Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Datorn är sopslut måste köpa nytt (10-14k)

Permalänk
Medlem

Datorn är sopslut måste köpa nytt (10-14k)

hallåhallå,

Jo nu är de så som titeln säger att datorn min är helt sopslut. Har ett xfx r9 390 8gb grafikkort som har fått tuppguck, låter och har sig, överhettar? den "kraschar" mina skärmar om jag spelar (inte alltid, men oftast), till de har jag ett 650w integra gold psu, intel i5-4690k, asus z97-e moderkort. Kan väl säga att jag har väl inte dammat ur datorn med jämna mellanrum direkt, men det har väl hänt nån gång att man gjort rent det någorlunda iallafall, tycker det inte borde krascha o ha sig som det gör nu.

Hur som helst, har ett 250gb ssd som jag tänkt återanvända, och klarar power supplien dagens grafikkort? Tänker mig då nåt i stil med 2060 etc. Har väl inte direkt nån brådska att köpa nytt, borde jag vänta tills de släpper nå erbjudanden / eller möjligtvist nya produkter? råd uppskattas

mvh

Permalänk
Moderator
Testpilot

Först och främst råder jag dig att blåsa rent grafikkortet ordentligt. Sedan testa att avinstallera alla drivrutiner med DDU eller liknande, sen installera de senaste.

Om inte det hjälper så kan du köpa vad du vill på marknaden då ditt 390x har en TDP på 275W och RTX 2080 Ti ligger på 250W.

Nätagget håller med andra ord. Dock tror jag inte ditt grafikkort är trasigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, försök och uteslut problem med program och OS innan du tittar på uppgraderingar. Om inget annat för att kunna sälja det du tar när du köper nytt. Så börja med att blåsa ut datorn noga, kolla temps, installera om drivrutinen till grafikkortet och om det inte hjälper, installera om OSet.
Om det inte hjälper, låna komponenter om du kan för att testa att byta del för del.
Om inte så kommer du till biten där du kan behöva kika efter att köpa nya delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Först och främst råder jag dig att blåsa rent grafikkortet ordentligt. Sedan testa att avinstallera alla drivrutiner med DDU eller liknande, sen installera de senaste.

Om inte det hjälper så kan du köpa vad du vill på marknaden då ditt 390x har en TDP på 275W och RTX 2080 Ti ligger på 250W.

Nätagget håller med andra ord. Dock tror jag inte ditt grafikkort är trasigt.

Skrivet av Icecrystal:

Håller med ovanstående, försök och uteslut problem med program och OS innan du tittar på uppgraderingar. Om inget annat för att kunna sälja det du tar när du köper nytt. Så börja med att blåsa ut datorn noga, kolla temps, installera om drivrutinen till grafikkortet och om det inte hjälper, installera om OSet.
Om det inte hjälper, låna komponenter om du kan för att testa att byta del för del.
Om inte så kommer du till biten där du kan behöva kika efter att köpa nya delar.

Givetvist blåste jag ur datorn rejält när krascharna började hända, här även gjort en komplett avinstallering av drivrutinerna med hjälp av DDU. Krascharna börja hända när GPU temp börjar gå X > 90c. 90c är ju väldigt mycket enligt mig i spel som assetto corsa som inte är speciellt krävande. Sälja delar tycker jag inte är värd mödan och tiden som krävs, utan tror jag ska vänta på ryzen 3k serien som släpps förhoppningsvis någon gång nu i sommar och sedan köpa nytt. Men tack för era råd.

Permalänk
Medlem

@Kiilg: inte så att fläktkurvan är låst av ngt program? ett av mina kort stog låst på silent och kastade upp tempen rätt gött, efter jag satt det på auto så funkade det fint igen ( hände i samband med en uppdatering av mjukvaran )

sen kan man kanske kan ge sig på att byta kylpastan på kortet?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Givetvist blåste jag ur datorn rejält när krascharna började hända, här även gjort en komplett avinstallering av drivrutinerna med hjälp av DDU. Krascharna börja hända när GPU temp börjar gå X > 90c. 90c är ju väldigt mycket enligt mig i spel som assetto corsa som inte är speciellt krävande. Sälja delar tycker jag inte är värd mödan och tiden som krävs, utan tror jag ska vänta på ryzen 3k serien som släpps förhoppningsvis någon gång nu i sommar och sedan köpa nytt. Men tack för era råd.

Testa att undervolta / klocka kortet och se om det fungerar bättre. Även slå på V-Sync så du inte får så hög FPS gjorde stor skillnad för mig..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Du skulle behöva plocka bort gpu-kylaren och byta ut kylpasta där, skulle kunna vara så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Kiilg: inte så att fläktkurvan är låst av ngt program? ett av mina kort stog låst på silent och kastade upp tempen rätt gött, efter jag satt det på auto så funkade det fint igen ( hände i samband med en uppdatering av mjukvaran )

sen kan man kanske kan ge sig på att byta kylpastan på kortet?

Faktiskt tvärtom, ett problem jag hade i början var att kortet var som du säger "låst" även fast den var på auto. Sedan laddade jag ned SpeedFan och smackar upp fläkten manuellt till maxhastighet, har ju fungerat bra fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Givetvist blåste jag ur datorn rejält när krascharna började hända, här även gjort en komplett avinstallering av drivrutinerna med hjälp av DDU. Krascharna börja hända när GPU temp börjar gå X > 90c. 90c är ju väldigt mycket enligt mig i spel som assetto corsa som inte är speciellt krävande. Sälja delar tycker jag inte är värd mödan och tiden som krävs, utan tror jag ska vänta på ryzen 3k serien som släpps förhoppningsvis någon gång nu i sommar och sedan köpa nytt. Men tack för era råd.

90+ är för mycket ja. Vad ligger den på i idle? Hur snabbt stiger den vid load? Sånt kan svara på vad flaskhalsen i kylningen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Testa att undervolta / klocka kortet och se om det fungerar bättre. Även slå på V-Sync så du inte får så hög FPS gjorde stor skillnad för mig..

Jo, alla såna grafikinställningar har jag prövat, men i och med krasharna har prestandan sjunkit, har mycket lägre FPS. Så jag antar att det är temperatur relaterat. Ska pröva som skribenten ovan nämnde med kylpasta.

Skrivet av Panzerfister:

Du skulle behöva plocka bort gpu-kylaren och byta ut kylpasta där, skulle kunna vara så enkelt.

Jo, detta låter vettigt. Får nog ta mig en titt kan ju vara så enkelt att den behöver lite ny pastej.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Brukar aldrig kolla tempen om jag inte spelar, nu när jag har en stream på och surfar lite så är GPU fläkten på 42% och GPUn är 68C vilket är riktigt jävla sjukt, haha. Vet av att idle tempen brukade vara runt 40c för cirka 1-2månader sen, så nånting har hänt sedan dess.

Maxar jag ur GPU fläkten 100% nu så tickar tempen ner till cirka 50c~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

@Icecrystal: Brukar aldrig kolla tempen om jag inte spelar, nu när jag har en stream på och surfar lite så är GPU fläkten på 42% och GPUn är 68C vilket är riktigt jävla sjukt, haha. Vet av att idle tempen brukade vara runt 40c för cirka 1-2månader sen, så nånting har hänt sedan dess.

Maxar jag ur GPU fläkten 100% nu så tickar tempen ner till cirka 50c~

Hur är det med CPU-tempen? Tänker mig om någon chassifläkt har lagt av så att grafikkortet bara cirkulerar luft.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: 40-43C Idle, 50-55C vid spel.

Permalänk
Medlem

@Kiilg:
Det låter rätt normalt, beroende på processor och kylare förstås. Load låter nästan lite låg, brukar vara mer än 15 grader i skillnad mellan load och idle. Speciellt om du har ett grafikkort som ditt som dumpar värme underifrån. Är de i load samtidigt?
Tillsammans så låter det som att kylaren på grafikkortet behöver sig en översikt, det låter inte som att den transporterar bort värmen.
Har du kollat så att samtliga fläktar på grafikkortet snurrar?
Tror inte att det är ett problem, men kylaren kan sitta snett på grafikkortet. Det är bra att kolla när du kikar på kylpastan.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: joo de alla snurrar. Tänker när man byter kylpastan lär man ju byta sån värmeledande tejp också, spelar tjockleken på den tejpen någon roll?

t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5321862/aquatuning-thermal-pad-0-...
https://www.inet.se/produkt/5321970/aquatuning-thermal-pad-1-...

Tänker att den tjockare kanske har längre livslängd?

Permalänk

Jag har satt ihop ett paket om du inte lyckas fixa datorn din.
2060 kort finns billigare om du vill ner i pris, likaså luftkylning.

https://komponentkoll.se/bygg/sjeeZ/

Och ja du behöver ett chassi med glasruta så du kan hålla koll på dammet

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kiilg:

Faktiskt tvärtom, ett problem jag hade i början var att kortet var som du säger "låst" även fast den var på auto. Sedan laddade jag ned SpeedFan och smackar upp fläkten manuellt till maxhastighet, har ju fungerat bra fram tills nu.

Så ska man ju för fan inte behöva göra bara för att fläktarna ska funka rätt på ett svindyrt grafikkort eller ett billigt för den delen lol. Kan mycket väl vara så att det är sjukt och behöver lite av den vård andra här rekommenderat. Garanti kvar?
Lagget måste la komma av att kortet klockar ner sig som det ska göra vid så höga temperaturer. Allvarligt har du garanti kvar så skicka tillbaka. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon307719: nej tyvärr har garantin utgått ska prova köpa och applicera ny kylpasta, hjälper inte det ryker kortet så köper jag allt nytt när ryzen 3000 serien släpps. dålig men effektiv lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

@Icecrystal: joo de alla snurrar. Tänker när man byter kylpastan lär man ju byta sån värmeledande tejp också, spelar tjockleken på den tejpen någon roll?

t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5321862/aquatuning-thermal-pad-0-...
https://www.inet.se/produkt/5321970/aquatuning-thermal-pad-1-...

Tänker att den tjockare kanske har längre livslängd?

Tjockleken spelar störst roll i att jämna ut skillnader, man kör på den tunnare där den är tillräckligt tjock för att nå emellan de två materialen och den tjockare där den tunnare inte räcker. Den tjockare har nog en sämre värmeledningsförmåga just p.g.a. sin tjocklek.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tagit bort inlägg gällande handel

Påminnelse att all handel på Sweclockers sker på Marknaden.

//Dinoman
Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

@Heldurich: nej tyvärr har garantin utgått ska prova köpa och applicera ny kylpasta, hjälper inte det ryker kortet så köper jag allt nytt när ryzen 3000 serien släpps. dålig men effektiv lösning.

Inte för att jag säger nej till uppgradering, men om jag skulle vart du, skulle jag lägga en större peng på ett värstingkort och rullat med den datorn ett par år till, för 4690 är good enough för ett tag till i spel.
För att sedan göra samma sak med cpu, m-kort och ram