Oculus avtäcker Rift S – uppföljare till Rift med inbyggd rörelsespårning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Synd, jo, men så kostar ju HP Reverb 50% mer och har andra nackdelar.

Jag är tudelad till det här. Upplösningen är inte en så stor sak, men ögonspårning och trådlöshet skulle vara viktigt för mig. Det är visserligen grymt dyra features, och här pratar vi ändå om en produkt i mellanklassen rent prismässigt. Det här är ju klart bättre än Rift, men den produkt som verkligen kommer att göra VR populärt kommer nog inte på flera år än.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara sån men den produkten som gjort VR populär till dagens nivå är PSVR som har många fler användare än alla andra VR-system tillsammans (ca 5 miljoner vs 2 miljoner för alla andra system tsm). Jag tror därför att PSVR 2 kommer bli produkten för den stora massan.

Permalänk
Medlem

Jag är inte lika negativ till denna som många andra är.

Det är ju inte en Rift 2, som dom också jobbar på, utan det är ju bara en ny version av den nuvarande. Det är inte i första hand meningen att man ska uppgradera till denna från den gamla utan den är för nya kunder.

Denna har förmodligen både bättre bild (skärm + optik) och saknar det omständiga med externa sensorer som behöver fysisk plats, kablar och kontakter i datorn. Det är nog dom två grejerna jag ser störst behov att uppgradera på min nuvarande Rift så detta gör dom ju rätt.

Problemet är ju bara om det kommer på för mycket bekostnad av trackingen av händerna, att det funkar så bra på den gamla är ju en stor del varför det är så coolt med VR öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ju vart smidigt om de gav bakåtkompabilitet gällande tracking. Men har de rift 2 på g med outside in tracking så förstår jag om de skippar sånt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

När tror ni denna kommer till Sverige jämfört med övriga världen? Känns som vi alltid får saker ett år senare. Som ny i VR-världen känner jag mig positiv - särskilt med den inbyggda trackingen. Definitivt ett köp från min sida.

Högst troligen samtidigt som resten, så i ”vår” (före slutet av juni, antagligen tidigare eftersom Rift börjar bli slutsåld hos tredjepart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Högst troligen samtidigt som resten, så i ”vår” (före slutet av juni, antagligen tidigare eftersom Rift börjar bli slutsåld hos tredjepart).

Tack för svar. Kollade med Webhallen och Komplett men de hade ingen info ännu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Squallie:

Jag är inte lika negativ till denna som många andra är.

Det är ju inte en Rift 2, som dom också jobbar på, utan det är ju bara en ny version av den nuvarande. Det är inte i första hand meningen att man ska uppgradera till denna från den gamla utan den är för nya kunder.

Denna har förmodligen både bättre bild (skärm + optik) och saknar det omständiga med externa sensorer som behöver fysisk plats, kablar och kontakter i datorn. Det är nog dom två grejerna jag ser störst behov att uppgradera på min nuvarande Rift så detta gör dom ju rätt.

Problemet är ju bara om det kommer på för mycket bekostnad av trackingen av händerna, att det funkar så bra på den gamla är ju en stor del varför det är så coolt med VR öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tänker precis likadant. Det här verkar vara en bra grej för att göra den lättare att använda och en uppdatering med högre upplösning och bättre linser samt att konceptet behövde en liten refresh för att kännas relevant.

Har själv nyligen fått hem en samsung HMD odyssey + och handkontrollerna fungerar ändå väldans bra tycker jag trots 2 kameror på det jag har istället för 5 som rift s erbjuder. Så jag tänker mig att trackingen kommer fungera rätt bra här också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Står inget om FOV, någon förändring?

Permalänk
Medlem

Ser ju helt klart intressant ut! Väntar dock lite och ser hur trackingen blir. Vill bara ha det till Beat Saber och custom songs.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fortfarande för stort och klumpigt. Ska VR någonsin bli stort måste det sluta se ut som om det var 1989.
Hur kul det än är så är det inte redo för den stora massan. Samt att panelerna är långt ifrån redo.

Något pessimistiskt svar haha.. För jag vill så nedrans gärna ha VR när det är vad det kan bli. Inte vad det är idag.

Håller med, och undrar lite över varför det är nödvändigt att installera inte bara en , utan TVÅ cupholders.

Permalänk
Medlem

Det borde vara helt onödigt att konfigurera omgivningen då den har kameror som man kan se omvärlden med. Dessa kameror borde man också kunna använda för MR/AR och om man tar på sig nån form av "led-skor" så borde man kunna se var man har sina fötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Håller med, och undrar lite över varför det är nödvändigt att installera inte bara en , utan TVÅ cupholders.

Begriper egentligen inte problemet. Har ni tänkt stoltsera med headsetet på stan eller varför spelar utseendet roll

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Oculus hade chansen att göra en riktig killer-produkt och bara göra det möjligt att överföra bild och ström via USB-C (VirtualLink) till Questen som man kunde använda för både PC / Mobil VR.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Vart fick du tag i Samsung hdm odyssey? Den säljs inte utanför usa.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Står inget om FOV, någon förändring?

Den har angetts av Oculus som ”slightly larger” men det är troligen försumbart. Använder man den nya spacern för glasögon blir den istället lite sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scirocco:

@Söderbäck: Vart fick du tag i Samsung hdm odyssey? Den säljs inte utanför usa.

Beställt från amerikat. Säljs i några världsdelar tror jag men inte i Europa :).
priset var 300 dollars plus frakt och tull å moms och DHLkostnad igen och allt sånt. Tror det slutade på ca 4200 spänn till sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Rent designmässigt verkar det som att de tagit efter PSVR väldigt mycket när det gäller hur det hela sitter på huvudet.

Rent designmässigt har Dressman tagit efter Armani väldigt mycket när det gäller hur det hela sitter på överkroppen.

Det är svårt att göra på så herrejösses många olika vis redan efter några få interationer när det är något som ska sitta fast runt huvudet.

Jisses mycket mindre linser med en sjukt tajt sweetspot men nästa steg för mig är när det sitter som mitt Fatshark HD3 headset 🤟

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

En svag uppgradering som ser mer ut som en kvalitet-/kostnadskompromiss. Jag antar att det är deras försök att nå massorna med ett billigare headset, istället för ett riktigt bra headset. Att Touch ingår för 4600 kr är en ganska stor skillnad jämfört med original-Riften som kostade 6000 kr utan Touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade ju vart smidigt om de gav bakåtkompabilitet gällande tracking. Men har de rift 2 på g med outside in tracking så förstår jag om de skippar sånt.

Allt kommer att köra inside out tracking nu. Lighthouse och Constellation kommer att bli paranteser.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Tack för svar. Kollade med Webhallen och Komplett men de hade ingen info ännu.

Det brukar ändå vara billigast att köpa direkt från Oculus på oculus.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Ser ju helt klart intressant ut! Väntar dock lite och ser hur trackingen blir. Vill bara ha det till Beat Saber och custom songs.

Isåfall är det nog inget du behöver oroa dig för. Beat Saber behöver ju bara se händerna framför dig så trackingen kommer nog funka perfekt för det.

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar lite på att uppgradera från min Rift. Men efter att ha läst om förändringarna i Ars Technicas test från igår så är jag inte helt hundra på om det är värt pengarna. Vore kanske roligare att kompletera med en Quest och invänta nästa generations VR-lösningar istället.

Permalänk
Medlem

Spelar nästan bara Beat Saber nu förtiden i VR så blev mer sugen på en Quest jag

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Begriper egentligen inte problemet. Har ni tänkt stoltsera med headsetet på stan eller varför spelar utseendet roll

Det där sa jag ju mest på skämt, men man undrar ju lite varför man har en stor cirkel bakom tummarna lixom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Det där sa jag ju mest på skämt, men man undrar ju lite varför man har en stor cirkel bakom tummarna lixom.

Menar du cirkeln framför tummarna när man håller kontrollen i handen? Sitter, iallafall på Rift, rörelsesensorer runt om för tracking.

Skickades från m.sweclockers.com