AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Ryzen 3850X With 16 Cores at $560 US, Ryzen 7 3700X With 12 Cores at $370 US, Ryzen 5 3600X With 8 Cores at $260 US.

Singapore butiken läcka och ta USD = 12 SEK.

Så har du priset

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Hur kan en butik redan ha priset när AMD säkerligen inte ens själva ens har bestämt det ännu? Eller rättare sagt nu kanske de börjar få en hum om det hela men de här "påhittade" siffrorna var ju från snart en månad sedan som du fortfarande verkar tro så hårt på så du fortsätter att sprida dem om och om igen. Borde inte denna butik som då har priset kunna "berätta" alla andra data om processorerna då också? För de verkar ju ha fått väldigt mycket information från AMD som typ inga andra har fått? Vore väldigt intressant att få reda på vilka GHz, cache och lite sådana värden också. Borde du ju ha fått med samtidigt med priset från AMD och det borde ju "råkat" ha publicerats samtidigt i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Jonas79: Hur kan en butik redan ha priset när AMD säkerligen inte ens själva ens har bestämt det ännu? Eller rättare sagt nu kanske de börjar få en hum om det hela men de här "påhittade" siffrorna var ju från snart en månad sedan som du fortfarande verkar tro så hårt på så du fortsätter att sprida dem om och om igen. Borde inte denna butik som då har priset kunna "berätta" alla andra data om processorerna då också? För de verkar ju ha fått väldigt mycket information från AMD som typ inga andra har fått? Vore väldigt intressant att få reda på vilka GHz, cache och lite sådana värden också. Borde du ju ha fått med samtidigt med priset från AMD och det borde ju "råkat" ha publicerats samtidigt i så fall?

Det är helt garanterat en bluff, eller någon som gjort en placeholder och fyllt i lite värden på måfå bara för att sätta något. Det är tråkigt att så mycket rykten om Ryzen 3000 presenteras som "fakta" i diverse sammanhang. Kommer ju garanterat finnas artiklar sedan som handlar om "besvikelsen" om de äkta specifikationerna avviker. Finns alltid folk som vill ha sensationsrubriker och clickbait så jag kan ge mig fan på att något stolpskott till skribent kommer vinkla det till att AMD "ljugit" också. Och det förtjänar de verkligen inte. Det är inte de själva som skapat den här hypen kring ryktena.

"Men ööööh Lisa Su har ju GILLAT ETT TWITTERINLÄGG FRÅN ADORED TV!!! DÅ MÅSTE JU RYKTENA VARA SANNA!!!!!!1111"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ryzen 3850X With 16 Cores at $560 US, Ryzen 7 3700X With 12 Cores at $370 US, Ryzen 5 3600X With 8 Cores at $260 US.

Singapore butiken läcka och ta USD = 12 SEK.

Så har du priset

Fast dessa modellnamn + priser är väl mer eller mindre tagna direkt från AdoredTV's video om de "läckta" modellerna som han lade upp i december förra året?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fast dessa modellnamn + priser är väl mer eller mindre tagna direkt från AdoredTV's video om de "läckta" modellerna som han lade upp i december förra året?

Allt vi vet är rykten men dom har nu funnits så länge att folk börjar ta dom som fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är helt garanterat en bluff, eller någon som gjort en placeholder och fyllt i lite värden på måfå bara för att sätta något. Det är tråkigt att så mycket rykten om Ryzen 3000 presenteras som "fakta" i diverse sammanhang. Kommer ju garanterat finnas artiklar sedan som handlar om "besvikelsen" om de äkta specifikationerna avviker. Finns alltid folk som vill ha sensationsrubriker och clickbait så jag kan ge mig fan på att något stolpskott till skribent kommer vinkla det till att AMD "ljugit" också. Och det förtjänar de verkligen inte. Det är inte de själva som skapat den här hypen kring ryktena.

"Men ööööh Lisa Su har ju GILLAT ETT TWITTERINLÄGG FRÅN ADORED TV!!! DÅ MÅSTE JU RYKTENA VARA SANNA!!!!!!1111"

Gillade Lisa ett inlägg med den ryktesvideon eller var det bara ett exempel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Jonas79: Hur kan en butik redan ha priset när AMD säkerligen inte ens själva ens har bestämt det ännu?

Nu menar jag inte att ryktena är sanna men jag tror verkligen inte på att AMD själva inte vet vad de ska ta betalt för en produkt som kommer ut om några få månader Rätt säker på att man gör ordentliga kalkyler när en produkt är i designstadiet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Allt vi vet är rykten men dom har nu funnits så länge att folk börjar ta dom som fakta.

Japp, och det mesta verkar ju härstämma från AdoredTV...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Mocka: Nja, du är medveten om att AMD måste anpassa sig efter hur världen förändras? Typ vad Intel hittar på t.ex? Vad som händer med fabriker och produktionskapacitet? Hur passa bra "yield" de får per "waffer" osv? En helt ny "nod" på 7nm påverkar väldigt mycket t.ex Detta är inget som de kan veta vid designtillfället utan det här är något som förändras in i sista stund. Så nej, priset på något som släpps kanske i april, maj, juni, juli sätts garanterat inte i februari utan det sätts så sent som möjligt. Och en butik i Singapore är absolut inte bland de första som får reda på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Mocka: Nja, du är medveten om att AMD måste anpassa sig efter hur världen förändras?

Men du måste också inse att det finns några definitiva minimum som de måste hålla sig till för att kunna överleva. De kan inte anpassa sig hur mycket som helst. Uppåt finns det dock inte några problem, en produkt kan bli hur dyr som helst. Just nu så har de möjlighet att ta lite extra eftersom intels prollar är lite dyrare.

Det känns sannolikt att de har bestämt sig för ett min-max sedan en tid tillbaka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Gillade Lisa ett inlägg med den ryktesvideon eller var det bara ett exempel?

Det var på hans "What is Zen2?" video. https://twitter.com/lisasu/status/1089715760895852545

Nu var det ett tag sedan jag såg den men har för mig han reffererar en del till sin påstådda läcka där.

Min poäng var ju dock att det är trams. Man bekräftar eller dementerar inte saker som företag genom en "Like". Men folk är helt förvildade och greppar efter varje halmstrå nu. Känns nästan som de pumpar upp sig själva ordentligt bara för att de vill bli besvikna sedan. Igen: Det är inte AMD's fel att det florerar en massa rykten, så AMD ska absolut inte på något sätt ha någon skit från något håll om det visar sig att de inte stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Skrivet av Ozzed:

Skrivet av Icte:

Självklart är dessa priser som jag presenterat rykten och inget är klart för en AMD officiellt presenterat produkterna.

Ska ändå bli kul och se hur rätt Adored tv har med sina gissningar om arkitekturen och modellnamn + frekvenser.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Chiplett designen kommer absolut ge kostnadsfördelar jämfört med vissa monolitiska server-CPUer. Här ju Intel redan gjort en dual-die design, Skylake AP. Är nog bara ARM-nissar som kommer kunna hålla sig på monolitiska designer >=32 kärnor på 7 nm (finns redan modeller planerade med 64 kärnor med monolitisk design).

Men tar vi din jämförelse, Matisse 12C vs Skylake 6C. Tror du verkligen en CPU bestående av en ~123 mm² I/O-die (mogen 14 nm) och två st ~81 mm² (relativt dyr 7 nm, i stort konstant pris per transistor mot 14 nm enligt AMD själva) är billigare än en monolitisk CPU på ~151 mm² tillverkad på en extremt mogen nod?

Vs mogen nod, nej.

Omogen och svår-tillverkad nod med EUV tillverkning, hell, yes.
För oddsen att få en komplett 151mm nod, i dessa kommande litografier, är inte enkelt. Detta är ju varför de gör IO-die på just 14nm.
När noden mognar kan man ju skala ner I/O delen till 7nm, oberoende, och ta chiplets till nästa 5nm/7nm+ (eller vad de väljer att kalla den). Du kan mao ta en high-end nod + en low-power optimerad nod och kombinera, vilket också ger lägre förbrukning om det är korrekt optimerat.

Monolytisk kärna kommer har ett rent helvete att leverera bra prestanda, skalbar prestanda (med energieffektivitet), och bra yield på varje ny nod, något som ju varit enormt problem redan nu på 10nm. Det är inte oväntat/orimligt att anta att dessa problem kommer att bli värre och svårare. Och då bränner du all "vinst" där.

Skrivet av Yoshman:

Och om det vore en sådan exponentiell pris vs area utväxling, hur i hela världen är AMD då kapabel att få någon ekonomi dagens Ryzen som är hela 213 mm² (vilket är klart större än 9000-seriens ~179 mm², en 10 kärnors Skylake lär hamna på ~205 mm²)? Priset ökar lite snabbare än arean, men det är inte på något sätt någon exponentiell ökning i tillverkningskostnad m.a.p pris, ju mer mogen noden blir ju mer linjärt blir sambandet.

Skulle tro delvis beror detta på att Intel måste binna sina 179mm2 på gränsen av vad 14nm klarar. Allt är inte svart på vitt här. Hur du kan använda det du tillverkar gör enormt för hur mycket vinst du kan ta, och vilket pris du måste ta för att sälja. Om du kan designa så du kan använda nästan alla chiplets... vs Intel som måste nergradera stor del av sina 9900k till 9700/9600k. AMD kan binna varje chiplet oberoende av hur "defekt" resten är. Mao... defekt GPU, ingen 9900k (därför de släppte en 9900 utan iGPU). Defekt i en kärna, 9700k.

AMDs chiplets har pga sin storlek, lägre risk att få skador, + om de får det, kan de ändå göras till 2600X. Intels 9700k går för dubbla priset... och så länge som prestandan/kärna är som den är idag, går detta. Men vad sker om de nu kan nå säg 4,6-4,7 på dessa "trasiga" 3600X? Plötsligt har 9700k en väldigt oekonomisk situation, och detta är Intels trasiga chip. Och AMD går med stor-plus i deras ekonomi redan... så back kan de inte gå på dessa.

Som sagt, 9700k kan bli så både pga defekter, men även om de inte når 9900ks frekvensnivåer. En 6-core chiplet (i teorin) kan nå detta på nästa Ryzen med endast defekt kärna. De kommer ändå vara de högst klockande som blir just 12-core...

Så det handlar om mer än bara ett enkelt "per mm2" mått. Det handlar om hur du kan sälja dessa mm2 till kund också. Utan du måste räkna mer på hur mycket du kan använda av varje waffer, och hur mycket du kan sälja av det. Kan du sälja en pris-konkurrerande produkt? Intel lever på trogna kunder, och på frekvens idag. Men jag tror inte du borde räkna med detta när de ska släppa 10nm CPUer... iaf inte tills de haft några gen att förfina det.

Skrivet av Yoshman:

Moores "lag" är på alla relevanta sätt död (den handlar ju egentligen om prisutveckling, inte prestanda), så med tiden kommer alla behöva göra olika former av multikretslösningar. Finns dock fördelar med monolitiska designer i form av lägre latens och betydligt lägre W/överförd-data inom en krets jämfört mellan kretsar. Så inte en självklarhet att konsument-CPUer totalt sett vinner på att delas upp redan på 7 nm (10 nm för Intel).

Mja, tror faktiskt att "vanlig" monolitisk kärna är död den med, för den är beroende på Moors "lag" för att utvecklas. Ja Intel kan lägga på 2 kärnor till på sin 9000 CPU, men enda det gör är en större CPU som blir svårare att få bra yield på. Frekvensmässigt är de redan i taket på 9900k, vilket syns på de 150-200W dessa drar om de ska kunna använda sin turbo. Så bästa fall är en ännu svårare yield 10-core, som kan nå "samma" frekvens och kostar pga färre/waffer, mer... att tillverka. Lite därför man valt 10-core och inte 12-core skulle jag tro

Så jag tror svaret på vem som vinner kommer handla om en sak, och endast en sak... vem som kan nå högst frekvens på 10nm vs 7nm. För just nu är det den enda biten som Intel klingar sig fast vid, 14nm 5Ghz. Latens är en kritisk sak, men går till viss bit att kompensera (dock till hög kostnad i cache). Men om din konkurrent redan gör 2x dyrare CPUer än du vid 8-core... är detta inte så illa problem att lägga lite kostnad på

Skulle jag "gissa" på bästa framtida designen (rent ut det blå), skulle jag gissa på en central krets som har 1-2 cores, i maximal frekvens med I/O i sig, och sedan chiplets runt om med lägre prestanda, billigare gjorda. Då får du fördelen med 1-2-core låg latens, men du kan även skala upp antal kärnor utan stor kostnad med infinity tex. Är dock krav att OS blir medvetna om denna design (typ liknande ARMs) och lär sig köra tyngre trådarna på de 2 kärnorna som behöver det. På så sätt kan din primära tråd skala till max, medan dina multi-trådar utanför kan jobba oberoende. Tänk spel med 1 tråd som blir flask på de snabbaste kärnorna där och alla andra spridda på 8-16 kärnor med chiplets utanför, med mer energi effektivitet och billigare tillverkning.

Får se om XFR redan gör delar av detta genom att klocka upp vissa kärnor mer än andra i nästa gen. Har läst lite rykten, men... det är ju just detta.

Skrivet av Yoshman:

Är därför spännande att se hur prestanda påverkas i Matisse.
Kan bli bra, då har AMD gjort rätt och har ett försprång.
Men blir det dåligt kan det bli en tids ökenvandring (på konsumentsidan, övertygad om att det kommer fungera OK på serversidan) igen.

Ja helt klart. Vi får se vad de drar ut hatten.
Tror ärligt de har absolut bästa chansen de någonsin kommer få att göra något bra här, för marknaden är hungrande för något nytt, och till priser man kan anse vara... "utveckling har gått framåt", istället för en månadslön. Men... de kan också falla kort.

Viktigaste för AMD nu är ju marknadsandelar. Kan de hämta detta, speciellt inom servrar, är det pengar till vidare utveckling. Och Zen4+5 är ju igång enligt planerna redan. Intel har inte ens kunnat lansera sin ice-lake de "hade redo" för 2 år sedan. Så skulle säga AMD har ett försprång redan nu... Intel burst-springer just nu, men om du någonsin sprungit maraton/lång sträcka, vet du att om du inte har energi kvar att hänga med mot slutet, springer alla om dig, även om du leder i mitten av tävlingen. Och en 10-core refresh till, är tydligt tecken på... mjölksyra i deras muskler

För oss konkurrenter, är det kanon... för vi har haft mer utveckling på 2-3 år, än på 5åren innan detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fullt så enkelt är det väl inte. Det har varit små IPC-höjningar för varje "refresh", vad jag kan läsa mig till baserat på benchmarks. Så att en uppdatering skulle ge ytterligare några procent ser jag inte som orimligt. T ex kan ju storlek på cache ändras, och andra kringförbättringar påverka.

Njae, enda du kan göra är öka/sänka frekvensen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_Lake
"However, the architecture delivers no IPC difference over Skylake or Kaby Lake"

De är samma grundläggande IPC, samma cache design, samma kärna.

Om de designar om någon del, måste du validera om allt, och då är det inte samma kärna.

Skrivet av cyklonen:

Man kan nog också tänka sig ytterligare förbättringar i tillverkningen så att de klockar lite högre. Ser jag inte som orimligt, även om det bara skulle handla om 100-200 MHz högre.

Men visst, i grund och botten är det ju bara 25 procent fler kärnor/trådar. Minimum blir ju 25 procent högre flertrådsprestanda, men jag ser det som möjligt att det skulle kunna bli närmare 30 procent, om enkeltrådsprestandan ökar med några procent.

Här har vi den enda skillnaden du kan få... nämligen frekvens.
Men med tanke på att 9900k/8700k har båda samma 14nm, och skillnaden mellan dem är mer eller mindre bara binning. Ja, extrem överklockning kanske kan hitta 100Mhz till, men 8700 i 5.2Ghz var vanligt sedan launch. Så enda vi pratar om då är prestandan i "stock", eller rättare sagt Intels Turbo binning, och kollar du med en del entusiaster ska du se att de väljer 9900k, och stänger av HT, istället för 9700k, för Intel binnar dem så hårt, att 9900k klockar bättre. 9900k är mao, "golden chips", redan nu.

14nm har liksom inte marginal i sig att "ställa om" och "testa ny del" av sin tillverkning, där intel redan idag kunde behövs 200% produktionstakt heller. Och ser vi till priset... det är dyra pengar om du tänkte rätt-färdiga 7000+krs CPU för 100Mhz till...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Monolytisk kärna kommer har ett rent helvete att leverera bra prestanda, skalbar prestanda (med energieffektivitet), och bra yield på varje ny nod, något som ju varit enormt problem redan nu på 10nm. Det är inte oväntat/orimligt att anta att dessa problem kommer att bli värre och svårare. Och då bränner du all "vinst" där.

Skulle tro delvis beror detta på att Intel måste binna sina 179mm2 på gränsen av vad 14nm klarar. Allt är inte svart på vitt här. Hur du kan använda det du tillverkar gör enormt för hur mycket vinst du kan ta, och vilket pris du måste ta för att sälja. Om du kan designa så du kan använda nästan alla chiplets... vs Intel som måste nergradera stor del av sina 9900k till 9700/9600k. AMD kan binna varje chiplet oberoende av hur "defekt" resten är. Mao... defekt GPU, ingen 9900k (därför de släppte en 9900 utan iGPU). Defekt i en kärna, 9700k.

Har du överhuvudtaget räknat på det du skriver ovan?

Sambanden här är rätt luriga, de är hyfsat linjära m.a.p. kostnad mot area upp till en punkt efter det blir allt annat än linjärt. Exakt vad den punkten ligger beror primärt på "wafer" storlek samt defekt-densitet.

Även om inte ens AMD/Intel vete hur defekt-densitet varierar med tiden och därmed inte fullt ut kan beräkna kostnad per krets vid lansering går det ändå att göra en hel del överslag baserat på historisk data.

De formler som gäller hittar man t.ex. här. Historiskt verkar defektdensiteten, D0, ha legat på <0,2 cm⁻² (fråga mig inte varför man anger den i cm när allt annat är i mm...). Finns flera sätt att hantera defekter, har använt mig av "the Poisson model" dels då man använder sig av det i exemplen i det jag länkar, dels då det är den metod jag i princip alltid hittade vid "googlande" i ämnet.

Om man antar att 7 nm (Intels 10 nm) kommer vara värre än tidigare kan man ju anta att D0 initialt kommer ligga på ~0,2 cm⁻². Det är högre än någon av TSMC, Intel och Samsung verkar haft på deras senaste noder när de klassats som "volume manufacturing". Om man överskattar detta kommer det ge en högre kostnad för monolitiska kretsar då de helt tillverkas på den nya noden.

När noder är riktigt mogna verkar de gå ner mot <=0,03 cm⁻². Låt oss räkna med att 14 nm är så mogen till sommaren att man ligger på 0,01 cm⁻² (underskattning här missgynnar monolitiska kretsar).

Storlek på "wafer" är 300 mm idag, så den är enkelt. Är rätt ordentligt mycket dyrare att hantera ett 7 nm (10 nm Intel) "wafer" jämfört med 14 nm. AMDs graf pekar på nästa två gånger högre kostnad, men låt oss åter igen räkna på ett sätt som gynnar chiplets, säg att 7 nm wafer kostar ~70 % mer.

Rome
För servers blir då chiplet-designen uppenbart fördelaktig (räknat med 400 mm² I/O-die och 8 st 80 mm² CPU-dies). Med siffrorna ovan blir tillverkningskostnaden för kretsarna i en Epyc Rome samma som en monolitisk Intel på ~485 mm² (nog ingen slump att ARM-tillverkarna verkar begränsa sig till 64-kärnors kretsar trots att Neoverse-plattformen rent teoretisk fixar 128 kärnor per chip, 64 st Ares kärnor blir ~400 mm² på 7nm).

Skulle Intel klämma till med >700 mm² kretsar får de med siffrorna ovan ungefär dubbla kostnaden per krets mot 64-kärnors Epyc Rome!

Matisse
Med siffrorna ovan är punkten där Matisse-chiplets med två CPU-kretsar blir billigare än en monolitisk krets på 7 nm (Intel 10 nm) 183 mm². Jämför man med en Matisse-chiplet med en CPU-krets hamnar skärningspunkten på 132 mm².

Här finns ett uppenbart problem! 132 mm² är större än Intels 4C kretsar på 14 nm, dessa används till majoriteten av alla bärbara datorer idag som står för nästan 80 % av PC-marknaden! Den typen av kretsar kommer vara klart billigare att tillverka som monolitiska kretsar även på 7 nm (Intels 10 nm).

Intel har en hel del av sin I/O i chipset, vilket gör att de borde få en hyfsad krympning av totala CPU-kretsarean till 10 nm. Här är åter igen ett fall där chiplets är en klart vettigare lösning för servers än deskop, är långt mer I/O i en serverkrets!

Testade att variera defektdensiteten, blir rätt mycket samma resultat om man ändrar den med en faktor två upp/ned. Det som primärt ändrar saker är kretsarea.

AMD måste självklart fungera hur man ska spendera sin relativt begränsade FoU-budget. Så deras val att köra chiplets även för deskop är fullt förståeligt. Hade aldrig gjort den lilla räkneövningen ovan tidigare, men är nu hyfsat övertygad om att chiplets inte är ett optimalt val för desktop-kretsar vid 7 nm.

Givet att man räknar med att kostnaden per "wafer" ska fortsätta skena på kommande noder kommer allt fler stanna kvar på äldre noder och de kretsar som gynnas av mindre noder kommer i alla större utsträckning bli del av multikretslösningar.

Fast i sak ändrar det nog inget jag gissat tidigare i denna tråd. Om Matisse blir fågel eller fisk hänger helt på hur högt kretsen kan klockas! Vi har trots allt en hyfsat idé kring IPC från de läckor som varit, men frekvensen är väldigt okänd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du överhuvudtaget räknat på det du skriver ovan?

Sambanden här är rätt luriga, de är hyfsat linjära m.a.p. kostnad mot area upp till en punkt efter det blir allt annat än linjärt. Exakt vad den punkten ligger beror primärt på "wafer" storlek samt defekt-densitet.

Även om inte ens AMD/Intel vete hur defekt-densitet varierar med tiden och därmed inte fullt ut kan beräkna kostnad per krets vid lansering går det ändå att göra en hel del överslag baserat på historisk data.

De formler som gäller hittar man t.ex. här. Historiskt verkar defektdensiteten, D0, ha legat på <0,2 cm⁻² (fråga mig inte varför man anger den i cm när allt annat är i mm...). Finns flera sätt att hantera defekter, har använt mig av "the Poisson model" dels då man använder sig av det i exemplen i det jag länkar, dels då det är den metod jag i princip alltid hittade vid "googlande" i ämnet.

Om man antar att 7 nm (Intels 10 nm) kommer vara värre än tidigare kan man ju anta att D0 initialt kommer ligga på ~0,2 cm⁻². Det är högre än någon av TSMC, Intel och Samsung verkar haft på deras senaste noder när de klassats som "volume manufacturing". Om man överskattar detta kommer det ge en högre kostnad för monolitiska kretsar då de helt tillverkas på den nya noden.

När noder är riktigt mogna verkar de gå ner mot <=0,03 cm⁻². Låt oss räkna med att 14 nm är så mogen till sommaren att man ligger på 0,01 cm⁻² (underskattning här missgynnar monolitiska kretsar).

Storlek på "wafer" är 300 mm idag, så den är enkelt. Är rätt ordentligt mycket dyrare att hantera ett 7 nm (10 nm Intel) "wafer" jämfört med 14 nm. AMDs graf pekar på nästa två gånger högre kostnad, men låt oss åter igen räkna på ett sätt som gynnar chiplets, säg att 7 nm wafer kostar ~70 % mer.

AMD kan som sagt redan idag gå med vinst på sin chiplets-design, något Intel säljer 2x priset för en defekt nivå. Och man ser i praktiken hur hårt pressat 14nm är idag. Du har väldigt ofta antagit saker om Intels 10nm som visat sig vara överskattat, så jag hade nog behållit nere dina optimala nivåer där. 10nm är just nu en "lappad" och framstressad produktion, något ingen annan Intel nod varit till denna nivån hittills. Och Intel måste också... klara frekvensmålen du förväntar dig från AMD.

Tidig 14nm broadwell har svårt att ens nå 4,5Ghz och har en max frekvens runt var dagens AMD Ryzen har. Skylake lyckades skrämma upp det till runt 4,5-4,6 ish iaf, men de satte ändå binningen på runt 4.0Ghz.

Idag måste de sätta 10nm binningen på enorma frekvenser direkt. Ett OC 4,5Ghz single tråd boost kommer inte Intel fans acceptera, och detta är ändå högre nivå än någon Intel nod någonsin gjort på första nivån. Så vad blir resultatet?

Du räknar på vad yield ger i "en krets som startar". Jag räknar på "yield på en krets du kan sälja med vinst". 9600k är inte vint för Intel om de har vettig konkurrens i frekvens. 9700k är knappt ens det heller, om din konkurrent kan matcha frekvensen, som är mer troligt, iaf initialt på 10nm nivån. Så enda kretsen Intel kan göra vinst på är de få kretsarna som både är 100% hela... och klockar till den binningen de behöver sätta. Så räkna om med den "effektiva yielden" ska du se att Intel inte direkt har så bra läge som du vill få det att verka.

AMD kan använda både hög-frekvent, 6 av 8 cores, till vinst, och låg frekvens 8-core till en vettig nivå, och hög-frekvens binnade 8-core som ren vinst. Och alla andra? Ja... Google, Sony och MS ska alla lansera consoller... där de utan problem kan sälja in dessa som desktop inte vill ha. Där har du AMDs pickup marknad som gör att de effektiv kan sälja sina CPUer. Intel... iaf på 9000-serien, kan sälja som minst 9600k till desktop, de kan inte ens ta dessa till laptop. Detta gör att Intel måste få in alla pengarna på sin 10-core desktop CPU... från desktop användare.

Skrivet av Yoshman:

Rome
För servers blir då chiplet-designen uppenbart fördelaktig (räknat med 400 mm² I/O-die och 8 st 80 mm² CPU-dies). Med siffrorna ovan blir tillverkningskostnaden för kretsarna i en Epyc Rome samma som en monolitisk Intel på ~485 mm² (nog ingen slump att ARM-tillverkarna verkar begränsa sig till 64-kärnors kretsar trots att Neoverse-plattformen rent teoretisk fixar 128 kärnor per chip, 64 st Ares kärnor blir ~400 mm² på 7nm).

Skulle Intel klämma till med >700 mm² kretsar får de med siffrorna ovan ungefär dubbla kostnaden per krets mot 64-kärnors Epyc Rome!

Intressant. Som sagt, jag har valt att ignorera den biten, då jag inte är ett företag. Här är dock prestanda / watt en faktor också, och själva kostnaden för CPUn är inte en fördel i sig, annars hade Epyc/TR redan varit favorit. Det är också en OEM värld, och dessa är sega på att ens testa sätta 100Mhz buss... och kör säkert på 99.x Mhz istället, cus "safer"... Väntar mig inte mao att de "hoppar på chansen" till ny teknik.

Det som kan ta till AMDs fördelar här är ev säkerhetshål som dyker upp, men både lär ha någon form av dessa problem, så det blir nog mer av en "case-by-case" scenario.

Skrivet av Yoshman:

Matisse
Med siffrorna ovan är punkten där Matisse-chiplets med två CPU-kretsar blir billigare än en monolitisk krets på 7 nm (Intel 10 nm) 183 mm². Jämför man med en Matisse-chiplet med en CPU-krets hamnar skärningspunkten på 132 mm².

Här finns ett uppenbart problem! 132 mm² är större än Intels 4C kretsar på 14 nm, dessa används till majoriteten av alla bärbara datorer idag som står för nästan 80 % av PC-marknaden! Den typen av kretsar kommer vara klart billigare att tillverka som monolitiska kretsar även på 7 nm (Intels 10 nm).

Intel har en hel del av sin I/O i chipset, vilket gör att de borde få en hyfsad krympning av totala CPU-kretsarean till 10 nm. Här är åter igen ett fall där chiplets är en klart vettigare lösning för servers än deskop, är långt mer I/O i en serverkrets!

Testade att variera defektdensiteten, blir rätt mycket samma resultat om man ändrar den med en faktor två upp/ned. Det som primärt ändrar saker är kretsarea.

Bärbara blir ett intressant fall, helt klart, men OEM som sagt vill inte ha high-end kretsar. Så dina 80% vill ha low-mid end kretsar... Så enda som spelar roll här är Perf/Watt mer eller mindre, frekvenserna är kul o ha, men redan 4Ghz är väldigt högt för laptop utan att slå i taket. Och 100Mhz hit eller dit makes no diff.

Det AMD dock kan göra, som du missat... är byta ut I/O kretsen. Inget som hindrar dem från att ta en ensam chiplet och göra en annan lösning till den. De gör ju redan detta mellan desktop och server, varför inte mellan laptop och desktop? AMD kan tillverka dessa som en komplett lösning, och lyckas de med HBM stackingen, kan du få med RAM i ett paket också. Och är kretsen liten nog... kan den nog göras på 7nm också.

Resultatet kan då vara en 6/8-core med märkbart mindre storlek än det du antar ovan... då du tar till "worst-case".

Men ja... om du tillverkar och jämför halva mängden cores vs AMD, så blir det nog billigare. Men ska Intel konkurrera med 8-core, blir det mindre kul. Och med tanke på att 2/4 ansågs som "det enda för laptop" fram till 8000-serien... och dessa 4/8 är en kanon uppgradering, så får vi se hur Intel "pressas" här. Behöver alla personer 8-core? Nope. Men alla är inte 15W CPUer heller, och XFR finns som alt här med. Och tänk..., tänk om man kunde ta trasiga CPUer, med bara 4-core... som binnas till bra perf/watt, kunde dessa bli en vettig 15W mån tro? Typ "gratis" CPU över från tillverkningen ändå.

Skrivet av Yoshman:

AMD måste självklart fungera hur man ska spendera sin relativt begränsade FoU-budget. Så deras val att köra chiplets även för deskop är fullt förståeligt. Hade aldrig gjort den lilla räkneövningen ovan tidigare, men är nu hyfsat övertygad om att chiplets inte är ett optimalt val för desktop-kretsar vid 7 nm.

Givet att man räknar med att kostnaden per "wafer" ska fortsätta skena på kommande noder kommer allt fler stanna kvar på äldre noder och de kretsar som gynnas av mindre noder kommer i alla större utsträckning bli del av multikretslösningar.

Skulle säga med tanke på att Intel har panik just nu, och de försöker slänga ihop både 10-core, 4/8 laptops och släpper re-refresh på en refresh... har AMD lyckats något otroligt med sin lilla budget. Att ens vi sitter och pratar och diskuterar vem som kan vara bättre lösningen är ett tydligt tecken på att Intels enorma forskningsbudget har tangerats rätt bra av budget design.

Kommer monolitisk design ha en fördel över chiplets? Alltid.
Kommer det löna sig i långa loppet, med alla problem de har numera, att spendera den stora budgeten på re-fresh för man kan inte skala? Nej...
Kommer den modulära design AMD valt att göra för att kunna hantera allt från laptops till server, där man kan byta ut I/O, GPU, CPU design med ett gemensamt interface, är rent av genialiskt som du verkar totalt missa. Du behöver inte längre designa "en" lösning till allt, utan du designar lego-bitar, och kan bygga alternativ efter behovet.

Intel måste för varje generation försöka balansera allt från iGPU till CPU, och hoppas att OEM inte är så dumma att de sätter high-end CPU på H310, som tex Wallmart gjorde och tror allt går bra ändå.

Jag säger så här... du tror inte AMD har räknat på dessa siffror? Och som sagt, titta på priserna de säljer CPUer för, och deras kvartals-rapport, och sen återkom med hur du tror du räknat. För jag tror de har fler äss upp i ärmen än du räknar med

Skrivet av Yoshman:

Fast i sak ändrar det nog inget jag gissat tidigare i denna tråd. Om Matisse blir fågel eller fisk hänger helt på hur högt kretsen kan klockas! Vi har trots allt en hyfsat idé kring IPC från de läckor som varit, men frekvensen är väldigt okänd.

Nu har jag inte läst alla inlägg i 30+ sidors tråden så noga, så sorry om jag missat detta. Men jag håller med dig, med ett tillägg.
Det hänger både på hur högt det klockar, men även på hur högt Intels 10nm klockar mot slutet av året...
Enda vi kan säga är, Samsungs 14nm vs TSMC 7nm gjorde ett enormt lyft på Vega. Och kan de spotta ut en så stor krets, så finns där lite hopp. Sen självklart är detta på frekvenser som inte säger ett dugg om CPUerna, men när OCade Vega når 2000Mhz+ kan inte 7nm TSMC vara så fy skam...

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Om du undrar så finns det källor för hur chiplet-designen påverkar kostnaden (dock för en massivt serverchip, så man får göra en hel del antaganden om man ska få några vettiga siffror på processorerna). Den är även indelad i fyra delar, medan matisse är indelad i tre delar.

Men den riktiga kostnaden som man bör leta efter är väl vad de får ut av en wafer? För en 1500X på 213mm^2 kostar ju lika mycket att tillverka som en 1800x på 213mm^2. Sedan säljs ena för 160$ och den andra för 500 dollar (dock är jag hyfsat säker på att 1800X-priset var artificiellt höjt p.g.a att de jämförde det med en dubbelt så dyr produkt). Trots det har jag aldrig hört någon påstå att AMD förlorar pengar på att sälja 1500X? Förmodligen p.g.a att de förlorar ännu mer pengar på att inte sälja den alls .

Men, för varje wafer med kostnaden wafer_kostnad får de ut n antal produkter P=[p1,p2,....,pn] (tänk er t.ex allt från 1 kärna till 8 kärnor) som säljs för priserna R=[r1,r2,....,rn].

Vi har att wafer_vinst måste vara högre än wafer_cost. Vi har även att värdet av 8C chipleten p8 är högre än värdet för den 6C chipleten p6 (vi har r1<r2<....<rn helt enkelt). Då fås:
P * R = p1*r1 + p2*r2 +.... + pn*rn = wafer_vinst

Om chiplet-designen leder till att en högre andel hamnar på den övre delen av produktsegmentet, bör de kunna ta mindre betalt och ändå bibehålla vinsten. Resten handlar om att tillverka så många wafers som möjligt (till en viss gräns), då de får en vinst för varje wafer.

En övre gräns för en 16C 3800X bör väl vara dubbelt kostnaden för en 2700X (om det nu var samma kostnad per transistor)? 329*2=658$ . Medan den undre gränsen gissar jag ligger på 560$, en 15% kostnadsreduktion.

Vi får helt enkelt se när de släpper allt vad de får för priser. Antingen lönar det sig eller så lönar det sig inte. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

@Yoshman: Om du undrar så finns det källor för hur chiplet-designen påverkar kostnaden (dock för en massivt serverchip, så man får göra en hel del antaganden om man ska få några vettiga siffror på processorerna). Den är även indelad i fyra delar, medan matisse är indelad i tre delar.
https://www.techpowerup.com/img/3vzdW4vofbRAf1wj.jpg

Men den riktiga kostnaden som man bör leta efter är väl vad de får ut av en wafer? För en 1500X på 213mm^2 kostar ju lika mycket att tillverka som en 1800x på 213mm^2. Sedan säljs ena för 160$ och den andra för 500 dollar (dock är jag hyfsat säker på att 1800X-priset var artificiellt höjt p.g.a att de jämförde det med en dubbelt så dyr produkt). Trots det har jag aldrig hört någon påstå att AMD förlorar pengar på att sälja 1500X? Förmodligen p.g.a att de förlorar ännu mer pengar på att inte sälja den alls .

Men, för varje wafer med kostnaden wafer_kostnad får de ut n antal produkter P=[p1,p2,....,pn] (tänk er t.ex allt från 1 kärna till 8 kärnor) som säljs för priserna R=[r1,r2,....,rn].

Vi har att wafer_vinst måste vara högre än wafer_cost. Vi har även att värdet av 8C chipleten p8 är högre än värdet för den 7C chipleten p6 (vi har r1<r2<....<rn helt enkelt). Då fås:

Om chiplet-designen leder till att en högre andel hamnar på den övre delen av produktsegmentet, bör de kunna ta mindre betalt och ändå bibehålla vinsten. Resten handlar om att tillverka så många wafers som möjligt (till en viss gräns), då de får en vinst för varje wafer.

En övre gräns för en 16C 3800X bör väl vara dubbelt kostnaden för en 2700X (om det nu var samma kostnad per transistor)? 329*2=658$ . Medan den undre gränsen gissar jag ligger på 560$, en 15% kostnadsreduktion.

Vi får helt enkelt se när de släpper allt vad de får för priser. Antingen lönar det sig eller så lönar det sig inte. ¯\_(ツ)_/¯

Det där utgår från att du verkligen säljer en full fungerande krets som fullt fungerande dvs att du inte säljer en 1800X som en 1500X. I taket med att processen/noden mognar så ökar antalet hela kretsar. AMD ströp ofta fungerande kretsar och diverse moderkortstillverkare släppte bios som låste upp kärnorna. Priset per krets är så mycket mer än själva tillverkningskostnaden i fabrik, allt R&D måste ju tas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det där utgår från att du verkligen säljer en full fungerande krets som fullt fungerande dvs att du inte säljer en 1800X som en 1500X. I taket med att processen/noden mognar så ökar antalet hela kretsar. AMD ströp ofta fungerande kretsar och diverse moderkortstillverkare släppte bios som låste upp kärnorna. Priset per krets är så mycket mer än själva tillverkningskostnaden i fabrik, allt R&D måste ju tas igen.

Ja, det stämmer ju. Vinsten av chiplets är som störst i början av produktcykeln (då yield är som lägst). Men det var ett hyfsat fåtal som noterade att de fått en 1600X med 8 kärnor , så jag vet inte om man kan påstå att de ofta ströp fungerande kretsar utan bevis. De skulle inte göra om en 1800X till en 1500X bara för att, utan lägger den nog hellre som en 1700X eller en 1700. Om det inte nu fanns ett enkelt sätt att göra om 8C => 2x 4C.

Det jag försökte få fram var att om de får ut en högre andel produkter i det övre segmentet så kan man ta mindre betalt per enhet, då enheten har högre genomsnittligt värde, och om målet var att behålla en vinst. Sedan kan de förstås öka storleken på wafer_vinst till vad som passar för dem för att ta igen R&D och andra saker. Om de bestämmer att de ska ha 500 dollar vinst per wafer eller 50000 dollar vinst per wafer är ju inte upp till mig att avgöra.

Ett överflöd i 8C Zen2 chiplets är ingen direkt börda. Det finns tillräckligt med produkter att sätta dem i , servrar, konsoler osv.

EDIT: Finns bevis i inlägget under om att det inte är yield som avgör produktfördelningen, utan att de väljer att skapa sådana chipp. My bad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

AMD kan som sagt redan idag gå med vinst på sin chiplets-design, något Intel säljer 2x priset för en defekt nivå. Och man ser i praktiken hur hårt pressat 14nm är idag. Du har väldigt ofta antagit saker om Intels 10nm som visat sig vara överskattat, så jag hade nog behållit nere dina optimala nivåer där. 10nm är just nu en "lappad" och framstressad produktion, något ingen annan Intel nod varit till denna nivån hittills. Och Intel måste också... klara frekvensmålen du förväntar dig från AMD.

Tidig 14nm broadwell har svårt att ens nå 4,5Ghz och har en max frekvens runt var dagens AMD Ryzen har. Skylake lyckades skrämma upp det till runt 4,5-4,6 ish iaf, men de satte ändå binningen på runt 4.0Ghz.

Idag måste de sätta 10nm binningen på enorma frekvenser direkt. Ett OC 4,5Ghz single tråd boost kommer inte Intel fans acceptera, och detta är ändå högre nivå än någon Intel nod någonsin gjort på första nivån. Så vad blir resultatet?

Du räknar på vad yield ger i "en krets som startar". Jag räknar på "yield på en krets du kan sälja med vinst". 9600k är inte vint för Intel om de har vettig konkurrens i frekvens. 9700k är knappt ens det heller, om din konkurrent kan matcha frekvensen, som är mer troligt, iaf initialt på 10nm nivån. Så enda kretsen Intel kan göra vinst på är de få kretsarna som både är 100% hela... och klockar till den binningen de behöver sätta. Så räkna om med den "effektiva yielden" ska du se att Intel inte direkt har så bra läge som du vill få det att verka.

AMD kan använda både hög-frekvent, 6 av 8 cores, till vinst, och låg frekvens 8-core till en vettig nivå, och hög-frekvens binnade 8-core som ren vinst. Och alla andra? Ja... Google, Sony och MS ska alla lansera consoller... där de utan problem kan sälja in dessa som desktop inte vill ha. Där har du AMDs pickup marknad som gör att de effektiv kan sälja sina CPUer. Intel... iaf på 9000-serien, kan sälja som minst 9600k till desktop, de kan inte ens ta dessa till laptop. Detta gör att Intel måste få in alla pengarna på sin 10-core desktop CPU... från desktop användare.

Intressant. Som sagt, jag har valt att ignorera den biten, då jag inte är ett företag. Här är dock prestanda / watt en faktor också, och själva kostnaden för CPUn är inte en fördel i sig, annars hade Epyc/TR redan varit favorit. Det är också en OEM värld, och dessa är sega på att ens testa sätta 100Mhz buss... och kör säkert på 99.x Mhz istället, cus "safer"... Väntar mig inte mao att de "hoppar på chansen" till ny teknik.

Det som kan ta till AMDs fördelar här är ev säkerhetshål som dyker upp, men både lär ha någon form av dessa problem, så det blir nog mer av en "case-by-case" scenario.

Bärbara blir ett intressant fall, helt klart, men OEM som sagt vill inte ha high-end kretsar. Så dina 80% vill ha low-mid end kretsar... Så enda som spelar roll här är Perf/Watt mer eller mindre, frekvenserna är kul o ha, men redan 4Ghz är väldigt högt för laptop utan att slå i taket. Och 100Mhz hit eller dit makes no diff.

Det AMD dock kan göra, som du missat... är byta ut I/O kretsen. Inget som hindrar dem från att ta en ensam chiplet och göra en annan lösning till den. De gör ju redan detta mellan desktop och server, varför inte mellan laptop och desktop? AMD kan tillverka dessa som en komplett lösning, och lyckas de med HBM stackingen, kan du få med RAM i ett paket också. Och är kretsen liten nog... kan den nog göras på 7nm också.

Resultatet kan då vara en 6/8-core med märkbart mindre storlek än det du antar ovan... då du tar till "worst-case".

Men ja... om du tillverkar och jämför halva mängden cores vs AMD, så blir det nog billigare. Men ska Intel konkurrera med 8-core, blir det mindre kul. Och med tanke på att 2/4 ansågs som "det enda för laptop" fram till 8000-serien... och dessa 4/8 är en kanon uppgradering, så får vi se hur Intel "pressas" här. Behöver alla personer 8-core? Nope. Men alla är inte 15W CPUer heller, och XFR finns som alt här med. Och tänk..., tänk om man kunde ta trasiga CPUer, med bara 4-core... som binnas till bra perf/watt, kunde dessa bli en vettig 15W mån tro? Typ "gratis" CPU över från tillverkningen ändå.

Skulle säga med tanke på att Intel har panik just nu, och de försöker slänga ihop både 10-core, 4/8 laptops och släpper re-refresh på en refresh... har AMD lyckats något otroligt med sin lilla budget. Att ens vi sitter och pratar och diskuterar vem som kan vara bättre lösningen är ett tydligt tecken på att Intels enorma forskningsbudget har tangerats rätt bra av budget design.

Kommer monolitisk design ha en fördel över chiplets? Alltid.
Kommer det löna sig i långa loppet, med alla problem de har numera, att spendera den stora budgeten på re-fresh för man kan inte skala? Nej...
Kommer den modulära design AMD valt att göra för att kunna hantera allt från laptops till server, där man kan byta ut I/O, GPU, CPU design med ett gemensamt interface, är rent av genialiskt som du verkar totalt missa. Du behöver inte längre designa "en" lösning till allt, utan du designar lego-bitar, och kan bygga alternativ efter behovet.

Intel måste för varje generation försöka balansera allt från iGPU till CPU, och hoppas att OEM inte är så dumma att de sätter high-end CPU på H310, som tex Wallmart gjorde och tror allt går bra ändå.

Jag säger så här... du tror inte AMD har räknat på dessa siffror? Och som sagt, titta på priserna de säljer CPUer för, och deras kvartals-rapport, och sen återkom med hur du tror du räknat. För jag tror de har fler äss upp i ärmen än du räknar med

Nu har jag inte läst alla inlägg i 30+ sidors tråden så noga, så sorry om jag missat detta. Men jag håller med dig, med ett tillägg.
Det hänger både på hur högt det klockar, men även på hur högt Intels 10nm klockar mot slutet av året...
Enda vi kan säga är, Samsungs 14nm vs TSMC 7nm gjorde ett enormt lyft på Vega. Och kan de spotta ut en så stor krets, så finns där lite hopp. Sen självklart är detta på frekvenser som inte säger ett dugg om CPUerna, men när OCade Vega når 2000Mhz+ kan inte 7nm TSMC vara så fy skam...

Vet inte vad jag antagit om Intels 10 nm process mer än vad som står listat på Chip Wiki. D.v.s. den var initialt förväntad att ge högre densitet jämfört med TSMC 7 nm, men problemet där var kravet på >= fyra litografisteg (pratades ju om upp till 6 st i vissa fall). Av allt att döma är ju "fixen" att man backat tillbaka till att matcha 7 nm TSMC i densitet vilket då aldrig kräver med än fyra litografisteg som värst.

Har aldrig förväntat mig något annat än att frekvensen kommer gå ner jämfört med vad de idag har på 14 nm++, de har väl själva sagt att det är först med 10 nm++ (Willow Cove planerad 2020) som de förvänta sig matcha dagens frekvenser. Givet att läckta prestandasiffror på Sunny Cove pekar att IPC kommer öka 15-25 % finns ju lite spelrum.

De prestandaresultat som läckt för Zen2 pekar ju på mer eller mindre oförändrad IPC för heltalsberäkningar samt ~15 % högre IPC för flyttalsberäkningar samt upp mot 100 % för AVX. Så konsument produkterna baserade på Zen2 måste klocka klart högre jämfört med dagens Zen+, annars blir det bara fler kärnor (som de flesta desktop-applikationer ändå inte kan utnyttja).

Sedan undrar jag lite vad du baserar dina ekonomiska antagande på kring kostnader av kretsar. Intel har trots vad du anser vara "framstressade och lappade kretsar" 50 % högre bruttomarginal, det är ju direkt kostnad för tillverkning dividerat med omsättning (d.v.s. exklusive kostnad för FoU, administrativa uppgifter och liknande).

Får inte heller ihop hur en krets som i7-9700K inte skulle vara väldigt lönsam. Om man antar att Zen+ och Coffe Lake R tillverkas på ungefär lika mogna noder (d.v.s. väldigt mogna noder med väldigt låg D0) idag är tillverkningskostnaden för en 213 mm² krets ~20 % högre jämfört med en 179 mm² krets. Och numera går väl kretsen som används till 9900K ända ner till i5-9400 (plus att H-serien och S-serien är väl ändå samma krets, så kretsen används även för high-performance bärbara)?

Egentligen enda jag ville belysa är att chiplets har absolut fördelar sett till kostnad, men dessa fördelar gäller egentligen bara på serversidan för tillfället.

Skrivet av Radolov:

https://www.techpowerup.com/img/3vzdW4vofbRAf1wj.jpg

Vi har att wafer_vinst måste vara högre än wafer_cost. Vi har även att värdet av 8C chipleten p8 är högre än värdet för den 6C chipleten p6 (vi har r1<r2<....<rn helt enkelt). Då fås:

Bilden kommer härifrån va?

Bilden du länkar säger ju precis det jag försökte belysa: på servers där en monolitisk motsvarighet kräver rejält stora kretsar så är det en klar kostnadsmässig fördel med MCM/chiplets.

Tar man AMDs specifika fall och jämför vad en 777 mm² monolitisk Epyc skulle kostat på samma 14 nm process med, låt oss anta 0,1 cm⁻² D0 (rätt hög defektdensitet givet hur mogen 14 nm är idag).

För samma kostnad som 4-krets versionen av Epyc Naples kan man bygga en 586 mm² monolitisk krets. En 777 mm² monolitisk krets skulle ha blivit ~50 % dyrare!

Gör man däremot samma beräkning för ThreadRipper med två kretsar ser man att det, vid det antagna D0 värdet, skulle gå ungefär på ett ut (men på 7 nm tiltar det över mot en chiplet lösning, bl.a. då I/O-kretsen kan använda en klart billigare 14 nm).

Så ser ju riktigt fint ut på serversidan för chiplets. Problemet på desktop är dels att latens är ofta mycket mer kritiskt för prestanda där, monolitiska kretsar kommer alltid ha lägre latens, samt att det inte alls är lika självklar ekonomisk vinst där. Räddningen kan ju självklart vara att en väldigt liten CPU-krets medför att man kan klocka riktigt högt. Det borde ju väga upp nackdelarna!

Samma artikel har en annan intressant bild

Denna antyder att kretsar i "konsumentstorlek" verkar typiskt endera vara fullt fungerande, eller så har den en defekt som gör hela kretsen värdelös. D.v.s. med största sannolikhet är både AMD och Intels modeller där delar av kretsen är avstängd mest skapade p.g.a. av marknadskrav och inte p.g.a. tekniska begränsningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bilden kommer härifrån va?

Bilden du länkar säger ju precis det jag försökte belysa: på servers där en monolitisk motsvarighet kräver rejält stora kretsar så är det en klar kostnadsmässig fördel med MCM/chiplets.

Tar man AMDs specifika fall och jämför vad en 777 mm² monolitisk Epyc skulle kostat på samma 14 nm process med, låt oss anta 0,1 cm⁻² D0 (rätt hög defektdensitet givet hur mogen 14 nm är idag).

För samma kostnad som 4-krets versionen av Epyc Naples kan man bygga en 586 mm² monolitisk krets. En 777 mm² monolitisk krets skulle ha blivit ~50 % dyrare!

Gör man däremot samma beräkning för ThreadRipper med två kretsar ser man att det, vid det antagna D0 värdet, skulle gå ungefär på ett ut (men på 7 nm tiltar det över mot en chiplet lösning, bl.a. då I/O-kretsen kan använda en klart billigare 14 nm).

Så ser ju riktigt fint ut på serversidan för chiplets. Problemet på desktop är dels att latens är ofta mycket mer kritiskt för prestanda där, monolitiska kretsar kommer alltid ha lägre latens, samt att det inte alls är lika självklar ekonomisk vinst där. Räddningen kan ju självklart vara att en väldigt liten CPU-krets medför att man kan klocka riktigt högt. Det borde ju väga upp nackdelarna!

Samma artikel har en annan intressant bild
https://www.techpowerup.com/img/lAeiixLRc4sEy6B4.jpg
Denna antyder att kretsar i "konsumentstorlek" verkar typiskt endera vara fullt fungerande, eller så har den en defekt som gör hela kretsen värdelös. D.v.s. med största sannolikhet är både AMD och Intels modeller där delar av kretsen är avstängd mest skapade p.g.a. av marknadskrav och inte p.g.a. tekniska begränsningar.

Tog bilden från en annan artikel , men missade den artikeln som du länkade. Men den innehåller bra info, så jag är nöjd ändå . Besvarar en del av mina frågor.

Det intressanta är att marknadsåtgärder skapar de chippen med färre kärnor. Skulle de, om de hade otroligt hög yield, inte kunna ha en version med endast en chiplet på t.ex 6C eller 8C med en IO die? Eller förkastas hälften av kärnorna om de ska skapa en 4C chiplet från en 8C chiplet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tror du de bättre alternativen kommer ligga under 3000 kr? 2700X:s normala pris verkar vara 3600 kr. Om de lyckas komma under 3000 kr och samtidigt vara lite bättre vore det perfekt. Jag går från en i5:a.

Ingen aning hur dom kommer prissättas, presterar dom som förväntas så kostar dom nog också därefter, AMD behöver pengar och kommer sätta så högt pris dom bara kan med bibehållen efterfrågan. Om du bara ska spela så är det nog ingen större skillnad om du väljer 6core eller 8core beroende på spel förståss.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Tog bilden från en annan artikel , men missade den artikeln som du länkade. Men den innehåller bra info, så jag är nöjd ändå . Besvarar en del av mina frågor.

Det intressanta är att marknadsåtgärder skapar de chippen med färre kärnor. Skulle de, om de hade otroligt hög yield, inte kunna ha en version med endast en chiplet på t.ex 6C eller 8C med en IO die? Eller förkastas hälften av kärnorna om de ska skapa en 4C chiplet från en 8C chiplet?

Den artikeln verkar vara från samma tidsperiod. För att de formler jag använt ska matcha det AMD skriver, d.v.s. att tillverkningskostnaden för en MCM med fyra kretsar ska bli 0.59X av en monolitisk design med lika många kärnor får man sätta D0 till 0,15 cm⁻². Ett rimligt värde relativt tidigt i en nods livscykel.

Däremot tror jag man gjort ett väldigt vanligt misstag i beskrivningen på bilden, nämligen blandat ihop "exponentiell" med "kvadratisk" (eller i alla fall X^Y där Y är konstant och i närheten av 2,0).

För logaritmen av kostnaden mot area blir definitivt inte en rät linje. Kvadratroten ur detta blir en relativt rät linje från 100 mm² och uppåt.

Detta är kurvan med D0 = 0,15, skalad så att A=100 ger en kostnad på 1,0

Ju större D0 är ju mer böjer kurvan av uppåt när arean ökar. Så chiplets/MCM är som bäst när en monolitisk krets behöver bli riktigt stor eller om D0 är riktigt stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man nästa gång kan få en officiell glimt av nya ryzen eller är det sommaren som gäller nu? Eller kanske lite coola rykten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon som vet när man nästa gång kan få en officiell glimt av nya ryzen eller är det sommaren som gäller nu? Eller kanske lite coola rykten?

Amd egna event i Maj borde innehålla Ryzen kan man tycka annars är det Computex i slutet av Maj i Taipei

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Amd egna event i Maj borde innehålla Ryzen kan man tycka annars är det Computex i slutet av Maj i Taipei

vilket datum i maj har dom sitt eget event?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vilket datum i maj har dom sitt eget event?

Första Maj, AMDs 50-årsdag.

Permalänk
Hjälpsam

@Radolov:
AMD marscherar in och börjar demonstrera Ryzen 2.
Sjunger -"Mera kärnor till folket".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Första Maj, AMDs 50-årsdag.

Hoppas man har mobilen kvar när man vaknar i rännstenen dagen efter elden, då får man krypa och lägga sig i den varma glöden och surfa in på amd.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det inte är långt kvar nu. Har en hög med pengar vilande på skrivbordet inväntandes lansering. Men hade lanseringen varit dagar bort hade vi nog hört och sett fler läckor också förstås.

Nu har jag ingen större brådska men ett av systemen är det dags att uppgradera. Samt att jag allmänt är sugen på att skaffa nytt.

I slutändan så lär processorerna hinna lanseras och jag själv försöka välja moderkort (jag har inte ens bestämt mig för formfaktor även om mITX ändå lockar mest för stunden).