Permalänk

Sista koll innan beställning 10k

Hej
Skulle behöva lite input på sista delarna innan jag skickar iväg beställningen. Har redan köpt ca 50% av delarna. Budget 10500kr.

Har redan köpt:
Cpu 3600 2349kr
Chassi Fractical Design C 890kr
SSD 860 Evo 500gb 939kr
Gpu SAPPHIRE vega 56 3090kr

Det som återstår som jag tänkt beställa:
Från inet
Msi 450-A PRO 1099kr
Ram Minne letar

Från komplett
Seasonic Focus+ 650W 80+ GOLD PSU 1049kr
Cooler Master Hyper TX3 Evo 249kr

Mina funderingar
Cpu Kylare Vet inte om jag behöver en eftermarknads cpu kylare har enbart lagt till det för säkerhets skull för jag har hört att stock kylaren låter mycket. Det stod det mellan Be Quiet! Pure Rock Slim och Cooler Master Hyper TX3 Evo. Hyper var det betydligt fler som lade betyg på och ganska högt så därför lutar jag mot det. Men pure rock verkar vara en senare modell så kanske missar något där? positiva reviews så valde jag den dock är pure rock slim nyare tror jag och kanske en modell att föredra? Denna burk kommer nog inte klockas ändå.

Nätaggregat har jag resonerat som så att jag går hellre upp ca 300kr och hamnar på ett tyst och bra agg istället för något billigare.

Moderkortet har alla egenskaper som krävs för en bra peng kommer inte köra raid eller annat.

En extra chassi fläkt för lite bättre flöde var också en fundering men tror inte det behövs. Sänker en ytterligare 120mm chassi fan någon grad på komponenterna eller varför ska man ha den? Enbart för flödet räcker ju en isåfall är min tanke?

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Du kan spara pengar om du vill genom att sänka PSU osv (Dubbelkolla så det går in i ditt chassi bara). Du kan även spara lite pengar på moderkortet om du inte verkligen behöver alla funktioner.

> En extra chassi fläkt för lite bättre flöde var också en fundering men tror inte det behövs. Sänker en ytterligare 120mm chassi fan någon grad på komponenterna eller varför ska man ha den? Enbart för flödet räcker ju en isåfall är min tanke?

Det sänker lite.

https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ

Att lägga till en extra utöver vad som brukar vara standard, sänkte med cirka 1-2 grader, men helt ärligt, det är nog inte värt pengarna. Med mer än 3, fick de inget extra resultat. Men det beror på andra faktorer som att hur varmt ditt rum är, djur och allt sånt. Men jag skulle skippa det om du vill spara in lite cash.

Eftermarknad CPU är bara bra, lite tystare, du kan OC lite extra om du vill och om inte, peace of mind.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 har en helt OK stockylare. Jag köpte nyligen denna processor och valde att köpa en eftermarknadskylare då jag prioriterar tystnad och lägre temperaturer. Upp till dig om det är värt det!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Det ser bra ut. Du kan spara pengar om du vill genom att sänka PSU osv (Dubbelkolla så det går in i ditt chassi bara). Du kan även spara lite pengar på moderkortet om du inte verkligen behöver alla funktioner.

> En extra chassi fläkt för lite bättre flöde var också en fundering men tror inte det behövs. Sänker en ytterligare 120mm chassi fan någon grad på komponenterna eller varför ska man ha den? Enbart för flödet räcker ju en isåfall är min tanke?

Det sänker lite.

https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ

Att lägga till en extra utöver vad som brukar vara standard, sänkte med cirka 1-2 grader, men helt ärligt, det är nog inte värt pengarna. Med mer än 3, fick de inget extra resultat. Men det beror på andra faktorer som att hur varmt ditt rum är, djur och allt sånt. Men jag skulle skippa det om du vill spara in lite cash.

Eftermarknad CPU är bara bra, lite tystare, du kan OC lite extra om du vill och om inte, peace of mind.

Har kollat så psu och chassit passar ihop. Har försökt hitta billigare psu för en bra peng men dem flesta har så dåliga recensioner att man blir rädd högt ljud eller slutar fungera verkar dem flesta göra under 1000lappen när jag läser runt. Hittar inget vettigt förslag där.

Har inte tänk på moderkort i 300serien om det är det du tänker på? Mest för att jag tänkte köpa ett motherboard med flash bios med usb. Vad skulle man gå miste om man körde 300serien? Har inte kollat men dem ligger väl i samma prisklass i princip (atx).

Enda anledningen till eftermarknadskylare är att jag har läst wraith stealth låter en del. Sen har folk skrivit dem gått ner 20*C med denna från stock kylaren och mycket tystare. Men sen finns det flera youtubers som föreslår man kör med stock kylaren fast för peace of mind som du säger kör jag nog med denna.

Gött då behöver jag inte köpa chassi fläkt.

Skrivet av Treant:

Ryzen 3600 har en helt OK stockylare. Jag köpte nyligen denna processor och valde att köpa en eftermarknadskylare då jag prioriterar tystnad och lägre temperaturer. Upp till dig om det är värt det!

Var det stor skillnad ljudmässigt med eftermarknadskylaren tycker du? vart det värt det? och vilken eftermarknadskylare kör du med?
Edit: Köpt och färdigt infogade listan överst.