AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte samma som FSB dock, som nog är det du tänker på.

Om du har en BCLK på 101Mhz istället för 100 Så får du 4393,5Mhz på en 2700X, istället för 4350Mhz som du hade fått vid en BCLK på 100, och så vidare. Så den boostar inte lägre utan boostar på samma sätt som den skulle gort med en BCLK på 100, men det är ganska svårt att få det stabilt så många bemödar sig inte.

Jag själv köre med 101 rätt länge för att "why not?" 1% mer prestanda liksom. Men sedan blev det instabilt efter en UEFI-uppdatering och jag har inte gett mig på det igen.

som jag skrev till tellus så trodde jag xfr funkade annorlunda att den hade fri lejd uppåt utan spärrar sålänge temp tillät. FSB är nog rätt snarlik en bus som hela systemet kikar på för att "orientera sig"? därför det var viktigt att stänga ute sata, pcie, minne och anda saker som kikade på FSB för info om hur "snabba" dom skulle vara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

Beställde hem ett ASUS ROG Crosshair Vii Hero. Var det en miss? Värt att skicka tillbaka och köpa hem ett X570 istället?

Tror det blir bra, har oxo beställt ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte samma som FSB dock, som nog är det du tänker på.

Om du har en BCLK på 101Mhz istället för 100 Så får du 4393,5Mhz på en 2700X, istället för 4350Mhz som du hade fått vid en BCLK på 100, och så vidare. Så den boostar inte lägre utan boostar på samma sätt som den skulle gort med en BCLK på 100, men det är ganska svårt att få det stabilt så många bemödar sig inte.

Jag själv köre med 101 rätt länge för att "why not?" 1% mer prestanda liksom. Men sedan blev det instabilt efter en UEFI-uppdatering och jag har inte gett mig på det igen.

Why not?

Jo därför att redan vid 101MHz kan en del NVME diskar fullständigt balla ur, vid 102 eller 103 är det närapå garanterat att merparten gör det, vid 104 kan nätverkskretsar och andra onboard chip sluta funka temporärt tills du sänker frekvens igen. Personligen tar jag hellre 50MHz lägre top frekvens med total stabilitet, men kan du få ut denna 50MHz utan extra problem så då är det såklart OK, vill bara påvisa att det finns direkta anledningar till varför inte.

BCLK klockning kan med rätt hårdvara / kombination funka bra, med fel HW så kan det funka långt sämre än alternativen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Why not?

Jo därför att redan vid 101MHz kan en del NVME diskar fullständigt balla ur, vid 102 eller 103 är det närapå garanterat att merparten gör det, vid 104 kan nätverkskretsar och andra onboard chip sluta funka temporärt tills du sänker frekvens igen. Personligen tar jag hellre 50MHz lägre top frekvens med total stabilitet, men kan du få ut denna 50MHz utan extra problem så då är det såklart OK, vill bara påvisa att det finns direkta anledningar till varför inte.

BCLK klockning kan med rätt hårdvara / kombination funka bra, med fel HW så kan det funka långt sämre än alternativen.

Så pass? Jag har för mig Der8auer sagt att det är lugnt med SATA och NVM-e upp till 104Mhz men ja beror det på hårdvara så är det ju rätt mycket från fall till fall då. Det enda som hände mig om jag försökte 101.1Mhz eller högre var att datorn frös vid desktop. Dock har ju Crosshair VII asynkront läge som tillval, men har inte labbad med det så mycket då ~15-20ns extra minneslatens känns lagom kul. Får väl se om de åtgärdat det till 3000-serien

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Why not?

Jo därför att redan vid 101MHz kan en del NVME diskar fullständigt balla ur, vid 102 eller 103 är det närapå garanterat att merparten gör det, vid 104 kan nätverkskretsar och andra onboard chip sluta funka temporärt tills du sänker frekvens igen. Personligen tar jag hellre 50MHz lägre top frekvens med total stabilitet, men kan du få ut denna 50MHz utan extra problem så då är det såklart OK, vill bara påvisa att det finns direkta anledningar till varför inte.

BCLK klockning kan med rätt hårdvara / kombination funka bra, med fel HW så kan det funka långt sämre än alternativen.

Jag kör min 2700 med 40x103 utan problem det blev stabilare så kontra 41x100 fråga mig inte varför :S
Kör med NVME disk i datorn atm

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så pass? Jag har för mig Der8auer sagt att det är lugnt med SATA och NVM-e upp till 104Mhz men ja beror det på hårdvara så är det ju rätt mycket från fall till fall då. Det enda som hände mig om jag försökte 101.1Mhz eller högre var att datorn frös vid desktop. Dock har ju Crosshair VII asynkront läge som tillval, men har inte labbad med det så mycket då ~15-20ns extra minneslatens känns lagom kul. Får väl se om de åtgärdat det till 3000-serien

Ja det är extremt case till case beroende och ju mindre extra crap man kör desto mindre risk är det för problem, har man fullsatt NVME & använder precis varenda onboard chip osv så ökar risken för problem markant. Finns dessutom instickskort som blåvägrar jobba med annat än en stadig 100MHz klocka, detta har varit lite problem med vissa moderkortstillverkare som låtit BCLK glida uppåt 100,8MHz för att "vinna" i tester.

Skrivet av lasseTM:

Jag kör min 2700 med 40x103 utan problem det blev stabilare så kontra 41x100 fråga mig inte varför :S

Som sagt, extremt case till case beroende. Just stabilitet vid manuell OC är dock väldigt vanligt precis det du skriver, en multipel med viss total frekvens som är ostabil vid 100MHz bclk kan bli stabil som frekvens vid höjd BCLK och lägre multipel.

Märk väl att jag säger inte att man aldrig kan nyttja BCLK klockning, jag säger bara att det kan skapa en hel jäkla del problem, det är också anledningen till varför man gått ifrån BCLK till förmån för nästan bara multipel klockning för 24/7 stabil användning.

När vi hade NB & SB separerad från cpu var det också enklare att köra multipla klockgens och extra dividers/multipels utan att påverka något med höjd BCLK, nu med integrerad NB är det långt knepigare att undvika skeva frekvenser för PCI-E och integrerad IO.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja det är extremt case till case beroende och ju mindre extra crap man kör desto mindre risk är det för problem, har man fullsatt NVME & använder precis varenda onboard chip osv så ökar risken för problem markant. Finns dessutom instickskort som blåvägrar jobba med annat än en stadig 100MHz klocka, detta har varit lite problem med vissa moderkortstillverkare som låtit BCLK glida uppåt 100,8MHz för att "vinna" i tester.

Som sagt, extremt case till case beroende. Just stabilitet vid manuell OC är dock väldigt vanligt precis det du skriver, en multipel med viss total frekvens som är ostabil vid 100MHz bclk kan bli stabil som frekvens vid höjd BCLK och lägre multipel.

Märk väl att jag säger inte att man aldrig kan nyttja BCLK klockning, jag säger bara att det kan skapa en hel jäkla del problem, det är också anledningen till varför man gått ifrån BCLK till förmån för nästan bara multipel klockning för 24/7 stabil användning.

När vi hade NB & SB separerad från cpu var det också enklare att köra multipla klockgens och extra dividers/multipels utan att påverka något med höjd BCLK, nu med integrerad NB är det långt knepigare att undvika skeva frekvenser för PCI-E och integrerad IO.

Jo jag älskade min 8150 18X273 det var tider det

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan också vara rena avläsningsfel, inga program lästa av frekvenser rätt på Zen och Zen+ vid lansering av endera, många uefi buggar orsakade också mycket underliga frekvensangivelser och timerbuggar är också frekvent förekommande av någon anledning. Max boost kan också störas av tillfällig belastning av fler trådar & sker då programmets avläsning samtidigt kan det bli fel avläsning. Finns enormt många variabler här

Sen står det 1MHz memory, inte en 1GHz

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/06/AMD-Ryzen-9-3900X-CPU-Performance-Benchmark_1.png

Den verkar få till korrekta frekvenser med de andra ryzen 3000 läckorna, så något tokigt med 3900X kanske.

Visst fan står det 1mhz, sitter lite långt från tvn, såg 1 och hjärnan fyllde väl i resten vad vore rimligt GHz, inte MHz haha

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo jag älskade min 8150 18X273 det var tider det

FSB klockning av K6-2 va rätt sköj de me, likaså Celeron 300 & P3, PCI var dock lite grinigt så man fick leta på en divider som tog en nära 33/66MHz pci

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lyssnade precis på oljudet av fläktfanskapet på MSI X570 kortet i videon som länkades tidigare:
https://youtu.be/7xL0Jn5med0

Fy nej säger jag bara. Jag kommer nog inte stå ut med ett X570 moderkort med dessa fläktar igång. Max 20%, men precis som tidigare skrivet så kommer ju chipset gå rätt varmt så troligen får dessa snurra på ännu fortare.

Hade jag haft ett ATX chassi så hade jag snappat upp Crosshair VII Hero snabbt som tusan, men nu sitter man "olyckligtvis" på mITX. Enda vettiga mITX kortet är MSI B450I Pro AC i och med att dess VRM är i topp nivå och ska kunna hantera en överklockad 3900X.

Nåja, får nog välja mellan:
MSI B450I Pro AC + 3900X + 1 st NVMe disk
ASUS B450I Gaming + 3700X/3800X + 2 st NVMe diskar

X570 brädorna går nog bort i mitt fall - ovärt med PCIe 4.0 om öronen måste lida. Såvida man inte kommer kunna koppla bort fläktfanskapet och köra på med ett stekhett chipset...

Håller helt med dig, vilket oljud.
Man får hoppas att detta inte är fallet med alla moderkort, utan bara detta är ett billigt moderkort.
Kan tänka mig när detta sitter inne i ett chassi och varm luft från gpu träffar chipset, hur mycket mer kommer den att varva upp då?
Captain we have a lift off
Är glad att jag har har mitt X470 moderkort

Permalänk
Medlem

@thomson: "billigt" är det tyvärr inte :/

Det är ju ett Meg X570 Ace om jag inte ser helt fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Håller helt med dig, vilket oljud.
Man får hoppas att detta inte är fallet med alla moderkort, utan bara detta är ett billigt moderkort.
Kan tänka mig när detta sitter inne i ett chassi och varm luft från gpu träffar chipset, hur mycket mer kommer den att varva upp då?
Captain we have a lift off
Är glad att jag har har mitt X470 moderkort

Kortet i videon ovan är ett MSI MEG X570 ACE, vilket är ett av de bästa X570 korten sett till VRM och allt annat gott (förutom fläktfan). Såvida fläkten inte är defekt (vilket jag inte tror - de små fläktarna låter en hel del) så kommer nog alla X570-ägare med sina datorlådor i närheten att få lida av oljudet.

Skrivet av CubaCola:

@thomson: "billigt" är det tyvärr inte :/

Det är ju ett Meg X570 Ace om jag inte ser helt fel.

Yep. :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kortet i videon ovan är ett MSI MEG X570 ACE, vilket är ett av de bästa X570 korten sett till VRM och allt annat gott (förutom fläktfan). Såvida fläkten inte är defekt (vilket jag inte tror - de små fläktarna låter en hel del) så kommer nog alla X570-ägare med sina datorlådor i närheten att få lida av oljudet.

Yep. :/

Då är det ännu mer illa.
Frågan är hur många som kommer att acceptera detta oljud.
Någonstans så anser jag man har misslyckats med kylningen när man inför fläktar igen för att kyla ner chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det finns ETT, Gigabyte Aourus Extreme, enligt den påstådda Komplett läckan ska det kosta över 10.000Kr ....

Fick mig att kasta PCIE 4.0 överbord och beställa ett Crosshair VII till 3900X/3950X istället pga mest VRM/krona.

Den sticker verkligen ut, håller med dig.
Resten av priserna verkar dock inte helt omöjliga.

Den tidigare "läckan" vill jag minnas att alla Gigabyte korten hade samma pris, vilket verkligen tydde på att det var placeholders, men eftersom priserna nu uppdaterats tyckte jag det var värt att dela med mig av utav mitt fynd.

Det är ingen magi heller, eller någon form av hacking, alla de uppgifterna laddas in när du går in på respektive produktsida.

I Chrome kan du trycka CTRL+U för att visa källa, och sedan CTRL+F(sök) och antingen skriva eller klistra in: ecomm_shelfPrice så får du fram priset på varan.
Inte konstigare än så.

Exempelvis denna länken;
https://www.komplett.se/product/1132690/datorutrustning/dator...

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vet inte om denna delats redan, x570 Prime Pro preview

https://youtu.be/x4txWHNOx7g

Och där har vi det, NDA går ut den 7e...en veckas väntan till, yay.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Henkezd: ouch!

Kollade igenom sidorna med din metod.

Det billigaste x570 är MSI X570-A Pro och kostar 2299kr

Kortet i videon lite ovanför med fläktljudet (Meg X570 Ace) kostar 4849kr

Känns som att de här priserna är nog rätt sanna tyvärr.

Snittpriset på de 13 moderkort jag kollade igenom blev 3367kr.
edit : gått igenom alla x570 nu på komplett, och räknar man bort de 2 dyraste moderkorten så hamnar snittpriset på 3450kr.
inklusive de 2 dyraste så hamnar snittpriset på 4036.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

vi får även fram priser på Ryzen 3000 komplett

3900x 6499.00 SEK
3800x 5199.00 SEK
3700x 4299.00 SEK
3600x 3199.00 SEK
3600 2549.00 SEK
3400g 1949.00 SEK
3200g 1249.00 SEK

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Nu har även 3600 testats på ett x570-moderkort.
Fortfarande är det just minnesprestandan som sviker precis som på x470 testet, men resten av siffrorna ser bra ut
https://elchapuzasinformatico.com/2019/06/amd-ryzen-5-3600-x5...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu har även 3600 testats på ett x570-moderkort.
Fortfarande är det just minnesprestandan som sviker precis som på x470 testet, men resten av siffrorna ser bra ut
https://elchapuzasinformatico.com/2019/06/amd-ryzen-5-3600-x5...

För 3600 ser det riktigt trevligt pris/prestanda men om inte amd och 3900X ligger under 9900K i pris så är det ju lätt att välja Intel för spel i high end segmentet tyvärr för allt pekar på liknande prestanda till ett högre pris. Räknar man dessutom in priset på x570 moderkorten så framstår ju Intel som billiga :s om priserna är någorlunda korrekta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

För 3600 ser det riktigt trevligt pris/prestanda men om inte amd och 3900X ligger under 9900K i pris så är det ju lätt att välja Intel för spel i high end segmentet tyvärr för allt pekar på liknande prestanda till ett högre pris. Räknar man dessutom in priset på x570 moderkorten så framstår ju Intel som billiga :s om priserna är någorlunda korrekta.

Varför behöver 3900X ligga under 9900k för att vara attraktiv?
Rimligen bör den gränsen gå vid 3800X, som är 8c/16t, precis som 9900k
Det går faktiskt att köra de nya processorerna i X470, vilket faktiskt verkar vara att rekommendera om man inte behöver någon specifik funktion från X570

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att priserna kommer sjunka ganska snart efter release. AMD har ökat sin mindshare men inte så pass att de kan ta samma pris som Intel för likvärdiga produkter. Inte än i alla fall. 3800X ser ut att i princip matcha 9900K på alla vis, och med dessa priser kosta detsamma. Jag tror att den kommer sjunka ett antal hundralappar inom några veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av the squonk:

Du missar skogen för alla träden, det är inte chipsetet som är bättre i X570, det är moderkorten. AMD har själva gått ut och sagt att dom har skärpt kraven på hur lager och ledningsbanor mm i korten är funtade, bla för att få upp minnesfrekvenser. Men även för att klara PCIe 4.0. Asus tex pratar om "secret sauce" när det gäller minnesklockning på sina nya kort. Ungefär så. Nu skall Crosshair VII som jag beställt vara ett av dom bättre X470-korten för minnesklockning, men det är ändå tillverkat på den tiden specsen från AMD var lägre. Prime X470-Pro som jag använder nu sägs vara ett av dom sämre för höga frekvenser.

En korrigering här, AMD har inte sagt någonting om höjda krav med X570-serien. Tvärtom är de väldigt öppna och nästintill övertydliga med att X470 & B450 prestandamässigt är lika bra som X570 och att dessa är "bra val" om man tycker att X570-moderkort är för dyra. AMD höjde kraven med 400-serien för moderkortstillverkare, inte den här gången (åtminstone var det vad som förmedlades till oss journalister).

Att Asus med flera gör bättre moderkort än föregående generation är en annan femma och det får man ändå ta för givet när de tar ut såna här priser

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag förväntar mig att priserna kommer sjunka ganska snart efter release. AMD har ökat sin mindshare men inte så pass att de kan ta samma pris som Intel för likvärdiga produkter. Inte än i alla fall. 3800X ser ut att i princip matcha 9900K på alla vis, och med dessa priser kosta detsamma. Jag tror att den kommer sjunka ett antal hundralappar inom några veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

I vilken värld är ca 4700 lika mycket som 5190? Verkar ju snarare som att 3800X hamnar lite under 9900k och 3900X lite över vilket är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

I vilken värld är ca 4700 lika mycket som 5190? Verkar ju snarare som att 3800X hamnar lite under 9900k och 3900X lite över vilket är rimligt.

De placeholders som länkats här visar 5199:-. Jag menade de priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Lyssnade precis på oljudet av fläktfanskapet på MSI X570 kortet i videon som länkades tidigare:
https://youtu.be/7xL0Jn5med0

Fy nej säger jag bara. Jag kommer nog inte stå ut med ett X570 moderkort med dessa fläktar igång. Max 20%, men precis som tidigare skrivet så kommer ju chipset gå rätt varmt så troligen får dessa snurra på ännu fortare.

Hade jag haft ett ATX chassi så hade jag snappat upp Crosshair VII Hero snabbt som tusan, men nu sitter man "olyckligtvis" på mITX. Enda vettiga mITX kortet är MSI B450I Pro AC i och med att dess VRM är i topp nivå och ska kunna hantera en överklockad 3900X.

Nåja, får nog välja mellan:
MSI B450I Pro AC + 3900X + 1 st NVMe disk
ASUS B450I Gaming + 3700X/3800X + 2 st NVMe diskar

X570 brädorna går nog bort i mitt fall - ovärt med PCIe 4.0 om öronen måste lida. Såvida man inte kommer kunna koppla bort fläktfanskapet och köra på med ett stekhett chipset...

Men vad har de lyckats med.
Hoppas inte grannarna börjar klaga bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De placeholders som länkats här visar 5199:-. Jag menade de priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar de priserna som är felaktiga och just placeholders? Jaha, ja det är högre än Intels priser men de är ju inte korrekta heller så jag förstår inte varför alla skall lägga vikt vid dem. Förut stod det 50k som pris på allt också, tror du på dem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

En korrigering här, AMD har inte sagt någonting om höjda krav med X570-serien. Tvärtom är de väldigt öppna och nästintill övertydliga med att X470 & B450 prestandamässigt är lika bra som X570 och att dessa är "bra val" om man tycker att X570-moderkort är för dyra. AMD höjde kraven med 400-serien för moderkortstillverkare, inte den här gången (åtminstone var det vad som förmedlades till oss journalister).

Att Asus med flera gör bättre moderkort än föregående generation är en annan femma och det får man ändå ta för givet när de tar ut såna här priser

Moderkorten har inte blivit dyrare. Tillverkarna släpper bara kort i de klasser där de bara släppte för Intels plattformar förut. Så tycker jag det ser ut i alla fall. Ovant för oss AMD-spekulanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du menar de priserna som är felaktiga och just placeholders? Jaha, ja det är högre än Intels priser men de är ju inte korrekta heller så jag förstår inte varför alla skall lägga vikt vid dem. Förut stod det 50k som pris på allt också, tror du på dem med?

Nej det gör jag inte, och det var det jag menade också. Och som du säger, 4600-4700 är där priset bör vara. Tagga ner lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Novdid:

Moderkorten har inte blivit dyrare. Tillverkarna släpper bara kort i de klasser där de bara släppte för Intels plattformar förut. Så tycker jag det ser ut i alla fall. Ovant för oss AMD-spekulanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men precis så är det! Priserna är dock något annat än det jag svarade på. Men visst, högre priser än vad man är van vid gör så klart att ens förväntningar också bör vara högre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nej det gör jag inte, och det var det jag menade också. Och som du säger, 4600-4700 är där priset bör vara. Tagga ner lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte vitsen med att ta ett påhittat pris som är högre än priset som faktiskt gäller och säga att ”Det här kan AMD aldrig ta!”. Det blir lite ”no shit” över det hela, det finns ju en vits med att AMD valde det priset de gjorde.