MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det är det senare. Dvs det hugger rytmiskt beroende på hastighet. Ska försöka lista ut vilken skiva det är.

Tänk på att om du har ojämna skivor kommer det inte bara hugga i lågfart, utan även även i högre hastigheter om du bromsar riktigt hårt. Saknar din hoj ABS betyder det att du kan låsa framhjulet vid en akutbromsning.

Jag har haft det problemet på två hojar. På den ena bytte jag till nya originalskivor och på den andra lämnade jag in skivorna på svarvning, båda gångerna med gott resultat.

Det går att mäta upp hur ojämna skivorna är, antingen hos verkstad eller om man köper ett eget instrument. I verkstadsmanualen för din hoj står det hur stort spelet får vara.

Innan du ger dig på att byta skivor skulle jag börja med att rengöra bromsskivorna med bromsrengöring och sedan rengöra nitarna på skivan med bromsrengöring, bult, bricka och mutter.

Du måste inte använda en borr/skruvdragare som i videon, det går fint att vrida för hand tills de rör sig mjukt.
Givetvis behöver du inte en bult per nit som i videon, jag har en bult som jag flyttar runt istället.

När du rengjort klart, kör några vändor och bromsa. Är felet kvar och pulsar hastighetsberoende är det nog dags att mäta upp skivorna.

Skrivet av Anaii:

Kan tillägga att det sedan förra ägaren satt omaka broms- och kopplingshandtag på. Så jag passar på att åtgärda och köper ett par.

Nu vet jag inte hur mycket du behövde byta, men se till att det inte är för låg kvalitet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bor i Växjö, men försöker som sagt fortfarande lära mig. Kommer komma fler uppdateringar men kortet är inte mitt förrän tidigast 1 oktober.

Gott! Hoppas det går bra för dig! Vilken hoj har du siktet inställt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag tror att de som regel undviker fotbroms som primär broms och pga enkelheten som upplevs finns risken att elever även applicerar det i andra situationer där läraren har svårt att se, att inte ha optimal teknik vid kryp kanske är bättre än att någon gör fel i fart.

Även ABS är ju lite så, du ska visa att du kan hantera säker och planerad inbromsning utan ABS även fast ABS rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl massa saker man gör annorlunda i kryp-fart och högre farter så det argumentet köper jag inte.

Och gällande ABS, kör du upp på en hoj med ABS finns väl inga krav på att det ska kopplas ur vid bromsprovet så att man kan köra utan abs är inget man måste visa.

Permalänk
Medlem

@sniglom: Berodde troligtvis på att det blivit en beläggning på ett ställe efter att hojen varit stillastående med däcket i samma position sedan sensommar. Troligtvis har bromsbeläggen legat mot skivan.

Lite rengöring och ett antal hårda inbromsningar så är det så gott som åtgärdat. Finns en liten antydan kvar men den nöter jag snart bort.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Det finns väl massa saker man gör annorlunda i kryp-fart och högre farter så det argumentet köper jag inte.

Och gällande ABS, kör du upp på en hoj med ABS finns väl inga krav på att det ska kopplas ur vid bromsprovet så att man kan köra utan abs är inget man måste visa.

Man blir kuggad på bromsprovet om ABSen går i. ABS är en säkerhet om man får panik och bromsar för hårt, så att man inte ska gå omkull, men inbromsningen blir mindre kontrollerad och bromssträckan längre.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Gott! Hoppas det går bra för dig! Vilken hoj har du siktet inställt på?

Antingen en Dual-sport eller naked/touring. Inte helt bestämt ännu men har kikat på dessa. Listan kommer ju såklart bli mycket mindre när det är dags att börja gallra.

Lite dyrare, kanske som en andrahoj.
Honda NC 750 -18 (Sitter bra på denna)
Yamaha MT-09 (Sitter ok på denna, men definitivt snyggast av bunten)
Yamaha Tracer 700/900 -19 (Sitter bra på dessa)
Yamaha XT660 Tenere ABS -11 (Sitter bra på denna)
Kawasaki Versys
KTM 690 Duke
BMW... typ 800GS eller liknande ska dock få testa en 1200GS under sommaren.

Lite billigare men bra att lära sig på.
Kawasaki KLR
Suzuki DR 650S
Kawasaki 650/750 begagnad
Kawasaki ER6
Yamaha FZS600 Fazer
Suzuki Bandit
Förslag?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Det finns väl massa saker man gör annorlunda i kryp-fart och högre farter så det argumentet köper jag inte.

Och gällande ABS, kör du upp på en hoj med ABS finns väl inga krav på att det ska kopplas ur vid bromsprovet så att man kan köra utan abs är inget man måste visa.

Kör du upp så när du gör inbromsningen ska du bromsa så att ABS inte kickar in, hör förarprövaren att den kickar in så anses momentet inte godkänt i normala fall.

Fast att du gör saker olika i olika fart är klart men om du lär dig använda fotbroms först så är risken större att du råkar illa ut pga det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Åk till en eller flera återförsäljare och testa allt du är intresserad av och lite till.

Spenderade en hel dag hos Bike i Trollhättan och gick igenom i stort sätt alla adv hojar, BMW, Ducati, KTM. Var rätt sugen på att testa ett gäng café racer och nakna också men hade inte tid och visste ändå att jag var ute efter en adv.

Sen köpte jag en Honda... xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Sh4d0wfi3nd: Åk till en eller flera återförsäljare och testa allt du är intresserad av och lite till.

Spenderade en hel dag hos Bike i Trollhättan och gick igenom i stort sätt alla adv hojar, BMW, Ducati, KTM. Var rätt sugen på att testa ett gäng café racer och nakna också men hade inte tid och visste ändå att jag var ute efter en adv.

Sen köpte jag en Honda... xD

Har varit på två ÅF. Därmed testat dem som jag skrev om. Men jag hade tänkt kolla på många fler.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Välja mc måste du självklart göra själv. Välj modell efter hur du vill köra och motorvolym med det du känner dig bekväm med. Supersport på 1000cc har mer vrid över hela registret jämfört med en 600 som sticker som ett spjut vid lite högre varvtal.

Märke skulle jag välja efter bästa deal eller egna preferenser.

Jag själv skulle helst vilja ha en HD sportster roadster 1200 som har lite caferäser stuk, ett skönt drag, härligt ljud och bekvämare körställning än en japanskräser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Robiban: 1200 Sportster är riktigt trevligt faktiskt, mycket smidigare än man kan tro inne i stan (det är min daily driver), dock måste jag säga att jag är intresserad av Husqvarnas pil line up. Husqvarnas är ju lite mer sportigare ställning på men känslan av en caferäser tycker jag är klart närvarande om än lite modernare tappning, men jag har inte provkört någon än bara klappat lite på dem på showroom ^^ Prislapparna på dem är ju faktiskt ganska lockande med, 401 ska ju vara förvånansvärt pigg och för stadskörning så kan jag se den funka fint och för en hoj man bara hoppar upp på och kör in till stan eller någon polare i närheten så lockar den iaf mig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@sniglom: Berodde troligtvis på att det blivit en beläggning på ett ställe efter att hojen varit stillastående med däcket i samma position sedan sensommar. Troligtvis har bromsbeläggen legat mot skivan.

Lite rengöring och ett antal hårda inbromsningar så är det så gott som åtgärdat. Finns en liten antydan kvar men den nöter jag snart bort.

Kul att det löste sig, Det sista nöter du säkert bort.

Vad jag hört kan man minska risken för beläggningar genom att inte nypa i bromsen det sistsa man gör när man parkerar.
Särskilt om det varit blött ute eller om hojen ska bli stående en längre tid.

Oavsett så kan jag rekommendera att rengöra nitarna så de inte sitter fastkärvade av smuts.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar jag komma till skott, siktet är inställt på en Z900RS.
Nere på 89900 för nya 2018 nu så känns rätt. Tyvärr ville inte Probike matcha pris så verkar som det får bli en liten runda för att hämta hem.

Gillade inte riktigt hojen vid första provkörning men den har växt på mig. Tror det kan vara skiftet från väldigt "sportig" GSXR direkt över till Z900RS med helt upprätt körställning som gjorde att det kändes knasigt.

Någon som testat den?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Antingen en Dual-sport eller naked/touring. Inte helt bestämt ännu men har kikat på dessa. Listan kommer ju såklart bli mycket mindre när det är dags att börja gallra.

Lite dyrare, kanske som en andrahoj.
Honda NC 750 -18 (Sitter bra på denna)
Yamaha MT-09 (Sitter ok på denna, men definitivt snyggast av bunten)
Yamaha Tracer 700/900 -19 (Sitter bra på dessa)
Yamaha XT660 Tenere ABS -11 (Sitter bra på denna)
Kawasaki Versys
KTM 690 Duke
BMW... typ 800GS eller liknande ska dock få testa en 1200GS under sommaren.

Lite billigare men bra att lära sig på.
Kawasaki KLR
Suzuki DR 650S
Kawasaki 650/750 begagnad
Kawasaki ER6
Yamaha FZS600 Fazer
Suzuki Bandit
Förslag?

Bra lista. För nybörjarhoj är ER6'n Kawasakis 750 eller Suzuki Bandit väldigt beprovade och bra första hojar. Två av mina kompisar körde z750 som första hoj och en har fortfarande kvar den efter 4 år. Är du ute efter en sportig mc som nybörjar hoj, där du sitter bekvämt och kan toura så är dessa super. Även duken passar perfekt in här.

Du gör rätt. Provsitt och känn och kläm på vad du tycker är bekvämast. Vet du vad du siktar på sen? Är det nöjeskörning där fart och varvtider är det viktigaste? Är det ut och glida eller är tanken att du skall göra långresor? Allt detta finns det en speciell hoj för som den är bäst på i det ändamålet du vill ha den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Bra lista. För nybörjarhoj är ER6'n Kawasakis 750 eller Suzuki Bandit väldigt beprovade och bra första hojar. Två av mina kompisar körde z750 som första hoj och en har fortfarande kvar den efter 4 år. Är du ute efter en sportig mc som nybörjar hoj, där du sitter bekvämt och kan toura så är dessa super. Även duken passar perfekt in här.

Du gör rätt. Provsitt och känn och kläm på vad du tycker är bekvämast. Vet du vad du siktar på sen? Är det nöjeskörning där fart och varvtider är det viktigaste? Är det ut och glida eller är tanken att du skall göra långresor? Allt detta finns det en speciell hoj för som den är bäst på i det ändamålet du vill ha den till.

Tack! Jo det är precis så jag tänkt också, pga längden är det viktigt att hitta en som fungerar för mig. Är den för sportig (lutning) så går den bort för mig. Jag vill försöka hitta en ER6 / Z750 att provsitta för att se körställning och komfort. Jag vill ha en hoj jag kan lära mig, utvecklas på och fortfarande ha kul på. Därmed bör den första inte vara för dyr heller.

Fortfarande inte helt fått in, men för mig just nu är det:
Köra till och från jobbet, stadstrafik.
Kunna köra längre sträckor, i alla fall 10-15 mil.
Önskemål om att kunna köra på grusvägar / utforska lite. Men detta kommer som sekundärt.
Härligt ljud, detta är dock otroligt individuellt och eftermarknadsavgas/slip-on löser det mesta.
Om den varvar 7000 eller 12000 är inget jag ser som viktigt (motorljud?), likaså om den går i 170 eller 280 KM/h för det kommer jag (aldrig?) inte att köra i.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tack! Jo det är precis så jag tänkt också, pga längden är det viktigt att hitta en som fungerar för mig. Är den för sportig (lutning) så går den bort för mig. Jag vill försöka hitta en ER6 / Z750 att provsitta för att se körställning och komfort. Jag vill ha en hoj jag kan lära mig, utvecklas på och fortfarande ha kul på. Därmed bör den första inte vara för dyr heller.

Fortfarande inte helt fått in, men för mig just nu är det:
Köra till och från jobbet, stadstrafik.
Kunna köra längre sträckor, i alla fall 10-15 mil.
Önskemål om att kunna köra på grusvägar / utforska lite. Men detta kommer som sekundärt.
Härligt ljud, detta är dock otroligt individuellt och eftermarknadsavgas/slip-on löser det mesta.
Om den varvar 7000 eller 12000 är inget jag ser som viktigt (motorljud?), likaså om den går i 170 eller 280 KM/h för det kommer jag (aldrig?) inte att köra i.

Kanon! Hur lång är du? Min kompis som fortfarande har kvar sin Kawa är 1.96 och sitter perfekt på den. Den är sportig och man sitter väldigt bekvämt. Den kommer med största sannolikhet passa dig perfekt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kör du upp så när du gör inbromsningen ska du bromsa så att ABS inte kickar in, hör förarprövaren att den kickar in så anses momentet inte godkänt i normala fall.

Fast att du gör saker olika i olika fart är klart men om du lär dig använda fotbroms först så är risken större att du råkar illa ut pga det.

Låter konstigt. Det fanns inga som helst krav på att bromsa utan ABS när jag körde upp för 2 år sedan. Vad jag vill minnas så bromsade jag med lite ABS och flera andra också. Varför skulle man behöva sitta och tänka på "Bromsa lagom" när man ska bromsa?
Det som bedömdes hårdast var körställning vid inbromsning, sträcka och att man använde båda bromsarna. Men det kanske skiljer på olika delar i landet?

När det gäller krypkörningen, som jag förstod det så var man främst ute efter att se att man tränat på balans så att man kunde manövrera i så låg hastighet. Jag är tveksam till att bakbromsen hade hjälpt i den låga farten.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Antingen en Dual-sport eller naked/touring. Inte helt bestämt ännu men har kikat på dessa. Listan kommer ju såklart bli mycket mindre när det är dags att börja gallra.

Lite dyrare, kanske som en andrahoj.
Honda NC 750 -18 (Sitter bra på denna)
Yamaha MT-09 (Sitter ok på denna, men definitivt snyggast av bunten)
Yamaha Tracer 700/900 -19 (Sitter bra på dessa)
Yamaha XT660 Tenere ABS -11 (Sitter bra på denna)
Kawasaki Versys
KTM 690 Duke
BMW... typ 800GS eller liknande ska dock få testa en 1200GS under sommaren.

Lite billigare men bra att lära sig på.
Kawasaki KLR
Suzuki DR 650S
Kawasaki 650/750 begagnad
Kawasaki ER6
Yamaha FZS600 Fazer
Suzuki Bandit
Förslag?

Föreslår Kawasaki Z900. Tycker den var härlig och ångrar lite att jag inte köpte en. Det finns återförsäljare i Nybro om du har möjlighet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Kanon! Hur lång är du? Min kompis som fortfarande har kvar sin Kawa är 1.96 och sitter perfekt på den. Den är sportig och man sitter väldigt bekvämt. Den kommer med största sannolikhet passa dig perfekt då.

Jag är 1.95 så jag ska definitivt ha den i åtanke.

Skrivet av Otur:

Föreslår Kawasaki Z900. Tycker den var härlig och ångrar lite att jag inte köpte en. Det finns återförsäljare i Nybro om du har möjlighet.

Jag har även kikat på Z900 absolut, riktigt fin maskin. Inte provsuttit den men rätt säker att den skulle passa. Nackdelen är priset men jag ska lägga till den på min lista! Hade helt glömt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Varför skulle man behöva sitta och tänka på "Bromsa lagom" när man ska bromsa?

Pga hur ABS fungerar. Den kickar in när hjulen redan låst sig och släpper låsningen genom att släppa bromsen. Dvs under de pulser när ABSen används sker ingen bromsning. Bromssträckan blir markant längre.

Vet inte hur det är när andra gjort risk 2:an men när jag gjorde den i våras så spenderade vi ganska mycket tid med att praktiskt testa olika bromsscenarion. Det gör väldigt stor skillnad om man lyckas hålla 90-100% bromsverkan istället för 101% där ABS måste gå in.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Att man skulle bli underkänd på momentet för att ABSen kickar in låter högst osannolikt.
Om man fortsätter pressa in handtaget till max så ja, då har man fel teknik. Men om man justerar kraften så man ligger precis under gränsen så är detta så nära en optimal inbromsning man kommer.

edit: vill förtydliga att det är fel att nypa till blixtsnabbt på bromsen så att ABSen går in direkt, det ska vara mjukt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Låter konstigt. Det fanns inga som helst krav på att bromsa utan ABS när jag körde upp för 2 år sedan. Vad jag vill minnas så bromsade jag med lite ABS och flera andra också. Varför skulle man behöva sitta och tänka på "Bromsa lagom" när man ska bromsa?
Det som bedömdes hårdast var körställning vid inbromsning, sträcka och att man använde båda bromsarna. Men det kanske skiljer på olika delar i landet?

När jag körde upp förra våren var detta något som påpekandes av både körskolan när jag träna med den och förarprövaren vid provet. En i gruppen fick göra om momentet pga just detta, möjligt att man är olika hård på det på olika ställen, det vore ju inte unikt då det även är skillnad vart man kör upp för bil exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

500 svar och ca ett år senare, undrar om han blev klokare på vad han skulle köpa eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När jag körde upp förra våren var detta något som påpekandes av både körskolan när jag träna med den och förarprövaren vid provet. En i gruppen fick göra om momentet pga just detta, möjligt att man är olika hård på det på olika ställen, det vore ju inte unikt då det även är skillnad vart man kör upp för bil exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Var även så vid min uppkörning för snart 5 år sen. ABS skall inte gå in vid inbromsning från 70/90, då bromsar man ineffektivt och "fel" .

En korrekt inbrosmning, precis som på bil är krama bromsen från mjukt till hårt precis under gränsen där ABS'n går in. Detta lär man sig givetvis var gränsen går med tiden och med mer erfarenhet.

Kör man hoj utan ABS är det livsfarligt att låsa framhjulet, det säger sig självt. Där av skall Inte ABS gå in vid inbromsningsmomentet på uppkörningen för att även kunna simulera en kraftig inbromsning utan ABS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

De har en hel del kläder där och X antal kevlarjeans, jobbar nära och är där ibland och kollar lite

Kan säga att jag köpte ett par jeans därifrån i fredags. Provade byxor för 2 veckor sedan och de beställde hem ett par större (tyvärr inte skräddarsydda). Skönaste jeansen jag haft på mig, även med kevlar och kardborrband för att snabbt kunna fästa D3O skydden (både höft och knä).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu. Fick beställa en ny hastighetsmätarvajer...

Får iaf öva på att meka.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Den här tråden handlar huvudsakligen om körkort och förstahoj. Så det passar ju rätt bra.

Kan ju starta en ny om annat mc-relaterat som inte är om det. Nästan bara jobbigt att dela upp MC snack på för många trådar. Lite väl niche på ett datorforum...

Jag provade starta en tråd för några månader sen för mer allmänt hojprat, men den försvann nog tyvärr lite! #17810082

Permalänk
Vila i frid

https://sporthoj.com aka https://gubbhoj.com huserar många av landets mc-gurus där allt mellan styre och vinkelvolt diskuteras för alla typer av hojar.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Ja, och det finns forum dedikerade till HiFi ljud eller biosystem, men vi har en hel forumdel till det här på swec.

Brukar gå in på sporthoj då och då. Tycker faktiskt inte det finns mycket relevant där.
Sen finns också (SMC:s forum. Det lider också av låg aktivitet men jag tycker diskussionerna där är bättre nivå på generellt sätt.

Mest aktiva hojforumet i Sverige är nog ändå BMW klubben...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem

@Sniglom, nitarna på bromsskivor ska inte röra sig. Gå in på mc-handlare och känn på alla splitternya hojar. De kommer sitta som berget. Har en video som förklarar det bra också om du vill se.

Det är läskigt om man frågar varför man ska behöva tänka på att bromsa så inte ABS går in. Jag förstår varför vissa är emot tekniken. ABS är en säkerhetsfunktion för nödfall. Det är inte ett hjälpmedel för att bromsa. Hur ska ni klara er om ni kör en hoj utan ABS? Man kan prova på var ABS går in och hur det känns men vid en förväntat inbromsning som på uppkörning så ska man kunna bromsa utan att den går in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

@Sniglom, nitarna på bromsskivor ska inte röra sig. Gå in på mc-handlare och känn på alla splitternya hojar. De kommer sitta som berget. Har en video som förklarar det bra också om du vill se.

Ser gärna din video.

Mitt mål är att rengöra nitarna så att de ska kunna flyta obehindrat, precis som på en splitter ny hoj.
Nitar som är fyllda med smuts tenderar att bli stela och kärva, vilket motverkar nitarnas funktion.

Jag har förstått det som att nitarna ska kunna röra sig mjukt när du använder verktyg för att rotera dem.
Menar inte att de ska röra sig med fingerkraft.

Anser du detta felaktigt eller har vi missförstått varandra?

Skrivet av lolrazz:

Kör man hoj utan ABS är det livsfarligt att låsa framhjulet, det säger sig självt. Där av skall Inte ABS gå in vid inbromsningsmomentet på uppkörningen för att även kunna simulera en kraftig inbromsning utan ABS.

Rekommenderar absolut inte att låsa framhjulet, men kör man rakt fram utan nedlägg och är ordentligt förankrad går det att få lite framhjulssläpp utan att det händer så mycket. Det viktiga är att man är stabil, kör rakt och släpper av så framhjulet kan återfå grepp innan hojen börjar falla åt något håll. (Detta är något som jag själv råkat ut för både med motorcykel och vanlig cykel).

Varför jag säger detta är absolut inte för att vi ska åka runt och låsa framhjulet, utan för att det är viktigt att veta att det kan gå bra. Enligt SMC är det många olyckor som blir mycket värre, för att föraren ger upp i situationen istället för att arbeta in i det sista. Det sista man vill göra om framhjulet låser är att ge upp och behålla det krampaktiga bromsgreppet tills hojen går omkull.

Så, när du kör en hoj utan ABS och det är dåligt väglag. Tänk en extra gång på vikten av att förankra dig i hojen så du inte hänger på styret samt att inte ha något nedlägg när du bromsar. Krama bromsen som en tvättsvamp, först mjukt och progressivt hårdare. Då har du alla förutsättningarna rätt, i fall greppet inte skulle räcka.

Skrivet av Shimonu:

Det är läskigt om man frågar varför man ska behöva tänka på att bromsa så inte ABS går in. Jag förstår varför vissa är emot tekniken. ABS är en säkerhetsfunktion för nödfall. Det är inte ett hjälpmedel för att bromsa. Hur ska ni klara er om ni kör en hoj utan ABS? Man kan prova på var ABS går in och hur det känns men vid en förväntat inbromsning som på uppkörning så ska man kunna bromsa utan att den går in.

Min erfarenhet av att köra hoj utan ABS är att du kan använda bakbromsen till att få hojen att "sätta sig" innan du börjar bromsa ordentligt fram. Behåller man broms bak, kommer den till slut låsa hjulet och då försvinner gyrostabiliteten som bakhjulets rotation ger samt stabilitet i sidled som ett hjul med grepp ger. Även om man kanske kan öva upp perfekt balans för att släppa av bakbromsen på bana, är det nog närmast omöjligt att göra på gata med varierande väglag och fler oväntade situationer.

Däremot om man kör en ABS-bestyckad hoj går det att få viss bromsverkan även bak, utan att hjulet låser sig, något som förekomsten av kombinerade bromssystem också talar för. Har man ABS anser jag därför att man ska ha bromsberedskap även bak och därför köra "annorlunda" på en hoj med ABS.

Men vid normala och planerade inbromsningar ska naturligtvis aldrig ABSen gå in. Det är ett tecken på att du bromsar felaktigt och/eller har helslut däck. Oavsett vilket, så ska det hanteras som en stor varningssignal.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB