Chassis intruded fatal error... System halted

Permalänk
Medlem

Chassis intruded fatal error... System halted

Hej! Håller för nuvarande på att skruva ihop en dator av några dator-delar jag har liggandes. Problemet är att vid start kommer följande meddelande upp "CHASSIS INTRUDED FATAL ERROR... SYSTEM HALTED", men dock endast ibland. Har letat i bios efter sätt att stänga av denna varningsfunktion. Finns dock ingen sådan funktion på moderkortet (Asus PQ5 deluxe). Har även testat att flytta jumpers för att återställa bios. Har följt flera olika manualer och alla säger samma sak. Det som gör mig orolig är att vi kommer in på datorn, men detta efter att ha startat om den ett 10-tal gånger. Vill även förmedla att jag har bytt CMOS batteri, även detta hjälpte inte.

Någon som har erfarenhet eller tips på hur jag ska lyckas?

Hjälp uppskattad verkligen!

MVh Wiljmor.

Permalänk
Inaktiv

Testa att ta ut moderkort, nätagg och grafikkort och kör det på en låda för att se om det kvarstår

Permalänk
Medlem

@Wiljmor: Finns en jumper på det moderkortet för just detta, om den sitter fel eller fattas så får man detta fel, och sitter den som den ska så är nog batteriet dåligt och behöver bytas..

I manualen sidan 28 avsnitt 2-2 se punkt 6, jumpern ska sitta över de 2 pinnarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Wiljmor: Finns en jumper på det moderkortet för just detta, om den sitter fel eller fattas så får man detta fel, och sitter den som den ska så är nog batteriet dåligt och behöver bytas..

I manualen sidan 28 avsnitt 2-2 se punkt 6, jumpern ska sitta över de 2 pinnarna.

Plus att man får aktivera funktionen i BIOS/UEFI om datorn ska larma om det. Standard är att intrångsdetektion är avstängd. Normalt sett kopplar man in ledare från lådan som då är kopplad till en brytare som är kopplad till exempelvis en sidopanel eller liknande. Jumpern är normalt sett inte byglad som standard.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky: Har testat alla ovannämnda tips dock utan lycka. Problemet är dock löst! Det jag gjorde var att byta plats på Ram-minnerna. Borde inte löst problemet men det gjorde det!