Virus/Malware etc. försvarsstrategi

Permalänk
Avstängd

Virus/Malware etc. försvarsstrategi

God dag,

Jag har kommit på en försvarsstrategi mot virus/malware etc.. Den går ut på att installera antivirus det första man gör efter en ny installation av Windows. För i teorin kan ju t.ex. en driver vara infekterad av virus eller något när man laddar ner drivrutinen från t.ex. Asus hemsida. Så om man har antivirus redan från början, så kan den försöka försvara mot virus etc. Norton är från USA och de lär vara väldigt stora och därför borde de kunna skydda mot en massa hot, som ett exempel på antivirus program. De har en ruta som säger om en nedladdad fil är säker eller inte, efter att man laddat ner. Därefter kan man skanna filer efter nedladdning manuellt, genom att högerklicka och trycka "Norton Security - Scan now".

Vad tror ni om min försvarsstrategi mot antivirus/malware etc.?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

God dag,

Jag har kommit på en försvarsstrategi mot virus/malware etc.. Den går ut på att installera antivirus det första man gör efter en ny installation av Windows. För i teorin kan ju t.ex. en driver vara infekterad av virus eller något när man laddar ner drivrutinen från t.ex. Asus hemsida. Så om man har antivirus redan från början, så kan den försöka försvara mot virus etc. Norton är från USA och de lär vara väldigt stora och därför borde de kunna skydda mot en massa hot, som ett exempel på antivirus program. De har en ruta som säger om en nedladdad fil är säker eller inte, efter att man laddat ner. Därefter kan man skanna filer efter nedladdning manuellt, genom att högerklicka och trycka "Norton Security - Scan now".

Vad tror ni om min försvarsstrategi mot antivirus/malware etc.?

Jag tror du kanske har lite skev uppfattning om hur stort problem virus och malware egentligen är. Vanligtvis så surfar man runt på skumma sidor med reklam som kör någon form av injection igenom reklam eller hämtar filer, installerar tillägg i webbläsare, installerar gratis program som ska lösa alla världens problem och som är bundlade med någon skit. Surfar man lite försiktigt och inte laddar ner okända filer, eller kör okända filer, så är man relativt säker. Men ja; Jag gör som du. Det första jag gör när datorn har blåsts om är att ladda ner chrome för att slippa använda utdaterade internet explorer, sedan antivirus & Malwarebytes och därefter övriga program.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

God dag,

Jag har kommit på en försvarsstrategi mot virus/malware etc.. Den går ut på att installera antivirus det första man gör efter en ny installation av Windows. För i teorin kan ju t.ex. en driver vara infekterad av virus eller något när man laddar ner drivrutinen från t.ex. Asus hemsida. Så om man har antivirus redan från början, så kan den försöka försvara mot virus etc. Norton är från USA och de lär vara väldigt stora och därför borde de kunna skydda mot en massa hot, som ett exempel på antivirus program. De har en ruta som säger om en nedladdad fil är säker eller inte, efter att man laddat ner. Därefter kan man skanna filer efter nedladdning manuellt, genom att högerklicka och trycka "Norton Security - Scan now".

Vad tror ni om min försvarsstrategi mot antivirus/malware etc.?

Min absolut viktigaste försvarsstrategi är adblocker.

De flesta attackvektorerna sker idag genom just annonser och vidarebefordringar till osäkra hemsidor.

Sen kör jag malwarebytes som virusskydd.

Men inte ens stora mediabolag klarar av att skydda sina besökare från osäkra annonser så det är det viktigaste att blockera.

Permalänk
Medlem

Virus överförs från höger alternativ vänster pekfinger genom vänster musknapp in i datorn.
Styr den muskeln så slipper du virus i datorn.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Virus överförs från höger alternativ vänster pekfinger genom vänster musknapp in i datorn.
Styr den muskeln så slipper du virus i datorn.

Vänster pekfinger på vänster musknapp låter som ett otroligt obekvämt sätt att hålla musen.

Är man vänsterhänt skulle jag tro att man har vänster pekfinger på höger musknapp, och låter vänster långfinger ta hand om vänster musknapp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Virus överförs från höger alternativ vänster pekfinger genom vänster musknapp in i datorn.
Styr den muskeln så slipper du virus i datorn.

HAHAHA Bästa på länge! Du borde skriva in den i din signatur. 10 poäng till dig

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Installera allt som har med säkerhet och intregritetatt göra (t.ex firewall, adblocker, antivirus, w10 privacy,simple DNScrypt, Spybot Antibeacon) innan du kopplar PC på internet.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd

@AppendixSE: Fast jag tror på kapitalismens funktion med företag som genererar vinst och använder reklam. Ifall man blockerar och struntar i reklamen så vet man inte lika bra vad som företagen försöker sälja. Känns lite fel om man tror på kapitalism, anser jag. Fast man kan se på reklam och urlen nere i vänster i webbläsaren om sidan verkar bra.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

@Gnarf: Låter smart men antivirusföretagen och Microsoft försöker få en att koppla på Internet redan under Windows installationen eller direkt efter och därefter installera antivirusprogram. De vill låta en lucka existera, i säkerheten, så att säga.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vänster pekfinger på vänster musknapp låter som ett otroligt obekvämt sätt att hålla musen.

Är man vänsterhänt skulle jag tro att man har vänster pekfinger på höger musknapp, och låter vänster långfinger ta hand om vänster musknapp.

Ledsen om du inte riktigt förstod vad jag menade

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Windows Defender verkar alla ha glömt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

God dag,

Jag har kommit på en försvarsstrategi mot virus/malware etc.. Den går ut på att installera antivirus det första man gör efter en ny installation av Windows. För i teorin kan ju t.ex. en driver vara infekterad av virus eller något när man laddar ner drivrutinen från t.ex. Asus hemsida. Så om man har antivirus redan från början, så kan den försöka försvara mot virus etc. Norton är från USA och de lär vara väldigt stora och därför borde de kunna skydda mot en massa hot, som ett exempel på antivirus program. De har en ruta som säger om en nedladdad fil är säker eller inte, efter att man laddat ner. Därefter kan man skanna filer efter nedladdning manuellt, genom att högerklicka och trycka "Norton Security - Scan now".

Vad tror ni om min försvarsstrategi mot antivirus/malware etc.?

Jag tror du är helt på rätt spår. Fast installera antivirus redan innan man installerar Windows. Helst Norton!
För i teorin kan virus finnas redan i Windows som man installerar då man borde ha Norton först. Sen kan man börja högerklicka på alla Windows filer och trycka Norton scan now!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Installera malware det första man gör känns lite fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har gjort just detta i minst 10 år?
Man har alltid en fungerande usbpinne med OS, nödvändiga drivrutiner och programvara, hämtat via annan dator.

Installera OS (Alt har man ett fullt uppdaterat OS redan innan mha Audit mode & Sysprep)
Installera Drivrutiner
Installera tredjepartsskydd
Anslut nätverkskabeln.
Uppdatera tredjepartsskydd och sedan Windows Update eller tvärtom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Windows Defender verkar alla ha glömt...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, juste. Bra att Microsoft har något skydd i.a.f..

Skrivet av Nivity:

Installera malware det första man gör känns lite fel.

Ja, det är logiskt att det känns fel att installera malware. Fast om man installerar det från en kinesisk datordels-tillverkare så vet man i.a.f. att jag har sagt att man kan skanna med ett antivirus först.

Skrivet av tcntad:

Jag har gjort just detta i minst 10 år?
Man har alltid en fungerande usbpinne med OS, nödvändiga drivrutiner och programvara, hämtat vi annan dator.

Installera OS (Alt har man ett fullt uppdaterat OS redan innan mha Audit mode & Sysprep)
Installera Drivrutiner
Installera tredjeparts skydd
Anslut nätverkskabeln.
Uppdatera tredjepartsskydd och sedan Windows Update eller tvärtom.

Låter som en smart plan. Fast vad för dator tankar du dina drivrutiner från? Har du fått ett linux med traditionell post (det är väl säkrast?)?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av michael123:

Låter som en smart plan. Fast vad för dator tankar du dina drivrutiner från? Har du fått ett linux med traditionell post (det är väl säkrast?)?

Har alltid haft mer än en dator omkring mig, så just nu kör jag MS Deployment Toolkit tillsammans med Windows Deployment Server, alltså installation över nätverket och istort allt sköts automatiskt i tal om drivrutiner och program.

Har jag bara en dator använder jag denna för att ladda ned drivrutiner och eventuella säkerhetsprogram. Om den inte fungerar hyffsat normalt blir det felsäkert läge med nätverksåtkomst, bättre än inget.