AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@Aeig: Gör det du vill inte degredera chipet jag har en magkännsla att du har en golden chip där vänta lite tills dammet har lagt sig och de fixar lite fler bios och testar ordentligt även på 1.32vcore du kommer ha en brutal prestanda

förestän har du tittat i Ryzen Master kan vara så att denna cpu är så ny att den läser av fel sensor skulle tippa på att Rmaster är mer korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Vilket webhallen var det du var på? Jag snackade med dom igår och fick då infon att idag skulle ett gäng komma till centrallagret.

Jag var i Bredden, Upplands Väsby. Jag antar att om det är något butik det kommer först till är det där för att centrallagret ligger där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ser ut som du har väldigt bra chip men För i H.....e Sänk VCORE.

Kan du testa sätta vcore manuelt på 1.32 och Se hur mycket den boostar.

Läste detta

Max safe all core voltage for Zen 2 is 1.325v
Discussion
r/overclocking

Posted byu/BLUuuE83
1 day ago
Max safe all core voltage for Zen 2 is 1.325v
According to FIT, the safe voltage levels for the silicon are around 1.325V in high-current loads and up to 1.47V in low-current loads (i.e ST), depending on the silicon characteristics.

~ The Stilt

Här har du en bild, jag satte Vcore manuellt i BIOS till 1,32v, övrigt på auto, fungerar inte ÖHT, detta BIOS 7106 är ett skämt.

Skrivet av sesese:

Första känslan bra eller anus 😐

Bra, men väntar på ett bättre BIOS som faktiskt fungerar. Detta är extremt buggigt. Sätter manuell Vcore som ej fungerar, verkar också som att PBO valet som finns i BIOS (enabled, disabled, auto) ej spelar roll ÖHT då det inte registreras som en ändring vid sparande.

Skrivet av Alrik:

@Aeig: fan va sugen jag blir på att sätta ihop min. Ligger i kartongen än så länge 😁

Klart du ska sätta ihop

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur gör sig din Ryzen med ett gammalt program som Super PI som användes väldigt ofta förr i tiden? http://www.superpi.net/Download/

Du behöver inte om du inte vill

Jag har tänkt att skaffa dessa minnen som ungefär samma klass som dina Flare X

https://quickbutik.imgix.net/5480A/products/5cf6f24a63cb2.jpeg

Minnen är väl det man ska satsa på först innan priset går upp igen

Laddade ner och testade ny men tyvärr står den bara och laddar på "gathering system component information" - verkar inte hända så mkt mer...

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här har du en bild, jag satte Vcore manuellt i BIOS till 1,32v, övrigt på auto, fungerar inte ÖHT, detta BIOS 7106 är ett skämt.

https://i.imgur.com/KhCB5NB.jpg

Bra, men väntar på ett bättre BIOS som faktiskt fungerar. Detta är extremt buggigt. Sätter manuell Vcore som ej fungerar, verkar också som att PBO valet som finns i BIOS (enabled, disabled, auto) ej spelar roll ÖHT då det inte registreras som en ändring vid sparande.

Klart du ska sätta ihop

Mvh

Om jag kan plåga dig men en till sak om du pallar prova att Stänga av SMT och kolla hur det beter sig i spel jag har ej set en enda test på detta. Du har 12 cores kanske boostar ännu högre med tanke att loaden blir mycket lägre.

Permalänk
Medlem

@3rk0: Ja, jag har klockat ner den till 3,9GHz på alla kärnor med 1,2v i BIOS.

Märkligt är att i BIOS visar den 1,199v, men 1,100v i Windows?

Notera dock längst ner, där är ASUS särskilda sensorer som visar korrekt (mot BIOS) vcore.

Rörigt och inget som stämmer

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@3rk0: Ja, jag har klockat ner den till 3,9GHz på alla kärnor med 1,2v i BIOS.

Märkligt är att i BIOS visar den 1,199v, men 1,100v i Windows?

Notera dock längst ner, där är ASUS särskilda sensorer som visar korrekt (mot BIOS) vcore.

Rörigt och inget som stämmer

https://i.imgur.com/jkabQu4.jpg

Mvh

Så bios vcore måste vara rätt, som jag skrev tidigare prova med Ryzen master den brukar visa rätt, allts Detta är läskigt med så mycket buggar i Bios, nästan rädd att stoppa in min CPU i moderkortet som kommer dyka upp imon.
Säger bara en sak VCore 1.32 MAX PBO disabled tills det har löst sig. Så är det tyvärr med nya prylar grrrrr.

Jag ser att du har Samsung B-die SOC voltage kan du sänka utan problem till 1volt behöver inte köra på 1.08 som du gör pröva dig fram det onödig värme. Jag körde mina på 0.975 och 3466mhz på 2700x antar att det borde vara samma med 3900x skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@3rk0: Tack för infon, jag har ej sett det där.

Allt är på auto i BIOS så vcore som syns på bilden är i idle, när jag kör ex. Cinebench så går vcore ner till 1,3v på alla kärnor ca, så beteendet jag ser är att ju högre belastning desto lägre spänning.

Jag tycker generellt denna beter sig väldigt annorlunda från Zen och Zen+, inte alls lika intuitivt.

Jag testar det du ber om, sätter på 1,32v manuellt.

Mvh

Tydligen är det helt normalt beteende för Zen. Jag klistrar in en kommentar från ett annat forum där diskussionen kom upp tidigare idag - precis samma fråga som du har:

Citat:

"Under idle load my voltage hangs out in the 1.4-1.45V range, but that's just how AMD boosts work. It'll request about that much voltage to push 1-2 cores as high as possible if needed. Only 1-2 cores are potentially using this much voltage at any time, but the CPU Core Voltage reading (not the VID) only has 1 display, so it'll show the highest voltage. The other cores seem to idle around 0.9v for me. This is intended and perfectly safe, it worked the same on Ryzen 2000 series as well.

At full load in Cinebench R20, my voltage goes down to 1.3v, which is what you'd expect for long term safe performance."

och detta:

Citat:

it's been directly confirmed by AMD that stock transient voltages of over 1.5v are normal and even expected. Yes, 1.4 or higher is unacceptable as constant voltage, but short term peaks at 1.5+ are not an issue at all.
source-
https://amp.reddit.com/r/Amd/comments/8j72sz/do_not_use_f22f2...

Så! Tydligen är det helt normalt, och idag lärde jag mig nåt nytt.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

@osgorth: absolut det visste vi men hans avarage voltage var på 1.47 det är inte bra, Hög temp dödar cpu men även high voltage. Jag hade 2700x och den gjorde precis så som du beskrev det men när man slog ut det på det hela så var avarage på ca 1.25v

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oppna:

Haha japp, skyller på alla er att jag snart sitter på ny cpu, ram, mobo, gpu, psu och chassi! Men så länge jag har kvar mina diskar är det ju tekniskt sett en uppgradering och inte en ny dator, eller hur?

Hahaha! Så länge en enda grej från gamla datorn är kvar, så är det nog faktiskt en uppgradering. Kan vara strömkabeln till nätdelen exempelvis.

Vad uppgraderar du från för system?

Skrivet av Aeig:

Jag har testat olika grejer under dagen och en sak som jag har märkt är att voltage offset inte påverkar den maximala vcore per kärna (går fortfarande upp till 1,5v), men den boostar lägre och sämre överlag.

Jag kör för tillfället helt utan offset utan voltage på auto, PBO enabled, och den boostar till 4,6GHz på flera kärnor.

https://i.imgur.com/YrXgma1.jpg

Mvh

Jag riktigt gillar alla sensorer att hålla koll på.

Skrivet av milk^:

Vill bara dela med mig min upptäckt: jag har tydligen den 7:e snabbaste 3600 (hittills) på GeekBench (4:e om man räknar bort Linux)!!!!

Mitt användarnamn är mindyoursoul

https://cdn.discordapp.com/attachments/590263069616373771/598236390823690240/Screen_Shot_2019-07-09_at_21.37.26.png

Snyggt jobbat!

Skrivet av Alrik:

@Aeig: fan va sugen jag blir på att sätta ihop min. Ligger i kartongen än så länge 😁

Aaaaah! Bygg!!!

Permalänk
Medlem

@3rk0: Här är 12 kärnor utan SMT i spel, Overwatch och Ghost Recon Wildlands.

Den boostade till lite högre, så där hade du rätt

Prövade även att höja multipeln till 42, lyckades boota in i Windows, dock klarade den inte 43.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@3rk0: Här är 12 kärnor utan SMT i spel, Overwatch och Ghost Recon Wildlands.

Den boostade till lite högre, så där hade du rätt

https://i.imgur.com/nzfnvxR.jpg

Prövade även att höja multipeln till 42, lyckades boota in i Windows, dock klarade den inte 43.

https://i.imgur.com/yE5B9j5.jpg

Mvh

Detta ser faktiskt bra ut ser att avarage vcore sjunker om den stämmer till o börja med hur upplevde du spelen mer mindre fps?
borde vara mindre värme utan SMT.

Löjligt låg Vcore 1.1v för 4.2Ghz

Permalänk
Medlem

@osgorth: Stort tack för infon, jag skall läsa igenom AMDs svar och fortsätta undersöka hur det fungerar, men det är besvärligt när sensorerna inte stämmer. Jag tror inte att spänningen är 1,4+ konstant på alla kärnor i idle på vcore, utan att det är precis som dom skriver vad kärnorna efterfrågar, kanske är det värdet som visas?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I den här recensionen ser man att Ryzen och Navi ger bättre prestanda än med intel+navi eller Ryzen + Nvidia. Ser liknande resultat från andra recensioner som tittar på detta... i videon @ 6:55

Permalänk
Medlem

@3rk0: Generellt så har jag tidigare upplevt med 1800X och 2700X (mindre med 2700X) någon form av mikrostutter i Ghost Recon Wildlands och Far Cry 5, och detta är 100% borta med Ryzen 2, så det är en stor skillnad.

Likadant i Witcher 3, kunde få små frysningar (vi pratar återigen mikro) men kännbart när spelet i övrigt är riktigt mjukt med Gsync och 100+ FPS, även det var borta när jag sprang runt i Novigrad tidigare idag

Allt som allt är jag väldigt nöjd med köpet, var tveksam först men lätt värt det.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@3rk0: Lyckades ta mig in i Windows på 4,3GHz genom att höja SOC voltage från 1,09v til 1,12v.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag börjar vackla i mitt val. Jag hade fullt upp i söndags så jag missade tåget och la in en beställning på 3800X igår. Funderar på om jag ska satsa på 3900X eller ej. Behöver egentligen inte trådarna men det kliar lite i köpnerven då jag har 2x16 GB b-die, C7H och NH-D15 som väntar på en CPU här hemma. Blir en kraftfull burk minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@3rk0: Lyckades ta mig in i Windows på 4,3GHz genom att höja SOC voltage från 1,09v til 1,12v.

https://i.imgur.com/pkN1JcE.jpg

Mvh

Det där är helt sjukt 1.1Volt shit pomfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

https://i.imgur.com/KhCB5NB.jpg

Klart du ska sätta ihop

Mvh

alltså tyckt jag läst att det är som de ska på min nuvarande CPU går vcore upp till 1.5 men det är bara korta perioder och läst nånstans att det är som det ska. Så det är inge fel att det går upp högt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

alltså tyckt jag läst att det är som de ska på min nuvarande CPU går vcore upp till 1.5 men det är bara korta perioder och läst nånstans att det är som det ska. Så det är inge fel att det går upp högt

Du har sannolikt rätt, jag är dock försiktigt i början, BIOS är extremt buggigt i dagsläget.

@3rk0: Jag tror ej att det stämmer, utan det är buggigt i BIOS + HWinfo.

Fortsätter testa under kvällen / natten

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@osgorth: Stort tack för infon, jag skall läsa igenom AMDs svar och fortsätta undersöka hur det fungerar, men det är besvärligt när sensorerna inte stämmer. Jag tror inte att spänningen är 1,4+ konstant på alla kärnor i idle på vcore, utan att det är precis som dom skriver vad kärnorna efterfrågar, kanske är det värdet som visas?

Mvh

Det var lite så jag tolkade det också, japp. Som att CPU'n ligger och fulidlar i 1.5V och är beredd att kasta sig på nästa instruktion så fort det dyker upp nån! Och visst, det är väl fine så länge den inte drar nån direkt ström, vilket den heller inte gör om kärnan är idle. Spänning i sig är ju bara en nuffra.

Det folket sa i den andra debatten var att det här är en typisk reaktion från en Intel-människa. Man ser en spänning som är åt h-vete för hög och sparkar bakut med en gång! Skyldig..

Jag tror det du får göra är att ställa tillbaks allt på Auto och studera hur spänningen varierar när du kör något, och håll koll på temperaturerna såklart. Chansen är rätt hög att allt är okej trots allt som jag förstår det.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

@osgorth: Jag tror problemet ligger i att volten och spänningen kanske reagerar i nano sekunder medans sensorer gör en pull kanske 1-2 sekunder i mellan men vem fan vågar chansa utan en probe, jag kommer köra med probe när jag sätter igång allt.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Var helt insatt på 3800X både innan och efter recensionerna släpptes, men efter att ha sett dina resultat så blir man ju rejält sugen på att skaffa en sådan beast. 1.1V och 4.3 GHz, OM detta nu verkligen stämmer och inte beror på det buggade BIOS:et, är makalöst. Håller nog sig svalt även i ett litet chassi så som Ghost S1 MKII.

Stort tack för dina tester f.ö.! Jätteschysst av dig att du delar med dig av dessa otroligt intressanta resultat!

EDIT: Nu är jag kanske blind, men vad är det för temperaturer du får? Ser inte några avläsningar i HwInfo - är detta något som kan avläsas där i dagsläget?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sjukt bra deals om man köper ett MSI moderkort just nu (Vissa ur X570)

https://www.msi.com/Promotion/I-Love-You-3000-AMD/

Tex MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI för 2590kr på inet.se, så får man en Cooler master ML240L kylare på köpet. (edit så länge lagret räcker)

(sedan om jag förstår det rätt)
Skriv en recension, få 25 USD värdekupong till steam.

skriv en högkvalitativ recension få en WD Black NVME 250GB m2 drive.

Verkar bara vara Webhallen med om man kollar MSI:s hemsida?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@3rk0: jupp, det tror jag också, dvs att sensorerna inte hänger med i svängarna.

Känner mig ändå ganska lugn efter att AMD förklarade att det är såhär Zen är designad. Man blir ju lite paff då det rent instinktivt går emot allt man tyckte att man kunde, hehe.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kraeshok:

https://www.youtube.com/watch?v=EgOKi2Okn2g

I den här recensionen ser man att Ryzen och Navi ger bättre prestanda än med intel+navi eller Ryzen + Nvidia. Ser liknande resultat från andra recensioner som tittar på detta... i videon @ 6:55

Har inte hunnit kolla igenom, precis börjat titta, men gäller detta även med senaste Nvidia-drivarna som släpptes idag? Känns som, troligen Nvidia, behöver arbeta hårt med drivarna snarast. Vill ju definitivt få ut så mycket som möjligt ur komponenterna.

Skrivet av Novdid:

Jag börjar vackla i mitt val. Jag hade fullt upp i söndags så jag missade tåget och la in en beställning på 3800X igår. Funderar på om jag ska satsa på 3900X eller ej. Behöver egentligen inte trådarna men det kliar lite i köpnerven då jag har 2x16 GB b-die, C7H och NH-D15 som väntar på en CPU här hemma. Blir en kraftfull burk minst sagt.

Det är väl egentligen två riktitningar, spara pengar och gå ner till 3700X eller lägga till och få 3900X. Man bör nog klara sig länge nog med en åttakärnig CPU, är fortfarande det nya Playstation och Xbox ska använda, om man vill använda det som någon form av riktmärke speciellt för spel de närmaste åren. Nu har förvisso både PS4 och Xbox One kört åttakärnig Jaguar från AMD men som det verkar kan Microsoft och Sony ta ett rejält kliv prestandamässigt denna gång så kan vara bra att försöka matcha.

Jag skulle tro att du blir nöjd oavsett. Är väl om du vill ha något lite mer extra då.

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag är osäker på om det stämmer, har satt 1,2v-1,25v i BIOS på Vcore, men det visas endast på en sensor i Windows samtidigt som VID värdena är 1,1v ca.

Temperaturerna har jag inte fått med, men det har legat på ca 65-70c efter en timmes Far Cry 5.

Körde ett snabbt test åt dig i CPU-Z benchen, vågade inte CB15 då jag är inne i Windows 10 och vill ej ha en krasch Där ser du temps på en kort run iallafall.

Det som gör mig förvirrad är VID värdena samt CPU core voltage längst ner.

VID förändras aldrig oavsett vad jag sätter för Vcore i BIOS när jag sätter manual override. Däremot förändras CPU core voltage, och det stämmer mot värdet satt i BIOS. Frågan är hur dom interagerar med varandra. Påminner om FIVR som Intel hade på X99, där dom hade en intern VRM på CPUerna, som blev matad av moderkortet för att sedan regleras internt.

Edit: Ryzen Master visar också 1,1v.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Verkar bara vara Webhallen med om man kollar MSI:s hemsida?

Inet verkar vara med också: https://www.inet.se/kampanj/5354/msi-x570

Hm, undrar om det är värt att försöka få tag i kylaren. Kommer köra en Noctua D14, eller om det är en D15 (samma som jag kör på min 6700K i dagsläget) och föredrar att inte använda vatten i datorn. Men kanske värt det ändå?

Mitt moderkort, MSI X570 MPG GAMING PRO CARBON WIFI, ska ge möjlighet att få tag i en COOLER MASTER MASTERLIQUID ML240L RGB iallafall.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Ja, det är värt det, om du inte ska använda den kan du sälja den eller ge bort den

Jag tycker det är en grym kampanj av MSI, fin kylare!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@anders190: Ja, det är värt det, om du inte ska använda den kan du sälja den eller ge bort den

Jag tycker det är en grym kampanj av MSI, fin kylare!

Mvh

Tog en snabb titt med, känns som du säger värt att prova iallafall. Har fortfarande ett par Gentle Typhoon-fläktar någonstans, var rätt bra för radiatorer en gång i tiden, om de medföljande är för jobbiga.

Har jag ingen CPU att montera så kan jag lika väl pyssla med detta istället.

Tack för input med!