Mycket konfiguration med VPN? och VPN rekommendation?

Permalänk
Medlem

Mycket konfiguration med VPN? och VPN rekommendation?

Hejsan, jag funderar på att skaffa en VPN men har några få frågor först om någon vet.

1. Kommer en VPN försämra hastigheten mer än 10-20%?
2. Kommer en VPN krångla till det mycket? (För servrar (Plex), webbplatser, spel)
3. Har ni några bra rekommendationer för en bra VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan, jag funderar på att skaffa en VPN men har några få frågor först om någon vet.

2. Kommer en VPN krångla till det mycket? (För servrar (Plex), webbplatser, spel)

1. Ja den kommer försämra hastigheten med ca 80%. Så har du 100/100 idag, räkna med ca 80/80 samt något högre latency. (Inte om du kör Cloudflares mobil-VPN nedan)
2. Nej, upplever personligen inga problem. Bor du dock tex i Skåne och använder automatisk anslutning kan den ansluta till Danmark, vilket gör att vissa hemsidor re-directar dig till Danmark, men du kan manuellt ändra till Sverige.
3. För mobiltelefoner har Cloudflare en gratis VPN, sök på Cloudflare eller 1.1.1.1 - För betalande VPN-tjänst till datorer (och mobil) rekommenderar jag NordVPN, fungerar extremt bra och du får en krypterad anslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mambans:

1. Ja hastigheten blir ibland lidandes. Jag har 250/250 bandbredd igenom Bahnhof och får ut denna hastighet när jag tankar ner något, så för mig är förlusten minimal.

2. Nej

3. ovpn.com, mullvad, Azirevpn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

1. Beror på typ av trafik. P2P cappar någonstans på 300Mbps hos NordVPN. BBK via webläsarepluginen kan komma upp i närmare 7-800Mbps i download utan större problem.
2. Hostar du egen plex så tappar du väl direktanslutningen mot servern om plexmaskinen står bakom en VPN.
3. Har bara provat NordVPN, fungerar väl okej. Finns säkert bättre om man letar.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

1. Beror helt på leverantör, hårdvaran i din VPN-node och protokoll. Jag kör PrivateInternetAccess s2s-tunnel på en PFSense VM med 1xvCPU (Haswell I3) och 2GBRAM. maxar min 100/100 lina och får lite drygt 1-2ms högre latens en utan VPN.
2. Beror helt på hur du routar trafiken, som @qhrizz säger kan det bli lite knepigt om du hostar egen Plex servern och vill komma åt den utifrån utan VPN.
3. https://www.privateinternetaccess.com/ funkar bra för mig, finns säkerligen en uppsjö till som funkar minst lika bra.

Permalänk
Medlem

@tearzyo: ah oke, det är nog en acceptabel hastighet. Har redan fixat cloudflare på datorn.
Detta vet du nog inte men ifall du har testat båda vet du om där är någon stor skillnad på hastighet mellan NordVPN och ExpressVPN eftersom NordVPN är nästan 50% billigare?

Permalänk
Medlem

@mambans: Tyvärr inte testat något annat. Gick på reviews av olika VPN tjänster och överlag hamnade NordVPN överst, testade en månad och var nöjd så slog till på 3år.

Permalänk
Medlem

@tearzyo: ah oke, tack ändå

Permalänk
Medlem

jag kör NordVPN och väljer bara nån anslutning i Sverige. Tycker inte att jag märker någon skillnad alls med / inte med VPN. Ska dock göra en mätning ikväll för att se hur mycket det diffar.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Helt klart är valet av protokoll avgörande, OpenVPN är som bekant bara entrådad så där krävs rätt rejäl hårdvara om man har ett brett bredband men även med sådan så kom jag sällan över 300 Mbit/s. Med Wireguard är det däremot något helt annat, där maxar jag i princip mitt underliggande bredband (600 Mbit/s) även med VPN aktivt (varför jag kör med det på hela tiden) ihop med ensiffrig ping.

Permalänk
Medlem

Den viktiga frågan är väl vad försöker du uppnå?

Vill du skydda din trafik när du sitter på ett publikt internet?
Då skulle jag rekommendera att du köpen en RPI och hostar en egen VPN. Du skriver att du undrar hur de funkar med plex så tänker att du kanske har installerat de själv? I så fall borde du klara av att göra detta med Finns en uppsjö med scripts som automatiserar installationen av OpenVPN.

Behöver du hjälp så är de bara att hota, hjälper mer än gärna till!

Permalänk

Ovpn erbjuder relativ hög hastighet och låg ping.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tearzyo:

1. Ja den kommer försämra hastigheten med ca 80%. Så har du 100/100 idag, räkna med ca 80/80 samt något högre latency.

Från 100 till 80 Mbit/s är en försämring med 20 %. En försämring med 80 % skulle resultera i 20 Mbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

jag hade: 247 utan VPN och 204 Mbit med VPN. Så precis som Alling skrev, ca 20% försämring med VPN.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart