Backup tjänst till NAS

Permalänk

Backup tjänst till NAS

Hej,

Har idag en qnap där det lagras filer samt backup från flera datorer.
Jag använder idag dropbox som en "backup cloud tjänst" men det börjar ta slut i utrymme och nästa steg är dropbox business och det börjar bli lite dyrt.

har läst endel om Backblaze men dom har tydligen sina nackdelar med att det försvinner data om du inte kopplar upp dina filer mm varje månad. Men hur är det med B2? någon som har erfarenhet av detta? eller andra alternativ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I B2 bestämmer du själv hur länge filerna skall vara kvar så länge du betalar - samma sak hur länge man kan återvinna 'borttagna/överskrivna' filer (dvs. som man raderat/skrivit över redan men ångrar sig)

Dock att tänka på att du betalar för totala upptagna volymen vilket inkluderar även 'borttagna' filer tills deras klocka har räknat till noll - har man satt på 3 månader så är dom kvar och tar upp plats i 3 månader (och du får betala för platsen) tills de raderas på 'riktigt' och är oåterkalleligen borta.

B2 är inte som att logga in på en diskyta med mappstrukur på en NAS utan behöver en manager-program som förpackar och lägger de olika filerna i 'buckets', upplägget är i stort sett samma som Amazon S3 API.

En del backupprogram kan hantera det direkt.

---

En sak att tänka på med dylika tjänster - det går inte fort, att få över 1 TB till molntjänsten kan vara ett projekt på flera veckor till månad - typisk uppladdning kan vara som bäst 20 Mbit i hastighet - oftast lägre, och att tänka på - det går oftast inte fortare när du skall hämta tillbaka data. Dock Blackblaze har tjänst att kunna sända dig filerna på en lånehårddisk om det är stora filmänder och det är bråttom - mot en avgift förstås.

Därför skall du göra backup då och då också till en extern USB-disk du har hemma - det går väldigt mycket fortare allting då. Den disken skall vara urkopplad mellan backupperna just för att skadlig kod inte skall ha chans att ställa till med saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av STOSHYNSKIN:

Hej,

Har idag en qnap där det lagras filer samt backup från flera datorer.
Jag använder idag dropbox som en "backup cloud tjänst" men det börjar ta slut i utrymme och nästa steg är dropbox business och det börjar bli lite dyrt.

har läst endel om Backblaze men dom har tydligen sina nackdelar med att det försvinner data om du inte kopplar upp dina filer mm varje månad. Men hur är det med B2? någon som har erfarenhet av detta? eller andra alternativ?

Tack på förhand!

Själv använder jag CrashPlan for Small Business fri mängd för ca 100kr i månaden snabb upp och nerladdning ..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av STOSHYNSKIN:

Hej,

Har idag en qnap där det lagras filer samt backup från flera datorer.
Jag använder idag dropbox som en "backup cloud tjänst" men det börjar ta slut i utrymme och nästa steg är dropbox business och det börjar bli lite dyrt.

har läst endel om Backblaze men dom har tydligen sina nackdelar med att det försvinner data om du inte kopplar upp dina filer mm varje månad. Men hur är det med B2? någon som har erfarenhet av detta? eller andra alternativ?

Tack på förhand!

Kolla på Acronis och ARQBackup

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xxargs:

I B2 bestämmer du själv hur länge filerna skall vara kvar så länge du betalar - samma sak hur länge man kan återvinna 'borttagna/överskrivna' filer (dvs. som man raderat/skrivit över redan men ångrar sig)

Dock att tänka på att du betalar för totala upptagna volymen vilket inkluderar även 'borttagna' filer tills deras klocka har räknat till noll - har man satt på 3 månader så är dom kvar och tar upp plats i 3 månader (och du får betala för platsen) tills de raderas på 'riktigt' och är oåterkalleligen borta.

B2 är inte som att logga in på en diskyta med mappstrukur på en NAS utan behöver en manager-program som förpackar och lägger de olika filerna i 'buckets', upplägget är i stort sett samma som Amazon S3 API.

En del backupprogram kan hantera det direkt.

---

En sak att tänka på med dylika tjänster - det går inte fort, att få över 1 TB till molntjänsten kan vara ett projekt på flera veckor till månad - typisk uppladdning kan vara som bäst 20 Mbit i hastighet - oftast lägre, och att tänka på - det går oftast inte fortare när du skall hämta tillbaka data. Dock Blackblaze har tjänst att kunna sända dig filerna på en lånehårddisk om det är stora filmänder och det är bråttom - mot en avgift förstås.

Därför skall du göra backup då och då också till en extern USB-disk du har hemma - det går väldigt mycket fortare allting då. Den disken skall vara urkopplad mellan backupperna just för att skadlig kod inte skall ha chans att ställa till med saker.

Skrivet av jimjans:

Själv använder jag CrashPlan for Small Business fri mängd för ca 100kr i månaden snabb upp och nerladdning ..

Tack för svaren och förklarandet på hur deras tjänst fungerar, detta är värt att kolla upp.
Hur är det med uppkopplingen då? Jag sitter på stabila 1000/1000 men det spelar kanske ingen roll?
Och CrashPlan, hur fungerar deras? vad har du för uppkoppling?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av STOSHYNSKIN:

Tack för svaren och förklarandet på hur deras tjänst fungerar, detta är värt att kolla upp.
Hur är det med uppkopplingen då? Jag sitter på stabila 1000/1000 men det spelar kanske ingen roll?
Och CrashPlan, hur fungerar deras? vad har du för uppkoppling?

Tack på förhand!

Crashplan använder sig av en Java klient.
Som jag skrev tidigare kolla på arqbackup och Acronis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@STOSHYNSKIN:

Jag kör comhem cloud, obegränsad mängd data för 50 spänn/månad.
Vet inte om det går att teckna om man inte redan är kund....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag kör comhem cloud, obegränsad mängd data för 50 spänn/månad.
Vet inte om det går att teckna om man inte redan är kund....

Testade köpa, står följande om man går vidare med beställningen:
"Erbjudandet om Com Hem Cloud kräver att du även köper en av följande tjänster: Bredband 50, Bredband 100, Bredband 150, Bredband 250, Bredband 300, Bredband 500, Bredband 600, Bredband 1000, Bredband 1200, Bas 50, Silver 100, Silver 150, Guld 100, Guld 500 eller Guld 600. "

Permalänk
Medlem

Jottacloud.
Norskt.
750kr per år, fri mängd, finfin hastighet vid överföring.

https://www.jottacloud.com/sv/home/index.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spruce:

Jottacloud.
Norskt.
750kr per år, fri mängd, finfin hastighet vid överföring.

https://www.jottacloud.com/sv/home/index.html

Skickades från m.sweclockers.com

Dom va bra tills dom raderade all min data på 7tb

Permalänk
Medlem

Sådant får man räkna med vid molntjänster - därför måste man ha egen uppsättning också och se molntjänsten som den andre backuppen "off-site", alternativ nyttja två olika molntjänster utan beroende av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Dom va bra tills dom raderade all min data på 7tb

Jottacloud stängde ner mig också. Det var jag som tipsade om Jottacloud. De är känsliga för fel filer. Själv hade jag retrospel i stor mängd. Och det var det de "hittade" vid skanning av fil- & folder-strukturer.
Det kom ingen varning, bara ett meddelande att filerna tas bort 30 dagar efter "hittandet". Tycker det var fair. Skulle så klart ha undersökt vad som gällde, men vem tusan läser de tråkiga villkoren?? Inte jag heller tydligen.

Så jag överväger Jottecloud igen, men denna gång bara foton och egentagna videos.
Ska också överväga CrashPlan.

Permalänk
Medlem

Om du kan pilla lite själv, så är kombinationen Gsuite med obegränsad lagring för runt 100 kr i månaden med programvaror som Rclone eller Duplicacy, väldigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tycker Google drive är bra, 19 kr i månaden för 100gb, har bara bilder där sedan kör jag dokument på One Drive och jag har också Megadrive där jag har runt 100gb och de är gratis.

Permalänk
Medlem

Testat Resilio Sync? Det är som dropbox fast du synkar mappar mellan datorer.
På så sätt kan du ha flera servers/NAS som har all data och därmed säkra upp. Nackdelen är att du inte får cloudtjänsternas skydd för t.ex. virus och sånt.

https://www.resilio.com/individuals/

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Ni är väl inte så dumma att ni har era filer sparade i okrypterad form på lagringstjänsterna??

- eftersom flertal stora lagringstjänster faktiskt scannar (finns patenthandlingar som är inlämnade som bevisar att det görs) det som lagras av privatpersoner så är ni blåögda om ni tror att det bara avser jakten på copyright material - det dras också annan 'intel' ur materialet som scannas igenom - och frågan är då att ställa, varför kostar inte lagringen mer än det gör??? det kanske är rent av är honey-pot för att komma över något som anses är viktigare och därför sponsrar lagringsutrymmet till löjligt lågt och attraktiv pris för att få ett inflöde av data att arbeta med...

Dess riktiga värde för datalagringen ser man nog snarare hos Amazon, Blackblaze etc. där man betalar efter hur mycket plats man upptar i dess lagring och det är ''no question asked" om innehållet och tom. förespråkar att det är krypterat på kundsidan då det underlättar för dem själva om det är myndighetsgranskning och kan bara rycka på axlarna och säga att detta 'är inte under deras kontroll och därmed inte kan hjälpa till mer' och allt under detta är 'sponsrat' för att man vill komma över något värdefullt...

Kort sagt - det är vi användare som är gruvan att gräva ur, även om 98% är oanvändbar 'gråsten' så kan de resterande 2% vara så mycket mer värt att det hela blir lönsamt och värt besväret i någon led...

Microsoft pushar hårt för office365 - jag hoppas att inte alla är så blåögda att inte inse vad det betyder för MS av all företagsinformation som läcker ut den vägen och att de av denna informationsflödet kan dra slutsatser som gynnar MS enbart och som de annars inte hade kunna dragit om informationsflödet hade uteblivit...

För många år sedan (innan Internet-eran) så sa man att USA skulle hellre skulle ge bort hela Fort knox guldreserv än att lägga ned NSA - så mycket var dess 'intel' värt även på den tiden

Idag har många andra insett det viktiga i 'dataminingen' av information från befolkningsunderlagen, därför skapades facebook och andra sociala forum, för att frivilligt mata in halva sitt liv, relationer mm. som kan analyseras med helt andra syften i bakhuvudet, billig lagring och pushar hårt molntjänster - av anledning utan inflöde av data så finns det inget data att bearbeta - därför försöker alla stora bolag idag desperat skapa datainflöde hur skräpig den än är till en början.

Om alla brukare började kryptera all sin material, leverera det som lika stora buckets till molnlagring och i hyffsat jämt takt - tror ni då att man fortfarande skulle ha erbjudande om låga prisers för molnlagring i paket med andra produkter som idag - nej, knappast. mao. Var medveten om vem som mjölkar vem mest och om det är värt det!!

Visst, man kan välja att sälja en liten del av sin själ till tex. Google - och där vet man redan från början att man är en handelsvara senare i olika former varav tex. vissa saker faktiskt är bra som google maps och realtidsuppdatering av trafiksituationen och förslag av olika vägar beroende på trafiken, där vet man att GPS-datat som telefonen skickar iväg, ger nytta tillbaka, men samtidigt får man vara medveten att det samtidigt kartlägger dig som användare och det kan dras strategiska slutsatser som sedan säljs vidare till den som är villig att betala tillräckligt mycket för det - det är liksom googles affärsmodell - och man skall inte tro att det är ett dugg annorlunda med det som lagras upp på onedrive eller google-drive, men kanske inte är lika uppenbart!

tex. att använda office 365 och billig lagring där även för privat bruk - vet du om och hur mycket av din och din familjs själ du faktiskt säljer när familjefotoalbumen börja laddas upp okrypterat - eller ditt företags intel - i jakten på billig programpaket och lagring??

Man bör veta priset och tycka att det är värt innan man 'tar det' - men problemet med molntjänster är att man inte fått reda på hela priset från början, bara den lockande delen...

- Med andra ord, se till att så mycket som möjligt av din data blir 'gråsten' mha. egen kryptering med egna nycklar innan datat skickas upp till sagda lagring!!