Permalänk

NetAtOnce är ett skämt.

Händelseförlopp;

* Flyttade under sommaren 2015 till ny lägenhet.
* Ingen information gavs ut om att jag behöver göra något för att använda internet-uppkopplingen i fastigheten.
(borde väl hamnat på deras landingssida då?)
* Förra ägaren missar att avsluta sitt abbonemang och jag vet inte om detta (borde ha flaggats per automatik vid försäljning?)
* Efter några månader ringer jag support och försöker få ut info om det går att få 250Mbps och kundtjänst/säljare är till noll hjälp
* Testar igen efter ett år med samma resulatat...
* Tiden går...

* BRF delar ut informationspapper om utbyte av utrustning som levererats av NetAtOnce tidigare
* I måndags så fanns det en person på plats för inbyte av deras skräp-router till ny "media-box"
* Någonstans mellan tisdag och igår slås mitt nät av och de dirigerar om trafik till en landingssida där man kan registera sin uppkoppling.
* Ringer support och frågar varför det inte fungerar nu (!). Får till slut som svar att dom "inte kan göra något än att beklaga 'något som inte är deras problem' " vilket är ren bullshit. Har saknat uppkoppling i 11 timmar pga bristande information.
* Hotar med ARN för att se om det är skäl nog att åta rimlig åtgärd, vilket borde vara en månad med högre hastighet utan extra kostnad då deras avtal är ett skämt med tanke på dagens it-samhälle.

Citat:

Har den avtalade tjänsten på grund av fel hos NAO inte levererats under en sammanhängande tid av 5 dygn eller mer efter felanmälan från kund kan kunden begära att inte betala för denna tid.

^ utdrag från; https://www.netatonce.se/doc/pdf/nao-avtal-lan-adsl.pdf

Notera att jag kör OpenWRT på egen router och är inte intresserad av ip-telefoni (vilket deras boxar har stöd för)

Från och med igår så erbjuder NetAtOnce enligt avtal med BRF 100Mbps (up till 100/100) för 0:- alternativt 249kr/månad för 1Gbps (1000/???)

Jag är ordentligt förbannad på det här med att ingen vill ta något ansvar, men nu vet jag inte riktigt hur jag vill göra.
1Gbps låter fint, men jag undrar om dom har nog med kapacitet för det.
Har tidigare funderat på att byta leverantör men vet inte vem jag då skulle byta till.

Med tanke på att NetAtOnce har 1.8 stjärnor på Google och detta http://nao.vindevag.com/ så känns NAO som ett skumrask-bolag.

Permalänk
Medlem

så din uppkoppling är reggad hos förra ägaren då eller?

Permalänk

@Lordsqueak: den var det tills idag. Blev omställt när jhag registrerat min anslutning.

Permalänk
Medlem

det är ju bra pris för 1k lina. du kan ju alltid pröva. Är det sedan skräp så kan du kolla efter alternativ.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Gnucci: Mmm. har dock inte haft mycket driftstörningar. har märkt av 3st sedan jag flyttade. Hade likvärdigt mellan sommaren 2010 till sommaren 2015 (2år med 100/10, 3 år med 100/100 via BBB då)

Permalänk
Medlem

@Patrik356b: Jag förstår inte utifrån din text vad det är som är fel och vad det är de inte vill hjälpa dig med mer än att du inte kommer åt internet.

Har du inte fått några uppgifter att uppge på landningssidan? Vari ligger problemet, koppling har du ju verkar bara som det är att reda ut ett missförstånd?

En media-konverter behövs för att "omvandla" fibern till ethernet och ev. har de krav på en viss sådan du har inte blandat ihop begreppen. Routern kommer ju efter i kedjan.

Edit: Mediabox / konverter är precis vad det handlar om efter en snabbkoll på deras hemsida, så det verkar som du blandat ihop begreppen. Visst deras box kanske har inbyggd routing-funktionalitet men då får du köra routern i bryggat läge.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte, du klagar på ett bolag som du inte har nått avtal med för att de har gett dig internetåtkomst gratis i tre år för att de nu utför underhållsarbeten på nätet och att misstaget att ge dig internetaccess upptäcks och rättas till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tuomi:

@Patrik356b: Jag förstår inte utifrån din text vad det är som är fel och vad det är de inte vill hjälpa dig med mer än att du inte kommer åt internet.

En media-konverter behövs för att "omvandla" fibern till ethernet och ev. har de krav på en viss sådan du har inte blandat ihop begreppen. Routern kommer ju efter i kedjan.

Har du inte fått några uppgifter att uppge på landningssidan? Vari ligger problemet, koppling har du ju verkar bara som det är att reda ut ett missförstånd?

Problemet ligger i att ingen vill ta ansvar för något. Var aldrig något behov att registera sig tidigare då uppkopplingen fungerade direkt (antog att det sköttes diskret genom avtalet mellan BRF och NAO)

Och nej, det är ingen fiber-omvandlare jag syftar på då det är RJ45-uttag i väggen vilket deras "media-box" som de kallar den ska kopplas in på (om man inte kör egen utrustning)

Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte, du klagar på ett bolag som du inte har nått avtal med för att de har gett dig internetåtkomst gratis i tre år för att de nu utför underhållsarbeten på nätet och att misstaget att ge dig internetaccess upptäcks och rättas till ?

Det må se gratis ut, men för 100/100 har samma kostnad nu som då (BRF står ju för 100/100 då det ingår i hyran)

Permalänk
Inaktiv

Du kanske måste betala för de 3 gratisåren innan de kopplar på igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

1Gbps låter fint, men jag undrar om dom har nog med kapacitet för det.
Har tidigare funderat på att byta leverantör men vet inte vem jag då skulle byta till.

Detta verkar vara din frågeställning. Varför har du med all den andra texten? Att någon har gjort ett misstag och du har kört på den tidigare ägarens uppkoppling innan är väl inte relevant för denna frågeställning?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte, du klagar på ett bolag som du inte har nått avtal med för att de har gett dig internetåtkomst gratis i tre år för att de nu utför underhållsarbeten på nätet och att misstaget att ge dig internetaccess upptäcks och rättas till ?

Ett solklart fall för ARN.

Permalänk

@giplet:

Citat:

Problemet ligger i att ingen vill ta ansvar för något. Var aldrig något behov att registera sig tidigare då uppkopplingen fungerade direkt (antog att det sköttes diskret genom avtalet mellan BRF och NAO)

@anon298854

Citat:

Det må se gratis ut, men för 100/100 har samma kostnad nu som då (BRF står ju för 100/100 då det ingår i hyran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ett solklart fall för ARN.

Klassiskt ARN-fall!

Kan lägga till att jag tycker det är högst lämpligt med kompensation som TS kräver.
Speciellt med tanke på att han har blivit av med nåt han inte haft ett avtal på. Om inte det ger rätt till kompensation så vet inte jag..
Bara att hota med ARN så ska du se att NetAtOnce viker sig som en sumprunkare med en allt för tung sump.

Uppdatera gärna tråden med hur det går

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Klassiskt ARN-fall!

Kan lägga till att jag tycker det är högst lämpligt med kompensation som TS kräver.
Speciellt med tanke på att han har blivit av med nåt han inte haft ett avtal på. Om inte det ger rätt till kompensation så vet inte jag..
Bara att hota med ARN så ska du se att NetAtOnce viker sig som en sumprunkare med en allt för tung sump.

Uppdatera gärna tråden med hur det går

Håller helt och hållet med, som konsument bör man ha rätt att kunna anta att sånt som internetuppkoppling bara ska funka - oavsett om man har avtal eller för den delen betalar för sig. Skadestånd säger jag!

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ringa till NAO och be att få ta del av det avtal som ingår via din förening?
Även om du inte ska faktureras behöver NAO antagligen ha en kundprofil på dig för att kunna boka och aktivera tjänsten.

NAO är inte ensamma om detta förfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så du menar på fullaste allvar att du inte har något som helst eget ansvar i denna fråga?
Självklart ska du som nyinflyttad kolla upp sådant här och inte förutsätta att det funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart utan internet i 11 timmar!!
Solklart fall för ARN.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Klassiskt ARN-fall!

Kan lägga till att jag tycker det är högst lämpligt med kompensation som TS kräver.
Speciellt med tanke på att han har blivit av med nåt han inte haft ett avtal på. Om inte det ger rätt till kompensation så vet inte jag..
Bara att hota med ARN så ska du se att NetAtOnce viker sig som en sumprunkare med en allt för tung sump.

Uppdatera gärna tråden med hur det går

Skrivet av LemurenSwe:

Håller helt och hållet med, som konsument bör man ha rätt att kunna anta att sånt som internetuppkoppling bara ska funka - oavsett om man har avtal eller för den delen betalar för sig. Skadestånd säger jag!

Kan säga att det faktiskt krävs ett "avtal" (registrering) av uppgifter för att få igång bredbandet via NaO via BRF/fiberförening. Vad jag förstått så behöver han bara fylla i det så ska han få igång sitt bredband inom en kvart per automatik eller upp till nån arbetsdag. Han ska ej behöva betala för föregående hyresgäst som inte sagt upp sig heller. Ser inte vad problemet skulle vara här, förutom att du då vinklar allt väldigt negativt och verkar vilja ha kompensation (du har redan fått gratis bredband i 3 år?) för att abonnemanget stod på någon annans namn.

Förtydlingar och tog bort en mening som jag ej kan bekräfta.
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Vart utan internet i 11 timmar!!
Solklart fall för ARN.

Du tycker det ja, lycka till 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kan säga att det faktiskt krävs ett "avtal" (registrering) av uppgifter för att få igång bredbandet via NaO via BRF/fiberförening. Vad jag förstått så behöver han bara fylla i det så ska han få igång sitt bredband inom en kvart per automatik eller upp till nån arbetsdag. Han ska ej behöva betala för föregående hyresgäst som inte sagt upp sig heller. Ser inte vad problemet skulle vara här, förutom att du då vinklar allt väldigt negativt och verkar vilja ha kompensation (du har redan fått gratis bredband i 3 år?) för att abonnemanget stod på någon annans namn.

Ännu större fall för ARN i så fall, kanske årets största fall.
Klart han ska ha kompensation om det i tillägg är hans eget fel att han inte har internet!
Nej här är det bara att dra fram stora trumman och köra full fart mot ARN's huvudkontor och vråla KOMPENSATION i det man stiger in genom dörren.
Swec stöttar bakom med massa internet-böner.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ännu större fall för ARN i så fall, kanske årets största fall.
Klart han ska ha kompensation om det i tillägg är hans eget fel att han inte har internet!
Nej här är det bara att dra fram stora trumman och köra full fart mot ARN's huvudkontor och vråla KOMPENSATION i det man stiger in genom dörren.
Swec stöttar bakom med massa internet-böner.

Nu såg jag sarkasmen i texten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av davidodbro:

Självklart ska du som nyinflyttad kolla upp sådant här och inte förutsätta att det funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Fel. Det fanns ingen information om detta vid inflyttning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Fel. Det fanns ingen information om detta vid inflyttning.

Vilka frågade du?

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Fel. Det fanns ingen information om detta vid inflyttning.

Nej men precis, hade det ingått i hyran så hade du fått info om det!

Om man flyttar till hus eller lägenhet så får man teckna ett abonnemang! Det gäller inte bara internet utan allt tex el avtal, sophämtning, försäkring mm

Inget är gratis!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu såg jag sarkasmen i texten.

Inte alltid så lätt i textform
Trevlig helg!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

@davidodbro: Enda info som fanns var "internet via fiber ingår i hyran" och vilket bolag som sköter detta. detta i sig säger inte ett jota om något.

Permalänk
Medlem

NetAtOnce tjänar sina stora pengar på att skriva mångåriga avtal med villaföreningar som inte kollar på annat än siffrorna som de presenterar. Att man får en stenåldersrouter och de vägrar öppna NAT så att man kan använda egen router är fantastiskt. Överbelastar man Intenon på wifi så hänger den sig, ingen tillgång till admin, bara guest. Strypning av hastighet och kosmetiska resultat på bredbandskollen och speedtest.net. Om man laddar ner tptest fick jag 220mbit med morsans 1gbit-lina. Men på bredbandskollen så visade den 800-960mbit. Endast på testsidor fick jag sådana resultat. Efter 5 år eller vad avtalet var på så sa föreningen upp det exklusiva avtalet de hade med NetAtOnce och fixade ett öppet nät där de fick bra pris på Telia 250Mbit. Snabbare och stabilare än vad N@O någonsin varit.

edit: TS ärende är helt separat från min egen erfarenhet med skitbolaget, han har ju gjort fel själv som ni säger. Men N@O är riktig skit, jag tror det är bättre för lägenhetskunder och kunder i öppna nät men när de har exklusivitet så beter de sig som svin.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@mezzo_: Tänkte bara kolla hur länge sen det var du kollade med dem om (jag gissar) bryggning av inteno?
Min har varit det i 1.5 år snart.
Jag har mätt upp 950 Mbps på 1Gbit line samt 550 via WiFi.
Resten du säger är dock sant till viss mån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.