Hjälp vid köp av TV (Primär användning tv-spel)

Permalänk

Hjälp vid köp av TV (Primär användning tv-spel)

Hallå jag tänkte köpa mig en ny tv då min gamla är lite liten (har nyss flyttat till större lägenhet).
Min gamla TV Grundig Vision 8 40 VLE 8040 C

Är väl på jakt av en UHD tv mellan 65" och 75", budget 15-20K (mindre avrundning är möjlig).

Då det primära ändamålet för tv'en kommer att vara att spela tv-spel av äldre typ, har ett N64, NGC, Wii, 360.
1. Så hur är det med legecy anslutningar på moderna tv-apparater, är en AV till HDMI ett bra alternativ.

Samt så funderar jag på att köpa en One X som skulle fungera både som tv-spel och blu-ray spelare.

2. Då jag har hört att OLED har risk för inbränning så är jag lite tveksam till dessa, de är riktigt dyra också men fan vilken bild de har.
3. Så hur fungerar QLED som spel tv?
4. Är det något märke som man verkningen ska passa sig för (allmänt värdelösa, dåliga operativ system tex)
5. Är det någon märkbar skillnad på kantbelysning och bakgrundsbelysning
6. Finns det något sätt att utöka antal hdmi kontakter till 5 6 stycken (så man slipper rycka i dem när man byter tv-spel eller kopplar in en NAS)
7. Funderar på att köpa en soundbar tips om dessa (gärna hygglig bass),
undrar också om man har en soundbar då behövs ingen förstärkare (eller?)

Har hittat en Tv som jag tror kan var bra för gamla spel Sony 70" KD70XF8305BAEP men hur bilden är undrar jag eller har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av Morhaxvith:

2. Då jag har hört att OLED har risk för inbränning så är jag lite tveksam till dessa, de är riktigt dyra också men fan vilken bild de har.

Har själv en LG OLED C8 55" och inga problem med inbränningar.
Tvn går varm nästan varje dag med nintendo switch, wii u, xbox 360 osv.
Inga problem med inbränningar alls.
Skulle säga att det är en superb tv-spels tv.

Ang. fler hdmi utgångar så finns det väl automatiska hdmi switchar för några hundralappar.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morhaxvith:

Hallå jag tänkte köpa mig en ny tv då min gamla är lite liten (har nyss flyttat till större lägenhet).
Min gamla TV Grundig Vision 8 40 VLE 8040 C

Är väl på jakt av en UHD tv mellan 65" och 75", budget 15-20K (mindre avrundning är möjlig).

Då det primära ändamålet för tv'en kommer att vara att spela tv-spel av äldre typ, har ett N64, NGC, Wii, 360.
1. Så hur är det med legecy anslutningar på moderna tv-apparater, är en AV till HDMI ett bra alternativ.

Samt så funderar jag på att köpa en One X som skulle fungera både som tv-spel och blu-ray spelare.

2. Då jag har hört att OLED har risk för inbränning så är jag lite tveksam till dessa, de är riktigt dyra också men fan vilken bild de har.
3. Så hur fungerar QLED som spel tv?
4. Är det något märke som man verkningen ska passa sig för (allmänt värdelösa, dåliga operativ system tex)
5. Är det någon märkbar skillnad på kantbelysning och bakgrundsbelysning
6. Finns det något sätt att utöka antal hdmi kontakter till 5 6 stycken (så man slipper rycka i dem när man byter tv-spel eller kopplar in en NAS)
7. Funderar på att köpa en soundbar tips om dessa (gärna hygglig bass),
undrar också om man har en soundbar då behövs ingen förstärkare (eller?)

Har hittat en Tv som jag tror kan var bra för gamla spel Sony 70" KD70XF8305BAEP men hur bilden är undrar jag eller har jag missat något?

Måste också instämma och säga att jag inte haft några som helst problem med min OLED. Många överdriver inbränningsrisken ... Kolla tester här: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

De säger såhär att "The TVs have now been running for over 9000 hours (around 5 years at 5 hours every day). Uniformity issues have developed on the TVs displaying Football and FIFA 18, and are starting to develop on the TV displaying Live NBC. Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV.". Det tar alltså lång tid även om du kollar extremt mycket på samma sak.

OLED's från LG är också de som har lägst inputlag (bra vid spel) samt de som producerar bäst bild - utan tvivel. https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-resolution/4k-ultra...

Vill du trots allt inte ha OLED så ska Sony's X9005F tydligen vara ett mycket bättre val än den du länkat till (även om den har rätt hög input lag vid 1080p@60Hz). https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Vill du titta på reviews så finns de flesta hos rtings.com. Många tillverkare lägger till en "5:a" på slutet av namnet på TV's du hittar i Sverige/EU, så behöver inte heta exakt likadant som de du hittar på rtings.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera LG OLED65C8 som nu finns att få runt 20 000.

Finns ett fåtal som har fått inbränning i sina OLED, verkar främst vara TV4 morgonsol.
Så stora gula blaffor på samma ställe skall undvikas.
LG byter ut panelen om felet uppkommer inom 3 år.

För mer info finns det trådar på minhembio, t.ex. https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=328957&pa...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av grovsnusarn:

Har själv en LG OLED C8 55" och inga problem med inbränningar.
Tvn går varm nästan varje dag med nintendo switch, wii u, xbox 360 osv.
Inga problem med inbränningar alls.
Skulle säga att det är en superb tv-spels tv.

Ang. fler hdmi utgångar så finns det väl automatiska hdmi switchar för några hundralappar.

Tackar för snabbt svar får då titta på 65"n och ska titta närmare på hdmi switch(visste inte att det fanns)

Skrivet av Samlooh:

Måste också instämma och säga att jag inte haft några som helst problem med min OLED. Många överdriver inbränningsrisken ... Kolla tester här: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

De säger såhär att "The TVs have now been running for over 9000 hours (around 5 years at 5 hours every day). Uniformity issues have developed on the TVs displaying Football and FIFA 18, and are starting to develop on the TV displaying Live NBC. Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV.". Det tar alltså lång tid även om du kollar extremt mycket på samma sak.

OLED's från LG är också de som har lägst inputlag (bra vid spel) och OLED är också de som producerar bäst bild - utan tvivel. https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-resolution/4k-ultra...

Vill du trots allt inte ha OLED så ska Sony's X9005F tydligen vara ett mycket bättre val än den du länkat till (även om den har rätt hög input lag vid 1080p@60Hz). https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Vill du titta på reviews så finns de flesta hos rtings.com. Många tillverkare lägger till en "5:a" på slutet av namnet på TV's du hittar i Sverige/EU, så behöver inte heta exakt likadant som de du hittar på rtings.

Riktigt detaljerade reviews på rtings, dom rekommenderar LG OLED65B8/C8 så får läsa lite om den.

Skrivet av Prelatur:

Skulle rekommendera LG OLED65C8 som nu finns att få runt 20 000.

Finns ett fåtal som har fått inbränning i sina OLED, verkar främst vara TV4 morgonsol.
Så stora gula blaffor på samma ställe skall undvikas.
LG byter ut panelen om felet uppkommer inom 3 år.

För mer info finns det trådar på minhembio, t.ex. https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=328957&pa...

Tack för varningen om TV4(CNN, BBC och liknande), men det är ingen större risk tror inte jag har tittat på 4:an på över 5 år
Som sagt spel eller film, som jag svarade ovan ska titta lite på LG'n

.............

Är riktigt sugen på OLED

Funderar fortfarand på punkterna
1
N64 har röd, vit, gul i en Scart adapter
NGC har röd, vit, gul i en Scart adapter
Wii har röd, vit, gul i en Scart adapter
och röd vit gul är komosit eller?
har för mig att det finns AV till HDMI dosor finns det någon relativt billig men bra (vill inte betala flera tusen)

5 kantbelysning eller bakgrundsbelysning?
7 Bra soundbar(Bra bass, kompatibel med xbox one x) budget 2 till 5 eller 6 tusen

Undrar också Xbox One X bra eller dålig UHD spelare?(har för mig att jag hittade någon lista där det stod att den var hygglig)

Permalänk
Skrivet av Morhaxvith:

Tackar för snabbt svar får då titta på 65"n och ska titta närmare på hdmi switch(visste inte att det fanns)

Riktigt detaljerade reviews på rtings, dom rekommenderar LG OLED65B8/C8 så får läsa lite om den.

Tack för varningen om TV4(CNN, BBC och liknande), men det är ingen större risk tror inte jag har tittat på 4:an på över 5 år
Som sagt spel eller film, som jag svarade ovan ska titta lite på LG'n

.............

Är riktigt sugen på OLED

Funderar fortfarand på punkterna
1
N64 har röd, vit, gul i en Scart adapter
NGC har röd, vit, gul i en Scart adapter
Wii har röd, vit, gul i en Scart adapter
och röd vit gul är komosit eller?
har för mig att det finns AV till HDMI dosor finns det någon relativt billig men bra (vill inte betala flera tusen)

5 kantbelysning eller bakgrundsbelysning?
7 Bra soundbar(Bra bass, kompatibel med xbox one x) budget 2 till 5 eller 6 tusen

Undrar också Xbox One X bra eller dålig UHD spelare?(har för mig att jag hittade någon lista där det stod att den var hygglig)

Till Wii köpte jag en Wii hdmi adapter på cdon för typ 99:-. Funkar mycket bra.
Gamecube finns det också hdmi adapter till, men tror den kostar desto mer.
N64 finns det också adapter/mod till. Du får kolla Google 😉

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Skrivet av grovsnusarn:

Till Wii köpte jag en Wii hdmi adapter på cdon för typ 99:-. Funkar mycket bra.
Gamecube finns det också hdmi adapter till, men tror den kostar desto mer.
N64 finns det också adapter/mod till. Du får kolla Google 😉

Tackar för tipsen, ska googla lite då.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Morhaxvith: Lägsta bekräftade möjliga latens för spel får du med LG och Samsung i dagsläget, följt av Sony och Panasonic.

En TV idag kommer med adapter för gamla analoga anslutningar. Kvaliteten tyck variera. Hur man optimalt kopplar retro-konsoler till TV:n kan bli riktigt komplext. Finns en del diskussioner på bland annat FZ: https://www.fz.se/forum/trad/427816-gammal-konsol-vs-modern-t...

Fler HDMI-kontakter är i sig aldrig ett problem. En soundbar kan ersätta en förstärkare men en förstärkare kan också ge tillgång till fler HDMI-kontakter och lösa en del av kopplingsproblematiken.

När du spelar spel har du i princip alltid spelläget aktivt för att undvika latenser på 100+ millisekunder. Då brukar inte bakgrundsbelysning på LCD:er alltid arbeta aktivt eller ifall den kan det: istället störa som att du får glorior runt saker som rör sig i spelet. Diskussionen runt OLED och inbränningar är evig men tekniken gör i alla fall att du undviker den problematiken.