Är det värt att uppgradera min i5 7400 till en i7 9700k

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera min i5 7400 till en i7 9700k

Just nu så andvänder jag min gamla i5 7400 som jag bara förd över från min gammla asus dator med ett 1050 2gb etc. Jag flyttae också över mina rammnnen 2x4 1200mz. Jag köpte dock ny proccesor kylare en be quiet pure rock och ett nytt chassi(corsair carbide 275r) och ett asus dual 1070 och nytt power supply osv. Här kommer poängen det känns som om min processor bottleneckar min gpu med tanke på att den är bara 3,5 ghz och att 1070 inte är så dåligt och fortfarande borde funka i iaf 2 år till. Är det värt att efter sommaren uppgradera mitt moderkort, processor och ram till en i7 9700k, msi z390 tomahawk och 2x8 gb ram kasnke 3000mhz. Kommer jag isåfall behöve en bättre kylare än min pure rock och vad isf. Kommer detta att öka spelprestandan (kör bara i 1080p 144hz) eller är det inte värt det jag räknade på att med mobo, cpu och ram kommer det kusta runt 7500. Kommer mitt 500w powersupply ens orka med detta? och borde jag vänt tills e nya amd proccesorerna släpps för att kika på dem ist? (vill tilläga att jag byggde om datorn i dec så det var ganska nyligen)

Väldigt tacksam för svar, väldigt osäker på vad jag bör göra?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta lite till och se hur nya Ryzen etc presterar, enligt info kommer det ju vara betydligt mer prisvärda och om inte annat så lär priserna pressas lite isf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Just nu så andvänder jag min gamla i5 7400 som jag bara förd över från min gammla asus dator med ett 1050 2gb etc. Jag flyttae också över mina rammnnen 2x4 1200mz. Jag köpte dock ny proccesor kylare en be quiet pure rock och ett nytt chassi(corsair carbide 275r) och ett asus dual 1070 och nytt power supply osv. Här kommer poängen det känns som om min processor bottleneckar min gpu med tanke på att den är bara 3,5 ghz och att 1070 inte är så dåligt och fortfarande borde funka i iaf 2 år till. Är det värt att efter sommaren uppgradera mitt moderkort, processor och ram till en i7 9700k, msi z390 tomahawk och 2x8 gb ram kasnke 3000mhz. Kommer jag isåfall behöve en bättre kylare än min pure rock och vad isf. Kommer detta att öka spelprestandan (kör bara i 1080p 144hz) eller är det inte värt det jag räknade på att med mobo, cpu och ram kommer det kusta runt 7500. Kommer mitt 500w powersupply ens orka med detta? och borde jag vänt tills e nya amd proccesorerna släpps för att kika på dem ist? (vill tilläga att jag byggde om datorn i dec så det var ganska nyligen)

Väldigt tacksam för svar, väldigt osäker på vad jag bör göra?

Innan du planerar inköp så tycker jag att du skall ladda ner HW-monitor och se om det är din processor, eller ditt grafikkort som når 100%

Där kommer du också kunna se dina temperaturer.

Om ditt grafikkort skulle nå 100% men inte din processor, så kommer inte ny processor att tillföra spelande något, då ditt grafikkort redan jobbar så mycket det kan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Sajmen:
i5 7400 använder ddr4 ram om jag minns rätt
alltså borde du ha 2400mhz ram, antar att du fick siffran
ifrån GPU-Z heller liknande.

du har 8gb RAM om jag förstår dig rätt
kan vara värt att uppgradera till 12gb beroende
på vad du spelar. har iallafall hört att BF5
kräver 12gb för en bra upplevelse.
kolla rekommenderad RAM storlek på spelen
du lirar

Om man bottelnekar en CPU brukar resultatet bli att man inte
får fler FPS fast man sänker grafik inställningarna.
Om du vill ha många fps och spelar CS är 9700k
ett bra val.
är fps mindre viktig och mer fokus på detaljer och grafik
så kör din i5 7400 tills den inte ger dig tillräckligt många fps.

pure rock kylaren är det inget fel på
testade min 9900k med en sån kylare innan jag vattenkylde den.

msi z390 tomahawk ska du hålla dig långt borta ifrån.
Gigabyte z390 UD är bästa budget alternativet.
Gigabyte z390 ELITE/PRO bäst överclocknings potential för pengarna.

här kan du läsa om ett z390 tomahawk där vrm inte orkar med 9900k utan överclockning
VRMen går till och med till gud.
https://www.tomshardware.com/reviews/mag-z390-tomahawk-core-i...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Just nu så andvänder jag min gamla i5 7400 som jag bara förd över från min gammla asus dator med ett 1050 2gb etc. Jag flyttae också över mina rammnnen 2x4 1200mz. Jag köpte dock ny proccesor kylare en be quiet pure rock och ett nytt chassi(corsair carbide 275r) och ett asus dual 1070 och nytt power supply osv. Här kommer poängen det känns som om min processor bottleneckar min gpu med tanke på att den är bara 3,5 ghz och att 1070 inte är så dåligt och fortfarande borde funka i iaf 2 år till. Är det värt att efter sommaren uppgradera mitt moderkort, processor och ram till en i7 9700k, msi z390 tomahawk och 2x8 gb ram kasnke 3000mhz. Kommer jag isåfall behöve en bättre kylare än min pure rock och vad isf. Kommer detta att öka spelprestandan (kör bara i 1080p 144hz) eller är det inte värt det jag räknade på att med mobo, cpu och ram kommer det kusta runt 7500. Kommer mitt 500w powersupply ens orka med detta? och borde jag vänt tills e nya amd proccesorerna släpps för att kika på dem ist? (vill tilläga att jag byggde om datorn i dec så det var ganska nyligen)

Skrivet av Lifooz:

Innan du planerar inköp så tycker jag att du skall ladda ner HW-monitor och se om det är din processor, eller ditt grafikkort som når 100%

Var försiktig angående tipset om HW-monitor. Programvaran är känd för att visa felaktiga värden, finns massor av trådar på Swec där konstiga cpu och gpu värden kan härledas till HW-monitor. Speedfan är också en liten bov, håll dig undan från dessa. Testa istället RealTemp och GPU-Z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Var försiktig angående tipset om HW-monitor. Programvaran är känd för att visa felaktiga värden, finns massor av trådar på Swec där konstiga cpu och gpu värden kan härledas till HW-monitor. Speedfan är också en liten bov, håll dig undan från dessa. Testa istället RealTemp och GPU-Z.

Åh, tack för tipset.

Jag har alltid kört på HW-monitor men man vet ju som sagt aldrig om det fungerar som det skall utan man får lita på siffrorna.

Att Speedfan är k****ad vet jag, testade en gång och det räckte.

GPU-Z har jag, och skall testa realtemp.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En 7400 bottleneckar dig absolut. Ingen diskution behövs där.

Det billigaste du kan göra är att köpa en 7700k och sälja din i7. En begagnad 7700k lär va lätt att hitta nu när Ryzen kommer ut och folk vill byta. Och se till att det är K versionen. Icke K är ren skräp för en "framtidssäker" dator.

Vad har du för moderkort och vilka spel spelar du?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om ditt grafikkort skulle nå 100% men inte din processor, så kommer inte ny processor att tillföra spelande något, då ditt grafikkort redan jobbar så mycket det kan.

Det där stämmer inte. Bara för att den visar 100% så betyder det inte att den inte kan hantera mer data.

Du kan ha 120fps med en 9900k och GPU visar 100%
Men kör du med en 2700x så kan du få 105 fps fast GPU visar 100%

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@Sajmen:
i5 7400 använder ddr4 ram om jag minns rätt
alltså borde du ha 2400mhz ram, antar att du fick siffran
ifrån GPU-Z heller liknande.

du har 8gb RAM om jag förstår dig rätt
kan vara värt att uppgradera till 12gb beroende
på vad du spelar. har iallafall hört att BF5
kräver 12gb för en bra upplevelse.
kolla rekommenderad RAM storlek på spelen
du lirar

Om man bottelnekar en CPU brukar resultatet bli att man inte
får fler FPS fast man sänker grafik inställningarna.
Om du vill ha många fps och spelar CS är 9700k
ett bra val.
är fps mindre viktig och mer fokus på detaljer och grafik
så kör din i5 7400 tills den inte ger dig tillräckligt många fps.

pure rock kylaren är det inget fel på
testade min 9900k med en sån kylare innan jag vattenkylde den.

msi z390 tomahawk ska du hålla dig långt borta ifrån.
Gigabyte z390 UD är bästa budget alternativet.
Gigabyte z390 ELITE/PRO bäst överclocknings potential för pengarna.

här kan du läsa om ett z390 tomahawk där vrm inte orkar med 9900k utan överclockning
VRMen går till och med till gud.
https://www.tomshardware.com/reviews/mag-z390-tomahawk-core-i...

Vad är det som gör gigabyte z390 ud bättre? för om den är det så är det ju ganska enkekt val att köpe en både billigare och bättre produkt:) Eller bör jag köra med en elite eller pto ist, är det mycket bättre är ud? Jo jag spelar cs, overwatch pubg och lite mer spel ibland så då kanske det är bra att upgradera till en bättre cpu men isf efter sommaren när amd har släpt sina nya

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

En 7400 bottleneckar dig absolut. Ingen diskution behövs där.

Det billigaste du kan göra är att köpa en 7700k och sälja din i7. En begagnad 7700k lär va lätt att hitta nu när Ryzen kommer ut och folk vill byta. Och se till att det är K versionen. Icke K är ren skräp för en "framtidssäker" dator.

Vad har du för moderkort och vilka spel spelar du?

Jag spelar cs, overwatch pubg och ibland lite fortnite men inte så ofta. Jag har en msi z270 m mortar just nu.

Jag tänker att köpa något "high end" som en i7 9700k kommer att vara relevant längre vilket gör så jag inte behöver köpa ny på ett bra tag? Och att sälja en i7 går inte för jag har ju en i5, men fattar vad du menar;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Jag spelar cs, overwatch pubg och ibland lite fortnite men inte så ofta. Jag har en msi z270 m mortar just nu.

Jag tänker att köpa något "high end" som en i7 9700k kommer att vara relevant längre vilket gör så jag inte behöver köpa ny på ett bra tag? Och att sälja en i7 går inte för jag har ju en i5, men fattar vad du menar;)

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ha high end så skulle jag absolut inte köpa en Intel utan HT. Och 9900k är för dyr IMO.
Jag kommer själv byta upp mig från 7700k till Ryzen 8 kärnig. Troligtvis 3800x. Vill du ha ännu värre så finns såklart 12 kärniga 3900x ute om ca 4 veckor.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ska du ha high end så skulle jag absolut inte köpa en Intel utan HT. Och 9900k är för dyr IMO.
Jag kommer själv byta upp mig från 7700k till Ryzen 8 kärnig. Troligtvis 3800x. Vill du ha ännu värre så finns såklart 12 kärniga 3900x ute om ca 4 veckor.

Men 3800x och 3900x har båda lägre boost clock än vad 9700k har? men jag är osäker om jag ska ha en såkalad "high end" vet knappt vad det betyder men antog att i7 9700k var det men den kasnek är mer medel? Men för spelen jag spelar är en processor, ram och mobo uppgradering bra? kommer det att höja min fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Var försiktig angående tipset om HW-monitor. Programvaran är känd för att visa felaktiga värden, finns massor av trådar på Swec där konstiga cpu och gpu värden kan härledas till HW-monitor. Speedfan är också en liten bov, håll dig undan från dessa. Testa istället RealTemp och GPU-Z.

jag fick inte gpu z att funka så jag andvände mig av msi afterburner och rivatuner för att visa min statistik. Jag prövade i lite overwatch deathmatches och då läg cpu på 100% och gpu mellan 68%-85% Men "SpeedRebirth" skrev att det är klart att den bottleneckar min gpu ändå, jag är väldigt förvirrad. Men vad betyder dessa siffror blir jag bottleneckar för det känns som om jag borde bli det av en processor med 3ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

jag fick inte gpu z att funka så jag andvände mig av msi afterburner och rivatuner för att visa min statistik. Jag prövade i lite overwatch deathmatches och då läg cpu på 100% och gpu mellan 68%-85% Men "SpeedRebirth" skrev att det är klart att den bottleneckar min gpu ändå, jag är väldigt förvirrad. Men vad betyder dessa siffror blir jag bottleneckar för det känns som om jag borde bli det av en processor med 3ghz?

När cpu är på 100% så ÄR det den som är en stor bottleneck. Den kan helt enkelt inte skicka tillräckligt med data.
Mitt exempel om 9900k och 2700x stämmer, men du har en så mycket sämre cpu än vad 2700x är så då sjunker gpu % ganska mycket som du själv såg.
Man vill aldrig att sin cpu ska vara den begränsande hårdvaran när man använder den till spel.

Så ja, du måste byta cpu för att få bättre fps. Du kan köpa ett RTX 2080 Ti och ändå inte få bättre fps pga att din cpu begränsar dig.

GHz är bara en liten del av det som gör en cpu snabb. Det går inte att säga att en amd cpu i 4GHz är lika snabb som en Intel i 4 GHz (Läs på om IPC om du vill, Instructions Per Cycle).

Zen 2 (Ryzen 3000) sägs ha bättre IPC än Intels nuvarande cpuer så då behöver inte amd ha lika hög GHz för att få samma prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350