Enkelt o bra E-post program för Win10

Permalänk

Enkelt o bra E-post program för Win10

Hej.
Frugan o jag söker ett enkelt o bra E-post program för Windows 10.
Den medföljande E-post appen är visserligen enkel o okomplicerad, men inte så bra. T.ex. små bilagor kan stå länge o tugga utan att bli åtkomliga.
Det tidigare Windows Live Mail var bra, men finns visst inte längre.
Har provat eM Client, men den är för komplicerad för oss.

Om det är ett betalprogram är ok. Men det måste kunna hantera 3 konton.

/Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Hej.
Frugan o jag söker ett enkelt o bra E-post program för Windows 10.
Den medföljande E-post appen är visserligen enkel o okomplicerad, men inte så bra. T.ex. små bilagor kan stå länge o tugga utan att bli åtkomliga.
Det tidigare Windows Live Mail var bra, men finns visst inte längre.
Har provat eM Client, men den är för komplicerad för oss.

Om det är ett betalprogram är ok. Men det måste kunna hantera 3 konton.

/Tack på förhand

Skrivet av Spiffman:

Kör själv Thunderbird. Fungerar smidigt som attan! Har 5 epostkonton som är inlagda där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:
Skrivet av Spiffman:
Skrivet av Shiftypants:

Samma här Thunderbird funkar fint.
bara lägga till -profilemanager i shortcut så kan du skapa flera konton.
"C:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -profilemanager

Du kan även använda kalender addon som är på default, men kan stängas av.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Thunderbird?

Tack.
Ska prova den den (ock hoppas att den inte är för komplicerad)

Permalänk

Mailbird

Googlade på detta och hittade den enkla Clams. Men för simpel. Man var tvungen att själv ange pop, imap m.m. vid installationen, vilket inte jag grejar.
Testade Thunderbird, och den hittade mitt gmail direkt. Men trots tillägget -profilemanager så hittade jag inte hur man lägger till ett ytterligare konto. (Oops, den gick inte att avinstalllera!)
Testade sen Mailbird, och den föll jag för direkt. Automatisk installation. Enkel och överskådlig. Med Google kalender och kontakter. Och att man sen kan ha ett sidofält med ett favoritprogram är ett ytterligare plus.

Nu ska den testas över tid för ev. framtida licensköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Googlade på detta och hittade den enkla Clams. Men för simpel. Man var tvungen att själv ange pop, imap m.m. vid installationen, vilket inte jag grejar.
Testade Thunderbird, och den hittade mitt gmail direkt. Men trots tillägget -profilemanager så hittade jag inte hur man lägger till ett ytterligare konto. (Oops, den gick inte att avinstalllera!)
Testade sen Mailbird, och den föll jag för direkt. Automatisk installation. Enkel och överskådlig. Med Google kalender och kontakter. Och att man sen kan ha ett sidofält med ett favoritprogram är ett ytterligare plus.

Nu ska den testas över tid för ev. framtida licensköp.

Tja ok? konstigt med -profilemanager
funkar för mej, gjorde en mobil-video https://youtu.be/spvtllp5ZPE
Du kan även lägga till fler konton inne i gränssnittet såklart. File - New Mail Account

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

@fAkkFejz: Det var nog inget konstigt. Bara jag som inte hittade hur man lägger till ett till konto.
Men det är ok nu. Kör med Mailbird (tills jag ev. hittar nån stor brist)

Permalänk
Medlem

Jag har haft Thunderbird i ≈ två år nu och kan inte säga att jag är speciellt imponerad. Enda anledningen att jag inte byter är av lathet och att jag knappt använder mailen på den stationära datorn.

Mitt största problem med Thunderbird är när jag försöker öppna mail med bifogade bilder, tar ofta en halv evighet att öppna dom...

Mailar mest från den bärbara som har OSX. Kanske är det en vanesak men i mina ögon är Apples egna mailprogram överlägset Thunderbird, i alla fall för normalanvändare.

Permalänk
Medlem

Sedan jag började använda Linux, har jag använt Mailspring. Klienten har liknande funktioner som vad Thunderbird har och det är väldigt enkelt att komma igång. Allt bara funkar. Och det bästa av allt gällande Mailspring: mörkt tema <3

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sedan jag började använda Linux, har jag använt Mailspring. Klienten har liknande funktioner som vad Thunderbird har och det är väldigt enkelt att komma igång. Allt bara funkar. Och det bästa av allt gällande Mailspring: mörkt tema <3

angående mörkt tema så finns det även för Thunderbird, har själv fastnat för TT DeepDark
https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/tt-dee...
Men finns fler

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Missförstår jag? Eller funkar ett Linux program under Microsoft Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Missförstår jag? Eller funkar ett Linux program under Microsoft Windows 10?

Mailspring finns till Windows, macOS och Linux, som det även står på webbsidan jag länkade till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

angående mörkt tema så finns det även för Thunderbird, har själv fastnat för TT DeepDark
https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/tt-dee...
Men finns fler

Måste även citera och inte endast gilla. Växlade över till Windows nu för att kunna spela lite fler spel på Steam och tog en snabb titt på temat du länkade till. Blev då påmind om att jag har redan testat det temat till Thunderbird. Gillade det inte på grund av att det mörkar inte ner själva e-postmeddelanden, vilket Mailspring gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Måste även citera och inte endast gilla. Växlade över till Windows nu för att kunna spela lite fler spel på Steam och tog en snabb titt på temat du länkade till. Blev då påmind om att jag har redan testat det temat till Thunderbird. Gillade det inte på grund av att det mörkar inte ner själva e-postmeddelanden, vilket Mailspring gör.

Nää blir en orange lysdiod typ och highlightad text.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Mailspring finns till Windows, macOS och Linux, som det även står på webbsidan jag länkade till.

Finns det även på Svenska? (Såg inget om det på webbsidan du länkade till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Nää blir en orange lysdiod typ och highlightad text.
https://i.imgur.com/bNZ82L1.png

Tänkte annars på själva e-postmeddelandet. Det skär sig rätt gött med ljusa e-postmeddelanden mot ett mörkt tema. På bilden nedan visar jag ett e-postmeddelande som annars har ett ljust tema (kritvit bakgrund med mörk text).

Skrivet av Stargate3000:

Finns det även på Svenska? (Såg inget om det på webbsidan du länkade till)

Jajamensan Mailspring är open source (förutom själva synkroniseringsmotorn (för tillfället)), vilket betyder att vem som helst får hjälpa till med utvecklingen, vilket bidrar till en bättre upplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Tänkte annars på själva e-postmeddelandet. Det skär sig rätt gött med ljusa e-postmeddelanden mot ett mörkt tema. På bilden nedan visar jag ett e-postmeddelande som annars har ett ljust tema (kritvit bakgrund med mörk text).

https://edgren.blog/screenshot/2019-04-27.png

Jajamensan Mailspring är open source (förutom själva synkroniseringsmotorn (för tillfället)), vilket betyder att vem som helst får hjälpa till med utvecklingen, vilket bidrar till en bättre upplevelse.

Min erfarenhet av open source är att dessa saknar en rak genomtänkt professionell linje. Olika moduler är uppbyggda på olika sätt, vilket gör det svårare för användare. Ordspråket "ju fler kockar desto sämre soppa" brukar stämma.
Men absolut, Mailspring kan vara ett undantag. Och om fler rekommenderar den kommer jag testa. Om jag stöter på patrull i Mailbird.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Min erfarenhet av open source är att dessa saknar en rak genomtänkt professionell linje. Olika moduler är uppbyggda på olika sätt, vilket gör det svårare för användare.

Spännande generaliserande.. har du något exempel? Eller är det så att du inte har en blekaste aning om hur ett open source projekt sköts?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Garmzon: Det var inget generaliserande, utan enbart mina erfarenheter, som jag också skrev.
Hur dessa sköts är jag inte insatt i. Bara några exempel på resultatet.
Det senaste (före mejl nu) var Gramps (gratis open source) som jag jämförde med Genney, ett vanligt betalprogram inom samma område.
Men jag har full respekt för att du kan ha helt andra erfarenheter än jag.