vilket grafikort är mest värd att köpa?

Permalänk

vilket grafikort är mest värd att köpa?

Det ena grafikortet
https://www.inet.se/produkt/5407089/gigabyte-geforce-rtx-2060...
Det andra grafikortet
https://www.inet.se/produkt/5407100/asus-geforce-rtx-2060-6gb...
skriv gärna vilket ni skulle rekommendera

Permalänk
Medlem

ASUS-versionen har högre boost-clocks och vad det ser ut betydligt större kylare. Avgör själv vad du prioriterar.

Permalänk

inte säker men tror asuskortet är halvpassivt dvs kylare snurrar inte sålänge kortet ligger under viss temp medans gigabytekylaren inte är det utan snurrar alltid.

inget som inte går att lösa med mjukvara så är väl ett mer eller mindre ickeproblem men ändå.

sen korten i övrigt är nog i stort sett den samma med lite överklock skillnad så nån eller några procent skillnad i prestanda till fördel det högre klockade.

men samma där troligen inget problem att köra på den puttiga fabriksöverklocken själv om man inte vill betala för den.

har personligen haft både gtx 460 och gtx 970 från gigabyte och inte haft några problem med dem och de har gått överklockade sen dag 1 så personligen skulle jag gå på det billigare av dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte säker men tror asuskortet är halvpassivt dvs kylare snurrar inte sålänge kortet ligger under viss temp medans gigabytekylaren inte är det utan snurrar alltid.

inget som inte går att lösa med mjukvara så är väl ett mer eller mindre ickeproblem men ändå.

sen korten i övrigt är nog i stort sett den samma med lite överklock skillnad så nån eller några procent skillnad i prestanda till fördel det högre klockade.

men samma där troligen inget problem att köra på den puttiga fabriksöverklocken själv om man inte vill betala för den.

har personligen haft både gtx 460 och gtx 970 från gigabyte och inte haft några problem med dem och de har gått överklockade sen dag 1 så personligen skulle jag gå på det billigare av dem.

Jag har det kortet från Gigabyte och det är halvpassivt. Fläktarna är helt stilla när du inte spelar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThyderGaming:

Komplett har Asus-kortet för 4449:- just nu:
https://www.komplett.se/product/1120658/datorutrustning/dator...

Bara att ange den där koden.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag har det kortet från Gigabyte och det är halvpassivt. Fläktarna är helt stilla när du inte spelar.

/hulle.

där av att jag skrev att jag inte var säker. har bara erfarenhet av deras äldre windforce x2/x3 kylare där de default var min 30% fläkthastighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Baserat på bilderna har Gigabyte-kortet en riktigt billig (och betydligt sämre) typ av kylfläns under fläktarna. Det är förmodligen det som skulle göra den största skilnaden. Det lär resultera i sämre kylning och därmed att den inte klockar upp lika högt via GPU Boost.

Om skillnaden sedan är stor nog att vara värt det högre priset är svårt att svara på då det beror på ens budget etc.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Baserat på bilderna har Gigabyte-kortet en riktigt billig (och betydligt sämre) typ av kylfläns under fläktarna. Det är förmodligen det som skulle göra den största skilnaden. Det lär resultera i sämre kylning och därmed att den inte klockar upp lika högt via GPU Boost.

Om skillnaden sedan är stor nog att vara värt det högre priset är svårt att svara på då det beror på ens budget etc.

ja det kan du ha en poäng i.

tänkte inte på det trodde det var deras vanliga windforcekylare på den men var visst bara OC modellerna som körde på den.

https://www.inet.se/produkt/5407079/gigabyte-geforce-rtx-2060...
eller
https://www.inet.se/produkt/5407080/gigabyte-geforce-rtx-2060...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det kan du ha en poäng i.

tänkte inte på det trodde det var deras vanliga windforcekylare på den men var visst bara OC modellerna som körde på den.

https://www.inet.se/produkt/5407079/gigabyte-geforce-rtx-2060...
eller
https://www.inet.se/produkt/5407080/gigabyte-geforce-rtx-2060...

Det förklarar saken. Var lite förvånad att den andra hade en så billig kylfläns på ett modernt kort.

Mellan de där två vet jag inte vad jag skulle välja. Bäst vore nog att leta upp lite recensioner på dem. Såg att det fanns ett exemplar av det dyrare kortet i Fyndhörnan också som kanske kan vara intressant, beroende på orsaken till att det ligger där.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det förklarar saken. Var lite förvånad att den andra hade en så billig kylfläns på ett modernt kort.

Mellan de där två vet jag inte vad jag skulle välja. Bäst vore nog att leta upp lite recensioner på dem. Såg att det fanns ett exemplar av det dyrare kortet i Fyndhörnan också som kanske kan vara intressant, beroende på orsaken till att det ligger där.

skillnaden är troligen inte ofantlig den billiga ser ju ut att ha ett hegjutet alublock med heatpipes troligen liggandes direkt mot kretskortet under fläktarna medans dessa har har stansad aluplåtkylare med heatpipes som tillåter lite mer cirkulation under kylaren över minnen osv istället för direktkontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Gigabyte-kortet, köpt för 3990 och jag är ganska nöjd. Mitt kort blir ca 77 grader när jag spelar i mitt ganska lilla chassi och fläktarna låter en del, men överröstas ändå av Wraith-kylaren som följde med min ryzen, så de stör inte. Boostar upp till 1965MHz, ibland mer, enligt HWmonitor men jag vet inte hur exakt det är. För mig kan inte priset på Strix-kortet motiveras av den bättre kylaren, prishoppet är för stort. Behöver du betala 5 lakan för det kan du ju lika gärna betala 700 extra för ett 2070 med betydligt bättre prestanda, om du då inte verkligen behöver ett kort som inte går över 60 grader vid load.