Finns det trådlöst tangentbord utan fördröjning vid start?

Permalänk
Medlem

Finns det trådlöst tangentbord utan fördröjning vid start?

Köpte Microsofts Surface trådlösa tangentbord som var jättebra att skriva på men hade en stor nackdel, varje gång jag startade datorn så fick jag en fördröjning på några sekunder innan tangentbordet ” vaknade till” och detta hände även när datorn varit i viloläge. Riktigt irriterande!

Så min fråga är, finns det nåt trådlöst tangentbord som inte fördröjer vid uppstart?

Surface tangentbordet jag hade använde bluetooth för kommunikationen, är det nån skillnad mellan BT och såna tangentbord som använder en USB mottagare istället? Har sett att Logitech har några såna.

Tacksam för svar.

Permalänk

Hmmm, tror snarare att det är en inställning i BIOS. Funderar på om den letar upp Blåtand i POST-skedet innan den kan hitta ditt tangentbord. USB går nog rätt snabbt, och vid "Fast boot" inställt så antar den bara att du har lika många USB-portar som vid senaste lyckade POST.

Om du kör med Bluetooth integrerat på moderkort, så kan det vara att det blir någon extra drivrutin som måste läsas in t.ex. Tippar alltså att det kan vara som så att USB-dongel-BT startar upp snabbare än BT som sitter integrerat på moderkort, ibland...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Vild gissning - men energialternativ då?
Där finns ju något om hur USB-enheter får sova eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, tror snarare att det är en inställning i BIOS. Funderar på om den letar upp Blåtand i POST-skedet innan den kan hitta ditt tangentbord. USB går nog rätt snabbt, och vid "Fast boot" inställt så antar den bara att du har lika många USB-portar som vid senaste lyckade POST.

Om du kör med Bluetooth integrerat på moderkort, så kan det vara att det blir någon extra drivrutin som måste läsas in t.ex. Tippar alltså att det kan vara som så att USB-dongel-BT startar upp snabbare än BT som sitter integrerat på moderkort, ibland...

Jag använde faktiskt en BT USB-dongel till PCn eftersom jag saknade det på moderkortet. Men funderar på om jag ska prova ett tangentbord med USB receiver istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vild gissning - men energialternativ då?
Där finns ju något om hur USB-enheter får sova eller inte...

Det har jag provat och hjälpte inte. I windows 10.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar USB dongle tangentbord, om inte annat för att du slipper para om det varje gång du t.ex. bootar ett annat operativsystem eller vill in i BIOS eller nåt. Det förenklar väldigt mycket helt enkelt...

Logitech brukar vara väldigt bra när det gäller trådlösa tillbehör som använder USB dongles. Jag skulle gissa på att t.ex. denna funkar ganska bra, men den ser rätt trist ut: https://www.inet.se/produkt/6600240/logitech-g613

Om du vill ha något som är i stil när det gäller knappkänsla till Surface, alltså typ laptop tangentbord, så tror jag Logitech K750 kan vara något: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762438

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Caper:

Jag använde faktiskt en BT USB-dongel till PCn eftersom jag saknade det på moderkortet. Men funderar på om jag ska prova ett tangentbord med USB receiver istället.

Skrivet av lambdan:

Jag rekommenderar USB dongle tangentbord, om inte annat för att du slipper para om det varje gång du t.ex. bootar ett annat operativsystem eller vill in i BIOS eller nåt. Det förenklar väldigt mycket helt enkelt...

Logitech brukar vara väldigt bra när det gäller trådlösa tillbehör som använder USB dongles. Jag skulle gissa på att t.ex. denna funkar ganska bra, men den ser rätt trist ut: https://www.inet.se/produkt/6600240/logitech-g613

Om du vill ha något som är i stil när det gäller knappkänsla till Surface, alltså typ laptop tangentbord, så tror jag Logitech K750 kan vara något: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762438

Logitecs är väl i det närmaste BT också har jag för mig, dock ofta någon form av proprietärt skikt emellan. Tror att det är just det. Logitecs donglar tror jag är skapta för att uppfattas som en "sladd" mer än ett trådlöst protokoll som kräver inläsning av mjukvara osv. märkligt att MS inte prånglar ur sig bättre grejer kan man tycka!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Logitecs är väl i det närmaste BT också har jag för mig, dock ofta någon form av proprietärt skikt emellan. Tror att det är just det. Logitecs donglar tror jag är skapta för att uppfattas som en "sladd" mer än ett trådlöst protokoll som kräver inläsning av mjukvara osv. märkligt att MS inte prånglar ur sig bättre grejer kan man tycka!

Det går att köra Logitech både med deras egen kommunikation över dongel eller som en standard BT enhet. Man kan också para musen mot 3 olika enheter och så växlar man vilken enhet man vill kommunicera med via ett knapptryck på musen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag rekommenderar USB dongle tangentbord, om inte annat för att du slipper para om det varje gång du t.ex. bootar ett annat operativsystem eller vill in i BIOS eller nåt. Det förenklar väldigt mycket helt enkelt...

Logitech brukar vara väldigt bra när det gäller trådlösa tillbehör som använder USB dongles. Jag skulle gissa på att t.ex. denna funkar ganska bra, men den ser rätt trist ut: https://www.inet.se/produkt/6600240/logitech-g613

Om du vill ha något som är i stil när det gäller knappkänsla till Surface, alltså typ laptop tangentbord, så tror jag Logitech K750 kan vara något: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762438

Ja, Logitech gör bra grejer. Har du möjligtvis ett sådant trådlöst tangentbord själv och får du en fördröjning i så fall?
Skulle gärna vilja veta innan man sticker och köper ifall det verkligen funkar precis som en sladd bunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Logitecs är väl i det närmaste BT också har jag för mig, dock ofta någon form av proprietärt skikt emellan. Tror att det är just det. Logitecs donglar tror jag är skapta för att uppfattas som en "sladd" mer än ett trådlöst protokoll som kräver inläsning av mjukvara osv. märkligt att MS inte prånglar ur sig bättre grejer kan man tycka!

Ja, det är just det jag hoppas på. Skulle kunna ringa eller maila Logitechs support och fråga iofs. Dom har alltid varit väldigt hjälpsamma med andra frågor ja haft med min Logitech Harmony fjärr.

Det är absolut nödvändigt att det inte blir nån fördröjning alls från uppstart eller viloläge eftersom jag använder PCn främst till daytrading.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att köra Logitech både med deras egen kommunikation över dongel eller som en standard BT enhet. Man kan också para musen mot 3 olika enheter och så växlar man vilken enhet man vill kommunicera med via ett knapptryck på musen.
http://www.thegadgetsite.com/wp-content/uploads/2017/08/MX_Master_S2-2.jpg

Mer korrekt är väl att det går att köra vissa av Logitechs enheter via både dongel och blåtand. Men ja, det är riktigt smidigt och ett skäl till varför jag använder primärt Logitech produkter, dom är helt enkelt jäkligt bra på trådlöst.

Permalänk
Medlem

@Caper: Tyvärr har jag ej deras tangentbord så kan ej svara på det. Mina trådlösa Logitech möss (MX Master, G900 och nu G305) känner jag då aldrig någon fördröjning på när jag väcker dem, samtliga kopplade via USB receivern.
Dock eftersom du ska använda det till något som är tidskritiskt så hade jag inte litat på något trådlöst, oavsett tillverkare eller teknologi.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P