Linux inte praktiskt för hemanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

$for i in *; do tar cf "$i".tar "$i";
$ftp d101
>mput *.tar
>exit
ssh d101
>tar -xf *.tar

Högerklicka, compress and email

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Japp, dra upp en task-manager och sortera processerna efter USER-objekts-andvändning, plocka även fram GDI-objekt när du är i farten.

Ligger man över 1000 User-objekt och datorn känns seg, så vet man att det är dax att starta om explorer.exe, sen känns datorn snabb igen ett tag.

Ursäkta mig. Vad exakt är User-objekt och GDI-objekt? Och varför är det bra att veta antalet? (Dåligt formulerad fråga)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Du kan verkligen inte jämföra Linux med DOS.
DOS blev föråldrat redan ~1985. Det jag syftar på är mikrokärnornas bevisade fördelar jämtemot monolitiska kärnor.

DOS är monolitiskt ja, men Linux bygger historiskt, även det, på en monolitisk stuktur, där flera drivers körs i kernel space. Detta är iofs still stor del reducerat iom modulsystemet.

NT bygger istället på en ren microkernel , i vilken det, allt efter som tiden gått, åkt in mer och mer krafs.

Ett ex på en äkta microkrenel, är den avknoppning från NetBSD som användes till MacOSX.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Ett ex på en äkta microkrenel, är den avknoppning från NetBSD som användes till MacOSX.

Menar du på fullaste allvar att NetBSD's kärna är en så kallad mikrokärna? I så fall är det ute på tunn is.

Mac OS X använder, vad jag vet, Darwin som är en mikrokärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
DOS är monolitiskt ja, men Linux bygger historiskt, även det, på en monolitisk stuktur, där flera drivers körs i kernel space. Detta är iofs still stor del reducerat iom modulsystemet.

NT bygger istället på en ren microkernel , i vilken det, allt efter som tiden gått, åkt in mer och mer krafs.

Ett ex på en äkta microkrenel, är den avknoppning från NetBSD som användes till MacOSX.

Jag vet att Linux har varit ett monolitiskt system. Det var dock efter Andrew Tannoumbam's (Hur i hela fridens namn stavas hans efternamn? ) förklaring som det ändrades, och det var i ett väldigt tidigt stadium. Linux är inget monolitiskt system längre som du säger.

Quizor: Stämmer bra, det är Darwin. Darwin är som jag tror någon redan har sagt baserat på FreeBSD.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Stämmer bra, det är Darwin. Darwin är som jag tror någon redan har sagt baserat på FreeBSD.

Citat:

http://www.opendarwin.org/en/faq.php
What is Darwin's lineage?
Justin Walker's description of Darwin's heritage is:
Mac OS X began life as a child of OpenStep 4.x. The first stage in the evolution was the move from OpenStep 4.x to Rhapsody, which was based on BSD Lite2, with a batch of NeXT-instigated changes. When we shifted to Mac OS X from Rhapsody/Mac OS X Server, we incorporated FreeBSD 3.2 changes for the networking piece. The rest of the BSD portion of the kernel remained more or less as it was. At the same time, we (i.e., Fred, with your [Darwin's] help) pulled in command and library updates. Most of these are from FreeBSD, although I'm not positive about the heritage of the pieces that are now in the system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Menar du på fullaste allvar att NetBSD's kärna är en så kallad mikrokärna? I så fall är det ute på tunn is.

Mac OS X använder, vad jag vet, Darwin som är en mikrokärna.

I stand corrected.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Det har jag inte sagt, och menar inte det heller. Men varför då jämföra med win98? Jämför med DOS istället då om du förstår vad jag menar, tror nästan det...

Om du visar mig hur man får upp en filserver i DOS, samt en version av DOS som släppts senast detta år så ska jag jämföra

Permalänk

Äh! Ge er nu!

Vissa tycker om jordgubb, andra choklad. Själv tar jag gärna strössel på.

Alla har olika smak och tycke. När det blir sådan här pajkastning med argument som inte är baserade på trial-and-error-försök så blir det bara löjligt.

Och att man "lär sig mer om datorer" för att man kör linux är rent nys. Man lär sig inte mer än man vill. Vissa verkar ju ha det som ett argument för att köra linux. Att det SKA vara svåranvänt "bara för att man ska lära sig".

Jag skiter fullständigt i om jag "lär mig något om datorer" när jag ska sätta upp en PDC med VPN mot england och som skall hantera drygt 120 users.
Jag vill att det ska fungera som jag vill utan att behöva rota i obskyra textfiler eller använda halvfabrikat från dussinet olika programmerare.

Linux och Windows verkar bägge två vara på väg mot ngn slags mitt mellan bägge ytterligheter. Mer avancerade och centralt placerade inställningar i Windows (samt förhoppningsvis färre buggar...) mot bättre användarvänlighet samt GUI (som tillval) till Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
NT bygger istället på en ren microkernel , i vilken det, allt efter som tiden gått, åkt in mer och mer krafs.

Ett ex på en äkta microkrenel, är den avknoppning från NetBSD som användes till MacOSX.

NT började konstrueras som en microkernel, men de gick över till en monolitisk struktur i likhet med Linux. Läs Linus kapitel i boken 'Open Sources' om det.

Det är än idag inte särskilt vanligt med microkernels, jag tror att Mach 3.0 är en och om jag inte är fel på det så används den i Mac OS X, det är också den som är basen för GNU tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
NeM: Ditt exempel i windows skulle jag lösa på 5 sekunder faktiskt. CTRL+B, Num+, "*.tar", Alt+f5 (Total Commander. love it)

Med skillnaden att jag med grep skulle kunna göra en väldigt mycket mer avancerad selektion. Min åsikt om inlärningskurva stämmer väl överens med hur jag uppfattar din.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Sedan vill jag se smidiga lösningar i CLI på t.ex:
* Kopiera alla låtar med Reggae-stuk ur mp3 arkivet till mappen sommarmusik.
Över huvud taget, selektioner utan mönster i datum,ägare,namn etc. Sådant är ju inte direkt ovanligt.

Det måste givetvis finnas ett mönster, både datorer och människor arbetar efter mönster.

Men säg att du har lagt in en ID3-tag med 'Reggae', då går det att lösa. Kan du bara komma på ett sätt att välja ut de filerna du vill jobba med, då kan du göra i princip vad som helst med dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Högerklicka, compress and email

Lol.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Det måste givetvis finnas ett mönster, både datorer och människor arbetar efter mönster.

Men säg att du har lagt in en ID3-tag med 'Reggae', då går det att lösa. Kan du bara komma på ett sätt att välja ut de filerna du vill jobba med, då kan du göra i princip vad som helst med dem.

Inte nödvändigtvis.
Säg att du har 100 låtar i en mapp. Bland dem finns det ett antal reggaelåtar. Alla låtar är inskrivna i formatet artist - låtnamn.
Du kan, med din kunskap om reggae, särskilja en låt med Peter Tosh från en med Nirvana. Sådan, "tacit knowledge" går inte, eller är det extremt svårt, att skapa regler för. Likväl förekommer det ofta.

Dessutom är det svårt att få överblickbarhet över stora datamängder i ett terminalfönster. GUI har överlägsna fördelar där. Skall du skumma igenom en fillistning i ett terminalfönster måste du först kolla igenom den, memorera filnamn, tänkbara mönster etc, och sedan skriva ditt kommando.

Sedan finns det andra fördelar med grafisk filhantering, t.ex en liten särskiljande ikon framför varje fil kan vara väldigt hjälpsamt när man skall identifiera en fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Du menar alltså att en som kan *nix bra är mycket mer avancerad datoranvändare än en som kan administrera Win2k SERVER?

Jag skulle gissa att det är lika svårt för en som är duktig på *nix att administrera ett Win2k-burk/nätverk inkl. allt som det är för en som är duktig på Win2k att administrera en *nix-burk/nätverk.

Jag anser själv att en *NIX tekniker är mycker kunnigare än en windows-admin...

Jag på en ett Lan, där dom hade laggt in win2k.adv.srv på en burk, dom tyckte det va skittufft... Jag satt o klicka runt lite, efter en stund hade jag satt upp en DHCP-server, NAT-gateway, IIS för lite Intranät... nån FTP servern med osv...
Jag läste inte en manual eller hjälpdokument, jag bara klicka mig fram på lite känsla... hade aldrig rört en windows-server förr..

Nästa lan så slängde ja in Linux istället... gick mycket snabbare, vi kunde köra CS-Server och Hlstats med på den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM
Tack! Du anar inte hur mycket det värmde.

Jag håller också med dig..

*NIX krånglar sällan när det väl är igång

Permalänk
Medlem

Jag började med att installera debian på en gammal burk (Pentium 166) vilken nu tjänar som webserver i källaren. Jag hade inte så många alternativ för att få ett "snabbt", säkert och stabilt system men debian löste det perfekt åt mig.

Nu har jag även installerat linux på min egen burk. Helt enkelt för att jag tycker det är kul att pyssla med Trött på det gamla vanliga. Får se hur det går, just nu smider det på rätt hyffsat.

over & out

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Dessutom är det svårt att få överblickbarhet över stora datamängder i ett terminalfönster. GUI har överlägsna fördelar där. Skall du skumma igenom en fillistning i ett terminalfönster måste du först kolla igenom den, memorera filnamn, tänkbara mönster etc, och sedan skriva ditt kommando.

Det tycker jag verkligen inte. Jag har hursomhelst kört enbart CLI utan GUI i över ett halvår. Det problemet som du beskriver har aldrig jag stött på. Går utmärkt att pipa informationen till Less eller More för att sedan gå upp och ner, söka i den och dylikt. Det är precis som rullister, förutom Less editeringsfunktioner, i ett GUI.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt enklare att jobba med stora datamängder i ett terminalfönster än i en grafisk miljö. Att arbeta mot en databas och ha hela batteriet av kommandoradsprogram med sig är överlägset vid adhoc datatvätt. Min favorit är att köra två eller tre terminalfönster i (OBS! I) Emacs och i ett eller två av dem öppna databasen med kommandoradsprogram (isql...). På det viset får jag även tillgång till hela Emacs historik samt klipp och klistrafunktioner.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Det tycker jag verkligen inte. Jag har hursomhelst kört enbart CLI utan GUI i över ett halvår. Det problemet som du beskriver har aldrig jag stött på. Går utmärkt att pipa informationen till Less eller More för att sedan gå upp och ner, söka i den och dylikt. Det är precis som rullister, förutom Less editeringsfunktioner, i ett GUI.

Självklar kan man använda more, less, grep och en massa annat, men det förändrar inte speciellt mycket. more och less måste ju avslutas först. Du kan inte skriva ett kommando samtidigt som du ser listningen (annat än de nedersta raderna). Man kan använda färgkodningar för att få upp överblickbarheten, men så värst mycket mer går ju inte att göra. Du kan omöjligt få plats med samma datamängd, och få samma överblickbarhet på 80*24 tecken (eller vad du nu kör) som du kan få i ett 1024*768 grafiskt fönster.

Edit: Men jag håller med om att det är bra att ha när man vet precis vilken data man är efter, och vill plocka ut delmängder (med ex grep)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Självklar kan man använda more, less, grep och en massa annat, men det förändrar inte speciellt mycket. more och less måste ju avslutas först. Du kan inte skriva ett kommando samtidigt som du ser listningen (annat än de nedersta raderna). Man kan använda färgkodningar för att få upp överblickbarheten, men så värst mycket mer går ju inte att göra. Du kan omöjligt få plats med samma datamängd, och få samma överblickbarhet på 80*24 tecken (eller vad du nu kör) som du kan få i ett 1024*768 grafiskt fönster.

Förlåt?
Var har du fått uppgiften 80*25 ifrån?
Jag kör många fler rader och kollumner.
Dessutom har inte upplösningen något att göra med antalet tecken, min skärm har 1600*1200.
Separata fönster går att göra precis hur du vill.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Självklart kan man öka. Jag drog till med en uppskattning på vad default kan vara. Det jag menade är att man i en grafisk miljö kan åskådliggöra mycket mer info än med bara text. Man kan dessutom arbeta direkt med fillistningen samtidigt som man scrollar istället för att behöva memorera osv.

Jag har t.ex väldigt svårt föreställa mig att jag kan få effektiv filhantering av min stackars bloatade download mapp i en terminal.

Permalänk
Medlem

Du skulle bli förvånad över vad du kan göra!
Varför skulle man behöva memorera?
Pipa resultatet av din sökning till valfritt program. Du behöver inte ens röra någon musknapp, än mindre dra och tappa.

Edit:
Jag läste ett tidigare inlägg där du sade att less behöver avslutas för att köra vidare. Detta är fel! Du kan markera och skicka märkt text till valfritt program.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Hur ångrar man något klantigt man gjort i ett terminalfönster?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Hur ångrar man något klantigt man gjort i ett terminalfönster?

Som vanligt precis som i vilket OS som helst.
Ändra tillbaka!
Skämt åsido, det beror naturligtvis på vad du klantat till.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Readline och Screen gör också CLI-livet mycket lättare. Screen är ett hemskt bra program för att hantera flera terminaler, dela upp terminaler och dylika saker. Readline är ett hemskt bra bibliotek för att editera texten. Lite som Vim när man har lärt sig

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assar
Som vanligt precis som i vilket OS som helst.
Ändra tillbaka!
Skämt åsido, det beror naturligtvis på vad du klantat till.

Tagit bort hela mp3-katalogen med 5000 låtar?
Hur gör man undo på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assar
Du skulle bli förvånad över vad du kan göra!
Varför skulle man behöva memorera?
Pipa resultatet av din sökning till valfritt program. Du behöver inte ens röra någon musknapp, än mindre dra och tappa.

Edit:
Jag läste ett tidigare inlägg där du sade att less behöver avslutas för att köra vidare. Detta är fel! Du kan markera och skicka märkt text till valfritt program.

Som jag skrev tidigare så är det långt i från alla gånger som det går att göra ett explicit urval på det sättet du åsyftar. Kan du inte kataloginnehållet utantill eller har detaljstuderat hela listningen är du ju dessutom,i vissa fall, inte säker på att din selektion inte kommer inkludera oönskade filer.

Ang. less: Kan man kan göra multipla selektioner? Kan less automatiskt separera filnamnsinfo från rights, datumstämpel osv så att man inte får med en massa skräp. (när man skall pipa selektionerna vidare)

Men nu känns det här en smula uttjatat. Slut för idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Tagit bort hela mp3-katalogen med 5000 låtar?
Hur gör man undo på det?

Ojojoj, jag är inte jättehaj på CLI i Linux, men min första tanke är att du är körd
Får se om någon som är lite mer haj på det här vet hur man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Som jag skrev tidigare så är det långt i från alla gånger som det går att göra ett explicit urval på det sättet du åsyftar. Kan du inte kataloginnehållet utantill eller har detaljstuderat hela listningen är du ju dessutom,i vissa fall, inte säker på att din selektion inte kommer inkludera oönskade filer.

Heh? Då får man väl skriva dem på rad vilket skulle motsvara markering i ett GUI. Vilket verkligen inte tar lång tid när man lärt sig, du kan dessutom använda regex vid markering. Allt behöver inte gå fortare i ett CLI, du kan dock göra mycket mer och oftast snabbare. Gäller det editering av filer och annat är GUI:n urkassa och totalt värdelösa.

Jämför Notepad och Vim, i Notepad får du skriva allt för hand och ta bort text genom att ta bort tecken för tecken eller markera större stycken. I Vim kan du editera all tex med regex och ta bort tex. fyra ord med tex d4w eller 150 rader med d150d eller lägga till "foobar" hundra gånger med 100ifoobar<esc><esc>. Det ena är väldigt begränsat (och förmodligen lättare) och det andra mycket kraftfullt.

Citat:

Ang. less: Kan man kan göra multipla selektioner? Kan less automatiskt separera filnamnsinfo från rights, datumstämpel osv så att man inte får med en massa skräp. (när man skall pipa selektionerna vidare)

Men nu känns det här en smula uttjatat. Slut för idag

Less visar bara innehåll i filer. Ls kan dock göra det.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Som jag skrev tidigare så är det långt i från alla gånger som det går att göra ett explicit urval på det sättet du åsyftar. Kan du inte kataloginnehållet utantill eller har detaljstuderat hela listningen är du ju dessutom,i vissa fall, inte säker på att din selektion inte kommer inkludera oönskade filer.

Ang. less: Kan man kan göra multipla selektioner? Kan less automatiskt separera filnamnsinfo från rights, datumstämpel osv så att man inte får med en massa skräp. (när man skall pipa selektionerna vidare)

Men nu känns det här en smula uttjatat. Slut för idag

Som jag nämnde tidigare så behövs inga detaljstudier och ingen memorering. Att något kommer med extra eller inte kommer med har helt med dig själv att göra, och har inget med val av OS att göra.

Naturligtvis kan detta lösas på många sätt, men om du nödvändigtvis måste göra det innifrån less så går även det!
Nu inkluderar det som vanligt mitt batteri av komandoradsprogram.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Less visar bara innehåll i filer. Ls kan dock göra det.

Less visar text oavsett var det kommer ifrån!
Vill du visa en katalog så går det bra.

ls -l | less

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Tagit bort hela mp3-katalogen med 5000 låtar?
Hur gör man undo på det?

Hur gör man det i ett GUI? Det beror ju helt och hållet på vilket system man har. Du kan ju för ext2-partitioner använda e2undel eller recovery.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Jag har t.ex väldigt svårt föreställa mig att jag kan få effektiv filhantering av min stackars bloatade download mapp i en terminal.

Bara att se till att ha fin ordning på den

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Tagit bort hela mp3-katalogen med 5000 låtar?
Hur gör man undo på det?

Antar att du är ute efter en "papperskorg" att rota i. Nu har jag inte behövt det själv eftersom jag aldrig gör fel ;-), så jag kommer inte ihåg hur man gör men det går bra att återkalla borttagna filer.

Edit:
I Linux kan det vara lite tricky.
http://www.ccl.net/cca/software/UNIX/recover-files-after-rm/R...

I MINIX finns recover

Visa signatur

/ Assar