Permalänk
Medlem

Övervakningskamera

Hej,
Någon som har bra råd på övervakningskameror att sätta upp på gården. Kollat runt och hittat lite olika alternativ men ville se vad ni här rekommenderar oxå
Har ”tyvärr” inget UniFi nätverk hemma annars hade deras kameror kansle varit en bra lösning...

Behöver/söker följande funktioner:
- mörker/natt filmning
- utomhustålig (ip4x eller 6x)
- helst tåligt batteri men kan dra kabel om nödvändigt

Tacksam för ala förslag

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Hej,
Någon som har bra råd på övervakningskameror att sätta upp på gården. Kollat runt och hittat lite olika alternativ men ville se vad ni här rekommenderar oxå
Har ”tyvärr” inget UniFi nätverk hemma annars hade deras kameror kansle varit en bra lösning...

Behöver/söker följande funktioner:
- mörker/natt filmning
- utomhustålig (ip4x eller 6x)
- helst tåligt batteri men kan dra kabel om nödvändigt

Tacksam för ala förslag

man behöver inte UniFi nät för att köra deras kameror. Min rek. är just UBNTs kameror då man får med en NVR-mjukvara gratis som är bra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: då skall jag verkligenkika på det! Tack!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Vill du ha en "riktig" övervakningskamera skulle jag rekommendera Hikvision. Har en 4MP kamera med H265+ som har fantastisk bildkvalitet och bra low light förmåga.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Har precis idag satt upp mina nya kameror. Bytte upp mig från 2mp till 4mp. 8 kameror och nvr med poe.

Permalänk
Medlem

@puttiplatt: vilket märke och modell?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Köpte detta paket:
https://www.aliexpress.com/item/Hiseeu-HD-8CH-4MP-POE-securit...
Har du frågor om hur det funkar så svarar jag gärna!

Permalänk
Skrivet av puttiplatt:

Köpte detta paket:
https://www.aliexpress.com/item/Hiseeu-HD-8CH-4MP-POE-securit...
Har du frågor om hur det funkar så svarar jag gärna!

Jag har två frågor!
Kan du se vad som händer i en app på telefonen?
Kan du ställa in att de filmar och sparar film vid rörelse?

Over and out

Permalänk
Skrivet av puttiplatt:

Köpte detta paket:
https://www.aliexpress.com/item/Hiseeu-HD-8CH-4MP-POE-securit...
Har du frågor om hur det funkar så svarar jag gärna!

Hur är bildkvalitén i mörker?

Permalänk
Skrivet av aaccident:

Jag har två frågor!
Kan du se vad som händer i en app på telefonen?
Kan du ställa in att de filmar och sparar film vid rörelse?

Over and out

Svar Ja på båda frågorna!

Permalänk
Skrivet av Johan_J_90:

Hur är bildkvalitén i mörker?

Jag skulle säga mycket skarp och bra. Det är bra tryck i IR dioderna så de lyser upp bra.

http://forumbilder.se/I4FPK/05-20190216-202313-medium
Bilden är tagen i kolmörker!

La till bild
Permalänk
Medlem

@puttiplatt: ser intressant ut. Koplar man alla kameror till NVRn och den sen till sitt nät ut för åtkomst via app på telefonen? Något man skall tänka på som du stötte på vid eventuell installation?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

@Ronja_Hood: Precis! Koppla nvr till routern så kan du nå den med telefonen eller dator både lokalt och via webben.
Installationen är smärtfri. Det enda som jag tycker är lite kass är att webbläsare som stöds måste kunna köra activex. Och det är bara gamla webbläsare som stödjer det. Jag kör med internet explorer 11 och det fungerar bra men jag hade gärna sett lite modernare mjukvara.

En annan sak jag inte fått kläm på det är uppspelning av nedladdade filmer via webben. Formatet blir h264 men jag kan inte få någon spelare att spela upp filmen. Problemet är marginellt då man kan välja formatet mp4 om man sparar filmen direkt via nvr gränssnittet.

Permalänk
Medlem

H.264?
På Alibabasidan så skryter dom att den sparar filer i H.265 som är tolkningsbart dubbelt så bra som H.264.

Permalänk
Medlem

@puttiplatt: låter bra! Är ungefär som att försöka leva utan gamla Internet Explorer på de flesta företag mao! Det skall inte vara något problem, har alltid gamla bettan installerad för eventualiteter 👍
Mystiskt med h264 formatet.... BTW har du NVRn med inbyggd hårddisk?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

H.264?
På Alibabasidan så skryter dom att den sparar filer i H.265 som är tolkningsbart dubbelt så bra som H.264.

Till hårddisken kan du välja vilken komprimering du vill ha bl a h265.

Permalänk

BTW har du NVRn med inbyggd hårddisk?
[/quote]
Jag satte i en 4Tb sata disk jag hade liggandes.