HP Pavilion Gaming 790-0812no - byta ut RAM?

Permalänk

HP Pavilion Gaming 790-0812no - byta ut RAM?

Hej!

Jag har en HP Pavilion Gaming desktop (790-0812no) som kör ett 8 GB 2666 MHz RAM-minne.
Jag tänkte byta ut detta med två stycken 8 GB 2133 MHz minnen istället, för att få 16 GB sammanlagt. Så det jag undrar är: Kommer detta fungera med tanke på att den kör 2666 MHz nu? Kan man trycka in två 2133 MHz eller kommer det innebära problem?

Tacksam för hjälp!
/Krig

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det du ska tänka på här är att frekvensen på minnen du köper är inte vad dom körs i; det är vad dom är certifierade att klara av.

Du kan köra dina nuvarande minnesn i 2133mhz, det är bara en bios-ändring.

Du kan köpa minnen som kan köras i 4Ghz också, men då frångår du Intels specifikation, som är 2666mhz, allt annat klassas som överklockning.

Köp du dina marginellt långsammare minnen, det kommer knappt märkas prestandamässigt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Det du ska tänka på här är att frekvensen på minnen du köper är inte vad dom körs i; det är vad dom är certifierade att klara av.

Du kan köra dina nuvarande minnesn i 2133mhz, det är bara en bios-ändring.

Du kan köpa minnen som kan köras i 4Ghz också, men då frångår du Intels specifikation, som är 2666mhz, allt annat klassas som överklockning.

Köp du dina marginellt långsammare minnen, det kommer knappt märkas prestandamässigt

Tack för svar!

Kommer jag märka ökad prestanda om jag byter till 16 GB istället för 8 GB även fast 16 GB körs i 2133 MHz?

Permalänk
Medlem

Om det huvudsakliga användningsområdet är spel så påstår folk på diverse forum att de fått prestandaökning av att gå från 8GB till 12GB+ RAM, men jag har inte sett några tester från mer kända hårdvarusidor

Ditt moderkort har dessutom fyra minnesplatser, så du ska kunna ha kvar din nuvarande 8GB-sticka, dual channel ska fungera ändå. Om du är villig att experimentera kan du även prova köra dina nya minnen i högre frekvenser, det är lugnt så länge du behåller övriga standardinställningar (bortsett från att datorn kan blåskärma om minnena inte är stabila i högre frekvenser).