Samsung avtäcker Galaxy S10, S10+ och S10e med skärmhål för kamera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Du har inte förstått behovet av selfies.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det finns många individer som har ett behov av att fotografera sig själv och sprida är inget konstigt behov som är svårt att se. Däremot leder deras önskemål till att de får en telefon som är ful som inih-lskotta och många stör sig till den förbannelse på detta irriterande svarta hål. Det är bara kolla runt hur många som klagar på en död pixel i ytterkanten och här på mobilen talar vi om mängder med pixlar som saknas.

Nå det gör mobiler för olika personer och jag tror att marknaden för mobiler för oss som prioriterar bra skärm istället för frontkamera. Det är dock av flera orsaker svårt att sälja en helt utan frontkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Funderar lite på att branschen medvetet prisar in sig för lägre volymer, men till högre vinstmarginaler. Komponentbrist var ju på tapeten så sent som 2018? Om du kan göra samma vinst på slutraden, men med färre sålda enheter, så är det ingen ko på isen direkt.

Använder knappt telefonen till något om jag har en dator i närheten, vilket jag nästan alltid har nuförtiden. Och när jag inte har det är det skönt att slippa tekniken helt och hållet.

Jag skulle förmodligen ha råd att installera en egen telefonkiosk för de pengarna Apple och Samsung vill ha för sina nya lurar.

Jag tänker att det behövs mer sånt här. Allt för länge har det varit möjligt/förväntat att vem som helst ska kunna köpa vilket flaggskepp som helst. Genom att göra ett större spann bland konsument produkterna tvingas vi som konsumenter att faktiskt värdera vad vi vill ha i en tfn, snarare än att alla köper senaste flaggskeppet bara för att alla andra gör det. Vi har nått samma punkt som processorerna, det finns inte längre en lösning som är bäst alla.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, man "förlorar" enbart den andra främre kameran jämfört med S10+ som dessutom inte ger tillräckligt bred bild för att motivera en större och klumpigare telefon, hade dock gärna gått på S10e om den hade haft 3 kameror bak och fingeravtryck under skärmen, saknar smidiga telefoner.

Du tappar utöver den extra främre kamera även större batteri, möjlighet till mer RAM/intern lagring och i mitt tycke fördelen med den större displayen.

Även om man kollar rena specs utan configs (RAM/minne/skärmstorlek) så tycker jag inte det är värt att snåla 1000kr för att mista det större batteriet och extra frontkameran på en telefon som iaf snuddar på 10,000kr. Men sedan om man inte vill ha den större skärmen så har man inte mycket till val, men igen då tycker jag att "E"-modellen isåfall är en bättre 'value' i slutändan om man inte vill ha hela paketet så att säga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Inga åsikter kring nya galaxy watch samt galaxy fit?
Jag har länge velat ha t.ex gear fit 2 pro men då jag länge varit tvingad till iphone genom jobbet har jag inte slagit till då man tappar så mycket funktioner med ios..

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Du tappar utöver den extra främre kamera även större batteri, möjlighet till mer RAM/intern lagring och i mitt tycke fördelen med den större displayen.

Även om man kollar rena specs utan configs (RAM/minne/skärmstorlek) så tycker jag inte det är värt att snåla 1000kr för att mista det större batteriet och extra frontkameran på en telefon som iaf snuddar på 10,000kr. Men sedan om man inte vill ha den större skärmen så har man inte mycket till val, men igen då tycker jag att "E"-modellen isåfall är en bättre 'value' i slutändan om man inte vill ha hela paketet så att säga.

alltså, du kan ju inte dra till med att man får ett större batteri osv, självklart då telefonen är större, vi pratar om grundfunktionerna, minnesmängd osv är detsamma, 99% klarar sig med 8GB RAM resp 128GB + SD, det handlar inte om att snåla, alla vill inte ha en klumpig telefon, jag är en av dom.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ärligt talat tror jag detta är det bästa man kan göra tills det att man kan gömma hela kamerahuset under displayen och göra delvis transparenta pixlar. Jag har en Notch på min LG G7 idag och stör mig inte mycket alls på den under faktiskt användande, stör mig faktiskt betydligt mindre på det än att ha en fet 'bezel' som ska ta upp framsidan av telefonen.

Så för egen del är denna "punch-hole" design ännu ett bättre kliv över både skärmkanter och notch.

EDIT:
Det beror väl på det där.
T.ex. så verkar Adobe Rush vara tänkt att ersätta Premiere helt, om funktioner som Colour Correction, Trimming o.s.v. kan göras direkt i telefonen så ser jag ingen anledning att behöva flytta filerna till en dator för vloggar eller dylikt alls, t.o.m. för mycket av innehåll man ser på YouTube överlag kan göras helt på telefonen direkt.

Sedan så har Samsung satsat en hel del på deras Dex-funktion, d.v.s. att bara docka telefon till en skärm & M/KB för att kunna agera som en dator i Office-miljö.Telefoner idag har redan mer prestanda än vad PS3 har för spel också, det är bara en fråga om kylning över längre tid i slutändan här för att kunna ha sin telefon som just telefon, dator och t.o.m. "enklare" spelkonsol.

"Slutmålet" för telefoner är just att vara en enhet för allt; Kontor, telefon, kamera, spelkonsol - Nytta och nöje, allt i allo. För det så krävs en biffig CPU och GPU del, även om det inte helt ersätter 'desktops' eller renodlade spelenheter så börjar vi närma oss något som räcker för gemene man i dom flesta sammanhang i vardagen.

Jag men det är ju bara en minoritet av folket som använder mobilen till sånt ? Iallafall bland dom jag känner och arbetar med så använder bara en sin mobil till fullo och det är i hans arbete med photogemetri tror jag det heter. Så det är rätt dålig statestik i min närhet iallafall. Sen så springer alla runt och frågar efter laddare då dom använder en octa core processor till att ringa med skratt retande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oskar80:

Jag men det är ju bara en minoritet av folket som använder mobilen till sånt ? Iallafall bland dom jag känner och arbetar med så använder bara en sin mobil till fullo och det är i hans arbete med photogemetri tror jag det heter. Så det är rätt dålig statestik i min närhet iallafall. Sen så springer alla runt och frågar efter laddare då dom använder en octa core processor till att ringa med skratt retande.

Då känns det mer som att personen(erna) i fråga har köpt fel telefon och hade kunna nöja sig med t.ex. en Xiaomi Redmi Note 6 Pro för 2300:- istället - Rätt stor & bra upplöst skärm, 2 dagar batteritid tack vare storleken på batteriet och den snålare CPU'n samt duglig kamera.

Om man inte använder telefonen fullt ut så finns det ju ingen anledning att köpa ett flaggskepp som Galaxy S10 heller, inte ens för kameran om det enda man gör är att ta selfies eller semesterbilder. Känns som att folk generellt köper senaste Galaxy eller iPhone för att skryta med, mer än att faktiskt använda den till sin fulla potential/sitt ideala användningsområde, om man säger så

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Är copyswede avgiften inräknat i de där 17,5k kronor?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Då känns det mer som att personen(erna) i fråga har köpt fel telefon och hade kunna nöja sig med t.ex. en Xiaomi Redmi Note 6 Pro för 2300:- istället - Rätt stor & bra upplöst skärm, 2 dagar batteritid tack vare storleken på batteriet och den snålare CPU'n samt duglig kamera.

Om man inte använder telefonen fullt ut så finns det ju ingen anledning att köpa ett flaggskepp som Galaxy S10 heller, inte ens för kameran om det enda man gör är att ta selfies eller semesterbilder. Känns som att folk generellt köper senaste Galaxy eller iPhone för att skryta med, mer än att faktiskt använda den till sin fulla potential/sitt ideala användningsområde, om man säger så

Precis folk vill ha något att skryta med därför tycker jag dom kunde göra en andra version av sitt flagskepp för dom som prioriterar batteri tid istället för beräknings kraft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oskar80:

Precis folk vill ha något att skryta med därför tycker jag dom kunde göra en andra version av sitt flagskepp för dom som prioriterar batteri tid istället för beräknings kraft

Fast varför inte köpa t.ex. ovannämnda Xiaomi då bara istället?
Menar, du behöver ha alla dessa chiplets och kraftfullare processorer för att kunna t.ex. processera kamerans bilder, driva 1440+ upplösningarna bra o.s.v.

Det skulle nog inte direkt bli så mycket billigare för slutkund med t.ex. en Snapdragon 636 och 4Gb RAM kontra en Snapdragon 855 med 8Gb RAM då det skulle behövas en annan tillverkningsprocess från Samsung även om det är samma "skal". Och även om dom skulle släppa en telefon som ser likadan ut fast med sämre APU så blir dom tvungen att sänka andra saker också för att hålla prestandan jämn överlag - Kan liksom inte slappa på mindre kraftfull "rå" hårdvara och förvänta sig att kunna driva samma "tillbehör" så att säga

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Är copyswede avgiften inräknat i de där 17,5k kronor?

Ja

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd

Om några år kommer vi nog skratta åt hur fula dessa telefoner var.

Permalänk
Medlem

Nog kommer det bli ett köp, det tror jag. Jag är inte en jättestor beundrare av kamerahålet men jag tror att det ser okej ut och att man blir väldigt van vid att det är där. Behöver ändå något nytt då jag är på väg att lämna iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Då känns det mer som att personen(erna) i fråga har köpt fel telefon och hade kunna nöja sig med t.ex. en Xiaomi Redmi Note 6 Pro för 2300:- istället - Rätt stor & bra upplöst skärm, 2 dagar batteritid tack vare storleken på batteriet och den snålare CPU'n samt duglig kamera.

Om man inte använder telefonen fullt ut så finns det ju ingen anledning att köpa ett flaggskepp som Galaxy S10 heller, inte ens för kameran om det enda man gör är att ta selfies eller semesterbilder. Känns som att folk generellt köper senaste Galaxy eller iPhone för att skryta med, mer än att faktiskt använda den till sin fulla potential/sitt ideala användningsområde, om man säger så

Nja, eller så gillar man att ta riktigt bra selfies:) . Tror att detta är en ny "måste ha" för alla bloggare.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

5G modellen ska om jag fattat det rätt lanseras föst i Finland där vissa operatörer testkör med tekniken för tillfället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

S10e är den enda modellen som jag ser skulle kunna va ett köp om jag nu vill ha en sån här mobil. Men jag kommer nog inte byta detta år. Jag tycker inte att de händer så mycke på utvecklingen av mobiler mer än att dom blir dyrare med samma teknik.
Sett till mina behov och vad jag faktiskt gör med min mobil så gick jag ändå från en Galaxy S7 Edge till en Nokia 6.1 under förra året och känner mig väldigt nöjd med vad jag fick.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att det finns många individer som har ett behov av att fotografera sig själv och sprida är inget konstigt behov som är svårt att se. Däremot leder deras önskemål till att de får en telefon som är ful som inih-lskotta och många stör sig till den förbannelse på detta irriterande svarta hål. Det är bara kolla runt hur många som klagar på en död pixel i ytterkanten och här på mobilen talar vi om mängder med pixlar som saknas.

Nå det gör mobiler för olika personer och jag tror att marknaden för mobiler för oss som prioriterar bra skärm istället för frontkamera. Det är dock av flera orsaker svårt att sälja en helt utan frontkamera.

Först när jag såg dessa hålkameror blev jag också lite fundersam men tror nog man lätt vänjer sig vid det svarta hålet efter en dag eller två om jag ska vara ärlig. Betydligt lättare än en notch eller feta bezels iaf. Sen att ta bort selfiekameran skulle göra så att familjemedlemmar/partners/arbetspolare osv inte kan kommunicera med varann på ett tillräckligt personligt sätt. Jag använder inte heller selfiekameran själv men ser absolut att en väldigt stor grupp av köpare verkligen behöver den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Inga åsikter kring nya galaxy watch samt galaxy fit?
Jag har länge velat ha t.ex gear fit 2 pro men då jag länge varit tvingad till iphone genom jobbet har jag inte slagit till då man tappar så mycket funktioner med ios..

Jag funderar skarpt på en Galaxy Watch Active, inte minst för Spotify-stödet, får se bara hur pass bra pulsmätare och batteritid är. Hittar inget om GPS heller vilket t ex konkurrenten Garmin Vivoactive 3 Music har.

Samsungs egna butik listar den för 2495:- vilket känns som lite för mycket. Misstänker att den landar lägre hos andra ÅF.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte notch-hatet. Hur jävla svårt är det att bara tänka bort det som skärmyta och hålla den släckt om det stör så mycket? Notch >>> ful-hålet!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

Jag förstår verkligen inte notch-hatet. Hur jävla svårt är det att bara tänka bort det som skärmyta och hålla den släckt om det stör så mycket? Notch >>> ful-hålet!

Jag har nocth på min mobil, jag valde bara att dölja den och lägga statusikonerna där uppe. Men att köra den i defaultläget, det är för störande. Det är ungefär som att ha repor/sprickor i skärmen, visst går det tänka sig bort men vissa stör sig rejält på detta.
Ju nyare och dyrare prylen är ju mer stör man sig på om den ser trasig/skadad ut.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Jag funderar skarpt på en Galaxy Watch Active, inte minst för Spotify-stödet, får se bara hur pass bra pulsmätare och batteritid är. Hittar inget om GPS heller vilket t ex konkurrenten Garmin Vivoactive 3 Music har.

Samsungs egna butik listar den för 2495:- vilket känns som lite för mycket. Misstänker att den landar lägre hos andra ÅF.

Ja det lockar, hade dock gärna haft en del av S health, som ej funkat med ios tidigare iaf.

Hade inte föregångaren gps? de känns ju konstigt om de tar bort det.

Prismässigt känns det skäligt, jag är nyfiken på vad Galaxy fit landar på, den verkar inte ligga ute på hemsidan än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fast varför inte köpa t.ex. ovannämnda Xiaomi då bara istället?
Menar, du behöver ha alla dessa chiplets och kraftfullare processorer för att kunna t.ex. processera kamerans bilder, driva 1440+ upplösningarna bra o.s.v.

Det skulle nog inte direkt bli så mycket billigare för slutkund med t.ex. en Snapdragon 636 och 4Gb RAM kontra en Snapdragon 855 med 8Gb RAM då det skulle behövas en annan tillverkningsprocess från Samsung även om det är samma "skal". Och även om dom skulle släppa en telefon som ser likadan ut fast med sämre APU så blir dom tvungen att sänka andra saker också för att hålla prestandan jämn överlag - Kan liksom inte slappa på mindre kraftfull "rå" hårdvara och förvänta sig att kunna driva samma "tillbehör" så att säga

Mycket tveksam att man behöver snapdragon 855 för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

det var en väldigt intressant prisutveckling på mobiler... nu har ju kineserna redan tagit stora marknadsandelar med lägre priser, men det lär ju fortsätta växa. kör idag en one+ och skulle gärna se att min nästa också är det. enda jag skulle vara ute efter är en bättre (fram)kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Selfikameran är riktad till en viss målgrupp, det finns folk som har vuxit ifrån behovet av att se ens eget eller andras ansikten. Jag väntar på mobiler för oss släpps, vilket det också har gjorts, men de är ej tillräckligt bra. Selfikameran kan då få vara uppskjutbar, bakom glaset eller whatever. Det viktiga är att den inte stör bilden på displayen.

Hah! Well spoken sir. Jag väntar jag med på en sådan...

Permalänk
Medlem

Det är lätt hänt att det blir en massa klagomål när en tillverkare släpper en ny modell. Den är för stor, för liten, fel design osv, osv.

Men den här gången är det befogat att klaga. Till att börja med priset. Samsung har ju kopierat Apple sedan starten och denna gång gäller det prissättningen. Dock har de tagit i för mycket och landat t om högre än Apple, framförallt med tanke på att Apple själva erkänt att deras telefoner är för dyra.

Varför ha en front-kamera överhuvudtaget? Jag har aldrig sett någon använda en sån, förutom på film och reklam. Visst ser man tonårsflickor ta selfies, men dem är ändå inte målgruppen.

19:9-format...Nämen nu räcker det! Behöver vi ännu längre telefoner?

128GB lagring, eller ännu värre 512GB/1TB!!! Det finns ingen poäng längre att lagra stora mängder på telefonen. Spar på minneskretsar och erbjud 32GB.

Detsamma gäller RAM. Vad är poängen med mer än 4GB? Vi pratar inte Windows, utan Android. Man kör ju inte Photoshop på telefonen direkt.

Men tillverkarna anser sig tvungna att komma med något nytt för att få sälja. För ett par år sedan ansåg tillverkarna att "flärpen" var det bästa, kosta vad det kosta vill. Idag måste vi betala ännu mer för att bli av med den.

I Samsung's nya sortiment saknas S10L, med samma spec som S10 men:
4GB RAM
32GB lagring
Ingen front-kamera
5000 mAh batteri
Pris: 5000kr (vilket egentligen är alldeles för dyrt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det ligger förvisso något i att erbjuda den dyraste grejen på marknaden.... för att folk är dumma.

Permalänk
Medlem

Det här skärmhålet är riktigt fult. Hur kan man tycka att det är värre med en notch eller en minimal extra ram längst upp? Förstår inte alls "hatet" mot notch/ram. Någon som kan förklara? Är ju bra mycket snyggare än den här hemska lösningen.

En ram är väl den mest symmetriska lösningen dessutom? Då blir ju bilden helt rak på alla håll utan ojämnheter som en notch gör eller enorma pixelfel.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

8000:- är max för en telefon. Inte det dubbla.

Rent av löjlig prissättning. Löjligt ful telefon. Löjligt dålig för 16000:- precis som Apples diton.

Man får inte i närheten av vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

När kommer Apples diss video där samsung människor har en fläck i pannan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag förstår verkligen inte notch-hatet. Hur jävla svårt är det att bara tänka bort det som skärmyta och hålla den släckt om det stör så mycket? Notch >>> ful-hålet!

Beror väl på.
Iphone notch är det fulaste som existerar, då den täcker så förbannat mycket yta.
En liten notch som oneplus 6t är mer ok dock.