Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Jag känner samma sak. Kul att de överraskade med typ ny arkitektur istället för samma gamla vanliga. Lite mer synd att jag precis köpt Vega 56 för att jag trodde så hårt på att man skulle ändå bli besviken. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag känner samma sak. Kul att de överraskade med typ ny arkitektur istället för samma gamla vanliga. Lite mer synd att jag precis köpt Vega 56 för att jag trodde så hårt på att man skulle ändå bli besviken. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

v56 är ju grym om du pillat lite med det. du såg väl att amd jämförde med rtx2070, dvs i samma prestadasegment som ditt tweakade vega56.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska vara ledsen för ditt Vega 56, är ett bra kort. Och du hade fått vänta på navi. Plus du fick spel här som du kunde sälja för 500 typ. Så 2500 för ett Vega är bra.

Permalänk
Medlem

Hehe, tack för trösten! Jag har kört med mitt Vega under hela helgen och är störtnöjd. Freesync är underbart!

Men nu med Navi och RDNA kan man alltid börja fundera på vilka förbättringar som kommer. Det är väl Navi i nästa generations konsoler med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag känner samma sak. Kul att de överraskade med typ ny arkitektur istället för samma gamla vanliga. Lite mer synd att jag precis köpt Vega 56 för att jag trodde så hårt på att man skulle ändå bli besviken. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

I samma läge som du. Köpte ett Vega 56 förra veckan. I värsta fall har man ju öppet köp som man kan utnyttja om priserna för dom nya korten är konkurrenskraftiga.

Om man går efter testen där det nya kortet slår 2070 så borde det vara i nivå med Vega 64?

Men allt beror ju på priset, spelar ju ingen roll för min del om det utpresterar ett 2070 om det sedan har samma pris. Då är det nog utanför min budget oavsett. Hade ju kunnat få ett Vega 64 för €399 kr från Alternate.de för någon vecka sedan om jag varit beredd att lägga så mycket.

Men rent generellt är det ju bra om AMD kan köra jämnt med nVidia prestandamässigt utan att kräva ett extra nätaggregat + vattenkylning, då blir det ju lite mer konkurrens än det varit senaste åren.

Permalänk
Avstängd

Vega56 kör ju på och ett Navi lär ju kosta en del samt som vanligt ta tid innan kortet har optimerade drivrutiner. blir ryzen 2 först med x570 bräda sen eventuellt navi

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Wall of text. Jag kommer att slå ihop en hel del grejer så att det går lättare att följa (se längst ner under spoiler). Det är dock viktigt för att följa hur information utvecklas och hur jag resonerar.

När jag ser ett rykte bryr jag mig inte alltför mycket om det, utan kommer ihåg det tills det kommer vidare uppgifter som antingen bekräftar det eller motsäger det. Man kan se det lite som att man har en hög med ankare på en båt, alla ankare väger lika mycket, men vissa flyter efter att de slängts i (dvs, är egentligen inget riktigt ankare/rykte). Så vi slänger i dem och ser vilka som fastnar i en botten (bekräftas) eller som flyter upp till ytan (motsägs). Om vi hittar ett riktigt ankare kan vi bara dra upp det och följa repet. AMD är de som vet vilka ankare som är riktiga (även om de ibland tror vissa ankare är riktiga, men sedan inser att de inte är det *host* NGG fast path *host* ). Av denna anledning finns möjligheten att rykten är sanna vid tillfällena de släpps, men planer ändras. Det hjälper inte för förståelsen att AMD säger att de ankare som flyter minsann är riktiga ankare...

Idag så bekräftades en sak som har varit känt av en person i ett år. Värt att påminna att samma snubbe var först med att nämna radeon VII, Mike rayfield fick kicken, ryzen mobile etc etc. Med detaljerna han beskriver saker, så är det sannolikt att AMD har en person som läcker saker till honom (vet inte hur en OEM får detaljer om hur deras SVP beter sig eller interna kodnamn på GPU:er). Följer man det som han säger har man:

  • Högsta Navi i serien Navi12 är på 40CU. (tror Navi10 är vad det blev dock?)

  • Det kommer en high-end Navi, som heter Navi20.

  • Kommer ha mer än 4096SP

  • Next-gen är baserad på Navi.

  • Vega 7nm kommer inte till gamers

"AHAAAA!" Säger kritikern. "Radeon VII kom ju till gamers, så då är allting fel!" Nej, då vid tillfället som det skrevs så skulle Radeon VII inte komma till gamers. Mike Rayfield gjorde så att den kom till gamers senare , och då den är extremt dyr så tjänar de i princip inga pengar eller förlorar på det. Därför fick han kicken. Här kommer en bit där AMD ljög, att Vega 7nm var inte alltid planerad att komma till gamers. Så verkar inte ha varit fallet. Men vad det här ger insikt om är: AMD har ett mål också på high-end med Navi, eller hade... svårt att veta om deras tankar då är deras tankar nu. Svårt att avgöra. De som sagt att Navi alltid var menat för mainstream, ni har rätt (det är ju trots allt en delmängd av segmentet som det var menat för) . Ni som säger att Navi alltid var menat för bara mainstream, ni har fel. Om AMD misslyckas med att implementera high-end så kommer de säga "Vi hade alltid planerat att Navi bara var för mainstream". Så enkelt är det, AMD kommer att säga att de alltid har rätt, oavsett om de har fel.

Iallafall, det andra ankaret är 7/7. Detta är uppgifter som först presenterades för RGT av trovärdiga källor. Därifrån får vi att Navi20 får hårdvarubaserad ray tracing och att det är menat som en högre prestandaklass (det är ju precis vad den förra säger!). Det är i princip där vi är med Navi20. För vanliga Navi har vi att han prestanda var som RTX2070 (bekräftat), storlek mindre än polaris (i stort sett bekräftat , med tanke på att Lisa poängterade att "look how small it is!"), power draw lägre än idag (de sa att de förbättrat strömförbrukningen en del utöver från noden) och pris mellan 580 och 590 (ingen bekräftelse ännu, denna variabel kan de ändra lite hursom beroende på hur dumma vi är). Det ser toppen ut enligt mig.

Nu, till David Wang. Jag har underskattat hur listig han kan vara. Då han var så dålig på att skådespela under presentationerna och agerat ärligt överlag och gett ut mycket info så framstod han som ärlig. Men med tanke på att han har sagt att Navi både är en vidareutveckling av GCN och en helt ny arkitektur så kan det vara så att han är en bra skådespelare som spelar en dålig skådespelare (next-gen deception), eller så var han ärlig då och ljuger nu. Från att ha läst llvm uppdateringarna så verkar det vara en ny arkitektur som är grund för alla uppkommande arkitekturer (GFX10 är en del av GFX10Plus, där GFX10Plus står för den nya generationen) och samtidigt stödja en del gamla instruktioner. Det kan ha varit så att han talade om en av de andra Navi som aldrig kommer (?) , men jag tror inte så är fallet. Utan m.h.a att vi vet att det kommer en sak som heter "register destination cache" som förekommer i Navi och super-simd så är det nog sannolikt det som åsyftas (är både en utveckling av GCN och en ny arkitektur). I super-simd så kan de antingen välja en VLIW2 instruktion , eller två "vanliga instruktioner" (jag antar att dessa är GCN instruktioner). Det är iallafall mina tankar om det.

Tweaktown hade för övrigt rätt också, men då de inte direkt sa någonting som inte sagts tidigare så fanns det misstankar. Tre oberoende som har rätt är hyfsat stort dock för Navi20s existens.

Aja, det var typ det jag hade att säga nu. Väntar nu till E3 om två veckor får vi se om det finns några fler som har rätt eller fel. Antar att vi får veta hur Navi var designad för cloudgaming som de snuddade på nu.

Skrivet av Radolov:

Ny video om Navi. Han påstår att han fick info av personen som gav honom fulla renderingar av Radeon VII innan release, alltså skulle jag säga att det är hyfsat trovärdiga läckor.

Där påstås att det är en annonsering runt E3 , med släpp i Juli för att de sedan ska börja jobba med Big Navi som släpps i början av 2020. Vad han missar (när han blandar in sina egna tankar) är att Arcturus med största sannolikhet är Big Navi.

Det visar på stort självförtroende från AMD (eller möjligtvis inget val. Båda kan vara troliga), då NVIDIA kommer ha marknaden för sig själva första halvåret. Men då Dr. Phil var på scen med Lisa Su och Phil är gjord av pengar kanske de är säkra på att de kommer sälja bra. E3 tillhör AMD och Microsoft, då de har åtminstone två konsoler ihop, förmodligen en tredje för nästa år.

Den som väntar på något gott...

Skrivet av Radolov:

Tydligen finns det ett mål att släppa Ryzen 3000, X500-series och Navi den 7 Juli.
Varför detta datum? Det är den sjunde dagen i den sjunde månaden som de släpper kretsar på 7nm.
Det låter så dumt att det måste vara sant. Sju-kt kul...
Problemet är att TSMC 7nm pushas till gränsen för produktion och därför är de inte säkra på om de kan hålla datumet till Navi. AMD försöker fixa så att det blir det datumet iallafall, men det kan skjutas bakåt till Oktober eller längre. Ingenting är satt i sten som det ser ut just nu, inte ens AMD verkar veta om de kommer klara av att leverera!

Navi10 gör sitt första framträdande (vad jag vet iallafall). Går inte att säga någonting om resultatet, tyvärr.

Skrivet av Radolov:

Så vi har en bunt fransmän som säger att det är i Oktober utan att nämna hur de fick tag på den informationen eller ens ha ett track record av läckor angående Navi vad jag vet, eller så har vi en snubbe som fick fulla renderingar av Radeon VII 2 veckor innan den ens annonserades som säger att Juli är målet för release (som även bygger på att AMD släppte Radeon VII 2/7 på 7nm, och att computex ligger i närheten som AMD historiskt brukar annonsera nya produkter på) och pcgamesn stödjer även Juni-Juli påståendet och säger att deras industrikällor sa att det kan vara troligt så lutar jag aningen mer åt 7/7 (men jag har inte supermycket förtroende till pcgamesn). Jag säger inte att Oktober inte kommer hända, men man bör invänta computex innan man vet med säkerhet.

För att citera mig själv:
Men jag kan meddela att denna feature är med 99,99% sannolikhet i Navi. Hur kan jag vara så säker på det? Jo, för att för 5 månader sedan kom en uppdatering till PAL som innehåller "instruktioner" som heter:
Gfx10ForceWaveBreakSize - "Forces the size of a wave break; over-rides client-specified value."
Gfx10ForceWaveBreakSizeNone: "No wave breaks by region." Gfx10ForceWaveBreakSize8x8: "8x8 region size." Gfx10ForceWaveBreakSize16x16: "16x16 region size." Gfx10ForceWaveBreakSize32x32: "32x32 region size." Gfx10ForceWaveBreakSizeClient: "Use client specified value." Gfx10ForceWaveBreakSizeAuto: "Let PAL decide."

I VRS så har de olika regioner på hur många pixlar som ska hanteras. Jag tror att det i Vega är regioner om 8x8 pixlar? Det här är instruktioner som säger hur stora dessa regioner ska vara (från 8x8 pixlar till 32x32 pixlar). Det är även på samma vis som NVIDIA använder VRS.

https://developer.nvidia.com/sites/default/files/akamai/VRWorks/images/vrs_grids_car.jpg

Det verkar även finnas åtminstone tre till patent från Microsoft som behandlar VRS och det kommer bli en del av DX12 (Btw, vem hade rätt om att det skulle bli en standard ). GDC1 GDC2

Det roliga är nu att vi i princip har ett patent från 2017 som garanterat kommer med i Navi. Det betyder att andra patent från 2017 (eller äldre) har en sannolikhet att komma med till Navi.

Skrivet av Radolov:

RGT fick ny information av samma person som läckte Vega på 7nm till honom.

Målet är prestanda som RTX 2070.
GDDR6 , PCI-E 4.0
TDP lägre än idag, t.ex under RX580.
Pris mellan 580 och 590

Överlag ser det ut som ett mycket spännande alternativ. Det känns som man hört detta flera gånger förut.

Skrivet av Radolov:

Jag litar inte på en papegoja, länka originalkällan. De säger samma saker som förut i princip, launch vid 7/7. Detta har sagts förut av RGT. Så om det är spekulation eller om de har legitima källor vet man egentligen inte, men det ger lite mer trovärdighet att flera säger så. Mycket av det som sägs kan spåras till tidigare källor. T.ex bättre än Vega64, fast under 2080. Det låter lite som där RX 3080 skulle hamna enligt AdoredTV (som sades för länge sedan, saker och ting kan ha ändrats).
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/12/AMD-RX-3080.png

De säger: "AMD's first post-GCN architecture is Navi which is where most of the improvements in performance comes from as it is an aging architecture" , vilket tidigare har sagts av en person som garanterat har legitima källor. Så det är möjligt, men jag tror det när jag ser det.

Skrivet av Radolov:

Jag nämnde tre kanaler, så lite förvirrad över vilken du menar. Men jag tar risken och gissar på att du menar adoredtv. Ja, han var först ut med specifikationer och så för Navi korten. Om de är riktiga eller ej får tiden avgöra, då det här likväl kan ha varit målstolpar som de satt upp (eller egna spekulationer). Sedan om man litar på dem eller ej får man själv avgöra (de låter för bra för att vara sanna, men de är definitivt inte omöjliga att uppnå).

Huvudpoängen som jag ville få fram var att artikeln från tweaktown var en sammansättning av åtminstone tre tidigare källor (RGT,AdoredTV och Usman från wccftech), utom att tweaktown var helt osäkra på om Navi20 ens skulle vara en förbättring på Navi10. Om de fått informationen själva från trovärdiga källor, så ger det mer trovärdighet till de tidigare källorna. Om de kopierat tidigare källor för att enbart tjäna några klick så ger det mindre trovärdighet till tweaktown. Vi får se helt enkelt. ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av Radolov:

Jag har kollat igenom uppdateringarna som postats på github till LLVM (notera att jag aldrig läst såna här uppdateringar förut, utom en del som jag läste om Navi förut i PAL), men jag försöker få en klar bild på vissa saker, och andra är jag lite mer undrande över. Notera att det mesta som skrivs här kommer inte att vara så intressant för de flesta .

Obs1: Navi har 2 till SGPRs, varför vet jag inte med tanke på att den har 103 andra SGPRs. FLAT_SCRATCH och XNCA är inte längre i SGPRs. (Allt detta står i klartext som kommentarer).

Obs2: Navi räknas som ”AMDGCN_LAST” (en titel som varje senaste generation får). Kan vara för att instruktionerna från Gfx8 – Gfx9 stöds. Så vad betyder det i praktiken? Att det går att köra GCN instruktionerna på den. Såhär kommenterar en AMD anställd (samma som namedroppa Arcturus).

”Being disappointed that Navi is GCN is like being disappointed that Zen 2 is amd64.”

”Yep, you nailed it.
GCN is an instruction set, specifically our transition from VLIW SIMD to scalar SIMD, not a GPU architecture or an implementation.”

“GCN1, 2, 3 etc... (to use Anandtech terminology) are microarchitectures that use the GCN ISA, but "GCN" without a suffix/qualifier is not a microarchitecture except to the extent that SI microarchitecture was sometimes referred to as "GCN" because it was the only GCN implementation at the time.

We don't really use the GCN term internally except in compiler back-ends, which is where the code being discussed here is located.
Internally we have GFX core microarchitectures (eg GFX9 used in Vega) and then chip level (eg Tonga, Polaris, Vega10) brings in additional IP blocks each with their own microarchitecture (eg VCN or SDMA).”

Kommentarer om vad GCN betyder

Obs3: Jag vet inte vad Gfx10SpeedModel är. Namnet verkar indikera att det är en schemaläggare för Gfx10. Värdena där verkar vara samma som för Southern Islands Full Speed , fast +1 cykel oftast. Inte så intressant egentligen. Det som fångade min uppmärksamhet är att den verkar vara kopplad till en ny grej som heter ”Register Destination Cache”. Namnet verkade rätt så bekant, kanske för att det går att läsa att det finns en ny sak som heter ”Destination Cache” (Do$) som är en del av super-simd patentet. Jag säger inte att det är så att Navi är en super-simd arkitektur, men det känns lite misstänksamt att en ny schemaläggare tar hänsyn till en del som enbart återfinns i super-simd arkitekturen. Om de inte är där i denna arkitektur, så är de där i nästa arkitektur tror jag.

Jag tänkte skriva att jag tyckte det var konstigt att ingen hade uppmärksammat detta ännu, men sedan såg jag att en snubbe postat om det för ett kort tag sedan (han har även ett annat inlägg där han går igenom en hel del andra saker från uppdateringen).

Skrivet av Radolov:

Enligt denna så lutar det mer mot att det är en rebrand då de delar device ID. Med tanke på "Rebrandeon" hade det inte förvånat mig.

Det bör ju inte vara så många dagar kvar nu. Som senast vid E3 får vi reda på mer eller mindre hur saker ligger till. Under tiden kommer jag att läsa uppdateringarna i llvm för att se om det går att få ut mer information om hur den fungerar.

Skrivet av Radolov:

En rebrand är samma kort med annorlunda namn. Du sa att 640 motsvarar 550X och 630 motsvarar 540X. Och då uppfattade jag det som att du menade prestandamässigt att de är nya kort ur Navi-serien. Och då tänkte jag säga att de inte bara har samma prestanda, utan kan likväl vara samma kort (en rebrand).

Ponera att 640 och 630 är en del av en större serie och att de utgör low end. Kan du berätta för mig vad som bekräftar att det inte kommer finnas en high end Navi?

När det existerar variabler: "isGFX10", "isGFX10Plus" och kommentarer "GFX10+" och vi vet att åtminstone midrange Navi är GFX10, vad är då GFX10+?

Det jag försöker säga är att många slutsatser dras från bristfällig information. Att då två veckor innan vi vet säga vem som har rätt eller fel är lite konstigt. Vi får ju ändå reda på svaret om ett litet tag, så det är egentligen bara att vänta så att man kan se vem som har rätt eller fel.

När Radeon VII släpptes var det endast två personer som hade släppt legitim information (som i efterhand går att bekräfta att den var korrekt). Dessa saker gick inte att bekräfta 2-4veckor innan annonseringen (även om vissa personer visste det), så varför är det helt plötsligt möjligt att veta vad som är rätt nu? ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av Radolov:

AMD håller ett event under E3 där de pratar om "AMD’s next-generation products that will power new PC, console and cloud gaming".

https://twitter.com/AMDGaming/status/1128285759025315840

AMD har redan bekräftat att Navi är en del av deras cloud gaming, så det är i princip omöjligt att undvika att tala om Navi under den presentationen.
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/Navi_cloud.png

En massa gamla grejer
Skrivet av Aleshi:

Frågan är om Navi ska ses som en halvny grundaekitektur. För de sa att den skulle vara GCN. Kanske är skillnaderna såpass stora att de ser det som ett kliv in i den uppkommande arkitekturen. Byter CU-upplägg nu, och scheduler och uppdaterar shaders sedan?
Hursom Navi gav lite oväntade nyheter. Ser mycket lovande ut.
Kul när man känner att man haft fel åt rätt håll och inte blir besviken.

Det är bra att du kan erkänna att du har fel iallafall . Tänk om man fick allting som man förväntade sig, då hade det inte varit spännande alls. Det är därför jag försöker lista ut saker om navi innan, och allt annat som var kopplat till navi efteråt.

Navi har ett mode där de kan exekvera på endera av två compute units som en workgroup. Detta (har jag hört) ska betyda en gruppering om två CU. En schemaläggningsmodell som är unik för navi är att register destination cache används. Variable rate shading kommer kunna användas. Constant bus har ökad kapacitet till 2 scalar operands från 1. Det skulle inte förvåna mig om vi såg några VR fixed function saker som även återfinns i Turing, men fanns inget om att Navi designats för VR, bara "resolution" som har att göra med VRS. Det finns även information om banks, cache, hur saker och ting är kopplade så att man möjligtvis kan få ut någon information av, men jag är lite för lat för det.

Tog bort en sak som jag trodde sas i en läcka. Kom ihåg fel
Permalänk
Medlem

Ny video. Denna kommer från Coreteks som tidigare hade en video där han fick informationen att Navi skulle vara en ny arkitektur, med inslag av GCN. Även att det kommer en high-end Navi senare. Om man ser över andra källor såsom sweclockers, RGT etc. så är informationen extremt lik. Det sammanfaller även med alla uttalanden som AMD gjort.

Iallafall, 5700 förväntas tydligen kosta 399$ , kan kapas till 379 beroende på om NVIDIA prissänker RTX 2070. Kan dock bli högre.
Kretsytan är 255mm^2 och har 12 PCB lager.
Kommer även chip med lägre prestandaklasser som är runt 160mm^2.
Ren RDNA kommer nästa år och slåss i high-end.
Han har även utelämnat en hel del information som fått.

Egna tankar:
Nu, vi vet från Sapphire att det kommer två kort, ett för 399 (det är 5700) och ett för 499 ... vad är det för 499? Liquid cooled eller något annat kort överhuvudtaget? Svårt att veta, men inte så jobbigt egentligen då vi får veta om 10 dagar.

Nu, här är saken. Allt kretsar kring Microsoft. Folk kanske tror att Microsoft blir bjuden till varje keynote sedan CES för att bara stå där och se glad ut och skrocka i ett hörn, men jag ställer mig tveksam till det. De har stora planer på gång och anledningen till att jag säger det är för att AMD säger i stort sett inget (annat än att DXR och DirectML är definitivt saker som de satsar på, att Microsoft köpt 11500 Zen2 processorer till deras datacenter, att deras samarbete är djupare än någonsin och att Microsoft är deras viktigaste partner).

Varför säger de inget då? För Microsoft säger inget... Microsoft har sin E3 konferens 9 Juni. AMD har dagen efter där de ger alla detaljer. Vilket sammanträffande!

Skrivet av Radolov:

E3 tillhör AMD och Microsoft

RDNA arkitekturen kommer först till nästa high-end xbox, detta är även bra sett från optimering. Denna kommer att ha hårdvaruaccelererad ray tracing. Navi20 kommer också att ha det ser det ut som. Hade jag varit riktigt modig hade jag sagt att att nästa xbox är chiplet baserad .

Gissningar

Jag har sett tillräckligt för att veta att gissningarna inte är superdåliga, så har jag fel så är jag redo att stå för det. Har jag rätt så bryr jag mig inte så mycket (man lär sig inget om man alltid har rätt). Jag har även läst om andra enheter från AMD som är tänkta att speeda upp tiden för intersections med ~5-6x (förmodligen för tidigt att applicera just nu, förmodligen inom 5 år) så ser läget hyfsat bra ut för AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Highest SKU launching RX 5700 XT, 40CU, 9.5TFLOPS, 1900MHz max clocks, 1750MHz being the typical gaming clock. Power delivery 2X 6pin connectors.

A Vega 64 is 12.5 TFLOPS, RX 5700 is 8.5 TFLOPS at typical gaming clocks, and it's faster than a Vega 64.

36.5t kvar, detta kom för ca två timmar sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

36.5t kvar, detta kom för ca två timmar sedan...

Det där är ju ganska spot on vad som förväntats sedan Computex. Så om det är konfirmerande information eller någon som gissar är ju svårt att säga. Men ser trovärdigt ut iaf. Vad är källan?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Ni och era hemlisar.
Hittade det här.

Jag orkar inte bry mig så kort innan E3 (who cares, vi får reda på allt om ett kort tag). Men jag kan dela en sak som kan vara kul att veta och som säkert kommer att nämnas under E3.

RDNA kommer från New Horizon eventet som de höll i slutet av 2016 (samma event som E3). Namnet är i sig en ordvits och uttalas precis som "Our DNA". Här kan ni höra Lisa Su säga: ”And you know what. AMD loves to game too. It’s absolutely in RDNA and every aspect of our being”

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/radeon-rx-5700-xt-gaming-performance-lea...

RX 5700XT ser ut att hantera RTX2070 ganska bra!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Stämmer detta vill jag bara se de andra modellerna och prislappen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hmm.. 2 st 8 pinskontakter ser det ut som. Då drar den nån stans mellan 160 - 300W... Gissar på.. 220W. Lär nog låta en del tyvärr som vanligt med AMD:s referenskort.
Pris? gissar på 399 dollars.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Stämmer detta vill jag bara se de andra modellerna och prislappen

Ja, jag skulle vilja se ”stora” riktiga Navi som ryktas ha 80CUs och bygga helt på RDNA Kan bli ett grymt toppkort. Men även detta kan vara intressant till rätt pris.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Hmm.. 2 st 8 pinskontakter ser det ut som. Då drar den nån stans mellan 160 - 300W... Gissar på.. 220W. Lär nog låta en del tyvärr som vanligt med AMD:s referenskort.
Pris? gissar på 399 dollars.

Gissar 225W respektive 180W.

Permalänk

450 USD för ett 2070 ungefär. Inte revolutionerande, men ok antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Gissar 225W respektive 180W.

Det var duktigt gissat!
Tydligen ska "krockskadan" göra kortet tystare. 42 dBa, och 1 800 v/m på fläkten läste jag nån stans. Vågar man hoppas på att AMD lyckats göra en bra och tyst blower-kylare för första gången i världshistorien?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

GFX1011 och GFX1012 hittar ut.

Gfx1011 och Gfx1012 verkar vara modernare än Navi10. De stödjer funktioner för kryssprodukt som fanns i Vega20 (dot1,dot2), och några till (dot5,dot6). Gfx1012 verkar ha samma features som Gfx1011 , men har en LDSmissalignedbug precis som Navi10.

Jag la märke till några test som möjligtvis har att göra med ray tracing (i en errorfil för Gfx1011). bvh_intersect_ray är i princip de vanligaste orden som förekommer i ray tracing.

Spekulation:
Jag tänkte lite på att DOOM: Eternal kommer att ha ray tracing. IDSoftware har två stora sammarbeten.
1. Med AMD sedan 2017.
2. Med google för Stadia. Stadia har AMD som partner.

Och vi har denna bild.

Jag tror inte ID kommer säga åt sina båda partners att de inte får ta del av ray tracing (speciellt när cloud RT är på deras roadmap). De kanske aktiverar RT API:erna för shaders för Gfx1011 och Gfx1012 tidigare än väntat , möjligtvis någon gång nära DOOM:Eternals release. I Vulkan så är RT API:et för tillfället NVIDIA exklusivt, men det kan nog ändras rätt så lätt.

Vägen framåt från Navi är lite oklar just nu och jag försöker sätta pusselbitarna på plats. De som gett upp på Navi för att Navi10 inte såg så bra ut bör nog inte dra alltför stora slutsatser om nästkommande kort.

Permalänk

Är det lönt att vänta på de nya Navi korten eller borde man satsa på ett RX 590 eller Vega 56 istället? Tycker inte att dessa kommande Navi korten känns så intressanta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vega 56 pulse är extremt prisvärt just nu, hade inte kört på ett 590 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det lönt att vänta på de nya Navi korten eller borde man satsa på ett RX 590 eller Vega 56 istället? Tycker inte att dessa kommande Navi korten känns så intressanta.

Sitter lite i samma båt. Är sugen på ett vega 56 (antingen från powercolor eller sapphire pulse). Blir ingen jättestor prestandaökning från mitt nuvarande, men 4500kr känns rätt saftigt ändå (om priset stämmer). Vega 64 kommer säkert dippa under 4000kr snart. Kanske runt 3500-3800 till augusti-september.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Sitter lite i samma båt. Är sugen på ett vega 56 (antingen från powercolor eller sapphire pulse). Blir ingen jättestor prestandaökning från mitt nuvarande, men 4500kr känns rätt saftigt ändå (om priset stämmer). Vega 64 kommer säkert dippa under 4000kr snart. Kanske runt 3500-3800 till augusti-september.

Jag funderar precis samma sak. Mindfactory säljer just nu Gigabytes Vega 56 för 229 euro just nu. Det skulle kunna bli riktigt trevligt pris/prestanda...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag funderar precis samma sak. Mindfactory säljer just nu Gigabytes Vega 56 för 229 euro just nu. Det skulle kunna bli riktigt trevligt pris/prestanda...

Lade ett Sapphire Vega 56 Pulse ( fynd 2590:-) från NoN i inköpslistan i onsdags kväll men skulle suga på karamellen till torsdag morgon. På torsdags morgonen fanns inget kvar. Suck! Får hoppas det blir lite ”priskrig” mellan AMD & nVidia...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sando:

Jag funderar precis samma sak. Mindfactory säljer just nu Gigabytes Vega 56 för 229 euro just nu. Det skulle kunna bli riktigt trevligt pris/prestanda...

Jag vill å det bestämdastet ordalag avråda ifrån att köpa Gigabytes icke referens Vega kort.

De är inte endast illa monterade ( https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547296-aldrig-mer-gig... ), utan de är dessutom rejält feldesignade.

Vad jag förstått är 56 versionen i stort sett lika illa som 64 versionen, eller rättare sagt båda är undermåliga.

https://www.tomshardware.com/reviews/gigabyte-rx-vega-64-gami... har en hel del nyttig info och värmekamera bilder.

Jag har 64 versionen och den måste undervoltas OCH underklockas en hel del för att få den stabil tillräckligt för att det skall var roligt att använda kortet. Allt mycket över 1500MHz kör in i kaklet. Minnena är Samsung dock och klockar fint och stabilt till 1150MHz. Jag kör mina på 1100MHz jämnt för viss marginal, så den biten är helt ok.

Problemet är att Gigabyte har gjort en helt egen PCB där en god portion av strömförsörjningen sitter på "ovansidan" av kretskortet och är tänkt att kylas av backplaten. Man har även satt in en heatpipe och en hel del värmekuddar, men det räcker inte på långa håll.

Jag har demonterat mitt kort ett antal gånger för att "reparera" Gigabytes pissiga montering men det hjälper ju inte när designen är grundläggande fel.

Kortet går varmt, men det är ingen konstigt, så går Vega när det gasas på lite. Men Gigabytes variant hettar upp någonting (en voltagecontroller krets som är speccad till 60grader eller så troligtvis) på ovansidan av kortet som ger absolut svårtydda kracher.

Core temp och hotspot kan vara vad som helst ( inom rimliga nivåer), även om höga temps på dom kan ge en fingervisning om att man är nära att köra in i en krasch.

Har man ett lågflödeschassi är dessa kort bara att glömma, eftersom kylning på ovansidan (backplaten) är essentiell på dessa Gigabyte kort.

Blastar jag fullt på mina chassifläktar och på GPU´n kan jag köra >350W på kortet och loopa Unegine Heaven. Kör jag tysta fläktar ( 35% idle 100% vid 70grader CPU) så kraschar GPU´n vid allt över 200w förr eller senare. Just detta är viktigt, det kan gå bra med default balanced i timmar, men det krachar alltid till slut.
Med egen profil med <200w, 975mV, -6% Freq och högt uppskruvad fläktkurva krachar det i stort sett aldrig. Oväsen mer än man vill ha, visst, men det kraschar inte. Skruvar man ner till tysta fläktar blir det instabilt till slut förr eller senare (jag kör 2 olika profiler, en för surf/youtube/netflix och lättare spel som defacto är tyst och en aggresivare fläkt för AAA spel som låter mer än jag vill men håller krascherna stågna, funkar bra).

Fractal design R6 med fronten öppen och utsugsfläkten bytt till en 140mm högfarts Noctua, den överblivna Fractal 140mm fläkten "ghetto" monterad direkt på ovansidan av grafik-kortet.

Jag har dessutom monterat på ett antal små kylflänsar med termiskt lim på ovansidan av grafik-kortet, taktiskt placerade med hjälp av värmekamera bilderna ifrån Tom´s Hardware. Vilket i kombination med den extra 140mm fläkten som är dedikerad till att kyla ovansidan borde funka bra.

Och det gör det oxo. I spel där Cpu belastas en del flåsar fläktarna på lite och hjälper till och hålla kortet svalt.

Men alldeles nyss körde jag Gears of war 4 vilket har i stort sett noll cpu belastning, så kortet får ingen chassi kylning och eftersom det är ett UWP spel funkar inte Radeon chill. Summa summarum; 200w är max kortet klarar om man inte vill reboota hela tiden.

Vrålfel kallar vi det. Jag och min bror som har två identiska Gigabyte Vega 64 kort. Hans funkar lite bättre och kan köra lite högre wattage (behöver inte heller undervolta lika hårt).

Vrålfel eftersom det vrålar som faen när fläktarna går upp på max varv och datorn låser sig med en svart skärm.

Jag har lagt massvis med tid att felsöka och testa olika saker. Kortet är inte värdelöst eftersom strax under 200w Vega 64/56 är rätt bra snurr i de flesta spel, speciellt om man som jag nöjer sig med 1440p 90fps ultra setting fast tweaka ner till high på de tyngsta grejerna.

Men finns det ett annat fabrikat skulle jag rekommendera det. Gigabytes Vega kort ÄR feldesignade, det kommer man aldrig bort ifrån.

Med det sagt, 229€ är ju rätt billigt och gillar man att pilla lite med wattman/afterburner (undervoltning/underklockning och att pilla itu kortet och fixa pads/pasta) så är det kanske en hyffsat bra deal. Har man sedan ett bra chassi eller ännu bättre monterar kortet i en lufttunnel så går det ju riktigt bra Vattenkylning är dock att glömma eftersom det är en avvikande pcb design, iaf om man tänkt sig köpa färdiga vattenblock.

Och slutligen, för att komma on topic; Jodå, Navi verkar rätt najs såpass vad vi vet idag. Jag hoppar första gen och kämpar vidare med mitt sub 200W Vega (har gamla spel i backloggen ) men är extremt sugen på nästa gen Navi då det ser ut som det kan bli en trevlig arkitektur över tid

/A

Permalänk
Medlem

Navi versioner läcker ut.

Navi10, Navi10_LITE, Navi12, Navi12_LITE , Navi14 , Navi21 , Navi21_LITE.

Att de ökat den första siffran för Navi21 kan möjligtvis betyda att den är på 7nm+. Det finns en massa frågetecken kring versionerna. Navi14 verkar utgöra low end.

Permalänk
Medlem

Tror ni kommande kort ha HDMI 2.1?