Finns det något sätt att ändra sovläge/viloläge i Windows 10?

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ändra sovläge/viloläge i Windows 10?

Hej Alla

Jag har stationär dator med numera Windows 10 Pro. Min fråga har Microsoft satt någon form av tid som Windows håller igång. Om jag t ex inte rör musen i ca 2 minuter lägger sig datorn i form sovläge. Fast det kan var ens monitor som gör detta. Jag har ett ASUS GeForce GT610 som jag har kopplat till min monitor via HDMI kabel. Fast monitorn är en vanlig TV på 32 tum. Jag har kollat TV har alla inställningar för sova på "AV" och även spar energi är "AV". Så det är inte TV:n som sätter sig i sovläge. Så jag undrar om det finns en meny i Windows 10 Pro där man kan ställa om tiden? Eller är det något annat som händer? TV:n är en Samsung 32" från några år sedan. Om jag kommer ihåg rätt är den omkring 5 år gammal. Men den fungerar utmärkt som monitor.

M V H
Christer Wickman

Permalänk
Lego Master

Nej, det är inte TVn som stänger av sig utan datorn som klipper bildsignalen efter en viss tid.
Kolla under "energialternativ" samt "energischema" i Windows. Där ska finnas inställningar för efter hur lång tids inaktivitet skärmen ska stängas av, och datorn gå ner i viloläge.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Hedersmedlem

@wike1970 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...