Permalänk

Svart skärm vid uppstart utav datorn

Bytte grafik kort igår från gtx650 till gyx1880 ti Phoenix och försökte klocka datorn för att utnyttja den till max å som vanligt gick det åt hel••••
Datorn började starta om sig hela tiden lyckades komma in i biosen å återställa men nu när den startar e de bara svart. Har även tagit bort grafikkortet å testat både i moderkortet och gamla grafikkortet men den e fortfarande svart. Fan kan det vara för fel å kan ni hjälpa mig fixa de?

Tack på förhand
Mvh
Stefan

Permalänk
Medlem

@Stefan1989: Finns inget grafikkort som heter så vad jag kan hitta. Men det spelar nog ingen roll i nuläget.

Det låter som att din klock verkar ha skitit sig. Har du testat att resetta CMOS (återställer bios)? Kolla moderkortsmanualen hur du gör för just ditt moderkort. Ibland är det en switch, ibland ska batteriet tas ut och det finns säkert något annat sätt också.

Sen rekommenderar jag ju alltid att man gör en sak i taget för att inte förvirras av eventuella problem.
I ditt fall om datorn fungerar med gamla grafikkortet så skulle jag sätta tillbaka och återställa bios enligt ovan.
Därefter installera nya grafikkortet och rensa alla drivers och installera på nytt. Därefter skulle jag försöka mig på en överklockning.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

@Stefan1989: Nollställ bios ordentligt.

Gör antingen det sättet som står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Dom här sätten som görs medan strömkabeln är utdragen och fixar flera fel än det sättet du gjorde.

Vissa behövde ta bort grafikkortet helt och sen nollställa innan de fick bild med grafikkortet igen.

Edit:
Kan vara bra att koppla ur alla diskar tills du fått bild för att utesluta att Windows fastnat i nått viloläge.

Permalänk

Har testat bägge å lyckades komma in i själva biosen och återställa allt till normalt och startat om datorn, ser hur allt startar upp sen blire skärmen svart.. kmr bara åt biosen allt annat är oåtkomligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan1989:

Har testat bägge å lyckades komma in i själva biosen och återställa allt till normalt och startat om datorn, ser hur allt startar upp sen blire skärmen svart.. kmr bara åt biosen allt annat är oåtkomligt..

Gäller det båda grafikkorten?

Har du någon möjlighet att koppla skärmen direkt på moderkortet och inte till grafikkortet? isf skulle du då kunna gå in och ta bort alla drivrutiner för grafikkortet den vägen.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

min skärm är alltid svart tills den bootat klart, ska tydligen vara ganska vanligt om man gör med DP och vissa uppdateringar på speciellt Nvidia kort kan orsaka det, fick det på t.ex. mitt 980GTX efter firmware update. prova med HDMI om du har möjlighet.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan1989:

Gör det ordentligt. Följ förslagen som du fick tidigare. Varför har vi förklarat. Ta bort alla diskar också under tiden pga att du verka får bild men att den försvinner.

Sen får vi se om du behöver göra något mer.

Permalänk

Har testat allt nu båda grafikkorten inklusive de som finns på moderkortet å bytt batteri på moderkortet av någon anledning startar datorn om sig själv få fort jag försöker göra något i BIOS.
Testade även å koppla bort allt som inte behövs för att kunna åtgärda den men den fortsätter krascha tror moderkortet har gett upp då de lyser rött överallt på den när jag startar datorn..