Har jag blivit lurad av inet med RAM minnen?

Permalänk
Medlem

Har jag blivit lurad av inet med RAM minnen?

Hej till saken, i december 2018 fick jag för mig att skaffa nya ram minnen, alltså https://www.inet.se/produkt/5316293/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl... från inet som jag betalade 1 546:- för. Enligt inet så ska dom minnen vara X.M.P kompatibla men idag 5 månader senare upptäckte att något stämmer inte, jag fick för mig att kolla lite på ramen via biosen för jag fick för mig att köra en overclock.. Men vad ser jag? Inga XMP profiler... Så jag googlade runt på serienumret som är HX318C10FBK2/16 och fick fram att den inte har X.M.P .. Betyder det att inet har lurat mig? Dom påstår ju på sin hemsida att den ska vara X.M.P. Tror ni att jag har någon chans att kräva tillbaka pengarna?

Vill inte smutskasta företaget för jag har varit nöjd hittills, men jag anser att dom har gjort ett fel , ett stort fel.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Slå dom en signal, det kanske är den mänskliga faktorn med ett snabbt copy and paste jobb som gör att det står fel.
Tror inte Inet smutsar ner sig för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Har du kollat att dessa minne är med på moderkorterts QVL (Qualidfied vendor list). Jag är 99.86% säker på dessa minne stödjer XMP och att det är något du gör fel eller så är inte minnena kompatbila för XMP på ditt mobo.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Slå dom en signal, det kanske är den mänskliga faktorn med ett snabbt copy and paste jobb som gör att det står fel.
Tror inte Inet smutsar ner sig för några hundralappar.

Det är troligen så, har ju aldrig varit problem med dom..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Vad har du för moderkort? Har du kollat att dessa minne är med på moderkorterts QVL (Qualidfied vendor list). Jag är 99.86% säker på dessa minne stödjer XMP och att det är något du gör fel eller så är inte minnena kompatbila för XMP på ditt mobo.

Nej dom är inte X.M.P kompatibla, det är PnP har kollat på tillverkarens hemsida och på forum.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Varför inte fråga dem direkt istället?
Visst har de lovat att de skall ha XMP så kan de ju kompensera dig eftersom de inte har det. Tror inte du får alla pengar tillbaka om du nu inte gör ett helt återköp då.
Men det är ju inget vi kan bestämma om här på forumet, utan det är Inets och din sak att komma överens om.

Sen ser i alla fall inte jag någonting i specifikationerna att de är XMP kompatibla, men de kan ju ha ändrat sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Nej dom är inte X.M.P kompatibla, det är PnP har kollat på tillverkarens hemsida och på forum.

Såg det nu också.

Till TS: kan du inte prova att ställa in timings manuellt? CL10-11-10 @ 1.5V för 1866 Mhz

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sen ser i alla fall inte jag någonting i specifikationerna att de är XMP kompatibla, men de kan ju ha ändrat sidan.

Det står i rubriken för minnena

HyperX 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1866Mhz XMP Fury Black

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@roo: Kanske det, men det kan ju lika gärna vara en felskrivning.
Hade det dock stått under specifikationerna så hade jag ju lagt mer vikt på det.
Såg på Kingstons hemsida att det är Savage minnena som är XMP kompatibla, men de är och andra sidan P'n'P som de du har är, utan man måste välja XMP profil för att de skall fungera.

Men kolla med dem är väl det enda du kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Slå dom en signal, det kanske är den mänskliga faktorn med ett snabbt copy and paste jobb som gör att det står fel.
Tror inte Inet smutsar ner sig för några hundralappar.

Det är väl därför dom tar ut en felsökningsavgift på några hundra för att påbörja ”garanti ärende” vid reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hej till saken, i december 2018 fick jag för mig att skaffa nya ram minnen, alltså https://www.inet.se/produkt/5316293/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl... från inet som jag betalade 1 546:- för. Enligt inet så ska dom minnen vara X.M.P kompatibla men idag 5 månader senare upptäckte att något stämmer inte, jag fick för mig att kolla lite på ramen via biosen för jag fick för mig att köra en overclock.. Men vad ser jag? Inga XMP profiler... Så jag googlade runt på serienumret som är HX318C10FBK2/16 och fick fram att den inte har X.M.P .. Betyder det att inet har lurat mig? Dom påstår ju på sin hemsida att den ska vara X.M.P. Tror ni att jag har någon chans att kräva tillbaka pengarna?

Vill inte smutskasta företaget för jag har varit nöjd hittills, men jag anser att dom har gjort ett fel , ett stort fel.

Ännu bättre, hastigheten ligger i en JDEC-profil så du behöver inte ens överklocka för att välja den.
https://www.kingston.com/datasheets/hx318c10fbk2_16.pdf

Minnena ska gå att köra i utsatt hastighet, gör de inte det ja då kan du reklamera men bara om de finns med på ditt moderkorts QVL.

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat Inet? De har bra support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det är väl därför dom tar ut en felsökningsavgift på några hundra för att påbörja ”garanti ärende” vid reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått lämna in på garantiärende men inte behövt betala någon avgift överhuvudtaget.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Eller så struntar du i xmp och klockar manuellt istället.

Är även en 2år gammal kommentar på produkten som påpekar han inte kan använda xmp.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Men det är ju inget fel på produkten! Att minneshastigheten ligger i JDEC istället för XMP är ju bara en fördel.

Permalänk
Medlem

@Fastie: Okej, jag fick betala 300kr i felsökningsavgift senast jag lämnade in på garanti hos Inet på Ringön/Göteborg. Efter det slutade jag handla ifrån Inet.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

pingar @inet

förmodligen har det bara blivit en liten miss, och att detta är något inet är villiga att rätta till.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inet
Skrivet av CreativeX:

Hej till saken, i december 2018 fick jag för mig att skaffa nya ram minnen, alltså https://www.inet.se/produkt/5316293/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl... från inet som jag betalade 1 546:- för. Enligt inet så ska dom minnen vara X.M.P kompatibla men idag 5 månader senare upptäckte att något stämmer inte, jag fick för mig att kolla lite på ramen via biosen för jag fick för mig att köra en overclock.. Men vad ser jag? Inga XMP profiler... Så jag googlade runt på serienumret som är HX318C10FBK2/16 och fick fram att den inte har X.M.P .. Betyder det att inet har lurat mig? Dom påstår ju på sin hemsida att den ska vara X.M.P. Tror ni att jag har någon chans att kräva tillbaka pengarna?

Vill inte smutskasta företaget för jag har varit nöjd hittills, men jag anser att dom har gjort ett fel , ett stort fel.

Hej redmike,

Tack för upplysningen, vi hade felaktigt skrivit med XMP i titeln för minnena vilket vi nu har uppdaterat.

Som @Mordekai säger så har minnena däremot en JEDEC standard som har timings upp till 1866MHz där du ska kunna ställa in minnena så länge de är kompatibla med ditt moderkort.
För att kunna komma fram till om det är möjligt eller ej skulle vi däremot behöva veta vilket moderkort det är du använder.

Du får mer än gärna kontakta oss över PM, telefon eller mail så kan vi hjälpa dig vidare med att hitta rätt inställningar för minnena.

Ber om ursäkt för besväret.

Vänligen
Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreativeX:

Nej dom är inte X.M.P kompatibla, det är PnP har kollat på tillverkarens hemsida och på forum.

Har sådana på ett äldre AMD-system och den sätter full hastighet minnet utan att göra någonting.

Vilken hastighet är det på dem nu?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Förundras lite över att folk väljer att skapa trådar istället för att först kontakta ÅF för att se om det går att lösa. Enligt min erfarenhet så går det att lösa i 99/100, framför allt om det som i det här fallet är ett misstag från ÅFs sida. Nöjda kunder och gott rykte är värt så mycket mer än att tjafsa om småpengar, så även om felet ibland kanske kan belastas kunden är det inte ovanligt att de hjälper till ändå.

Ok, de kanske torskar en tusenlapp eller liknande men kunden kommer troligtvis tillbaka igen och handlar samt rekommenderar vänner. Har man fått bra support så är det ofta mer avgörande än om konkurrenten säljer samma komponent för 200-300 spänn mer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förundras lite över att folk väljer att skapa trådar istället för att först kontakta ÅF för att se om det går att lösa.

Tycker det är helt förståeligt att man försöker få lite mer "kött på benen" INNAN man kontaktar säljare. Är kraven orimliga så får OP veta detta och slipper göra bort sig. Är det å andra sidan rimliga krav får OP (förhoppningsvis) de argument som behövs för att driva sin sak mer framgångsrikt - något som jag tycker ligger mer i linje med ett forums funktion än att döma folk utan egentlig anledning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net