Permalänk
Medlem

"Spelmoderkort"

Det är populärt att sätta benämningen "Gaming" framför moderkort. Vad betyder detta i praktiken? Att moderkortet stödjer överklockning som direkt kan påverka FPS?

Om man tar ett standard-moderkort med samma chipset, cpu, minne etc vs ett gaming-moderkort (utan att överklocka) så borde det bli samma resultat i slutänden? Eller är jag fel ute?

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Gaming-moderkort brukar även vara utsmyckade för att tilltala den marknaden, med RGB och spejsade plastkåpor osv. Om man bortser från att de kan ha påkostade VRMs och bra överklockningsfunktioner så är prestandan densamma som mer avskalade kontors- och servermoderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@droid002: LinusTechTips gjorde en video om din fråga, förklara lite kortfattat.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=OHs8Em5GbFI

Permalänk
Medlem

@SirAlex18: Tack. Mao Skillnaden högst försumbar (enligt staplarna i hans video). Dagens i-landsproblem förvisso men ska man bygga en dator som ska användas främst för spel så är det RGB och snygga moderkort som gäller. I mitt fall bortkastat då jag vill ha lådan i ett hörn utan att störa så att säga. Bara att inse att man börjar bli gammal

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10