Permalänk

Max spelprestanda för ca 30-35k

Under ca två månader har jag starkt funderat på en rejäl speldator.
För ca två veckor sen köpte jag en 27” Asus Swift-skärm som ska visa den underbara grafiken i 1440p med snabb uppdateringsfrekvens.
Sen kom jag på att jag aldrig har aldrig byggt en dator själv och att jag trots den research jag har gjort är ovetande till vad jag behöver för komponenter för bra kylning och bäst prestanda.

Jag har dagligen kollat in deals på färdigbyggda datorer runt 27-35000kr och hittat några intressanta datorer. Just nu ser jag en speldator med 9990k, 2080 ti och vattenkylning från greattech, men jag vet inte om komponenterna är nåt att ha eller vad man ska passa sig för.

https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-6?category_...

Vinner man på att bygga själv eller är det en bra deal att köpa tex denna?

Det skulle vara ett äventyr att bygga sin egen maskin också, men då vill jag försäkra mig om att delarna passar ihop och att jag får en sjukt fin prestanda.

Jag skulle också vilja ha wi-fi i burken, då jag har internet ovanför dörren i hallen och en lång väg att dra sladd till datorns framtida bosättning i vardagsrummet.

Jag vill kunna spela tripple-a titlar med höga fps och 1440p i långa sessioner åt gången.

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde vänta tills 7/7 då slåpper amd sina nya processorer. När dom släpper sina nya processorer så kan det också påvärka priserna på Intels processorer och amd gamla processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Även om intel senaste åren alltid varit på topp gällande spelprestanda skulle jag också råda dig att avvakta tills vi vet var AMDs nya CPUer står någonstans. Lägger du ner de pengarna på en dator vill du ha den bästa prestandan du kan få, skulle svida om det kommer bättre CPUer inte ens en månad senare då

Permalänk
Medlem

Du kan säkert bygga den där datorn själv för 2k mindre. Sen om du vill vänta på amd gör du ju som du vill, tror inte du kommer känna dig missnöjd över prestandan på i9an dock. Du kan ju också klocka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Hmm fasen.. jag kunde svära på att det var Greattech det var en massa rabalder om här på forumet för typ ett år ett halvår sedan..? Misstar jag Greattech för något annat företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hmm fasen.. jag kunde svära på att det var Greattech det var en massa rabalder om här på forumet för typ ett år ett halvår sedan..? Misstar jag Greattech för något annat företag?

Nej, du tänker på helt rätt företag. Greattech står inte högt i kurs på Sweclockers, det av goda anledningar dessutom.

Personligen hade jag aldrig rekommenderat någon att köpa en dator därifrån, särskilt inte i prisklassen som TS är ute efter.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

Tack för alla svar så långt. Jag räknade med att få rådet att vänta - och det är absolut förståligt när nyheter är runt hörnet.

Jag är så pass okunning runt amd att jag inte vet vad som är kompatibelt - kan man fortfarande köra med ett 2080 ti tex?
Påverkar processorn annat än hastigheten i burken, kan man uppdatera till nyare processorer i framtiden och i så fall vad borde man välja?

Jättekul att jag fick två inköpslistor från fighter också! Snyggt jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lostunfound:

Tack för alla svar så långt. Jag räknade med att få rådet att vänta - och det är absolut förståligt när nyheter är runt hörnet.

Jag är så pass okunning runt amd att jag inte vet vad som är kompatibelt - kan man fortfarande köra med ett 2080 ti tex?
Påverkar processorn annat än hastigheten i burken, kan man uppdatera till nyare processorer i framtiden och i så fall vad borde man välja?

Jättekul att jag fick två inköpslistor från fighter också! Snyggt jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan köra 2080 ti med amd.
Nyheterna som kommer AMD alltså det dom visade är inte bättre än intels 9900K för spel.
Det matchade 9900K i vissa spel osv men det var deras tester och jag tror att de inte kommer att vara bättre än 9900K när riktiga tester görs när det kommer ut. Ska man göra annat videoredigering och sådant så kan det vara värt att vänta men i spel nej inget att vänta på.
Dock så får man mer kärnor osv osv men i spel spelar det ingen roll för tillfället. Prismässigt så kommer 3900X att ligga på 500 dollar så räkna med att det hamnar i samma prisklass som intel 9900K och till och med dyrare.
Så det som är tråkigt är att det inte har kommit ut än och inga tester är gjorda förutom AMD själva som också visar att 9900K är bättre och sämre beroendes på spel men det får man ta med en nypa salt pga att det är de som gjort testerna.
Har du inte bråttom så kan du vänta i 1 månad för att se resultaten när de jämförs mot varandra.
Det som är bättre är fler kärnor trådar men det spelar ingen roll just nu i spel. 9700K och 9900K är likvärdiga i spel skiljer minimalt i fps men 9900K är lite mer framtidssäkert men för att spel ska använda så många kärnor trådar kommer att ta flera år.
Här är ett test på den gamla 4790K vs 9900K och det skiljer som max 20 fps i spel och den har bara 4 kärnor och överklockar du 4790K till 4.5ghz så kommer den att ha 10 fps skillnad mot 9900K.
https://www.youtube.com/watch?v=L_TiboYqf7M
https://www.sweclockers.com/nyhet/27719-amd-ryzen-3000-serien...
https://www.sweclockers.com/nyhet/27714-amd-tillkannager-ryze...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.