Jag vill jobba som programmerare men vet inte hur

Permalänk
Medlem

Jag vill jobba som programmerare men vet inte hur

Tjenare

Jag går andra året på el och energiprogrammet med inriktningen elteknik. Jag gillar att programmera med java, lua och lite andra språk på fritiden. Jag vill jobba som programmerare men vet inte vilken sort. Jag skulle kunna tänka mig webbutveckling eller något med java(Behöver tips). Jag skulle kunna tänka mig nästan vad som helst bara jag får sitta med andra personer på ett kontor som exempel och programmera i grupp med andra och behöva tänka och lösa problem.

Om ni skulle sitta i min sits med den gymnasieutbildning jag har och ni vill bli programmerare vad skulle ni ha gjort? Skulle jag kunna börja på högskola efter gymnasiet med inriktningen programmering med knappt nån kunskap om programering?

Skulle jag kunna få jobb lätt?

Skulle jag kunna få bra lön?

Jag uppskattar om ni ger mer information än vad jag har frågat efter. Jag skulle verkligen vilja programmera men vet inte hur jag ska gå till väga.

Tack i förväg

Permalänk

En sak är säker, programmerare är hett eftertraktade och din lön lär bli rätt stabil

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

En sak är säker, programmerare är hett eftertraktade och din lön lär bli rätt stabil

Exakt, arbetsmarknaden är extremt god just nu, hade satsat på kortast möjliga utbildning som ändå är god nog för marknaden, för att komma ut i jobb asap.

Permalänk
Medlem

Många arbetsplatser kräver en högskoleutbildning, exempelvis en högskoleingenjörsexamen för att du skall kunna söka jobb hos dem. Om du vill jobba med webbutveckling så hade jag sett till att läsa de kurserna som krävs för att kunna söka in på högskolan och sen gå en utbildning i 3 år med fokus på mjukvaruutveckling.

Att studera på högskolan är en väldigt rolig period i livet, chans att flytta till ny stad, skaffa nya vänner och växa upp allmänt. Din examen kan även användas som förhandling till en viss lön.

Vissa personer anser att köpa en kurs inom webbutveckling på nätet för 200kr, börja koda en hel mängd hobbyprojekt och sen hitta ett jobb utan utbildning är "the way to go" eftersom erfarenhet väger mer än utbildning i vissa fall. Och du slipper såklart studieskulden.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk

@PropzFx:
Ja, ja och ja.

Programmerare av alla sorter (i princip alla andra IT jobb också) skriks det efter.

Jag skulle definitivt satsa på högskola/universitet, bristen på kunnigt folk lär inte vara mindre när du är klar, snarare tvärtom.

Jag jobbade som självlärd webbutvecklare på en reklambyrå när IT-bubblan slog till och konkursen var ett faktum. Tog min tillflykt till universitetets Systemvetenskapliga program. Antagligen en av de smartaste saker jag gjort i mitt liv.

Som det låter så kommer du ju att kunna mer än genomsnittet om programmering när du börjar på högskolan. När jag gick på universitetet (vilket iofs var elva år sen nu, åren går), så hade hälften av studenterna knappt rört ett tangentbord innan.

Jobbar idag som konsult inom Business Intelligence och vi har betydligt mer uppdrag än vi har folk, om man säger så.

Permalänk
Medlem

Hoppade själv på en civilingenjörsutbildning i datateknik utan att programmerat tidigare, tyckte aldrig programmeringsbiten var några bekymmer i utbildningen. Så finns intresset där så är tidigare programmeringskunskaper hyffsat irrelevanta för att klara utbildningen.

Jobb och lön har i min erfarenhet varit bra, beror väl lite på var i landet man befinner sig, men i storstadsregionerna finns en hel del valmöjligheter.

Utbildningsmässigt så kan jag väl säga att är det bara programmering man vill syssla med så borde högskoleingenjörsspåret vara något att gå på. Min erfarenhet bland kollegor är att skillnaden mot civilingenjörer rent programmeringsmässigt är obefintlig. Civilingenjör tycker jag personligen verkar roligare då man får en större bredd och får testa på ganska mycket som ligger runt programmeringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska gå en utbildning där du lär dig programmera.

Gick själv högskoleingenjör i Datateknik och tycker inte det har gett mig något som hjälpt mig i arbetslivet som programmerare.

Nu i efterhand skulle jag hellre tagit en YH eller liknande utbildning istället, varit klar snabbare och ut i arbetslivet. Möjligt att det gjort lite skillnad i slutändan i lön, men det hade det nog varit värt för att slippa all onödig matte som inte har med yrket att göra alls.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Både en kortare YH-utbildning och en längre högskoleutbildning kommer ge dig jobb på studs bara du är normalbegåvad.

Jag gick också elprogrammet på gymnasiet och började sedan jobba i kundtjänst för att få lite paus innan högskolan, men det slutade med att jag först gick över till en sysadmin-roll och sedan började programmera också, i samma tjänst. Nu har jag bytt arbetsplats och sitter med systemutveckling på heltid.

Vissa arbetsgivare har högskoleutbildning som grundkrav, men de flesta bryr sig ju bara om huruvida du är duktig på att koda eller inte. Värt att notera är att jag har lagt ganska många timmars fritid på egna projekt och att läsa på, vissa har betydligt svårare för självstudier så då är ju en formell utbildning ett säkert kort!

Edit: Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig över att högskolan/YH kommer börja få för hög nivå, har du pysslat med lite programmering på fritiden så lär du ha mer erfarenhet än de flesta av dina klasskamrater.

Permalänk
Medlem

Både YH och vanlig högskola/Universitet kommer ge i princip garanterat jobb.

Högskola/Uni är mer teoretiska, medan YH (som jag snart är klar med) är väldigt praktiska.
YH har ingen/väldigt lite matte, så om du känner att det kommer sätta käppar i hjulet så kan jag rekommendera det.

Sen har jag ett år på vanlig högskola (CivEng Data) bakom mig, så jag kan även säga att matten går att lära sig om man anstränger sig

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Det blir ett överskott på lågutbildade programmerare snart. Alltså skaffa dig så hög utbildning du kan medan du är ung. Jag tvekade själv, men valde civilingenjörsutbildning, vilket jag inte ångrat en sekund. Flera ämnen intresserade mig inte från början. Men jag ändrade mig och tyckte efterhand att allt var intressant! Det enda jag ångrar är att jag inte fortsatte med forskning, men jag ville först tjäna en massa pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PropzFx:

Om ni skulle sitta i min sits med den gymnasieutbildning jag har och ni vill bli programmerare vad skulle ni ha gjort? Skulle jag kunna börja på högskola efter gymnasiet med inriktningen programmering med knappt nån kunskap om programering?

Skulle jag kunna få jobb lätt?

Skulle jag kunna få bra lön?

1. J absolut, jag skulle säga att ditt intresse och tiden du lägger på fritiden är viktigare, vare sig du har 3 års erfarenhet av programmerings studier eller är helt färsk. Lägger du ingen tid på fritiden så kommer du kunna precis lika mycket som de andra som lägger lika lite tid.

2. Kan du tänka dig att flytta runt i Sverige?
Bor du nära en stor stad, utan tvekan, bor du nära en tätort, med största sannolikhet, kika kanske lite vad de verkar vara för efterfrågan nu, eller ännu bättre om du vet en arbetsgivare du just nu är intresserad av, hör av dig till dom och fråga vad dom tror dom behöver mer av om 2-3 år.

3. Se svar på fråga 1 skulle jag säga.
Exakt vad du läser, YH/Högskola/Universitet spelar mindre roll, även om du kanske lättare kommer in på hög grundlön med en civilingenjörsutbildning i bagaget, så kommer du inte klättra lika snabbt eller alls om du inte har ett intresse från fritiden att lära dig programmering.

Tl;dr
Det viktigaste för din karriär är vad du väljer att göra med fritiden.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av webbson:

Tycker absolut du ska gå en utbildning där du lär dig programmera.

Gick själv högskoleingenjör i Datateknik och tycker inte det har gett mig något som hjälpt mig i arbetslivet som programmerare.

Nu i efterhand skulle jag hellre tagit en YH eller liknande utbildning istället, varit klar snabbare och ut i arbetslivet. Möjligt att det gjort lite skillnad i slutändan i lön, men det hade det nog varit värt för att slippa all onödig matte som inte har med yrket att göra alls.

Om du tror enda anledningen att lära sig matte är att kunna lösa tal och räkna så tanker du lite begränsat.

Permalänk
Medlem

Jag läste själv javautveckling pä yrkeshögskola, inga som helst problem att få jobb (tog jobb där jag skrev mitt examensarbete).

Som de andra sagt är högskoleutbildning klart att föredra, min arbetsgivare t.ex har det som krav.
Men om det är kvalificerad yrkeshögskoleexamen, kandidatexamen eller en masters är mindre viktigt, mycket viktigare hur du är som person.

Jag vet inte om du läser någon programmering i skolan men om du inte gör det hoppa på så många kurser du kan, min utbildning hade programmering A/1 som behörighetskrav.

Lycka till!

Edit:

Skrivet av Shimonu:

Om du tror enda anledningen att lära sig matte är att kunna lösa tal och räkna så tanker du lite begränsat.

Instämmer här.
Även om min utbildning inte innehöll någon matematik håller jag mig uppdaterad på fritiden, främst för att kunna skriva och lösa algoritmer och ekvationer.

Mycket nyttig kunskap för en programmerare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@PropzFx: Hej, känner en del som suttit i liknande sits och valt att plugga vidare på högskola. Skulle personligen säga att det är bäst att läsa på högskola för att kunna få dem bästa programmeringsjobben. Man måste tänka ett steg framåt och se hur man vill att ens karriär ska se ut. I princip varenda en teknisk högskola kan programmera men alla kommer inte kunna söka samma arbeten. Därför skulle jag rekommendera att läsa på en högskola för att det både ökar din flexibilitet på arbetsmarknaden men kanske främst ger dig insikter hur din karriär kan utvecklas i framtiden. Speciellt tänker jag på alla dem saker som är nya som man introduceras för på högskolan. Du kanske hittar något som du inte ens känner till idag men som känner är menat för dig. Det man inte vet om kan man inte ta i hänsyn i sina beslut.

Kort och gott: Läs på om datautbildningar i hela landet, läs kurslistor, se vad som triggar dig och intresserar dig, sök något av dessa program (Datateknik, Informationsteknik, Elektroteknik, etc), plugga på något år och utvärdera igen.

Juste, angående lön och sådant beror allt på dig som person efter din utbildning. Man kan se en examen som ett slags certifikat för arbetsgivaren att till på din jobbansökan. Vet att löner skiljer sig mycket beroende på var, vad, hur mycket man läst på högskola. Men också på faktorer som hur bra man är på att löneförhandla, vilket företag det är, vart någonstans i världen det är och vad dem ställer för krav på dig i rollen du söker. Skulle säga att en (tekniska högskole-)utbildning kan generellt öppna dörrar och karriärsmöjligheter som för övrig är stängda för dem flesta.

Hoppas det hjälper.

MOAR INFO
Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Lägger min röst till många andra här, läs e.g. datateknik på högskolan eller motsvarande program på universitet/YH. Det förväntas inte att du redan är en erfaren programmerare.

Jobbar själv med programmering efter att ha läst Teknisk Fysik, som visserligen bara har någon enstaka baskurs i programmering, men gick vidare med inriktning mot programmering. Jag hade bra datorvana, men nära på noll erfarenhet av programmering när jag började.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Du har inte övervägt PLC/Robot-programmering ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Edit:
Instämmer här.
Även om min utbildning inte innehöll någon matematik håller jag mig uppdaterad på fritiden, främst för att kunna skriva och lösa algoritmer och ekvationer.

Mycket nyttig kunskap för en programmerare.

Det är inte bara det praktiska men det handlar även om att lära sig tänka på nya sätt, kunna ta till sig nya koncept och abstraktioner, lösa komplexa problem som kräver att man tänker i flera steg för att se en lösning.

Att tro att man inte har nytta av matte bara för att man inte sitter med ett rutigt block på skrivbordet och löser ekvationer är rent av fel. Sen är det så att många ämnen man studerar i högre kurser tillämpar mycket matematik. Där krävs det då att man förstår matematiken för att kunna jobba med ämnet intuitivt. Folk har helt enkelt fel förväntningar när det kommer till matte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om du tror enda anledningen att lära sig matte är att kunna lösa tal och räkna så tanker du lite begränsat.

Till en viss del måste man nog vara bra på matte, men den nivån som är på högskola/universitet är helt onödig. Den mattekurs från högskolan som jag haft nytta av var om statistik, de övriga med analys i en variabel och allt vad de hette var totalt orelevanta.

Såg man till min klass var det ingen av de som var duktiga på matte som stack ut som programmerare, det var snarare de som var medel i mattekurserna som sken som bra programmerare. De som var väldigt begåvade på matte klarade knappt att programmera.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Hedersmedlem

@webbson Då kanske du jobbar med projekt som inte är tillräckligt avancerade helt enkelt. Sen är det ju inte bara man läser matte för att progammera. Man läser ju matten för att klara rollen som ingenjör vilket är enormt mycket bredare.

Permalänk
Medlem

Jag är också jäkligt sugen på detta men jag känner att universitet/högskola skulle ta för lång tid (blir tvungen att läsa basår först). Jag tänkte hoppa på någon YH-utbildning. Jag fattar att det är fördelaktigt att läsa på högskola men YH anses väl inte direkt som värdelöst?

Har ett par år sedan tidigare där jag arbetat med IT inom byggbranchen där jag har programmerat lite, så jag är inte helt färsk när jag är klar med utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är inte bara det praktiska men det handlar även om att lära sig tänka på nya sätt, kunna ta till sig nya koncept och abstraktioner, lösa komplexa problem som kräver att man tänker i flera steg för att se en lösning.

Att tro att man inte har nytta av matte bara för att man inte sitter med ett rutigt block på skrivbordet och löser ekvationer är rent av fel. Sen är det så att många ämnen man studerar i högre kurser tillämpar mycket matematik. Där krävs det då att man förstår matematiken för att kunna jobba med ämnet intuitivt. Folk har helt enkelt fel förväntningar när det kommer till matte.

Instämmer! Tänk bara på matten bakom tex mp3 eller jpeg komprimering. Eller som en bekant brukar säga:

I grundskolan fick man lära sig att det inte går att dra roten ur negativa tal, i gymnasiet fick man lära sig hur man gör.
I gymnasiet fick man lära sig att det inte går att derivera diskontinuerliga funktioner, på högskolan fick man lära sig hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

@webbson Då kanske du jobbar med projekt som inte är tillräckligt avancerade helt enkelt. Sen är det ju inte bara man läser matte för att progammera. Man läser ju matten för att klara rollen som ingenjör vilket är enormt mycket bredare.

Visst man kanske har nytta av sånt om man ska programmera avancerade styrsystem som ska ta massa olika variabler i beaktning som t.ex flöde, historik osv. Har man däremote som mål att arbeta med t.ex webbutveckling eller liknande där man (oftast) inte behöver sådan kunskap är det direkt överflödigt och onödigt att läsa sådant tycker jag. I min erfarenhet som webbutvecklare är det 1.5-2 år extra som jag hellre hade lagt på arbetslivserfarenhet.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av webbson:

Visst man kanske har nytta av sånt om man ska programmera avancerade styrsystem som ska ta massa olika variabler i beaktning som t.ex flöde, historik osv. Har man däremote som mål att arbeta med t.ex webbutveckling eller liknande där man (oftast) inte behöver sådan kunskap är det direkt överflödigt och onödigt att läsa sådant tycker jag. I min erfarenhet som webbutvecklare är det 1.5-2 år extra som jag hellre hade lagt på arbetslivserfarenhet.

Så får du såklart tycka men tycker man att man inte får ut något av de extra åren har man nog valt fel utbildning, det är ju inte utbildningen det är fel på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PropzFx:

Tjenare

Jag går andra året på el och energiprogrammet med inriktningen elteknik. Jag gillar att programmera med java, lua och lite andra språk på fritiden. Jag vill jobba som programmerare men vet inte vilken sort. Jag skulle kunna tänka mig webbutveckling eller något med java(Behöver tips). Jag skulle kunna tänka mig nästan vad som helst bara jag får sitta med andra personer på ett kontor som exempel och programmera i grupp med andra och behöva tänka och lösa problem.

Om ni skulle sitta i min sits med den gymnasieutbildning jag har och ni vill bli programmerare vad skulle ni ha gjort? Skulle jag kunna börja på högskola efter gymnasiet med inriktningen programmering med knappt nån kunskap om programering?

Skulle jag kunna få jobb lätt?

Skulle jag kunna få bra lön?

Jag uppskattar om ni ger mer information än vad jag har frågat efter. Jag skulle verkligen vilja programmera men vet inte hur jag ska gå till väga.

Tack i förväg

Gör några hobby-project som du är stolt över och kan visa upp. Det behöver inte vara jätteavancerade grejer, men du ska kunna visa upp din kod och den ska vara skriven på ett sett att den som läser din kod tydligt kan se att du vet vad du sysslar med och inte är en copy-paste-programmerare.

Det är ganska enkelt att få jobb, lön kan varierar från hygglig till jättebra. Men räkna inte med allt för mycket när du varken har erfarenhet eller formell utbildning, dock kommer du snabbt öka i lön vartefter du skapar värde för företaget du jobbar på, bra programmerare vill man behålla. Det varierar också mycket beroende vilket stad du tänkt jobba i. Storstäder har i särklass högst löner.