Permalänk
Medlem

Är detta clouding?

Hej,

Köpte en Philips 65PUS6703/12 på Black Friday. Nöjd med tvn trots det låga priset förutom att det är något på skärmen som stör mig lite. Tänkte kolla med er om ni visste vad det kunde va. Utifrån vad jag kan se från Google tycker jag inte direkt att det ser ut som clouding då det verkar utmärka sig i form av moln eller punkter. På min är det som "vågor" upp och ner i mitten av tvn. Syns dock inte när tvn är avstängd och syns mest eller bara när det är ljust på tvn, typ vitt. Man märker det när det är ljusa färger på tvn och bilden rör sig åt sidan så ser det nästan "smutsigt" ut. Syns i princip inte annars och inget jag stör mig jättemycket på men ändå tråkigt på en ny tv. Det försvinner inte med mikrofiberduk och ytan där känns inget särskilt. Synd att det är i mitten på tvn annars hade jag nog inte brytt mig alls om det var längs sidorna.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@Manett: Skulle säga att det är vad som kallas för "dimpelare" eller DSE, dirty screen effect beroende på var man drar definitionsgränsen. Detta är väldigt vanligt på LCD:er och finns även på betydligt dyrare modeller.

Så länge du inte störs av det, kör på. För det finns inget du kan göra åt det, utan panelen ser ut sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Manett: Skulle säga att det är vad som kallas för "dimpelare" eller DSE, dirty screen effect beroende på var man drar definitionsgränsen. Detta är väldigt vanligt på LCD:er och finns även på betydligt dyrare modeller.

Så länge du inte störs av det, kör på. För det finns inget du kan göra åt det, utan panelen ser ut sådär.

Okej! Ja det verkar ju onekligen vara "DSE" det handlar om. Skönt att få reda på vad det är. Märks nästan bara när jag spelar på tvn. Är det skäl nog för att kunna byta ut tvn? Har aldrig sett en LCD tv med så mycket DSE innan. Har haft flera LCD tvs tidigare.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Okej! Ja det verkar ju onekligen vara "DSE" det handlar om. Skönt att få reda på vad det är. Märks nästan bara när jag spelar på tvn. Är det skäl nog för att kunna byta ut tvn? Har aldrig sett en LCD tv med så mycket DSE innan. Har haft flera LCD tvs tidigare.

Då detta är vanligt förekommande och inte räknas som något fel per se, av tillverkarna och försäljarna, så tror jag tyvärr det blir svårt att få den bytt. Personligen har jag aldrig stött på en LCD-tv som inte lider av detta på något sätt. Sen så har jag upptäckt, precis som din bild visar, att det syns tydligast när man tittar på tvn från sidan. Det är en trist grej dock, bytte själv tv tre gånger innan jag hittade en som var acceptabel, men försök att inte tänka på det så gott det går är mitt råd.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Då detta är vanligt förekommande och inte räknas som något fel per se, av tillverkarna och försäljarna, så tror jag tyvärr det blir svårt att få den bytt. Personligen har jag aldrig stött på en LCD-tv som inte lider av detta på något sätt. Sen så har jag upptäckt, precis som din bild visar, att det syns tydligast när man tittar på tvn från sidan. Det är en trist grej dock, bytte själv tv tre gånger innan jag hittade en som var acceptabel, men försök att inte tänka på det så gott det går är mitt råd.

Tack för bra svar! Ja det är ju inte överdrivet märkbart. Det syns när det är mörkt i rummet och vid ljusa färger på tvn. Får försöka tänka bort det annars får jag försöka byta ut den!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Kan kanske bli störande i scener där kameran panorerar. Eller i gråa scener i spel som t.ex. Limbo/Inside.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Kan kanske bli störande i scener där kameran panorerar. Eller i gråa scener i spel som t.ex. Limbo/Inside.

Håller helt med. Det är just då det är störande och syns mycket! Spelar mycket Forza på tvn och vid snöiga miljöer syns det oerhört mycket.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Håller helt med. Det är just då det är störande och syns mycket! Spelar mycket Forza på tvn och vid snöiga miljöer syns det oerhört mycket.

byt den asap då, du kommer bara störa dig mer och mer på det där.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

byt den asap då, du kommer bara störa dig mer och mer på det där.

Får nog bli så faktiskt tror jag! Allt är verkligen centrerat i mitten vilket gör spelandet väldigt problematiskt. Hoppas att Netonnet sköter det smidigt i så fall.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Får nog bli så faktiskt tror jag! Allt är verkligen centrerat i mitten vilket gör spelandet väldigt problematiskt. Hoppas att Netonnet sköter det smidigt i så fall.

Hej igen, lite intresserad av att höra hur det gick med tvn, fick du den bytt?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej igen, lite intresserad av att höra hur det gick med tvn, fick du den bytt?

Hej! Faktiskt inte skickat in den än. Redigt omständigt för mig att transportera tvn, behöver planera lite för det. Dock kontaktat Netonnet som svarade att det är bara att komma in med den för eventuell reperation(?). Bara lite rädd för att Netonnet tar in den för reparation och inte anser det vara något fel på den och jag får tillbaka en "sämre" vara. Been there done that. Får helt enkelt lämna in den å se vad som händer. Funkar bra att kolla på tvn på dagen när det är helt ljust inne men på kvällen är det horribelt. Panelen ser hemsk ut. Aldrig sett det på någon tv tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tvn lämnades in hos Netonnet för ca 4 veckor sedan och reparationen tog precis 3 veckor. Bra bemötande från Netonnet och jag kunde följa serviceärendet via nätet. Panelen har bytts ut och det hela kostade för mig ingenting. Har packat upp den och provat tvn idag och det ser myycket bättre ut. DSE är det fortfarande men inte i närheten av hur det såg ut innan. Nu är det verkligen knappt märkbart. Måste ha fått ett riktigt måndags ex från början! Synd bara att det var rejält med fingeravtryck på skärmen. Kan kanske tycka att de kunde bemöda sig att använda ett par handskar eller dylikt vid hantering.

Cred till Netonnet!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk

Av ren nyfikenhet, kan man få se en bild på nuvarande DSE? För och efterbilder är rätt trevliga att kunna se!

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Manett: Skönt att slippa se det där!

Verkligen!

Skrivet av Container:

Av ren nyfikenhet, kan man få se en bild på nuvarande DSE? För och efterbilder är rätt trevliga att kunna se!

Svårt att fånga fenomenet på bild men det är nog en hel del skillnad när skärmen är "svart". Min egna uppfattning vid normal användning är att det är enorm skillnad!

Lite DSE får man nog räkna med känns det som vid såna här billiga tvs. Men den första panelen var hemsk!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz