Synology på vinden? +35-40 grader i sommarsol.

Permalänk
Medlem

Varför får du inte ha den i t ex tvättstugan eller i en garderob, eller kanske till och med under trappen?

Lite svårt att veta förutsättningarna då man bara ser en planlösning från ovan. Är huset färdigbyggt redan? Du nämnde nätverksuttag, vart i fastigheten finns dom? Om dom inte finns där du behöver dom så kanske du kan köra en sån nätverk via eluttaget-lösning, finns en uppsjö av dom.

Att börja mecka med skåp på vinden verkar väl lite overkill när det verkar vara sämre förutsättningar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Att ställa den på klädkammaren, vi har inget direkt utrymme som är nära till nätverkskablar. Dominanta familjemedlemmar

Skilsmässa?

Nä, men för att vara lite seriös:
Är det inte enklare att dra en nätverkskabel till passande ställe? Går att göra ganska osynligt. Man kan göra utanpå lister, under lister, mellan väggar/tak, i krypgrund, på panelen m.m.

En annan lösning är ”powerlines”. Du förlorar lite prestanda men beroende på användningsområde så är det inget som du kommer märka av.

En annan tanke:

Du ska alltså ha 4 HDDs på 4TB vardera?
Att köpa motsvarande i SSD kostar ~20.000kr. Dyrt som fan men frågan är hur mycket dyrare det blir efter du köpt rackskåp, HDDs, elektrikerkostnader och dyl. Det kan ju vara värt att räkna på.

Kommer du behöva allt utrymme på en gång? Om inte så kan du köpa en nas med utrymme för fler diskar. Då kan du börja med t.ex. 4x2TB och fylla på med fler diskar när behovet uppstår.

(Jag vet dock inte hur väl SSD gör sig i en nas, det kanske är dömt att misslyckas redan från början.)

Och kanske den viktigaste frågan av alla. Måste du verkligen ha en nas?

Permalänk
Medlem

@Trunk: De flesta Synology/QNAP-NAS-enheter kör med fläktar, men det går att byta till tystare fläktar, det och SSD drar ju ner ljudnivån till en nivå så att den kan stå var som helst. Fläktlösa varianten från QNAP som jag länkade till tidigare i tråden stödjer bara 2 st 2,5/3,5-tum och 2 st M.2 SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Tdoll: De flesta Synology/QNAP-NAS-enheter kör med fläktar, men det går att byta till tystare fläktar, det och SSD drar ju ner ljudnivån till en nivå så att den kan stå var som helst. Fläktlösa varianten från QNAP som jag länkade till tidigare i tråden stödjer bara 2 st 2,5/3,5-tum och 2 st M.2 SATA.

Ok. Men jag har fått intrycket att TS mest stör sig på ljudet från hårddiskarna, det är i alla fall vad jag själv stör mig mest på. Fläktljudet går som du säger att lösa väldigt enkelt. Antingen att byta fläktar och/eller att strypa hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ok. Men jag har fått intrycket att TS mest stör sig på ljudet från hårddiskarna, det är i alla fall vad jag själv stör mig mest på. Fläktljudet går som du säger att lösa väldigt enkelt. Antingen att byta fläktar och/eller att strypa hastigheten.

Han var inte särskilt mottaglig vid förslaget att köra SSD tyckte jag. Kör man SSD:er så är en modell med fler än 4 diskplatser såklart önskvärt, och de har fläktar. Enheter som har fläktar förväntar sig att de körs, så man får vara lite försiktig, t.ex. inte köra en som har för hög minimum-rpm så fläkten därför stannar. Gör den det så kommer enheten börja pipa för att varna om att fläktarna inte körs. Säg däremot att du kör två 120 mm fläktar i 600 rpm, säg att du aldrig sitter närmare än 2-3 meter. Då är ljudnivån försumbar givetvis.