Vilken film såg du senast?

Permalänk

Ichi the killer, se den!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Polar - Trevlig over-the-top action med Mads mikkelsen. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Last Action Hero (1993)
Såg den på Netflix nyss. Kanske lite underskattad Arnold-film, jag tycker den är bra och har ett antal grymma oneliners. Charles Dance, aka Tywin Lannister, var en bra skurk också.

Permalänk
Medlem

Yellow sea - Koreansk action/drama. Mycket våldsam och lite rörig. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Horrible Bosses
Faktiskt roligare än jag trodde, får se om 2:an håller samma klass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ichi the killer, se den!

Mycket underhållande film.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Mortal Engines - Jag ville verkligen gilla filmen, och jag tyckte första halvan var rätt bra. Men sedan gick det utför rejält och blev riktigt dåligt tyvärr.

Jag ger den 2 av 5

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Savior - Äldre film med dennis quaid och natasha kinnskji. Quaid är en soldat i bosnien under kriget. Filmen är rätt enkel men väldigt bra och känslosam. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Captain Marvel, gillade den trots att den fått så dåliga reviews.
Får 7/10 toasts

Permalänk
Medlem

Terrifier. Mördar clown. Brutal och hyfsat underhållande.
Sevärd om man gillar gore och den typen av filmer.

Permalänk
Medlem

The edge of seventeen.
Så mycket skämskudde på i rätt så många tillfällen. Men ändå en bra film. Woody Harrelsson gör sällan dåliga roller. 3/5

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Free Solo
mäkta imponerad av bedriften.

Permalänk
Medlem

Jag såg Coherence nyligen, en otroligt imponerande film.

Handlar i korthet om en gäng vänner som ska äta middag en kväll då en stor komet passerar, självklart blir det ingen vanlig kväll...

Jag vill inte säga förmycket om handlingen eftersom det här är den typen av film som blir bättre desto mindre man vet om den. Utan att avslöja för mycket är det en sci-fi (eller fantasy beroende på vilket läger man tillhör), men det är sci-fi som utspelar sig i nutid utan några aliens eller häftiga robotar.

IMDB och trailern ger intrycket att det är en skräckfilm men det är det absolut inte. Visst finns det tillfällen då man sitter som på nålar, kanske till och med hoppar till någon gång. Men absolut ingen skräckfilm, jag tycker snarare att det är en thriller. Men även det är lite missvisande.

Det kanske fortfarande är nyhetens behag, men jag är nog beredd att ge den nio svaga kometer av tio. Men i ärlighetens namn, om ni frågar mig om en månad så har det nog krympt till åtta av tio.

Men varför är den så bra?
Det beror på flera saker.
-Skådespelarna är för mig helt okända men samtidigt väldigt duktiga och relaterbara (en är tydligen svensk, självklart är det den snygga blondinen )
-Filmen är på något sätt väldigt intim. Inte på något sexuellt/kärleksfullt sätt utan mer att jag verkligen kände hur jag var i samma rum som dom.
-Jag tycker den här typen av story är väldigt spännande. Dels eftersom det är ett spännande ämne men också för att det sällan visas på film, speciellt inte så här bra.
-Jag som tittare gavs en hederlig chans att tillsammans med karaktärerna lista ut vad det var som höll på att hända. Ibland kom ledtrådarna lite väl mycket "in your face" men för vissa saker fick man ha ögonen/öronen på spänn.

Det som var mindre bra:
-Början av filmen var kanske lite onödigt lång. Jag förstår varför den finns men samtidigt kändes den mest som en transportsträcka.
-När det väl började hända saker så skedde det snabbt. Det i sig är inget negativt men det känns som att manusförfattaren fick svårt att kontrollera handlingen i slutet. Det var som att han hade släppt lös hundra flugor för att sedan försöka fånga dom med en pincett. Vilket leder till...
-...slutet. Vilket antiklimax. Jag förstår filmskaparna, jag hade aldrig kunnat göra det bättre (för det är fortfarande ett bra slut) men efter en så stark film kunde jag inte annat än att bli besviken på hur de löste "problemet".

Vad gör den här mer intressant än andra filmer som får liknande betyg?
-Den hade en budget på $ 50.000 och ändå håller den rakt igenom en hög kvalité. Vilket kan jämföras med storfilmer som har en budget på hundratals miljoner dollar. Trots den knappa budgeten (eller är det tack vare?) lyckades de göra en mer fängslande film än de största hollywoodrullarna.
-Den spelades in på fem kvällar. Fem!
-Den utspelar sig i ett enda hus (regissörens )
-Skådespelarna ska tydligen inte haft så mycket till manus, ibland fick de bara en kort paragraf med scenens mål och sedan fick de nå målet lite hur de ville. Mycket av det som sägs och görs i filmen ska vara improviserat. En av skådespelarna var med och skrev manus och styrde lite diskret konversationerna i rätt riktning.

Sådärja... Lite mycket text men vad gör man inte för att slippa plugga ibland.

Skrivet av Shudnawz:

Den blomstertid nu kommer (2018)

9.5/10 helsvenska sossecontainrar.

Se där, den har helt flugit under min radar. Fast det gör i och för sig nästintill alla svenska filmer

Minns att jag såg en kortfilm med samma tema för något år(?) sedan, eller om det var en ovanlig lång trailer. Undra om det är samma film... Vet i alla fall att jag blev väldigt sugen på att se mer.

Planerar att se filmen nästa helg. Jag blir lite skeptisk av IMDB-betyget och att den är svensk men ibland blir man ju förvånad.

Permalänk
Medlem

Captain Marvel - Väldigt underhållande 8/10
Aquaman - Fantasilös, seg och stundtals långtråkig. 2/10

Permalänk
Medlem

Såg A Star is Born förra veckan, 4k varianten med ett riktigt bra ljudspår. Trodde inte filmen skulle vara så bra men den gick fan rätt in i hjärtat på mig. 8/10 skulle fått högre om man inte kunde lista ut slutet efter 25 minuter

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Laccy:

Mortal Engines. Lite "enkel" story-telling ibland så vissa delar blir lite förutsägbara (skyll det på boken den är baserad på ), men inte så att det stör och storyn är ändå bra. Det som verkligen fastnade för mig var hur riktigt jävla snygg filmen är, på alla sätt och vis.
Kläderna är riktigt härliga och bra, vfx:en är perfekta och jag fullständigt älskar färgpaletten. Och sen så är det den helt fantastiska uppbyggnaden av både världen den utspelas i och övriga saker som fångade mig från första minuten ända till slutet.
Tror dock att det är en film som gör sig bäst på bioduk eller med bra projektor eller TV, något sämre skulle nog inte ge den rättvisa!

Helt enkelt så är det här en av de visuellt bästa filmer jag någonsin sett.
20/10 tack vare att den fångat mig så, den är bara så... fin.

(Bara för att klargöra: det innebär inte att det är en ytlig film med enkla relationer mellan karaktärerna.)

Oj spännande att du tyckte den var så bra!
Uppskattade böckerna väldigt mycket, men dragit mig för att se filmen efter att ha sett trailers. Kanske är värd att se då alltså

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Oj spännande att du tyckte den var så bra!
Uppskattade böckerna väldigt mycket, men dragit mig för att se filmen efter att ha sett trailers. Kanske är värd att se då alltså

OnT:

Bohemian Rhapsody: 9/10 mycket bra! Om än mest för musikupplevelsen.
Master and commander: Typ en 10/10. En av mina favorit filmer. Stora träskepp, bra skeppsslags-action, bra skådespel och överlag väldigt sevärd

Permalänk
Medlem

Draktränaren 3

Såg den i en biosalong tillsammans med sisådär fem-sex andra personer. Filmen tog aldrig riktigt fart utan kändes som den trampande vatten från början till slut. Karaktärerna saknar djup och utvecklas inte genom filmen, filmvärlden blir mindre begriplig för varje film och antagonisten är bland de sämst utvecklade jag sett i en samtida animerad film. Alla känslomässiga ögonblick kändes krystade och icke-genuina, karaktärerna ensidiga och slutet hopplöst töntigt.

Säkert en okej film för barn och unga. Men filmen håller inte någon meningsfull granskning; manuset svagt och de intressanta situationer som uppstår i filmen utvecklas inte, utan tycks bara passera närmast obemärkt förbi.

Skulle jag ge ett sorts godtyckligt betyg på filmen lutar det åt sisådär 4/10

Permalänk
Medlem

Mortal Engines:
Fantastisk värld, väldigt snygg, handling lite sådär.

Captain Marvel:
Gillade den, men i slutet fick jag känslan av "såhär gjorde Thor i ragnarök, nu gör vi samma sak igen".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Holmes & Watson ... Värdelös

Mortal Engines - rätt bra men inte fantastisk på något sätt.

Permalänk

Captain Marvel (2019) - Extremt trött marvelrulle. Eller så kanske det är jag som tröttnat på trikårullarna. Mycket känns hur som helst igen, på gott och ont. Filmens största problem för mig var förvånansvärt nog Brie Larson, en skådis jag annars håller högt, som tycks vara helt felcastad här och bidrar med noll och ingenting. Ganska otacksam roll att spela dock då Carol Danvers är en sjukt osympatisk karaktär. Inte ens Ben Mendelsohn är särskilt lyckad i filmen, även det en annars mycket bra skådis. Jackson och Lynch står istället för den lilla karisma filmen har. Svag 5/10.

The Way of the Gun (2000) - Positiv överraskning om två mindre lyckade yrkeskriminella som försöker roffa åt sig storkovan genom att kidnappa någon nära en betydligt mer lyckad yrkeskriminell snubbe... Riktigt härliga actionscener (framför allt jaktscenen!) och humor som allt som oftast träffar rätt. Juliette Lewis är vansinnigt dålig i sin roll, men det vägs upp av att alla andra - till och med Ryan Phillipe - sköter sina roller exemplariskt. 7/10, nästan en åtta.

Sweet Virginia (2017) - Liten indierulle där invånare i en amerikansk småstad hamnar i trubbel efter att en självföraktande psykopat med extrema aggressionsproblem går loss efter att ett beställningsjobb gått åt pipsvängen. Protagonisten är en intet ont anande hotellägare, tidigare rodeoryttare, som dras in i skiten. Den sistnämnde spelas av Jon Bernthal (främst känd från tv-serier som The Punisher och The Walking Dead) som som vanligt övertygar, medan psykfallet spelas av Christopher Abbott som gör en enormt bra prestation i rollen. Aldrig ens hört talas om snubben innan. Det är en långsam, tät thriller med indragande naturlig ljussättning och ett simpelt och förutsägbart men likväl smart manus. Ovan nämnda Captain Marvels expositionsdialog lyser med sin frånvaro. 7/10.

Permalänk

Cold Fish. Familjedrama för hela familjen!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

My friend Dahmer 8.5/10. Riktigt jobbig att titta på och jag blev smått illamående efter filmen.

Permalänk
Medlem

Call Sign Banderas den ger jag 9/10 .. riktigt bra film

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

King Arthur: Legend of the Sword

Hade låga förväntningar då jag egentligen bara hört negativt om denna filmen, men 6,8 är ändå ganska högt för en "dålig film" på IMDB så bestämde mig för att se den, och det ångrar jag inte.
En annorlunda variation på Arthur-legenden, med oväntat mycket humor.
Dock var den stundtals lite förvirrande, vilket drar ner betyget ett snäpp.

Ger den 7/10.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

The Dark - ett försök till att skapa en innovativ skräckfilm som inte funkade något vidare i min bok.
3/10

Triple Frontier - actionhistoria med bla Ben Affleck. Tunn intrig men hyggligt spännande story.
6,5/10

Permalänk

Triple Frontier - Pinsamt dålig dialog, Charlie Hunnam och Ben Affleck hade det inte lätt. Helt okej action. Metallica!!!! 5/10

Spider-Man Into The Verse - Fattar inte grejen. Kul att så många tycker den är bra, jag tyckte den var lika dålig som alla andra nya superhjälte filmer. Vackert visuellt stundtals. Hade förmodligen inte kollat klart filmen om jag kollat på den själv. 3/10

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Sett The Man From Earth? Riktigt grym och påminner litegrann om Coherence i form av att filmen mer eller mindre utspelar sig uteslutande i ett enskilt rum med ett gäng pratande vänner. Tror hela filmen finns att tillgå på YT faktiskt.

Försökte ta mig igenom Coherence men blev så trött på att alla snackade i mun på varandra, så stängde av efter 20 minuter En god representation av hur det brukar vara på fester/sociala häng dock - bara lite för väl representerat för min smak.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Sett The Man From Earth? Riktigt grym och påminner litegrann om Coherence i form av att filmen mer eller mindre utspelar sig uteslutande i ett enskilt rum med ett gäng pratande vänner. Tror hela filmen finns att tillgå på YT faktiskt.

Försökte ta mig igenom Coherence men blev så trött på att alla snackade i mun på varandra, så stängde av efter 20 minuter En god representation av hur det brukar vara på fester/sociala häng dock - bara lite för väl representerat för min smak.

//G

Javisst, den har jag sett. Gillar den skarpt!

Har märkt att jag tydligen gillar filmer som utspelar sig på liten yta och med mycket snack. Så nu har jag införskaffat mig "My Dinner With Andre", får se om det blir för mycket av det goda...

(En annan film med mycket snack som jag hoppas de flesta sett är 12 Angry Men. Riktigt bra film, vilket inte bore överaska en med tanke på att den enligt IMDB:s användare än den nionde bästa filmen någonsin. Nu är den listan enligt mig inte så väldigt tillförlitlig men i det här fallet håller jag nästan med.)

Håller med om att det var lite väl mycket partyprat i början av filmen. När det väl börjar hända saker blir det lite mindre hektiskt men ja, efteråt vill man sitta i isoleringscell ett tag för att få lugn och ro )

Permalänk
Medlem

Såg Alita battle angel. Meh. Det kändes som den aldrig tog slut. Det jag trodde skulle vara slutstriden visade sig vara nånstans i mitten. Ger den godkänt, men inte så jag suktar efter uppföljaren. (Som lär komma med tanke på att storyn inte tar slut ordentligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB