Hårddisk problem hjälp?

Permalänk

Hårddisk problem hjälp?

Hej alla glada
jag bytte hårddisk i min laptop och skapade mig en massa problem, det viktigaste problemet är löst att få Windows.
Det andra problemet är att den gamla disken är full i små "partitioner" hur kan jag säkrast radera alla dessa och få tillgång till hela diskens storlek?
Jag har kollat runt i diskhantering men fattar inte hur jag ska få de till en enda enhet vill ju inte strula till det igen så jag tappar Windows.
all hjälp är monumentalt uppskattat
/
Petri
Edit kan ha 2 partitioner en på 277gb en på 398gb men det är de gamla systemfilerna och oallokerat jag inte kan ta bort går det ens?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jag sitter på OSX just nu så jag kan inte hjälpa dig annat än att säga att det är möjligt i diskhanteraren. Har för mig att du kan göra det genom att högerklicka på rutan med diskens namn (i den delen av diskhanteraren där du ser alla partitioner liggandes vågrätt).

Men men, det kommer säkert någon som kan förklara bättre om en stund.

Permalänk

Ok tackar problemet är att det finns så många partitioner på den gamla HDD´n efter att jag klantade mig när jag skulle installera Win10 på en SSD nu finns det massor av "primära" partitioner jag inte kan ta bort det är vad som frustrerar mig

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Du säger att det viktigaste att få löst är att "få Windows".

Menar du att du behöver installera Windows på din nya disk som du satt i datorn?
Du hittar en bunke förslag i denna google sökning som kan hjälpa dig: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=install+wi...

När du installerar windows ha ENDAST din nya disk ansluten. Dvs den gamla disken ska inte vara inkopplad.
Detta för att undvika möjliga problem att installationen lägger vissa installations filer på den gamla disken och som gör att windows inte startar ifall du tar bort den i framtiden (och du måste köra en reparation på din installation)

Efter att vi har löst ovan kan vi gå vidare med den gamla disken.
Det andra problemet med att få bort alla partitioner på den gamla disken kan säkert lösas med diskpart.
Detta kan vara lite knöligt om man inte jobbat med det tidigare - välja rätt disk osv.
Jag googlade fram en blog till dig som beskriver detta och som också ger tips på ett gratisprogram som du kan använda istället: https://www.eassos.com/blog/diskpart-delete-partition-windows...

Men du kommer naturligtvis att förlora ALL data - så du har naturligtvis redan sparat undan det du vill behålla någon annanstan:)

Bara ha en disk ansluten vid Win10 installation
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Om du vill radera hela disken kan du göra så här:

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken du vill radera) gör inte fel här!!!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=NTFS
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Du säger att det viktigaste att få löst är att "få Windows".

Menar du att du behöver installera Windows på din nya disk som du satt i datorn?
Du hittar en bunke förslag i denna google sökning som kan hjälpa dig: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=install+wi...

När du installerar windows ha ENDAST din nya disk ansluten. Dvs den gamla disken ska inte vara inkopplad.
Detta för att undvika möjliga problem att installationen lägger vissa installations filer på den gamla disken och som gör att windows inte startar ifall du tar bort den i framtiden (och du måste köra en reparation på din installation)

Efter att vi har löst ovan kan vi gå vidare med den gamla disken.
Det andra problemet med att få bort alla partitioner på den gamla disken kan säkert lösas med diskpart.
Detta kan vara lite knöligt om man inte jobbat med det tidigare - välja rätt disk osv.
Jag googlade fram en blog till dig som beskriver detta och som också ger tips på ett gratisprogram som du kan använda istället: https://www.eassos.com/blog/diskpart-delete-partition-windows...

Men du kommer naturligtvis att förlora ALL data - så du har naturligtvis redan sparat undan det du vill behålla någon annanstan:)

Hej tack för tipset om programmet det gick som smort med det

Tack alla ni för era tips

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Hej tänkte använda denna trå då jag har en ny fråga om laptops och HDD's
Min fråga är om jag om installerar Windows 10 igen bör jag ta ut den andra disken då?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa: Ja, du ska bara ha disken som du skall installera operativsystemet på inkopplad!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Ok tackar då vet jag

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]