Varför köpa 1000kr plus windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

@Annedall: Köp vad du vill imo. Det finns för många moraltanter som säger sig stå över alla andra som inte följer deras moraliska standard. Men man kan ju fråga sig vart den moraliska ribban går, hur många % av deras pengar dom skänker till välgörenhet eller tar in hemlösa från stan och ger dom mat osv..

#1 Det är MS ansvar att banna nycklarna som inte är giltiga.

#2 Stulna kreditkort kommer inte upphöra för du köper licensen på Elgiganten.

#3 Företagen gör allt för att få tag i din information och sälja den vidare till tredje part dom skiter fullständigt i någon moral. Och det gör moraltanterna också, dom gillar bara höja rösten när dom får chansen, men sen när det kommer till kritan så är det tyst.

Det där är bara struntprat. Du har aldrig rätt att göra tveksamma saker för att andra gör det. Du är ansvarig för det du gör och andra är ansvariga för det de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När man pratar om stulna nycklar, är det brist på nycklar? Hela det synsättet bygger på att mjukvara skall ses på samma sätt som en fysisk vara. Det är det inte. Mjukvara kan kopieras hur mycket som helst utan att någon annan förlorar tillgången till den.

Så hela det är med "stulen" är fel. Däremot kan man diskutera hur mycket Microsoft skall ha betalt samt moralen i förhållande till gällande lagstiftning. Den diskussionen är mycket mera komplex än bara "stöld".

Skrivet av anon214822:

Det är Microsoft som skapar nycklarna. Dom kan skapa hur många som helst, det är bara att beställa fler ettor och nollor från Kina ...

Genom att ha skapat nyckelbegreppet får man sedan ett beteende som liknar det för fysiska varar.

Skrivet av anon214822:

När Microsoft överlämnar nycklar till någon så får dom betalt på ena eller andra sättet, i form av pengar eller i form av en bättre/nyttig relation. Annars hade dom inte lämnat över nycklarna.'

Min poäng är mest hur den moraliska debatten styrs av det språkbruk som själva Microsoft skapat med användandet av nycklar.

Skrivet av anon214822:

Njaej, Microsoft har valt att använda nycklar och dito språkbruk vilket då kan debatteras, det är bara det jag säger i mina inlägg på denna tråden.

Skrivet av anon214822:

Visst får man jämföra det, bara man håller isär begreppen på ett rättvisande sätt. Juridiken är t.ex. helt olika. Och juridiken påverkar moralen.

Skrivet av anon214822:

Du misstolkar mig. Sedan går du till storms mot nidbilden. Kallas för en halmdocka.

Ja, jag förstod inte dig fullt ut där, var för hastig att gå i attack mot det första intrycket jag fick av dina inlägg.

Japp, en -nyckel- låser ju upp en fysisk lokal, knycker någon åt sig denna nyckel så kan man se lokalen som effektivt bränd = stora förluster - mycket är sabbat.

Digitalt kan man skapa en till kopia med ett knapptryck. En fysisk lokal kan man inte duplicera på detta sätt. = som du sa, ingen fysiskt förlorar på att en digital nyckel blir stulen, ingen annan förlorar tillgång.

Att man använder begreppet "nyckel" är faktiskt väldigt intressant, och du kan sitta på en väldigt stor poäng ang hur människors uppfattning och bild av detta digitala fenomen påverkas utifrån just detta begrepp.

Jag är i alla fall inne på banorna att det moraliska inom civilisationens synvinkel är att du ska betala för en produkt som kostar pengar - direkt från tillverkaren eller riktig återförsäljare - de pengar som produkten kostar enligt nuvarande marknad. Inte att betala 3% av priset från en sida som skiter i marknadens etik. Dvs, de skiter i om orginalskaparen förlorar intäkter av att folk köper dessa 3%-pris nycklar.

Men "upphovsrättsintrång", "stöld", "nycklar" - även om MS noggrant har valt ut sina ord för att gynna sina immateriella produkter och dess rättigheter, så är grundkoncepten bakom dessa detsamma. Du med isånnafall försöker trixa fram en förvirrande gråzon med att använda och byta ut ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nardds:

Ja, jag förstod inte dig fullt ut där, var för hastig att gå i attack mot det första intrycket jag fick av dina inlägg.

Japp, en -nyckel- låser ju upp en fysisk lokal, knycker någon åt sig denna nyckel så kan man se lokalen som effektivt bränd = stora förluster - mycket är sabbat.

Digitalt kan man skapa en till kopia med ett knapptryck. En fysisk lokal kan man inte duplicera på detta sätt. = som du sa, ingen fysiskt förlorar på att en digital nyckel blir stulen, ingen annan förlorar tillgång.

Att man använder begreppet "nyckel" är faktiskt väldigt intressant, och du kan sitta på en väldigt stor poäng ang hur människors uppfattning och bild av detta digitala fenomen påverkas utifrån just detta begrepp.

Jag är i alla fall inne på banorna att det moraliska inom civilisationens synvinkel är att du ska betala för en produkt som kostar pengar - direkt från tillverkaren eller riktig återförsäljare - de pengar som produkten kostar enligt nuvarande marknad. Inte att betala 3% av priset från en sida som skiter i marknadens etik. Dvs, de skiter i om orginalskaparen förlorar intäkter av att folk köper dessa 3%-pris nycklar.

Men "upphovsrättsintrång", "stöld", "nycklar" - även om MS noggrant har valt ut sina ord för att gynna sina immateriella produkter och dess rättigheter, så är grundkoncepten bakom dessa detsamma. Du med isånnafall försöker trixa fram en förvirrande gråzon med att använda och byta ut ord.

Ojdå, du tar mig seriöst. Javisst, klart att folk skall ha vettigt betalt för vad man producerar. Även om ett företag som Microsoft kan bete sig illa, och skall kritiseras för det, så skall man fortfarande inte skita ner sig i relationen med dom. En av mina principer är att vara oklanderligt korrekt mot den jag tycker riktigt illa om. Vill inte stå i moralisk skuld till en skithög.

Sedan är jag själv rätt hårt drabbad av piratkopiering. Inga stora pengar men det är trist att se.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga såhär angående moral.
Microsoft har massvis med fabriker i Kina där de betalar så lite som möjligt.
På fabriker i Kina så förekommer det även barnarbete.
Även om de inte gör det personligen så smutsar deras fabriker miljön med massvis med gifter.
Microsoft vet såklart om det men blandas inte in i vad kinesiska chefer gör på deras anläggningar.
Jag har köpt 2 nycklar från deras hemsida då man kunde uppdatera från 8an till 10an för 140kr styck har jag för mig.

När jag behöver nyckel förutom de jag har så använder jag software från tpb för att aktivera.
Sover lika gott om nätterna som microsoft cheferna som vet att metaller från deras anläggningar sipprar ut i naturen och förgiftar miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Det där är bara struntprat. Du har aldrig rätt att göra tveksamma saker för att andra gör det. Du är ansvarig för det du gör och andra är ansvariga för det de gör.

Företag blir inte stora för att dom följer någon slags "moralisk standard". Dom spelar efter lagarna som politikerna satt och letar konstant efter kryphål. Kan man spelet bra så blir man framgångsrik och vet vart man kan pusha gränsen och när man kan vinna i rätten osv.

Om var och en tittar sig i spegeln, så inser dom snart att dom gjort massor av omoraliska beslut. Så att köpa en kopia av Windows billigare och sen döma personen till att det är en omoralisk handling men samtidigt gjort omoraliska handlingar själv, är ju hyckleri.

Det går inte att följa någon slags moral. Åker du bil? då finns det en enorm rörelse som anser att du begår en omoralisk handling t.ex, moralen är subjektiv.

Spelets regler är lagarna, finns det kryphål så kommer folk utnyttja det eller andra företag, och det är MS uppgift att täppa till det annars gör dom något fel.
Köp det billigare eller inte, jag kommer inte döma någon för det.

Permalänk
Medlem

Det förekommer alltså ett antal medlemmar på detta forum som tycker man kan köpa nycklar var man vill. Det jag inte fattar är varför de måste skriva halvt filosofiska utläggningar om det. Om man tycker det är rätt finns det väl ingen anledning att ödsla tid på att förklara varför man gör som man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det förekommer alltså ett antal medlemmar på detta forum som tycker man kan köpa nycklar var man vill. Det jag inte fattar är varför de måste skriva halvt filosofiska utläggningar om det. Om man tycker det är rätt finns det väl ingen anledning att ödsla tid på att förklara varför man gör som man gör.

Dom tycker väl att det känns bättre typ som folk som förespråkar piratkopiering "allt på nätet ska va gratis"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Microsoft är ett av världens största bolag, och de blålurar konsumenter när de säljer windows för 1000kr+ och samtidigt säljer licenser till de stora datorföretagen för under 10% av det priset. Det är att råna människor med vapnet monopol (vilket Microsoft typ har idag då Linux inte har samma stöd). Därför har jag inga som helst problem att folk köper windowsnycklar för 150kr som är en del av någon bulkorder som inte användes fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Microsoft är ett av världens största bolag, och de blålurar konsumenter när de säljer windows för 1000kr+ och samtidigt säljer licenser till de stora datorföretagen för under 10% av det priset. Det är att råna människor med vapnet monopol (vilket Microsoft typ har idag då Linux inte har samma stöd). Därför har jag inga som helst problem att folk köper windowsnycklar för 150kr som är en del av någon bulkorder som inte användes fullt ut.

Du kommer där och vill köpa 1 licens.
Lenovo kommer för att köpa 980 000 licenser - denna månad-.
Detta för att integrera Microsofts mjukvara i deras datorer, något som marknaden tydligen efterfrågar. Lenovo tillverkar maskiner som är i symbios med den mjukvara som Microsoft producerar.

Vem tror du får betala 1000 kr och vem får betala 25kr?

Du ska få se fan på att när du lägger kontinuerliga beställningar hos MS i miljontals så kommer du också få se bättre priser.

Och dessa gråzons nycklar kommer inte till marknaden för dig för att ett företag har nycklar till övers från en bulk-order. De skulle bestrida MSs avtal och villkor. Dessa gråzonsnycklar kommer till dig för att något har norpat dom där de inte skulle. Något form av brott har skett i kedjan. Bara av att dessa nycklar ens ligger uppe för försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Microsoft är ett av världens största bolag, och de blålurar konsumenter när de säljer windows för 1000kr+ och samtidigt säljer licenser till de stora datorföretagen för under 10% av det priset. Det är att råna människor med vapnet monopol (vilket Microsoft typ har idag då Linux inte har samma stöd). Därför har jag inga som helst problem att folk köper windowsnycklar för 150kr som är en del av någon bulkorder som inte användes fullt ut.

BMW tjänar också miljoner på deras bilar är det ok om jag köper en stulen bil? Den funkar ju för mig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Detta hade varit jag spot on om det inte vore för att parkeringsavgiften går till vår BRF. Betalar 1000kr i månaden. Kostar 250/månad på gatan, OM man hittar en plats

Skickades från m.sweclockers.com

All rätt i världen att klaga på höga parkeringsavgifter oavsett vad man köpt bilen för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

BMW tjänar också miljoner på deras bilar är det ok om jag köper en stulen bil? Den funkar ju för mig.

Snacka om haltande analogi.

Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Snacka om haltande analogi.

Haha.

Varför är det sån skillnad att köpa en stulen nyckel mot en stulen bil?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Microsoft är ett av världens största bolag, och de blålurar konsumenter när de säljer windows för 1000kr+ och samtidigt säljer licenser till de stora datorföretagen för under 10% av det priset. Det är att råna människor med vapnet monopol (vilket Microsoft typ har idag då Linux inte har samma stöd). Därför har jag inga som helst problem att folk köper windowsnycklar för 150kr som är en del av någon bulkorder som inte användes fullt ut.

Det är inga överblivna licenser som säljs. Du måste inte ha någon nyckel för att aktivera Windows, så att ni betalar för något som inte utgör en licens är bortkastade pengar.

Vanliga företag köper datorer med W10Pro OEM-licens plus volymlicens och ibland även software assurance, licenskostnaden per maskin kanske blir runt 2000 kr för Windows där. MSDN och Azure/Imagine/Dreamspark/MSDN-AA (allt vad de kallat studentvarianten) är inte fullvärdiga licenser och därifrån många nycklar kommer ifrån, handeln med nycklar från volymlicenser är ytterst marginell. Ja, en hemmabyggare betalar mer än en stor datorbyggare, men en företagsanvändare i ett större företag (där reimaging-rättigheter o.s.v. behövs) betalar mer i licensavgifter för Windows än någon som köper Windows 10 Home för 1169 kr. En licens särskilt för hemmabyggare skulle ha svårt att sälja hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför är det sån skillnad att köpa en stulen nyckel mot en stulen bil?

e du seriös ?
Du kan till och med ladda ner windows 10 Home/ Pro gratis
ifrån Microsoft hemsida, du kommer råka ut för kosmetiska skillnader
så som att du inte kan byta bakgrund men alla funktioner är det samma.
hur mycket pengar du är villig att betala för att byta bakgrund är helt upp till dig.

min fråga till dig är vad är det för skillnad på att sno en chokladkaka och råna en bank?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

e du seriös ?
Du kan till och med ladda ner windows 10 Home/ Pro gratis
ifrån Microsoft hemsida, du kommer råka ut för kosmetiska skillnader
så som att du inte kan byta bakgrund men alla funktioner är det samma.
hur mycket pengar du är villig att betala för att byta bakgrund är helt upp till dig.

min fråga till dig är vad är det för skillnad på att sno en chokladkaka och råna en bank?

Men det windows du laddar ner blir inte genuin och du kommer att få frågan om att aktivera windows. Brott som brott fler människor kanske dör om det blir skjutande av vilket det inte lär bli om du snattar godis.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Om nån sålde en sprillans ny jacka på stan för 100 kr, som i butik kostar 2000, hade du köpt den med gott samvete då trots att du vet om att jackan är stulen?

Varsågod https://www.microsoft.com/sv-se/p/windows-10-pro/df77x4d43rkt... 2500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men det windows du laddar ner blir inte genuin och du kommer att få frågan om att aktivera windows. Brott som brott fler människor kanske dör om det blir skjutande av vilket det inte lär bli om du snattar godis.

fungerar ju fortfarande precis på samma sätt som med en aktiverad licens.
heller en uppgraderad pirat windows 7,8 det var inte bara dom som hade
köpt Windows 7 och 8 som fick Windows 10 utan kostnad.

hur som helst så blir du totalt blåst om du betalar 2499 kr för windows 10

https://www.reuters.com/article/us-microsoft-china/microsoft-...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

hur som helst så blir du totalt blåst om du betalar 2499 kr för windows 10

Och du blir blåst om du köper en dator för vad den verkligen kostar hitta nån som säljer en dator som är köpt med ett stulet kreditkort Den fungerar ju fortfarande för dig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Det där är en jävla halmgubbe. Har inte sett någon i den här tråden förespråka det eller i någon av de andra liknande trådar.
Och även om nu någon hade gjort det så håller jag inte om att allting ska vara gratis på nätet.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför är det sån skillnad att köpa en stulen nyckel mot en stulen bil?

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@crew seven: Det där är en jävla halmgubbe. Har inte sett någon i den här tråden förespråka det eller i någon av de andra liknande trådar.
Och även om nu någon hade gjort det så håller jag inte om att allting ska vara gratis på nätet.

Vad bra att du inte håller med om det. Jag får massa skit från folk bara för att jag förklarar hur det fungerar men det skiter jag i *Rymdkram*

@frong förklara gärna du kan tänka dig att köpa en nyckel som är köpt med ett stulet kreditkort men inte en bil eller dator.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

BMW tjänar också miljoner på deras bilar är det ok om jag köper en stulen bil? Den funkar ju för mig.

Men om jag köper en stulen bil så har någon förlorat en fysisk vara. Om någon kopierar så är ursprungliga varan kvar.
Är det stöld om jag köper piratkopierad Luis Vuiton väska?
Kan du hänvisa till den paragrafen är du snäll?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Men om jag köper en stulen bil så har någon förlorat en fysisk vara. Om någon kopierar så är ursprungliga varan kvar.
Är det stöld om jag köper piratkopierad Luis Vuiton väska?
Kan du hänvisa till den paragrafen är du snäll?

Häleri eller bedrägeri.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Häleri eller bedrägeri.

Snarare brott mot upphovsrättslagen och inte stöld.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Snarare brott mot upphovsrättslagen och inte stöld.

Ett brott är det i alla fall Borde man inte kunna jämföra detta med killarna som hade swefilmer dom åkte dit så det smällde om det. Det va inte heller nån fysisk produkt dom länkade ju bara lite filmer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ett brott är det i alla fall Borde man inte kunna jämföra detta med killarna som hade swefilmer dom åkte dit så det smällde om det. Det va inte heller nån fysisk produkt dom länkade ju bara lite filmer.

Jag ville att man skall benämna brottet till vad det faktiskt är. Och det är INTE stöld. Anledningen till att man tydligen måste förtydliga är för att vissa här jämför det med stöld av en bil.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför är det sån skillnad att köpa en stulen nyckel mot en stulen bil?

köper du en stulen bil kommer ägaren hitta den och ta tillbaka den.
du kommer inte få en krona om du inte kan bevisa att du har gjort
allt i din makt för att se till att den inte var stulen.
den är också omöjlig att försäkra och du kan bli skuldsatt
för livet vid olycka.

köper du däremot en Windows licens för 50kr-200kr
där ursprunget på nyckeln må vara okänd så finns det
inga som har blivit bestraffade för att köpa dessa.

jag vet själv folk som har köpt dessa billiga nycklar och
Microsoft support behandlar dessa kunder som alla andra kunder.
kommer du däremot in med den stulna bilen till verkstan så blir nog
bemötandet helt annorlunda.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

här finns en artikel om windows 10 nycklar med olika priser.
https://www.tomshardware.com/reviews/get-windows-10-free-or-c...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

köper du en stulen bil kommer ägaren hitta den och ta tillbaka den.
du kommer inte få en krona om du inte kan bevisa att du har gjort
allt i din makt för att se till att den inte var stulen.
den är också omöjlig att försäkra och du kan bli skuldsatt
för livet vid olycka.

köper du däremot en Windows licens för 50kr-200kr
där ursprunget på nyckeln må vara okänd så finns det
inga som har blivit bestraffade för att köpa dessa.

jag vet själv folk som har köpt dessa billiga nycklar och
Microsoft support behandlar dessa kunder som alla andra kunder.
kommer du däremot in med den stulna bilen till verkstan så blir nog
bemötandet helt annorlunda.

Nyckeln i sig är unik den nyckel du köper kan kopplas samman med dig. Kontaktar du supporten med en stulen nyckel blir nog också mottagandet annorlunda

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata