Undersökning: Samsung frågar SweClockers (avslutad)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Djinn:

Som jag förklarade du anser att de har massor med bloatware som du skriver 4000000 olika appar, jag anser inte det. Jag använder 90% av alla appar som följer med Samsung mobiler och avinstallerar/avaktiverar de som jag inte använder. Det är väldigt enkelt och jag ser ingen problem med detta.

Samsung har kommit långt sen sin första Galaxy vad det gäller bloatware och jag är skitnöjd med deras mobiler. Vi behöver inte diskutera mer om detta då du nämner att du vill ha valfrihet ändå sitter du på en iPhone mobil, I rest my case.

Så nu baserar du mitt tyckande om Samsung bloat att jag har iPhone som är helt icke relevant....

Valfrihet i iPhone går nu btw ta bort standard Appar som anteckningar, Kalander, Mail och annat men jag vill ändå se att dom inte är preinstallad utan du måste gå till store och ta ner dom ifall du vill använda mail tex.

Samsung har otroligt mycket mer skit.

Jag vill se detta på alla märken men Samsung tar priset just nu.

Bara för du anser det inte är bloat så ändrar det inte faktum att det är bloatware och va du använder själv och tycker är nice påverkar inte den fakta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så nu baserar du mitt tyckande om Samsung bloat att jag har iPhone som är helt icke relevant....

Valfrihet i iPhone går nu btw ta bort standard Appar som anteckningar, Kalander, Mail och annat men jag vill ändå se att dom inte är preinstallad utan du måste gå till store och ta ner dom ifall du vill använda mail tex.

Samsung har otroligt mycket mer skit.

Jag vill se detta på alla märken men Samsung tar priset just nu.

Bara för du anser det inte är bloat så ändrar det inte faktum att det är bloatware och va du använder själv och tycker är nice påverkar inte den fakta.

Oavsett borde allt vara skalrent från början. Varför skall man ha ens 1 app förinstallerad. Play för android och app store borde vara det enda som erbjuds från scratch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Oavsett borde allt vara skalrent från början. Varför skall man ha ens 1 app förinstallerad. Play för android och app store borde vara det enda som erbjuds från scratch.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är bara en liten del av alla som köper en mobil som vill ha det så. De som vill ha en *tom* mobil har oftast kunskapen att roota mobilerna.

I dagens läge är bloatware gratis reklam för företag och underlättar för många att sätta in sig i mobilen eftersom majoriteten av appar man använder finns färdigt installerat.

Ända sättet att komma till rena telefoner är att de säljs av neutral återförsäljare men det kommer aldrig att hända.

För då blir det för många olika varianter av samma telefoner på marknaden som äter upp vinster från företagen.

Så länge majoriteten är nöjda med bloatware så får man bara ta det att de finns i princip alla mobilerna och kommer att förbli så tills majoriteten tröttnar och börjar efterfråga rena telefoner direkt från tillverkaren utan *onödiga* bloatware.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Men det är bara en liten del av alla som köper en mobil som vill ha det så. De som vill ha en *tom* mobil har oftast kunskapen att roota mobilerna.

I dagens läge är bloatware gratis reklam för företag och underlättar för många att sätta in sig i mobilen eftersom majoriteten av appar man använder finns färdigt installerat.

Ända sättet att komma till rena telefoner är att de säljs av neutral återförsäljare men det kommer aldrig att hända.

För då blir det för många olika varianter av samma telefoner på marknaden som äter upp vinster från företagen.

Så länge majoriteten är nöjda med bloatware så får man bara ta det att de finns i princip alla mobilerna och kommer att förbli så tills majoriteten tröttnar och börjar efterfråga rena telefoner direkt från tillverkaren utan *onödiga* bloatware.

Folk vet ju inget annat. Märkligt nog så var en Doogee som jag köpte ganska ren från bloatware. Så undantag finns. Dock medioker mobil i övrigt. Kul med junk som tar upp halva arbetsminnet som man inte använder. Roota innebär en hel del nackdelar och det skall man inte behöva för en mobil för en halv månadslön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hakan78:

Oavsett borde allt vara skalrent från början. Varför skall man ha ens 1 app förinstallerad. Play för android och app store borde vara det enda som erbjuds från scratch.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, så när du går in i store så får du alla apparna som annars hade legat på första sidan / second meny på android.
Och där listas dom som om dom vore installerade (dvs samma vy) men du måste trycka download and install.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är Samsung verkligen intresserad av kundernas åsikter så kan de ju börja med att släppa Odyssey+ HMD i Europa eller åtminstone ge en rimlig förklaring på varför de inte gör det.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej det är inte nödvändigt att dom är pre installad nej.
Kallas valmöjlighet att tanka ner dom som man vill använda inte 400000000 samsung skit appar.

"Bloatware (av engelskans svällande vara) är medföljande mjukvara som tar onödigt stor plats i minnet och som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat. "

Och Pixel har lägsta bloatware du kan få med Android om du använder gmail / google play.

Kan gå igenom exakt all skit som Samsung gör för användare som är rent extra arbete för att configa sin telefon men kommer ta två timmar.

Skulle jag köpa en telefon och den inte har kalkylator installerat skulle jag blivit riktigt besviken.
Skulle t.e.x samsung health inte vara förinstallerat på samsungs telefoner skulle jag aldrig hittat det och dess funktioner som blodsyremätning och pulsmätning där man ser sin hjärtrytm i en kurva precis som hos läkaren. Har faktiskt kontrollerat att syremättnad och pulskurva stämmer perfekt mot svindyr akututrustning, även läkaren blev lite imponerad på hur nogrann den var när jag låg på akuten.
Nokia 6.1 med android one är också rätt clean. Finns inte mkt bloat där men kalkylator finns iaf.

Skrivet av Djinn:

Om du anser att kalkylator, Galaxy store, galleri, Samsung internet, mina filer, Samsung health etc är bloatware som är essential för Samsung telefoner då kanske inte du vet vad bloatware är. Alla tillverkare har sina egna appar även Pixel 3 som är ren android som kör sina egna. Det är klar de måste ha visa program som ska göra Samsung telefon till Samsung och jag tror de flesta Samsung användare använder faktiskt alla dessa program. Samsung UI tycker jag är överlägset mot alla andra.

Håller helt med dig!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av b00nde:

Skulle jag köpa en telefon och den inte har kalkylator installerat skulle jag blivit riktigt besviken.
Skulle t.e.x samsung health inte vara förinstallerat på samsungs telefoner skulle jag aldrig hittat det och dess funktioner som blodsyremätning och pulsmätning där man ser sin hjärtrytm i en kurva precis som hos läkaren. Har faktiskt kontrollerat att syremättnad och pulskurva stämmer perfekt mot svindyr akututrustning, även läkaren blev lite imponerad på hur nogrann den var när jag låg på akuten.
Nokia 6.1 med android one är också rätt clean. Finns inte mkt bloat där men kalkylator finns iaf.
Håller helt med dig!
Skickades från m.sweclockers.com

Läser verkligen inte mitt svar.

"Håller med, så när du går in i store så får du alla apparna som annars hade legat på första sidan / second meny på android.
Och där listas dom som om dom vore installerade (dvs samma vy) men du måste trycka download and install."

Blir samma fast VALET.
Tex du kan ha ett annat val som säger "standard Samsung eller (Clean OS)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag var fast i iPhone-träsket med 3GS och 4 och 4s tills jag ledsnade på att vara så otroligt låst i allt jag ville göra när jag ville förändra telefonen, dess utseende och funktioner och att få den bättre anpassad efter mig och min användning. Jag gick då över till Samsung och har inte ångrat det en sekund.
Tyvärr kurvade ju även Samsung till sina bildskärmkanter vilket tvingade mig ifrån Samsung och istället över till LG. En skärm ska vara platt och ha bezels om än små sådana för att bättre tåla stötar samt vara bättre att montera skydd på. Den ska dessutom inte ha ett objektiv som sticker ut. Då har jag hellre en telefon som är lite tjockare. Tack LG för att ni fattat! (Än så länge i alla fall. Sitter på en gammal G6 )

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Läser verkligen inte mitt svar.

"Håller med, så när du går in i store så får du alla apparna som annars hade legat på första sidan / second meny på android.
Och där listas dom som om dom vore installerade (dvs samma vy) men du måste trycka download and install."

Blir samma fast VALET.
Tex du kan ha ett annat val som säger "standard Samsung eller (Clean OS)

Hade väl varit bra med ett val mellan clean os eller samsung standard. Jag hade nog isåfall valt samsung standard då jag inte pallar tanka hem alla appar utan vill ha en telefon som är klar när jag betalar 10k. Men jag använder också nästan alla appar. Smart things, health, hemlig mapp, pay, notes, samsung internet, bixby osv. Men fler valmöjligheter vore väl bra för många. Sen gillar jag inte att man ej kan avinstallera vad man vill.

Btw det är du som inte läser mitt inlägg. Jag håller inte med dig utan Djinn
Gå till inlägget inte din quote. Den tar ej med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W