | PoV GeForce4 Ti4200XP[/size]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Kolla på http://www.kastner-online.de/nd1300a.html

Längst ner i avdelningen "fungerar inte" så finns "SK".

Dessutom är 25kr för en 1X DVD-R fasligt dyrt.

hmm.. ok det ser jag men den finns med på "funkar" oxå, finns det ingen lista som är mer seriös och inte tysk..

Beställer 2st "TDK+R 4.7GB 2.4x JEWEL CASE"
och 2st "TDK DVD-R 4.7GB 2.4x GENERAL SCRATCHPROOF" från dustin

(på scratchproof stod det att man kunde repa den med stålull, och att den fortfarande funkade, så det måste vi testa )

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

funger
---------------------------
3t pro dvd-r i dvd-box, bränner i 2x, kostar 19kr/st
3t pro dvd+r i dvd-box, bränner i 2,4x, kostar 29kr/st
fuji dvd+r, jewelcase, bränner i 2,4x,, kostar 29kr/st
classes "no-name" dvd+r, jewelcase, bränner i 2,4x, kostar 29kr/st
classes "no-name" dvd+rw, jewelcase, bränner i 2,4x, kostar 39kr/st

fungerar inte
alla jag testat fungerar.

brännt med nero 5,5,10,7, vertifierat datan efteråt utan några fel.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
funger
3t pro dvd-r i dvd-box, bränner i 2x, kostar 19kr/st
3t pro dvd+r i dvd-box, bränner i 2,4x, kostar 29kr/st
fuji dvd+r, jewelcase, bränner i 2,4x,, kostar 29kr/st
classes "no-name" dvd+r, jewelcase, bränner i 2,4x, kostar 29kr/st
classes "no-name" dvd+rw, jewelcase, bränner i 2,4x, kostar 39kr/st

fungerar inte
alla jag testat fungerar.

brännt med nero 5,5,10,7, vertifierat datan efteråt utan några fel.

Vart köpte du dina 3t pro? För enligt dvdrhelp är detta princoskivor, kan du verifiera det?

Visa signatur

Permalänk

Jag har 2 olika sorters 3tpro skivor. ett par som e mer grå o dom andra som är silver.
dom grå fungerar kalas medans dom silvriga inte fungerar lite bra

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vart köpte du dina 3t pro? För enligt dvdrhelp är detta princoskivor, kan du verifiera det?

netonnet, tillverkade av ritek (de jag köpt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ni inte posta IDs på era skivor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Kan ni inte posta IDs på era skivor?

i vilket program kollar man det?
på 3t pro dvd-r-skivorna får jag fram följande i nero cd speed.
manufature: ritekg03

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som hört om dessa fungerar?

VivaStar DVD-R 4.7GB General Purpose

http://www.mobiltech-media.com/main.asp?Page=ShowItem&SecID=2...

Jag är ruskigt förvirrad angående media till denna brännare.
Vad jag har förstått så är det inga problem alls med DVD+R-skivor? Då antar jag att dessa fungerar?

DVD+R 2.4X Datawrite http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=22_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
i vilket program kollar man det?
på 3t pro dvd-r-skivorna får jag fram följande i nero cd speed.
manufature: ritekg03

Läs här,
http://www.dvdrhelp.com/dvdmediaform.php?dvdinfo=1#dvdinfo

Eller ja, du kan använda nero cd speed också kom jag på..

Btw, dina skivor ritekg03 , det finns ritekg04 också, som klarar 4x.. Någon som vet vart man kan få tag dom relativt billigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Looomas
Någon som hört om dessa fungerar?

VivaStar DVD-R 4.7GB General Purpose

Jag undrar oxå det.. men enligt vad folk skrivit på dvdrhelp så är de i vilket fall inte särskilt bra.. och att det funkar att bränna är ju inte samma sak som att det är bra skivor..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Jag undrar oxå det.. men enligt vad folk skrivit på dvdrhelp så är de i vilket fall inte särskilt bra.. och att det funkar att bränna är ju inte samma sak som att det är bra skivor..

aha, hittade dom aldrig på dvdrhelp (gjorde iofs bara ett försök), men då vet jag det.

Permalänk

SW Technology, DVD-R, inköpta på JME Data har följande mediakod:

00 42 00 00 01 40 C1 FD 9E D8 50 00 02 7A 0D 12 .B...@....P..z..
87 88 80 00 03 4F 50 54 4F 44 49 00 04 53 43 4B .....OPTODI..SCK
30 30 31 00 05 00 00 00 00 00 01 00 00 00 00 00 001.............

Har brännt ca 25 skivor i 2x utan några som helst problem. Över disk kostar de 15 kr och de levereras de i jewel case. För tillfället fanser jag att denna skiva är den bästa tillsammans med NEC 1300.

Visa signatur

/Monty

Permalänk
Medlem

SW Technology tycker jag verkar vara den enda anledningen att köpa ND 1300 för tillfället. 12,80/st vid 10-pack i centrala sthlm är faktiskt helt acceptabelt.

Jag hoppas att NEC tar och släpper en ny firmware som fixar så att den bränner princo etc, precis som både Pioneer och Sony fick göra till sina brännare. Om detta inte är löst om tio dagar lutar det åt att jag tar och köper en Sony som har samma prestanda + fin kompabilitet med 8 kr/st medier.

Permalänk
Medlem
Citat:

SW Technology tycker jag verkar vara den enda anledningen att köpa ND 1300 för tillfället. 12,80/st vid 10-pack i centrala sthlm är faktiskt helt acceptabelt.

Jag hoppas att NEC tar och släpper en ny firmware som fixar så att den bränner princo etc, precis som både Pioneer och Sony fick göra till sina brännare. Om detta inte är löst om tio dagar lutar det åt att jag tar och köper en Sony som har samma prestanda + fin kompabilitet med 8 kr/st medier.

men hur många skivor måste du bränna för att kompensera Sonyns dyrare inköpspris och ändå tjäna på affären?

Edit:
det skiljer 1750 spänn mellan brännarna på dustin.. dvs om du räknar med 18 spänn skivan för NECen (t.ex. DATASAFE/DATAWRITE 2.4X DVD+R Gen2 i 25-pack som ändå är en 2.4X +Rskiva och antagligen betydligt mer kvalitativ än de du hittar för 8) så måste du bränna mer än 175 skivor för att Sonyn ska bli billigare. Dessutom sjunker priserna på media hela tiden och skillnaden i kronor mellan de billigaste och de något mer kvalitativa blir hela tiden mindre och mindre...

enligt mig är NECen alltså ändå det bästa valet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vart i stockholm hittar du dessa skivor för 12,80kr/st ??

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed
Vart i stockholm hittar du dessa skivor för 12,80kr/st ??

Mycom, Det ligger i Pub. www.mycom.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
men hur många skivor måste du bränna för att kompensera Sonyns dyrare inköpspris och ändå tjäna på affären?

Edit:
det skiljer 1750 spänn mellan brännarna på dustin.. dvs om du räknar med 18 spänn skivan för NECen (t.ex. DATASAFE/DATAWRITE 2.4X DVD+R Gen2 i 25-pack som ändå är en 2.4X +Rskiva och antagligen betydligt mer kvalitativ än de du hittar för 8) så måste du bränna mer än 175 skivor för att Sonyn ska bli billigare. Dessutom sjunker priserna på media hela tiden och skillnaden i kronor mellan de billigaste och de något mer kvalitativa blir hela tiden mindre och mindre...

enligt mig är NECen alltså ändå det bästa valet

Även jag har räknat på det och om man säger att prisskilndaden är 700 (förutsatt att komplett kan leverera sonyn till sitt utsatta pris) och prisskillnaden på media är 12,80 - 8,80 = 4 kr så blir det alltså även enligt mitt sätt att räkna 175 skivor. Det bränner jag dock ganska fort.
Dock är ju risken att NEC tar och släpper en ny firmware och då känner man sig väldigt korkad... :-/

Är det nån som vet om dessa media funkar?
http://www.bigpockets.co.uk/product.php?product=DVR1012-25&ma...
Rätt OK pris vid när man beställer med några kompisar för att få ner frakten. Dessa fanns inte på tyskens sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Även jag har räknat på det och om man säger att prisskilndaden är 700 (förutsatt att komplett kan leverera sonyn till sitt utsatta pris) och prisskillnaden på media är 12,80 - 8,80 = 4 kr så blir det alltså även enligt mitt sätt att räkna 175 skivor. Det bränner jag dock ganska fort.
Dock är ju risken att NEC tar och släpper en ny firmware och då känner man sig väldigt korkad... :-/

Är det nån som vet om dessa media funkar?
http://www.bigpockets.co.uk/product.php?product=DVR1012-25&ma...
Rätt OK pris vid när man beställer med några kompisar för att få ner frakten. Dessa fanns inte på tyskens sida.

enligt
http://www.bigpockets.co.uk/site/images/new/notes/compat.htm

så borde dom funka, eller jag kanske läste fel.. Var ju lagom jobbigt att försöka tyda deras stora tabeller.