Felmarginal på GPS i smartphones?

Permalänk
Avstängd

Felmarginal på GPS i smartphones?

Tjena! Jag har tidigare läst att felmarginal på GPS när man exempelvis är ute och promenerar med Endomondo eller Runtastic har visat sig vara upp till hela 20%?! Men stämmer detta?

Hur bra/dåliga är GPS:er i smartphones egentligen om man vill få en rätt hyfsad mätning så man vet hur mycket man måste kompensera med för att kunna stolt säga att "nu har jag gått 1 mil"?

Dessutom är det en matematisk fråga som jag inte fattar varför jag räknar fel på ena sättet men rätt på andra sättet:

Med 20% felmarginal i GPS av hur långt man har gått i smartphone-appar så innebär följande:
y = x-x*0,20

Om jag har gått 10 km (x) enligt min GPS+app i min smartphone så blir det egentligen: 10-10*0,20 = 8 km (y) som jag har gått i verkligheten.

Men hur fasiken räknar jag åt andra hållet? Jag räknar fel nämligen:
"AplAy har gått 8 km uppmätt på GPS men vet att med 20% felmarginal så måste han gå längre. Hur långt måste han gå enligt uppmätt på GPS:en för att ha gått 10 km i verkligheten i slutändan?"

Jag räknar: 8+8*0,20 = 9,6 km och då fattas det 0,4 km.

Om jag vill med 20% felmarginal ha gått 15 km, hur långt måste jag egentligen gå då? Enligt ekvationen efter jag testat mig fram så blev det: 18,5 km på grund av: 18,5-18,5*0,20 = 15 km.

Hm, det verkar som om det faktiskt blir: 8*1,25 = 10, och även 15*1,25 = 18,75.
Men varför blir det 1,25 som det skall multipliceras med och inte 1,20? Felmarginalen ligger ju på 20%?!

Sry för blandade frågor, men handlar om två saker:
1. Hur stor är felmarginaler på GPS:er i smartphones egentligen uttryckt i procent?

2. Vad för matematisk feltänk gör jag ovanför att det är 1,25 som säger hur långt jag måste gå för att nå min faktiska längd och inte 1,20 i och med 20% felmarginal?

EDIT: Jag upptäckte i en grafräknare att när y = 1 så är x = 1,25 så där verkar svaret ligga men jag försöker tolka det. Jag skrev in: y=x-x\cdot0.20 på https://www.desmos.com/calculator och läste av olika x-värden när y blev 1, 2, 3, osv.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

GPS-felet i sig, om mottagningen är hyfsad, handlar om ett par meter i genomsnitt. Inte inne i en tät skog eller i tätbebyggelse med höga hus, men på de flesta ställen där man har mer eller mindre bra sikt mot himlen, och då främst den södra halvan av himlen. GPS-fel blir dessutom mindre om du rör dig jämfört med om du står stilla.

Det hela har att göra med för få mätpunkter. Om du går en helt rak sträcka, så kommer den uppmätta sträckan nästan garanterat att vara inom nån procent av den faktiska. Men går du en slingrig väg, så kanske det är så långt mellan de sparade mätpunkterna att de yttre böjarna kapas av.

Ritade ett snabbt - extremt - exempel på vad som kan hända. Det svarta strecket är färdvägen. Med för få mätpunkter (röda romber, orange streck) blir felet väldigt stort. Med tätare mätpunkter (gröna prickar) blir felet väldigt litet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag har tidigare läst att felmarginal på GPS när man exempelvis är ute och promenerar med Endomondo eller Runtastic har visat sig vara upp till hela 20%?! Men stämmer detta?

Hur bra/dåliga är GPS:er i smartphones egentligen om man vill få en rätt hyfsad mätning så man vet hur mycket man måste kompensera med för att kunna stolt säga att "nu har jag gått 1 mil"?

Dessutom är det en matematisk fråga som jag inte fattar varför jag räknar fel på ena sättet men rätt på andra sättet:

Med 20% felmarginal i GPS av hur långt man har gått i smartphone-appar så innebär följande:
y = x-x*0,20

Om jag har gått 10 km (x) enligt min GPS+app i min smartphone så blir det egentligen: 10-10*0,20 = 8 km (y) som jag har gått i verkligheten.

Men hur fasiken räknar jag åt andra hållet? Jag räknar fel nämligen:
"AplAy har gått 8 km uppmätt på GPS men vet att med 20% felmarginal så måste han gå längre. Hur långt måste han gå enligt uppmätt på GPS:en för att ha gått 10 km i verkligheten i slutändan?"

Jag räknar: 8+8*0,20 = 9,6 km och då fattas det 0,4 km.

Om jag vill med 20% felmarginal ha gått 15 km, hur långt måste jag egentligen gå då? Enligt ekvationen efter jag testat mig fram så blev det: 18,5 km på grund av: 18,5-18,5*0,20 = 15 km.

Men varför blir det 1,25 som det skall multipliceras med och inte 1,20? Felmarginalen ligger ju på 20%?!

Sry för blandade frågor, men handlar om två saker:
1. Hur stor är felmarginaler på GPS:er i smartphones egentligen uttryckt i procent?

2. Vad för matematisk feltänk gör jag ovanför att det är 1,25 som säger hur långt jag måste gå för att nå min faktiska längd och inte 1,20 i och med 20% felmarginal?

EDIT: Jag upptäckte i en grafräknare att när y = 1 så är x = 1,25 så där verkar svaret ligga men jag försöker tolka det. Jag skrev in: y=x-x\cdot0.20 på https://www.desmos.com/calculator och läste av olika x-värden när y blev 1, 2, 3, osv.

1: Det går att goggla fram, men svaret är ej detsamma som vad felet i appen är. Bättre är att göra tester i appen vilket du skrev att du hade sett och det var upp till 20%.

20% felmarginal betyder självklart att sträckan du gick maximalt kunde ha var 1,2 mil istället för 1mil som ditt program sa. Varvid du skulle behöva formulera om meningar som att minst ha gått etc ovanför.

Ekvationerna har du här:
xmin = (1-0,2) * y => y = xmin/0,8

xMax= (1+0,2) * y => y = xmin/1,2

Tar vi då att någon har gått 8km i verkligheten så har personen i programmet gått maximalt 8/0,8= 1 mil. Och progrmmet minst visa 8/1,2= 6,66.. km
Någon kan säkert ställa upp ekvationerna snyggare, det var 20år sedan jag räknade sånt.

Rent praktisk, är det är 20% felmarginal så skit i det. Någon gång är det längre, en annan gång kortare. Såvida du inte vet något om spridningen så är det matematisk rätt att räkna som det är jämt fördelat. Om du ej såklart vill veta vad det maximalt och minst är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På samma sätt som att om du vill ta bort 20% av 100 så har du 80 100 * 0,8 = 0,8 eller då 100 * 0,2 = 20 som du ska ta bort

Men ska du ha upp det till 100 igen från 80 så blir det

80 * X = 100

100/80 = 1.25

Permalänk
Medlem

En gång jämförde jag cykeldatorn med mobilens GPS. Cyklade kors och tvärs ca 13 km. Skillnaden var hela 1 %. Blev lite imponerad faktiskt. Mobilen var en Huawei Y6. Har en annan mobil nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Position och mobiler är krångligt. Många faktorer bidrar till den precision du får. Precisionen kan därmed fluktuera beroende på hur många satelliter som triangulerar din position som ett exempel. Ibland kan även andra mobiler användas för att hjälpa till med trianguleringen, typ i städer kan ens position vara väldigt precis om jag förstått korrekt. Används GNSS eller enbart GPS/GLONASS kan vara ett ytterligare exempel. En kollega arbetade lite med GPS-punkter från mobiler där avvikelsen kunde toppa på +- 20 meter, men ibland var det mycket bra.

Vill man vara riktigt säker på position ska man använda en RTK-gps. En god position ska vara korrekt i x, y men också z-led. Det finns liksom en anledning att det vetenskapliga ämnet geomatik existerar för att det är fan skitkrångligt att mäta jorden. Speciellt när man är så pass liten som människa i relation till jorden.

Så kan du säga att du har gått exakt en mil som din telefon säger? Antagligen inte, det beror på när var och hur. Torrt svar men så är det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du har redan fått fina förklaringar till vad som kan ställa till mätningarna. Flertalet faktorer gör det hela komplext.

Men det stämmer alltså inte att GPSen generellt visa 20% för långt eller 20% för kort. Så enkelt var det inte riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

GPS-felet i sig, om mottagningen är hyfsad, handlar om ett par meter i genomsnitt. Inte inne i en tät skog eller i tätbebyggelse med höga hus, men på de flesta ställen där man har mer eller mindre bra sikt mot himlen, och då främst den södra halvan av himlen. GPS-fel blir dessutom mindre om du rör dig jämfört med om du står stilla.

Det hela har att göra med för få mätpunkter. Om du går en helt rak sträcka, så kommer den uppmätta sträckan nästan garanterat att vara inom nån procent av den faktiska. Men går du en slingrig väg, så kanske det är så långt mellan de sparade mätpunkterna att de yttre böjarna kapas av.

Ritade ett snabbt - extremt - exempel på vad som kan hända. Det svarta strecket är färdvägen. Med för få mätpunkter (röda romber, orange streck) blir felet väldigt stort. Med tätare mätpunkter (gröna prickar) blir felet väldigt litet.

https://i.imgur.com/37X0BOo.png

Beroende på mjukvara för att titta på datan så tas detta med i beräkningen. Dvs om du åker bil/cykel så om det svarta strecket är en bilväg så antas du ha färdats på den även om gpsen skulle rapportera 10 m ut i skogen vid någon punkt. Lägg därtil andra typer av algoritmer för smoothing och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Beroende på mjukvara för att titta på datan så tas detta med i beräkningen. Dvs om du åker bil/cykel så om det svarta strecket är en bilväg så antas du ha färdats på den även om gpsen skulle rapportera 10 m ut i skogen vid någon punkt. Lägg därtil andra typer av algoritmer för smoothing och liknande.

Ja, i dag är förmodligen alla mobila enheter smarta nog för att placera punkterna tätt nog och bra, men det är inte mer än några år sen som detta var ett stort problem. Det kunde vara 5-10 sekunder mellan punkterna. Ok för gång, men inte för t ex cykling eller löpning.

Däremot kommer, tack och lov, enheterna inte gissa att jag är på vägen, utan såna beteenden är begränsade till bilnavigatorer. Skulle bli helknasigt annars!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S