Permalänk
Medlem

VGA LED fast rött sken

Jag beställde ett grafikkort till sonen, ett Gigabyte RX580 Gaming 8G (demo ex). Tidigare har jag bara kört med inbyggda grafiken på moderkortet. När jag kopplar in kortet och strömförsörjer det, förösker boota datorn så kommer den inte längre än till att VGA LED tänds upp och är röd. Om jag tar bort strömförsörjningen och åter kopplar in på moderkortets inbyggda grafikkort så fungerar datorn utmärkt och bootar som den ska.

Felsökning såhär långt:
- Uppdaterat BIOS på moderkortet till senaste stabila versionen.
- Återställt BIOS till default inne från menyerna
- Flyttat grafikkortet till olika PCIE platser, samma resultat överallt

Är det någon som har tips på ytterligare felsökning? Min nuvarande plan är att åka och köpa ett annat grafikkort för att testa så att det inte är moderkortet eller ngn annan inkompatibilitet.

Datorn i övrigt
=========
ASUS Z97-A
i7-4790K
RM750x, 750W nätagg
16GB Crucial Ballasticx
SSD Samsung

Permalänk
Medlem

Ev stänger inte Mobot av den interna grafiken automagiskt, hoppar monitorn igång om du kopplar in den på det inbyggda med RX580 kortet installerat?
Kolla i bios om du kanske måste disabla den interna grafiken?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Grafikkortet ska sitta i översta sloten x16 sloten närmast cpu.

Och som sagt testa att i bios sätta moderkortet att prioritera pci-e grafik även om jag har för mig detta är standard.

Men kan mycket väl vara så att de sålt ett returerat trasigt kort. Många skummisar som returerar trasiga varor tyvärr istället för att använda garanti eller liknande och alla butiker gör inte funktionstester heller tyvärr utan bara kollar i kartongen att allt finns och kortet har rätt serienummer mot kartongen och vad de sålt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av d01mjo:

Jag beställde ett grafikkort till sonen, ett Gigabyte RX580 Gaming 8G (demo ex). Tidigare har jag bara kört med inbyggda grafiken på moderkortet. När jag kopplar in kortet och strömförsörjer det, förösker boota datorn så kommer den inte längre än till att VGA LED tänds upp och är röd. Om jag tar bort strömförsörjningen och åter kopplar in på moderkortets inbyggda grafikkort så fungerar datorn utmärkt och bootar som den ska.

Felsökning såhär långt:
- Uppdaterat BIOS på moderkortet till senaste stabila versionen.
- Återställt BIOS till default inne från menyerna
- Flyttat grafikkortet till olika PCIE platser, samma resultat överallt

Är det någon som har tips på ytterligare felsökning? Min nuvarande plan är att åka och köpa ett annat grafikkort för att testa så att det inte är moderkortet eller ngn annan inkompatibilitet.

Datorn i övrigt
=========
ASUS Z97-A
i7-4790K
RM750x, 750W nätagg
16GB Crucial Ballasticx
SSD Samsung

Hur har det gått?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Jag fick köra till NetOnNet och köpa två nya grafikkort för att testa så att det inte var grafikkortet det var fel på. Det var precis så, de andra grafikkorten fungerade bra både två så nu är det ursprungliga på väg tillbaka till butiken.
Tack för supporten!

Permalänk
Medlem

Serienummer på Gigabyte grafikkort

@d01mjo: Tyvärr strular det med butiken. De har ännu inte accepterat returnen då det påstår att de inte kan hitta serienumret på kartongen (ord står mot ord där de påstår att jag skadat förpackningen och jag påstår att det har jag inte, jag köpte ett demo kort).
Problemet är att de har något lager (distributionscenter) i Danmark som jag skickade returen till. De kunde inte identifiera serienumret varken på kartongen eller på kortet och därför har de skickat kortet åter till mig. Idag hämtade jag upp det på posten, och när jag tittar på kortet så finns det ett nummer tydligt markerat på kortet (se bild). Är detta serienumret?
Bifogar också bild på kartongen som de anser att jag skadat (jag hävdar motsatsen) och därmed inte kan godkänna returen, vad jag förstår så finns det inget serienummer på kartongen. Stämmer det?

Bilder i Google Photos

Permalänk

tror att det är en av nummerkombinationerna över en av streckkoderna som är serienummret tror det är den undre och där ser du ju typ bara sista 6-7 siffrorna och säkert säga vad de är resten saknas ju troligen därför de inte kan identifiera det.

men brukar även sitta en klisterlapp på själva kortet som har serienummret på sig. iaf förr var det vanligt men idag kanske inte är så längre då det idag är vanligt med heltäckande backplate där de annars fäste klisterlappen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows