Studie: "Bättre streamingtjänster effektivast för att motverka piratkopiering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag vill säga att Spotify tog död på mp3 delande i Sverige till en stor del, iaf i mina kretsar

Japp, samma här. Alla som piratkopierade musik har bytt till spotify premium. Är SÅ enkelt att minska piratkopiering av film/serier om de bara inser detta.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Synd bara att ju fler tjänster vi får ju mindre blir utbudet av filmer/serier. Snart kommer Disneys egna tjänst som gör utbudet ännu mindre.

Hade hellre betalat 300kr/mån om företagen skapade en gemensam så att man får en tjänst med enormt utbud.

300kr/mån är inte tillräckligt på långa vägar, att göra film och tv är kostsamt på ett sätt som musik inte är.

Enormt utbud? Vad som skall ingå är en intressant diskussion. Bara svenskt och engelskt? Bara svenska, amerikanska, och brittiska storfilmer och tv-serier? Bara filmer och tv-serier från västvärlden? All världens filmer och tv-serier?

Skulle det vara som Spotify/Apple Music/etc, så skall det ju innehålla i princip allt.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Hur mycket omsätter TV och videodistributörer i Sverige från försäljning och abonnemang? 400 kr/m till exempel i varje hushåll vore 22 miljarder kronor. C More + TV4 + Discovery omsätter exempelvis runt 7,5 miljarder, och då är det mesta av det reklam.

Permalänk
Medlem

Undra hur snabbt film/seriebranschen kan anpassa sig såpass väl som musikbranschen gjort till streaming. Liksom jag har inga problem med att betala för Spotify och få ett massivt utbud och enkelt hitta nya typer av musik jag annars inte skulle lyssnat på så jag upplever piratkopiering som jobbigare än att bara använda Spotify. Ingen av de nu tillgängliga tjänsterna ger mig den känslan och det känns inte som om branschen kommer dit de närmaste 5 åren i alla fall.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Värsta är ju att det kan lagga när man streamar även för mig som sitter 100/100 så laggar det ibland.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@filbunke: Hur mycket omsätter TV och videodistributörer i Sverige från försäljning och abonnemang? 400 kr/m till exempel i varje hushåll vore 22 miljarder kronor. C More + TV4 + Discovery omsätter exempelvis runt 7,5 miljarder, och då är det mesta av det reklam.

22 miljarder utgår ju ifrån att _alla_ hushåll både är intresserade av det och har råd att betala, och en månadskostnad som nu har hoppat upp med 33% från den kommentar jag svarade på.

En betaltjänst kommer ju inte ha någon reklam, så de intäkterna skall ju definitivt räknas in.

Släng sedan på alla andra som producerar tv och distribuerar video, och det man skulle få in kommer inte täcka det hela.

Och det skall ju vara Spotify för film och tv, inte bara en tjänst för anglofiler som vill se de senaste storfilmerna och tv-serierna?

Permalänk
Medlem

Att ”dom” öht behöver göra en undersökning för att konstatera detta är väl en del i problematiken:)

Permalänk
Medlem

Äntligen... Får hoppas bolagen fattar nu då

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett uppsving för piratandet igen när konsumenterna väntas ha femtioelva streamingtjänster á 150kr/mån som på tv-paket-tiden.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan ju också prenumerera på en tjänst i taget och se färdigt de serier man nu kollar på. Till exempel prenumerera inte på HBO vänta tills alla avsnitt har släppts på Game of Throne innan du kollar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Avstängd

Tänk om streamingtjänsterna i Sverige inte var så urbota dåliga bara..

Netflix är grovt bakom och deras bibliotek (tänker på film här) är stenålders.

Permalänk
Medlem

Varför bekostades en studie för detta? Jag hade kunnat berätta det direkt för dom helt utan kostnad bara dom frågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

22 miljarder utgår ju ifrån att _alla_ hushåll både är intresserade av det och har råd att betala, och en månadskostnad som nu har hoppat upp med 33% från den kommentar jag svarade på.

En betaltjänst kommer ju inte ha någon reklam, så de intäkterna skall ju definitivt räknas in.

Släng sedan på alla andra som producerar tv och distribuerar video, och det man skulle få in kommer inte täcka det hela.

Och det skall ju vara Spotify för film och tv, inte bara en tjänst för anglofiler som vill se de senaste storfilmerna och tv-serierna?

Betaltjänster betyder ju dock inte att gratistjänster försvinner. Om man skulle ha allt innehåll i en tjänst och inget får ha reklam visst, det skulle aldrig någonsin fungera. Hade det fungerat hade vi redan haft tv-abonnemang för 20 år sedan med alla filmer och serier tillgängliga och videobutikerna hade dött innan de blev som populärast. Att jag valde 400 kr/m i exemplet har nog mer att göra med att det är mer likt vad folk betalat för tv-paket med premiumkanaler, att en tjänst sen skulle vara så oöverträfflig att alla vill ha den skulle ju inte riktigt ske eftersom den inte är realistisk till att börja med.

En bredare tjänst skulle dock kunna omsätta mer än alla betalkanaler, alla strömmande betaltjänster, videohyrning och videoförsäljning i landet och istället kunna göra nuvarande strömnings- och TV-bolag med egna produktioner till rena produktionsbolag, och till en lägre kostnad än 300 kr i månaden. Det är inte flera hundra miljarder branschen omsätter i Sverige, det kanske är i storleksordningen 25 miljarder som film, video och tv omsätter, men det är ju även inkl försäljning till utlandet.

Permalänk
Medlem

Betalar för Netflix och Spotify. Tycker det räcker bra med de två tjänsterna. Egentligen skulle jag inte ens behöva det, då vi inte använder dem så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Netflix har oftast inte de filmer jag tänkt se.

Och vad gäller kvalitén..
Bildkvalitén kan jag väl leva med. Den är inte den bästa men inte allt för pjåkig antar jag. Helt acceptabel även fast högre bitrate alltid är önskvärt
Ljudet däremot.. det funkar på tablet och laptop-högtalare, och till och med hörlurar även fast man ibland tycker det fattas något i basen. Även vid desktopen med lite större högtalare och 10" sub så funkar det.
Men så fort man kör på sin hemmabiosetup så märker man vilken katastrof ljudet är.
Netflix har support för Atmos men ändå inte 7.1-ljud? Makes no sense in my book.
Och när det är mycket som pågår i alla kanalerna så känns det lite som att något saknas.. för att inte nämna basen.. the lack of bass is very disturbing. Till exempel original-ljudet runt 18:20 i Cloverfield (2008) där det nästan blir jordbävning på riktigt, och sen jämför man samma scen på Netflix så är det en liten fis i jämförelse.
Och nu verkar ju Cloverfield ha försvunnit från Netflix.. så nu kan ju inte folk jämföra just det. Men finns säkerligen massvis med andra exempel på hur klent ljudet på Netflix är.
Och på tal om klent.. vad i helvete är det för fel på ljudvolymen på Netflix när man kör surroundljud? I ovannämnda scen i Cloverfield så kan jag höra diverse föremål vibrera i rummet på -35dB. Brukar vanligtvis titta på film mellan -30dB och -15dB beroende på hur högt jag vill ha det och hur ljudet är mixat i filmen. Men när jag tittar på Netflix så måste jag oftast höja till typ -5dB för att få bra ljudvolym, förstår verkligen inte vad Netflix har för problem. Är bara göra en snabb googling så ser man massvis med klagomål och frågor om varför ljudet är så lågt på Netflix.
Och begränsningen till 720p i webbläsare.. varför?
Och varför dessa värdelösa (i princip nästan obefintliga) valmöjligheter vad gäller kvalité? Hur svårt kan det vara att fixa en liten meny i spelaren där man kan välja videons upplösning och bitrate, och antal kanaler och bitrate på ljudet. Varför ska jag behöva gå hela vägen till kontoinställningarna på en hemsida i en webbläsare för att kunna ändra mellan enligt mig ganska så ospecifika videokvalitéinställningar?
Ljudet kan man i alla fall ändra mellan stereo och 5.1 i spelaren, men även här behöver det bli bättre. Lägg till 7.1 ljud på dom titlar som har det och fixa vad det nu än är som är fel med ljudet. Netflix 640 kbps är inget att hurra över, och 640 kbps ljud behöver inte ens vara dåligt. Låter ofta bra eller i alla fall helt okej från andra källor, men på Netflix är det ofta uruselt

Nä, nu har jag svamlat länge nog. ***bort/mod*** Netflix blir mest i sängen på tablet/laptop eller "vid sidan om" när jag farmar i spel på datorn.

§7
Permalänk
Medlem

Trodde att det var på väg att bli bättre med streamingtjänsterna, men nu tror jag att det kommer att bli sämre igen. Trodde vi skulle få ett par tjänster som hade nästan 100% av allt som fanns, men nu går vi ju mot att fan och hans moster ska ha en streamingtjänst, även om den bara har en enda serie som bär upp den. Kommer ju att bli som på kabel-tv tiden igen.....då tror jag piratandet kommer öka igen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Att det finns många streamingtjänster känns inte som något större problem då man inte behöver prenumerera på alla på samma gång. Man kan hoppa mellan olika tjänster då man ändå inte hinner nyttja alla samtidigt.

Något jag tycker är ett betydligt större problem är att det är svårt att få tag i riktigt bra kvalitet på ljud och bild i digitalt format. Det gäller inte bara streaming utan även när man köper filmer digitalt. Filerna är enormt mycket mindre än de är på fysisk media, så man tappar massor av information. Det enda lagliga alternativet för de som har höga kvalitetskrav är att köpa skivor. Tyvärr ser jag ingen lösning på detta i den överskådliga framtiden då de allra flesta nöjer sig med vad streamingtjänsterna kan erbjuda i kvalitetsväg.

Permalänk

Spotify känns klockrent, samma med Storytel.
Att kunna streama ur ett för mig nästan komplett bibliotek är perfa!

Kommer något sådant för serier och filmer kommer det säkert slå igenom bra.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det är ok att diskutera piratkopiering på en allmän eller akademisk nivå. Antydan till innehav av piratkopior, spridning av länkar till piratkopierat material o.l. är däremot inte tillåtet. Passade även på att rensa bort inlägg i enlighet med §5:

Citat:

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Evil Peter: Just nu ser vi dock en utveckling där vissa producenter/distributörer drar tillbaka sitt innehåll från tjänsterna för att skapa egna. Det är ju inte samma sak som nytt innehåll... För film är enda alternativet egentligen UHD-BD/BD, inte p.g.a. kvalité utan p.g.a. utbud och pris. De som har flest filmer är de som kör enligt digitala hyr/köp-modellen. Digitala nedladdningar med kopieringsskydd fungerar ju bara så länge plattformen vill att det ska fungera, så det är lite poänglöst. Att hyra brukar kosta lika mycket som att köpa filmen på fysiskt media. Utbudet finns i stort sett egentligen där, men även filmer behöver prenumerationsmodell. Någon vana för att hyra/köpa på Google Play, YouTube Movies, iTunes, Microsoft och SF Anytime är nog svårt att få.

Permalänk
Medlem

Hade blivit billigare och gått snabbare att fråga logiken. Säger sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är ett problem nu när alla skall skapa sina egna serier: så kommer det ngt man gillar, man kollar första säsongen o sen

1) Läggs ner helt - då har man kastat bort 10-20 timmar på "ingenting"
2) Fortsättning kommer, men efter 12-18 månader så det känns inte så intressant
3) Serien läggs ner på Streamtjänst X för att uppstå på Streamtjänst Y där man inte har en prenumeration

Jag har i alla fall skaffat mig VPN om vi säger så

// LZ

Permalänk
Medlem

Om man delar upp mellan pirater & casuals så är det casual gentryn som ökar. Pirat sidan kommer snart öka igen då pirater gett lagliga alternativ som Netflix en ärlig chans & sett dess stora brister (för litet utbud, superkasst upplägg på framsidan/användargränssnitt, inga kurerade listor(av Netflix själva), kass video/upplösning kvalitet & fejk 4k) det finns också väldigt många fattiga människor i världen och 100kr är som 20k för vissa.

Permalänk

EU gjorde ju en undersökning om detta och fann att piratkopiering inte minskade försäljningen. Denna vart dock inte publicerad och inte förens någon läckte undersökning så kom det fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr är ju marknaden fragmenterad som fan nu, så man måste prenumerera på 3-4 tjänster för att få tillgång till en bare minimum av vettiga serier och filmer, både för barn och vuxna.
Game of Thrones? - HBO
Stranger Things? - Netflix
Paw Patrol? - Viaplay

Jag tycker inte det finns nog timmar på dygnet för att ha flera tjänster samtidigt.
Du kan ju se alla nya avsnitt hos en leverantör, sen byta nästa månad och se alla där.
Lite bökigt kanske, men det känns onödigt att ha hundra olika årsabonnemang bara för att det kommer en bra serie om året hos varje.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt börjar det bli fragmenterat med streamingtjänsterna. Finns ett par serier jag skulle vilja se men tänker inte prenumerera på en hel tjänst bara för att se en serie.

Permalänk
Medlem

Det som jag stör mig så otroligt mycket på är att vi har haft tekniska möjligheter i 15 år att erbjuda fantastiska tjänster.

Se hur piratvärlden ser ut, vad som finns tillgängligt och hur lätt.
Varför finns det inget sätt att betala för ens i närheten av samma utbud och valfrihet?

Det gör liksom ont i själen på mig när det är gamla lagar och gamla avtal anpassade efter en analog värld som håller utvecklingen tillbaka på det här sättet. Att det finns krafter som så hårt jobbar emot en teknisk utveckling för att försöka hålla kvar vid gamla marknadsmodeller bara för att det är det dom har kontroll över.

Det är så tragiskt att pirattjänster ligger 2 decennier före lagliga alternativ.

Permalänk
Snusfri

Nämen, vad förvånad man blir.
Pirat-material kommer dock aldrig att dö ut.

Det absolut värsta med alla streamingtjänster är geo-lock, ha samma utbud över hela världen.
Det är detta som irriterar mig absolut mest när det gäller Streaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med streamingtjänster är att jag skämt bort mig själv med bildkvalite. All streaming jag sett ser i mina ögon hemskt ut. Är beredd att betala extra för bättre kvalite, men just nu finns det bara inte.

Permalänk
Testpilot

Woo, marknaden är ikapp äntligen, typ.

Har idag:
Telia Stor (inkl. TeliaPlay+HBO Nordic)
Spotify Family
Netflix UHD
Viaplay

Betalar knappt 500kr/mån för det (delar Netflix/spotify med familjen).
500kr/mån för mer innehåll än jag möjligen hinner konsumera är inte dåligt alls kan jag tycka. Speciellt kontra att hyra/köpa filmer/musik.

Enda gången jag kör något via PLEX är om albumet eller filmen/serien i fråga helt enkelt inte finns på ovannämnda tjänster, och jag kan tycka att jag har ett rätt stort paket så finns inte det jag vill se på dessa får dom skylla sig själva helt enkelt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >