mITX-chassi som rymmer Asus 2060 Rog Strix (50 mm bredd)?

Permalänk
Medlem

mITX-chassi som rymmer Asus 2060 Rog Strix (50 mm bredd)?

Hej!

Jag köpte nytt grafikkort och märkte att det inte ryms i chassit, så nu är jag på jakt efter ett nytt chassi. Min fundering är hur jag kan veta att chassit kommer rymma kortet, eftersom det är mITX och grafikkortet är extra brett. Längden var det inga problem med men det breda kortet tar i ytterväggen. Undrar därför vilka chassin som kan rymma kortet.

Moderkortet är ett Asus z170i Pro Gaming, formfaktor mITX, och grafikkortet är ett Asus 2060 Rog Strix 6GB OC som har måtten 30x13.2x5 cm.

Problemet ligger nog i att grafikkortet är placerat allra längst ned på moderkortet. Det kanske är så det brukar vara, men då behöver chassit vara lite större än kortet, annars tar det stopp.

Har jag målat in mig i ett hörn eller finns en lösning?

Permalänk
Medlem

@tbylund:

Hej, det du letar efter är en produktbild likt denna nedan. Detta är ett mITX chassi där du ser att det finns plats för ett grafikkort som tar upp 2 platser i höjd och om grafikkortet är lite högre så är det ca 1 cm till godo till chassiväggen.

Permalänk

Är det ett Fractal design core 500 på bilden så passar det INTE med ett Asus 2060 strix kort
Har ett Asus Z390 mk o ett Asus 2060 strix, beställde chassit från komplett som sa att det skulle passa till mina
komponenter, men det gjorde det inte, fick kapa sidoväggen på chassit då grafikkortet är några mm för brett

Permalänk
Medlem

@Rubberduckrof: Tack för info. Det kluriga är alltså att veta att måtten på chassit rymmer bredden på grafikkortet. Det nämns ungefär aldrig när man lär chassispecen. Ett nytt i-landsproblem måhända?

Ska gå till en datorbutik idag och höra, de kanske har något de kan prova. Annars tänker jag att man förr kunde montera alla formfaktorer i ett och samma chassi, är det inte så idag? Dvs köpa ett chassi som är större än mITX, för det borde innebära med plats över/under moderkortet..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Är det ett Fractal design core 500 på bilden så passar det INTE med ett Asus 2060 strix kort
Har ett Asus Z390 mk o ett Asus 2060 strix, beställde chassit från komplett som sa att det skulle passa till mina
komponenter, men det gjorde det inte, fick kapa sidoväggen på chassit då grafikkortet är några mm för brett

Det är mycket riktigt ett Fractal Design Core 500 mITX, bra att du sade att det inte passade!

Skrivet av tbylund:

@Rubberduckrof: Tack för info. Det kluriga är alltså att veta att måtten på chassit rymmer bredden på grafikkortet. Det nämns ungefär aldrig när man lär chassispecen. Ett nytt i-landsproblem måhända?

Ska gå till en datorbutik idag och höra, de kanske har något de kan prova. Annars tänker jag att man förr kunde montera alla formfaktorer i ett och samma chassi, är det inte så idag? Dvs köpa ett chassi som är större än mITX, för det borde innebära med plats över/under moderkortet..?

Större chassin har som oftast skruvhål för att montera mindre formfaktorer av moderkort. Men efter min blunder ovan så vågar jag inte uttala mig om det längre. Det kanske står i specsen på ett chassi vilka formfaktorer det passar om de anger samtliga?

Permalänk
Medlem

Det är nackdelen med fläskiga strix kylare, tunga och tjocka.
Har själv core 500 och mitt 1070 TI (palit) ligger ca 2cm ifrån chassiväggen, det positiva är att kortet bara drar in kall luft typ inget inifrån chassit

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag fick välja grafikkort utifrån chassit, då funkade det.

Annars kanske du kan köra på ett m-ITX Tower chassi?

Exempel här. Även plats för bättre CPU-kylning och så.

Edit: Kan kanske bli tajt på höjden ändå.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Olaeli:

Jag fick välja grafikkort utifrån chassit, då funkade det.

Annars kanske du kan köra på ett m-ITX Tower chassi?

Exempel här. Även plats för bättre CPU-kylning och så.

Edit: Kan kanske bli tajt på höjden ändå.

Jo, det är tyvärr för tajt i många mITX-torn med 2,5-slots grafikkort också dessvärre.

Bilden ovan är från chassit du länkade.

Permalänk
Medlem

@Tbylund: Nano S är ju klart det bästa om du kan tänka dig att köpa ett SFX nätagg. Men det är ju relativt stort för att vara itx. Alternativet är Ncase M1 men det är dyrt.

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: Det verkar alltså ha kommit till att man inte ska ha kraftfulla grafikkort i en ITX eftersom de sällan ryms..?

Jag såg att det finns "Installation Brackets for vertical mounting". Dvs man kan vrida grafikkortet åt vilket håll man vill. En kabel kopplas från moderkortet till grafikkortet, vilket möjliggör rotationer. Nu kostar paketet en bra slant men det skulle ju innebära nya möjligheter i små chassin. Har man endast nya hårddiskar (SSD/M.2) så brukar det finnas stor plats även i små chassin som min Node 304.

Nano S kanske blir knepigt för mitt befintliga nätagg? Det är 140 mm djupt men detta hjälper ju föga eftersom de inte berättar hur högt det får vara. Står dock att "cards wider than the dual slot bracket are not recommended" så det låter inte extra rymligt, direkt.

Vad blir nästa steg? C? Mini C? Fractal gör ju underbara chassin. Provar gärna annan tillverkare om det rekommenderas men de här brukar ha hög kvalité och komma med smidiga lösningar.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Vega 56 Pulse kom in i mitt Core 500, det skickar väggen på chassit men det gick, och som någon annan sa så drar den bara luft utifrån nu och inget ifrån chassit.
Trodde när det var så tight att det skulle bli varmare men blivit 4 grader kallare än i mitt Phantek p300^^

Permalänk
Medlem

@tbylund: Vad har du för budget?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tbylund:

Annars tänker jag att man förr kunde montera alla formfaktorer i ett och samma chassi, är det inte så idag? Dvs köpa ett chassi som är större än mITX, för det borde innebära med plats över/under moderkortet..?

Jodå, större chassin ska fungera med ITX också. Det står i specifikationerna till chassit. Exempelvis BitFenix Prodigy:
https://www.inet.se/produkt/6911697/bitfenix-prodigy-m-svart
"Moderkortsstöd: mATX, Mini-ITX"

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Aeig: Alltså egentligen spelar det ingen roll. Det dumma är att jag (a) lyckats köpa ett för fläskigt kort och (b) insett att min skärm saknar DisplayPort, som numera verkar vara ny standard. Mitt kort har alltså inte DVI så jag tvingas köra HDMI tills vidare men kommer vilja skaffa ny skärm i sinom tid. Så dubbel fail på mitt grafikkortsköp!

Men nu försöker jag planera framåt. Antar att korten eventuell växer ännu mer så jag måste utgå från att nästa kort kanske blir mer än 50 mm tjockt, vilket medför att jag behöver frångå ITX-chassin och sikta på (m)ATX istället?

Spontant gillar jag icke-svarta chassin eftersom smuts syns så snabbt mot svart. Har ett svart skrivbord och det är galet vad snabbt det dyker upp små partiklar redan en minut efter man städat... Så i nuläget tror jag på ett Phantek Eclipse P400S Vit. Nytt skrivbord får komma efter ny skärm.......