Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vettigt alternativ till Sequel Pro i Linux?

Permalänk
Medlem

Vettigt alternativ till Sequel Pro i Linux?

Hej

Jag använder till vardags Sequel Pro till all min databashantering, men det finns ju bara till mac. Nån som har tips på något vettigt alternativ som inte känns som om det är "designat" på 90-talet?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kör Mysql med Mysql Workbench som studio

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat i nästan 10 år med Sequel Pro, det är ju fantastiskt smidigt samt följer MacOS avundsvärda känsla för no-frills medan det är ganska kraftfullt.

Har inte hittat något som kommer i närheten till Linux men DBeaver är det jag anser kommer närmast i samtliga aspekter. Men lite mer invecklat / onödigt krångligt att exempelvis bara få upp en vy på den tabell man vill titta på.. Några flikar att bläddra sig fram genom för att sedan högerklicka på tabellen och välja "Show / retrieve table" eller liknande.

Då jag fortfarande har valet att sitta i Linux eller MacOS så föredrar jag ofta det senare dels pga ovan. Får väl börja köra Hackintosh i VM på burken som fick mig att gå över till Linux så får jag det bästa av två världar med prestandan från Ryzen och ett polerat UI (även om jag sitter i terminalen MYCKET).

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: DBeaver hade jag glömt bort, körde det en del under studietiden men det var många år sedan, kanske är värt att testa igen! Sist jag körde det så kommer jag ihåg att det var väldigt många filträd och mappstrukturer när man skulle visa sin data, till skillnad från Sequel Pro som är busenkelt när man bara vill ta en snabb titt och kanske ändra nått värde här eller där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

@tuomi: DBeaver hade jag glömt bort, körde det en del under studietiden men det var många år sedan, kanske är värt att testa igen! Sist jag körde det så kommer jag ihåg att det var väldigt många filträd och mappstrukturer när man skulle visa sin data, till skillnad från Sequel Pro som är busenkelt när man bara vill ta en snabb titt och kanske ändra nått värde här eller där...

Ja det är många fler klick i jämförelse därav invecklat som jag skrev men fortfarande det jag hittills hittat som har något i närheten av ett vettigt flow. Har en liten hatkärlek också till flikarna som dyker upp då de är käcka för att hålla koll mellan olika tabeller och queries utan att tappa var en var som lätt händer i sequel pro. Dock blir det precis som i webbläsaren fort en massa flikar så det gäller att hushålla. Sen kan en diskutera huruvida beroendet på java och hur det gränssnittet ser ut men finns fortfarande inget bättre alternativ.

Drömmer och hoppas att någon skulle porta Sequel Pro till Linux av dessa anledningar men känns inte särskilt sannolikt med tanke på att det är ett XCode-projekt, dock tillgängligt på Github för den nyfikne...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja det är många fler klick i jämförelse därav invecklat som jag skrev men fortfarande det jag hittills hittat som har något i närheten av ett vettigt flow. Har en liten hatkärlek också till flikarna som dyker upp då de är käcka för att hålla koll mellan olika tabeller och queries utan att tappa var en var som lätt händer i sequel pro. Dock blir det precis som i webbläsaren fort en massa flikar så det gäller att hushålla. Sen kan en diskutera huruvida beroendet på java och hur det gränssnittet ser ut men finns fortfarande inget bättre alternativ.

Drömmer och hoppas att någon skulle porta Sequel Pro till Linux av dessa anledningar men känns inte särskilt sannolikt med tanke på att det är ett XCode-projekt, dock tillgängligt på Github för den nyfikne...

Läste om en filur som håller på att skriva ett översättningslager MacOS-apper till Linux. Tänk Wine, fast för MacOS-applikationer. Hoppas han löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Läste om en filur som håller på att skriva ett översättningslager MacOS-apper till Linux. Tänk Wine, fast för MacOS-applikationer. Hoppas han löser det.

Ja verkligen! Hoppas!
Undra om en inte kommer slänga fler kärnor på problemet innan dess och köra hackintosh i VM innan dess..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kör DataGrip på jobbet, smidigt att kunna tunnla in med ssh direkt i programmet.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante84:

Kör DataGrip på jobbet, smidigt att kunna tunnla in med ssh direkt i programmet.

Absolut ett av de trevligaste databasverktygen.
Den saknar många av de begränsningar MySQL Workbench har.
Dessutom oerhört smidigt med intelligent autocompletion.

Visa signatur

/ Assar